• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • W korku na Kwiatkowskiego w Gdyni starczy na jeden kurs (1)

    • 11 3

    • i to bez świateł, klimy albo ogrzewania.

      • 3 1

  • (1)

    Na pętlach autobusowych kierowcy latają na stacje benzynowe, lub po sklepach proszą aby załatwić się bo toalet brak.
    Facet to pół biedy bo odda mocz na autobus ale kobieta kierowca?!

    ..... a i jeszcze proponuję zobaczyć jak wygląda sr*cz w 21wieku w dyspozytorni na Hallera.

    Megalomani!

    • 15 3

    • Zajezdnie sprzedane deweloperom

      Za profity. A jakie profity daje komunikacja?

      • 2 1

  • Autobus kosztuje tylko dwukrotnie więcej od diesla? (3)

    To dość zaskakujące. Jakiś czas temu, mogliśmy przeczytać, że w zamówionym przez miasto opracowaniu nt. opłacalności zakupu autobusów elektrycznych, kosztują one siedem razy więcej niż dotychczasowe autobusy. I z tych względów Gdańsk ma pozostać przy dieslu. A tu się nagle okazuje, że koszt jest znacznie mniejszy.

    Owszem, nie uwzględnia on kosztu "bazy" ładującej, ale przy tak dużej skali autobusów, utrzymanie bazy łądującej czy tankującej nie powinno się znacznie różnić.

    • 3 6

    • tankujesz moment (1)

      ładujesz długo.
      Chociaż jak znam niektórych, to potrafią tankować długo i często ;-)

      • 5 0

      • nie wiem jak z autobusami, ale samochody ładują się obecnie już prawie tak samo długo co tankowanie

        poza tym taki autobus i tak zjeżdża do zajezdni na noc i może się ładować do woli

        • 1 7

    • taką ładowarkę trzeba zainstalować na każdej pętli, a to oznacza pociągnięcie przyłącza i budowę infrastruktury. Koszty kosmiczne. Nie mówiąc już o tym skąd wziąć tyle prądu.

      • 3 1

  • a trolejbusy? (3)

    W sumie cała ta elektryfikacja motoryzacji to nie jest żadna rewolucyjna technologia. Pierwsze elektryczne samochody powstały ponad sto lat temu. Na Trójmiejskich drogach mamy przecież od lat trolejbusy, które są równie ekologiczne co ten mercedes. Nie wiem czym tu się podniecać.

    • 7 5

    • Bardziej ekologiczne

      Bo nie ma strat na akumulatorze oraz kosztów jego wymiany

      • 2 3

    • Jest potrzebna

      No bo jak inaczej sprzedasz niemieckie autobusy? Jest takie stare powiedzenie: Tam, gdzie nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

      • 0 1

    • nie jest nowoscią ale na zachodzie to już rewolucja

      polecam sprawdzić na mapkach jak jest z dostępnością ładowarek - tam i u nas

      a to jest główny problem na dziś - zasięg

      • 0 0

  • Metro wybudować a nie ulice jeszcze bardziej korkowac (1)

    • 5 5

    • Tunel pod zatoką na Hel (do Helu) co by się turysty nie męczyły w korkach

      Zamiast e-autobusów, wodo-autobusy bo mamy dużo w zatoce jeszcze nawet za darmo

      • 1 0

  • A ja sie zastanawiałem...

    co w bazie autobusowej robił ciągnik siodłowy z naczepą.

    • 4 1

  • Jaki bezemisyjny??!!

    Nie dalej niż w zeszłym tygodniu czytałem artykuł na temat badań tych "bezemisyjnych" pojazdów, z których wynika, że jeśli policzyć zużycie prądu, który nadal w większości jest produkowany z paliw kopalnych, proces produkcji baterii ich późniejszą skomplikowaną utylizacje to w przeliczeniu na kilometr pojazd elektryczny generuje więcej CO2 niż pojazd zasilany silnikiem diesla. I to jest logiczne, prąd się z powietrza nie bierze, żeby wyprodukować 1kW energii z paliwa kopalnego czy to będzie wegiel czy ropa należy to puścić z dymem i czy to wlejemy do baku czy spalimy w elektrowni to i tak idzie w powietrze.

    • 14 1

  • do pseudozatroskanych - owszem prąd w Polsce dzięki PIS jest z węgla, ale nie cały (5)

    akurat Energa (czyli lokalny producent) ma chyba spory mix z 'naturalnych' źródeł

    poza tym jak obali się wreszcie PIS, to może i farmy wiatraków będą powstawać jak w Niemczech

    • 7 11

    • Odejdzie PiS i prąd będzie z atomu (1)

      Tak jak za PO

      • 7 1

      • rozumiem ze ty z opcji prorosyjskiej z PIS

        czyli węgiel z importu od Putina, i do tego jeszcze kradziony Ukrainie

        • 0 1

    • (1)

      mix naturalnych źródeł? Jakich? Te pare wiatraków produkujących prąd gdy akurat wieje?

      • 5 1

      • nie wiem trollu poczytaj, może dowiesz się jaki jest ten mix - ale ty wolisz tracić czas na pitolenie

        • 0 0

    • Akumulatory to główny problem

      • 1 1

  • "Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu" (1)

    nara z takim niemieckim g*wnem

    • 7 3

    • Solaris robi realnie 50-60km więc ten Mercedes pewnie też.

      • 3 0

  • (1)

    Jasne i Kamazem wozić baterie na wymianę.

    • 8 2

    • żeby wymienić baterie trzeba autobus rozebrać na kawałki.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane