• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko jest źle i niedobrze

    • 14 0

  • wszystko jest źle (1)

    • 40 0

    • Bo jest źle

      • 9 0

  • Aż cztery miliony?

    • 19 0

  • Za niedługo będzie jak w Bombaju. W dodatku nie wiadomo jak jeździć. No jeszcze stworzą kontrakontrabuspas i w ogóle :) :) :) :) :)

    • 19 0

  • Już niedługo będzie jak w Bombaju. No nie wiadomo jak jeździć. To jeszcze stworzą kontrakontrabuspas i w ogóle zwariujemy :) :) :) :) :)

    • 19 0

  • Bez sensu strzałki są (6)

    Strzałki mylnie pokazują w dół. Możnaby pomyśleć, że jest pokazany kierunek jazdy, tzn w drugą stronę. powinno być w górę.

    • 77 18

    • Ja też tak uważam że bezsensu strzałki są

      • 8 1

    • Też tak uważam! (1)

      A strzałka w dół przekonuje kierowcę, że to pas do jazdy w drugą stronę.

      • 18 6

      • Uważasz?

        No no to uwaga, uwaga bo jedzie łamaga

        • 9 3

    • Autostrady

      Jak Ty biedny z autostrad korzystasz? Przeskakujesz nad bramkami wjazdowymi? :)
      Strzałki wskazują konkretne pasy i jest to standardowe oznakowanie w Europie i tłuczone jest to w trakcie kursu na prawo jazdy.

      • 12 4

    • Oj ktoś musi się doszkolić z obowiązujących w Polsce znaków i sygnałów drogowych

      • 12 6

    • oddaj prawo jazdy

      jak je masz

      • 11 9

  • Niestety wszystko jest źle zrobione

    • 17 0

  • No wszystko jest źle zrobione

    • 16 0

  • Opinia wyróżniona

    Pieniądz w błoto (11)

    Autobus może realnie zaoszczędzi z 5min. Czasami i tak już stoi w korku, przed możliwością wjechania na kontrbuspas. Jak już mu się uda to i tak stoi do Witomina. Jestem ciekaw jak to rozwiązanie będzie działać jak powstanie obwodnica Witomina?

    • 144 117

    • Nie będzie żadnej obwodnicy Witomina (2)

      Prędzej powstanie hyperloop Gdynia-Warszawa.

      • 23 10

      • Ta przed wyborami

        Za kilka lat zrobi się głośno ze bedzie przetarg , który ostatecznie nie zostanie rozstrzygnięty ale to juz po wygranych wyborach, podobnie jak z lodowiskiem .

        • 6 0

      • z mojej ubikacji do Wisełki

        • 9 3

    • (5)

      Po pierwsze to kontrapas autobusowy, po drugie dzisiaj zaoszczędziły 10-13 minut w zależności od godziny.

      • 52 3

      • Dodajmy jeszcze (2)

        że te 10 minut zaoszczędzi KAŻDY z kilkudziesięciu pasażerów.

        • 20 1

        • (1)

          Ale straca setki uzytkownikow samochodow osobowych!

          • 0 9

          • Jak stracą, jak wszyscy jadą do centrum, a pas do witomina jest prawie pusty? To jest przecież fizycznie niemożliwe, tak, jak to, że Ziemia jest płaska.

            • 8 0

      • Odp.

        Piszecie o kilku minutach na plus dla autobusu ale sila rzeczy o te kilka minut a moze i wiecej opozniaja przejazd dziesiatki samochodow,ktore zmuszone do oczekiwania generuja dodatkowe szkodliwe substancje do atmosfery.Kazde uprzywilejowanie autobusow wydluza czas jazdy setek samochodow.Na zachodzie Europy sa takie rozwiazania ale w godzinach rannych i powrotow z pracy polegajace na zmianie i zwiekszeniuno jeden pas ruchu ale dla wszystkich uzytkownikow.Patrz Niemcy trasa Monachium GaPa.

        • 0 10

      • naplujesz to powie że pada

        z takimi się nie dogadasz :)

        • 26 8

    • Z tymi pieniędzmi w błoto to fakt.

      Nie neguję ułatwienia dla autobusów bo powinno być, ale ten "kontrbuspas" to nic innego jak ładnie opakowane przyznanie się do faktu, że poszerzanie drogi, obwodnica Witomina, etc. guzik dadzą. Im więcej ułatwień dla aut tym więcej aut i zawsze korki wrócą.

      A projekt poszerzenia Chwarznieńskiej przez las był od początku z tyłka. Trzeba było od razu zrobić z buspasami to by teraz nie trzeba było kasy wydawać.

      • 11 3

    • Broda do ziemi ci urośnie zanim powstanie obwodnica.

      • 17 3

  • (2)

    Już widzę tych wszystkich Januszy w passeratti i BMW :D

    • 41 11

    • Passeratii

      Coś masz do passeratii a może sam jeździsz Kupił I..... Auto. Jak coś to sorki jeśli poczujesz się urażony.

      • 5 1

    • Janusze w autobusie maja odrobine satysfakcji

      Wlasnie dlatego nie jezdze komunikacja miejska, nie znosze chamstwa i buractwa

      • 7 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane