- 1 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (78 opinii)
- 2 Obława w Letnicy. Nowe fakty (71 opinii)
- 3 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (158 opinii)
- 4 Promenada po remoncie hitem sezonu (102 opinie)
- 5 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (154 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (69 opinii)
Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni
Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.
Przypomnijmy:
- kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
- zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
- jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.
To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.
Policjanci na miejscu już od tygodnia
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.
Jak działa kontrabuspas
Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".
- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.
- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Opinie (355) ponad 10 zablokowanych
-
2020-07-08 13:43
Niestety wszystko jest źle zrobione
- 17 0
-
2020-09-26 15:59
Już niedługo będzie jak w Bombaju. No nie wiadomo jak jeździć. To jeszcze stworzą kontrakontrabuspas i w ogóle zwariujemy :) :) :) :) :)
- 19 0
-
2020-09-26 16:06
Za niedługo będzie jak w Bombaju. W dodatku nie wiadomo jak jeździć. No jeszcze stworzą kontrakontrabuspas i w ogóle :) :) :) :) :)
- 19 0
-
2020-09-26 16:20
Aż cztery miliony?
- 19 0
-
2020-11-21 01:29
Wszystko jest źle i niedobrze
- 14 0
-
2020-11-22 14:47
No wszystko jest źle !
- 28 1
-
2020-11-28 15:37
Normalnie wydarzenie tego stulecia...
- 15 1
-
2020-12-03 22:32
Poprostu wydarzenie tegoż stulecia...
- 12 0
-
2020-12-03 22:34
Wydarzenie stulecia...
- 12 0
-
2020-12-03 22:36
I tak wszystko źle
Wszystko jest źle zrobione
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.