• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy jeżdżą już kontrapasem w Gdyni

Michał Sielski
16 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od tygodnia trwały testy, a w poniedziałek, 16.12.2019, o godz. 7:30 pierwszy autobus przejechał buspasem "pod prąd" ul. Chwarznieńskiej. Według szacunków inwestycja warta 4 mln zł pozwoli dojechać do centrum pasażerom pięciu linii autobusowych, nawet 10 minut szybciej niż do tej pory.



Jaki rodzaj transportu najchętniej wybierasz w codziennych podróżach?

Przypomnijmy:

  • kontrapas autobusowy ma 1,1 km,
  • zlokalizowany jest na ul. Chwarznieńskiej,
  • jeżdżą nim autobusy linii nr 103, 121, 140, 147 i 160.


To innowacyjny projekt, bo autobus wjeżdża na jeden z dwóch pasów dwupasmowej jezdni, który do tej pory prowadził w przeciwnym kierunku. I prowadzi nadal, ale "zmienia się" w buspas podczas porannych korków, gdy dwa pasy w kierunku centrum stoją w korku, a w przeciwną stronę jest niewielki ruch. Kierowcy muszą być jednak czujni i zwracać uwagę na znaki, które informują, kiedy można jechać wyłącznie prawym pasem, bo lewym jedzie autobus. Nie brakuje jednak kierowców, którzy znaki lekceważą.

Policjanci na miejscu już od tygodnia



Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści. Kierowcy muszą zwracać uwagę na znaki zmiennej treści.
- Dlatego jesteśmy na miejscu. Patrol zwraca uwagę na kierowców niestosujących się do przepisów, by zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że część osób jeździ "na pamięć" i musi minąć trochę czasu, zanim przyzwyczają się do nowego i nietypowego rozwiązania - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni.
Patrol policji pilnował tego miejsca już cały poprzedni tydzień, gdy trwały testy kontrapasa autobusowego. Wtedy głównie pouczano kierowców lekceważących znaki, obecnie funkcjonariusze podejmują decyzję o ewentualnym mandacie w zależności od tego, jak rażące było wykroczenie.

Jak działa kontrabuspas



Autobusy wjeżdżają na kontrapas tylko wtedy, gdy jest korek w kierunku centrum. Najpierw wyłączany jest lewy pas w kierunku Chwarzna, a w przeciwnym kierunku dopiero po kilku minutach zapala się komunikat "zakaz wjazdu" z dopiskiem "nie dotyczy ZKM".

- Naszym priorytetem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa kierowcom. Dlatego też przypominamy, że gdy sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu na jezdni w kierunku Chwarzna-Wiczlina wyświetlają czerwony symbol "X", to kierowcy bezwzględnie nie mogą poruszać się takim pasem - podkreśla Karol Żarski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Całość inwestycji pochłonęła niecałe 4,1 mln zł. 2 mln złotych pochodziło z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych.

- W Gdyni konsekwentnie stawiamy na komunikację zbiorową. Inwestujemy w ekologiczny tabor autobusowy i trolejbusowy, wydłużamy sieć buspasów, w pełni korzystamy z możliwości systemu Tristar i wdrażamy nowoczesne rozwiązania w zakresie transportu publicznego. Taką innowacją jest właśnie kontrapas na ulicy Chwarznieńskiej, który będzie dużym udogodnieniem dla mieszkańców Chwarzna-Wiczlina, korzystających z transportu miejskiego. Liczymy, że to rozwiązanie przekona gdynian do zamiany auta na rzecz autobusu - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Opinie (355) ponad 10 zablokowanych

  • Dramat i totalna głupota (1)

    Włodarzy miasta absurdów. Oszczędnisci kilku minut kosztem innych kierowców. I ogromne zagrożenie ruchu.

    • 55 28

    • "kosztem kierowców"

      żartujesz sobie prawda? Ile kierowcy stracą? 1-2 min? Autobus zyska 10-20 bo tyle się tam czasem stoi. Zmiana na plus.

      • 17 9

  • masakra (1)

    jak w temacie

    • 55 13

    • co kierofczyku

      boli stanie w korku jak cię autobus mija, co nie?

      • 8 23

  • Dawajcie na Wielkopolskiej takie coś. I w zasadzie wszędzie. A w ogóle to można egzekwować poprawność parkowania w centrum, to pomoże w ograniczaniu korków.

    • 16 40

  • kontrpasy to bedzie powoli standard w miastach. taki jest efekt ilości samochodów na osobę

    • 15 34

  • Czy to jest bezpieczne? (1)

    A dodatkowo, jak rozwiązano powrót autobusów na normalną drogę? Swoją drogą brak pobocza nie czyni takich pomysłów bezpiecznymi. Najpierw rozdziela się pasy ruchu barierkami, a potem przywraca ruch dwukierunkowy.
    Kolejna gdyńska inwestycja z farby i miotły.

    • 61 20

    • w drugą stronę korków nie ma

      i wszystkie pojazdy jadą skrajnym prawym pasem

      • 6 1

  • nie chce krakać, ale kwestia czasu kiedy bedzie mocna czołówka, bo ktoś będzie gapił się w smartfon zamiast na znaki

    • 52 8

  • 10 min szybciej

    Czyli 50 minut z Sokółki do Centrum. Fajnie, ale się cieszę.

    • 51 11

  • Zmarnowane pieniadze, skoro ma byc obwodnica Witomina (2)

    Ta inwestycja obnaza glupote urzednikow UM Gdynia. Wydali 4 mln na.inwestycje, ktora juz niebawem bedzie zbedna, gdy ruch skierowany zostanie na obwodnice Witomina

    • 72 19

    • Oby faktycznie była zbędna

      znając Gdynię na ładnych planach i wizualizacjach temat obwodnicy się zakończy

      • 8 0

    • Spoko. "Już niebawem" czyli za jakieś 10 lat.

      • 12 0

  • super

    więcej buspasów

    • 19 43

  • Zmarnowane pieniadze

    Zamiast trwonic publiczne srodki na tak glupie rozwiazanie jak konteabuspas, czy kladka dla pieszych przy Domu za Falochronem, czy zbedny projekt przebudowy wezla przy Witawie nalezalo juz lata temu zbudowac obwodnice Witomina. Niestety Gdynia rzadzi gromada niekompetentnych i**otow, ktorzy trwonia publiczne srodki.... Kolejny przyklad, rok temu przebudowano skrzyzowanie z Rdestowa na Dabrowie, teraz planowana jest kolejna.przebudowa tego skrzyzowania.....Gdzie lodowisko miejskie, co z plywalnia olimpijska, pamietajmy o 100 000 000 Pln utopionych na zamknietym lotnisku. Te 100 000 000 pln to oczywiscie kredyt, od ktorego rok w rok placimy odsteki.....

    • 75 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane