• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • urzędnicy

    ciągle trobią żeby przesiadac sie na komunikacje miejską i rezygnowac z auta, tymczasem nie gwarantując zadnych udogodnień. Ty plebsiaku tłucz się komunikacją miejską, a my Pany po podwyżkach będziemy furami sobie śmigać.

    • 7 5

  • Nie wiem czy jest tam zapotrzebowanie, nie korzystam. (1)

    Jestem natomiast absolutnie pewien, ze osoby decydujace o ksztalcie gdanskiego zbiorkomu nie dorosly do epoki. Nie da sie zbudowac sprawnego systemu, kiedy kieruje sie zalozeniami sprzed stu lat, dlatego gdanski zbiorkom sprawny nie jest, i to w zadnym aspekcie.

    • 7 4

    • "Nie da sie zbudowac sprawnego systemu"

      bez nakładów finansowych.

      • 1 0

  • A co mnie obchodzi Osowa. Oni tam oprotestują kazdą inwestycje (1)

    • 4 7

    • Jest

      Jest obowiązkowy komentarz Słoja o Osowej. Nie masz pojęcia o niczym . W każdej dzielnicy protestują. Nie tylko w Osowej.

      • 0 3

  • (2)

    Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

    Cóż za odległość - nie do przebycia? Proponuję pokonać tę drobną odległość dla zdrowia.

    • 5 7

    • (1)

      Proponuję, by kierowcy parkowali 1000 km od celu podróży zamiast pchali się pod same drzwi.

      • 5 1

      • Tak robia. Znam takich co pracuja w tym korpo a parkuja przy Rzeczpospolitej

        • 1 1

  • ztm ma racje

    na co komu tworzenie pętli przy kolobrezskiej na nowo marnując pieniadze które przydadza sie na inne potrzebne miastu inwestycje. jaki problem przejsć z petli w oliwie na skm?

    • 4 5

  • Wyprowadzili sie za obwodnice i narzekaja na przesiadke?

    • 7 8

  • Dla siedzących na zdalnych

    I dla tych co w 99% jadą tam swoimi samochodami? Marnowanie kasy

    • 4 4

  • Wiem... (5)

    Jeżdżę komunikacją miejską... ale całkowicie rozumiem tych którzy wolą się przemieszczać własnymi autami... pracuję na Marynarki Polskiej... wczoraj (niedziela) o 20:10 wsiadłem do tramwaju numer 10... dojechałem na pętlę Siedlce koło kościoła... i co dalej? No właściwie przez pół godziny nic aby dojechać w okolicę Potęgowskiej czy Stężyckiej... więc kilkaset metrów szybkiego marszu na przystanek Emaus... a tu 20 minut na wypiździjewie w oczekiwaniu na 115 w kierunku Jaworzniaków... tak wyglądają podróże komunikacją miejską... więc jak wspomniałem nie dziwi mnie wcale, że ludzie wolą auta...

    • 20 4

    • jak się ktoś wyprowadził poza granice poznawalnego świata, to mógłby przestać się dziwić (1)

      przedłużenie linii autobusowy nic nie da: więcej osób przesiada się z samochodów na rowery niż na komunikację miejską. Bez PKM do dzielnic Gdańsk Południe zachowania komunikacyjne raczej się nie zmienią: uzależnienie od samochodów pozostanie.

      • 3 5

      • Poznawalny świat...

        W granicach, jak to ująłeś... Poznawalnego Świata wszyscy się nie zmieścimy...

        • 4 0

    • Kiedyś próbowałam pojechać komunikacją z Jasienia na Stogi

      Półtorej godziny, samochodem - w szczycie! - jakieś 30 minut. Powodzenia...

      • 8 2

    • Po przeprowadzce z Warszawy doznalem szoku. (1)

      Tamtejszy zbiorkom przy gdanskim to jak prom kosmiczny przy parowozie :) Dwukrotnie wieksze miasto przy tym i nie bylo jeszcze drugiej linii metra. Tam sie po prostu szlo na przystanek :)

      • 13 1

      • Nie ma wogole co porownywac.

        • 1 1

  • Szefostwo ZTM to interesują zdjęcia "stopiątek", a nie przewożenie plebsu z punktu A do B (1)

    • 5 2

    • No i zabawa w malowanie taboru...

      • 1 0

  • 400-1000 metrów!? (1)

    Skandal. To od pięciu do piętnastu minut piechotą. Wyobrażacie sobie przejście takiego dystansu na piechotę!?

    • 3 10

    • Dla kierofczyków 50 metrów to jak zdobycie Mount Everest. Wybudujesz parking podziemny, a kierofczyk powie ci, że to za daleko i on musiał stanąć pod drzwiami, niszcząc przy okazji chodnik i zieleniec. I ten sam kierofczyk będzie mówił, że 1 km to krótki spacerek.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane