• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1. Ministerstwo planuje likwidację bramek poboru opłat

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Most autostradowy nad Wisłą nieopodal Grudziądza. Most autostradowy nad Wisłą nieopodal Grudziądza.

Jest szansa, że najpóźniej do 2018 r. kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A1 przy bramkach. Ministerstwo planuje wprowadzić elektroniczny pobór opłat na koncesyjnych odcinkach dróg.



Opłaty za przejazd pomorskim odcinkiem autostrady A1. Opłaty za przejazd pomorskim odcinkiem autostrady A1.
Pomorski odcinek autostrady A1 stał się zakładnikiem swojego sukcesu. Droga przypadła tak do gustu kierowcom, że latem, a szczególnie w weekendy, tworzą się tam gigantyczne korki do bramek. Pracownicy autostrady choć pracują praktycznie bez przerwy - przyjmują opłaty za przejazd - i tak odprawiają mniej aut niż przybywa ich w kolejce.

W tej sytuacji pokrzywdzeni są nie tylko kierowcy, którzy tracą czas przed bramkami, ale także budżet centralny, bowiem spadają wpływy z opłat, gdyż kierowcy omijają zakorkowaną autostradę. Skarb Państwa na wszystkich odcinkach autostrad koncesyjnych odnotowuje z tego tytuł prawie 1 mld zł strat. Zarządcy koncesyjnych autostrad często zalecają - przy użyciu tablic zmiennej treści - zjazd z autostrady wcześniejszym zjazdem, by ominąć zatory. Trudno natomiast w takiej sytuacji wyliczyć koszty kierowców.

Jak często podróżujesz autostradą A1?

Na szczęście Ministerstwo Rozwoju i Infrastruktury zaczęło już prace nad zmianami, które umożliwią kierowcom przejazd przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania pojazdu. W tym celu ma zostać wykorzystany system elektronicznego poboru opłat viaToll, z którego obecnie korzystają samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 t. System funkcjonuje od 2011 r. m.in. na Obwodnicy Trójmiasta. Do obsługi systemu służy montowane pod szybą urządzenie ViaBox, które zawiera informację o wysokości środków zgromadzonych na koncie kierowcy.

Podczas jazdy urządzenie w aucie łączy się z odbiornikami zamontowanymi na bramownicach, które umieszczone są nad drogami, zazwyczaj przy zjazdach z ekspresówek i niektórych autostradach. Podczas mijania bramownicy pobierane są pieniądze z konta kierowcy za przejechane kilometry. Nad prawidłowym stosowaniem systemu czuwają inspektorzy transportu drogowego. Kontrolują oni wyrywkowo funkcjonowanie ViaBox-u w pojazdach nawet podczas ich ruchu.

Jak działałby system na autostradzie? Przede wszystkim należałoby go zbudować, co zajęłoby na pewno pół roku. Po włączeniu systemu w pierwszej kolejności skorzystaliby z niego kierowcy ciężarówek, które, jak pisaliśmy wcześniej, są najczęściej wyposażane w urządzenie ViaBox. W efekcie pojazdy nie musiałyby zatrzymywać się w celu dokonania opłaty.

Warto jednak zaznaczyć, że korków na autostradzie nie potęguje ruch tranzytowy, a ogromna liczba pojazdów osobowych. Co więc z kierowcami tych samochodów? Ci również musieliby nabyć ViaBox. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Do tego trzeba zarejestrować się w systemie. Stąd wiele osób może to zniechęcić do skorzystania z dodatkowego rozwiązania.

Przyjecie planowanego rozwiązania będzie skutkować usunięciem placu poboru opłat w Nowej Wsi (częściowo), co umożliwi nieprzerwaną podróż z Rusocina na południe kraju oraz w przeciwnym kierunku.

- Czekamy na wprowadzenie przez ministerstwo tego typu rozwiązania z niecierpliwością. W październiku ubiegłego roku podpisaliśmy wspólnie z władzami gmin, przez które przechodzi pomorski odcinek autostrady A1, uchwałę dotyczącą połączenia różnych systemów opłat, w tym także elektronicznego ich poboru - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy Gdańsk Transport Company S.A., która zarządza autostradą.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (172)

  • niemcy na to maja całkiem inne pomysły

    u nich to działa , a u nas czemu nie może,
    co by tu jeszcze spieprzyć, no co ?

    • 9 0

  • cd. dot. rozwiazanie w Chinach

    W trakcie najwiekszych zatorów przed kazda bramka rozstawiaja dodatkowy mobilne stoliki z kasa i czytnikami do poboru oplat. W tym samym momencie w jeden tor wyjazdowy podjezdzaja przed szlaban dwa auta naraz. Przyspiesza to obsluge dwukrotnie i nie wymaga wielkich nakladow. Przez kolejne trzy sezony do 2018 roku moze to w prosty sposob ulatwic zycie kierowcom

    • 7 2

  • czas najwyższy na likwidację tego starożytnego wynalazku (2)

    może by tak przy okazji e-koleje i e-autobusy?

    • 6 11

    • Czas najwyższy na likwidację PO (1)

      Ale taką prawdziwą, a nie przefarbowanie jak PZPR naSLD. Odstawić od koryta na dwa pokolenia i dopiero wtedy będzie normalniej.

      • 5 1

      • Ja myślę, że normalność zależy przede wszystkim nie od tego kogo przy korycie nie ma, a od tego kto przy nim jest

        • 3 0

  • W Chinach poradzili sobie z korkami przy bramkach w prosty sposób

    • 1 0

  • bilety z doładowaniem - prepaidem

    a nie można zrobić biletów elektronicznych z prepaidem, a nie zmuszać kierowców do kupowania urządzeń. Nie trzeba wtedy sztabu ludzi, tylko urządzenie które pobierze w odpowiednim momencie opłatę

    • 2 2

  • Ja bym miał dla nich pomysł monitoringu na A1. Co kawałek stoi auto na poboczu bo się komuś siku zachciało albo stoi towarzystwo i je kanapki, a 2km dalej MOP. Powinni tacy magicy dostawać od razu mandacik.

    • 5 1

  • A czemu nie winiety!!???

    Jakoś w Czechach i Austrii to się sprawdza. Potrzebujesz to kupujesz. Proste.

    • 17 0

  • zbyt duża nadwyżka powstała za ostatni rok i teraz pauzują. (2)

    a potem wymyślą coś jeszcze bardziej innowacyjnego

    • 27 6

    • Wiesz,łośko,że gdańska nadwyżka budżetowa,a opłaty za państwową autostradę,nie mają nic wspólnego?

      • 3 2

    • Pasożyt nie może żyć bez żywiciela

      • 5 1

  • Super fotka ładny widoczek

    • 0 0

  • (1)

    Brak wpływu to nie strata.

    • 3 1

    • To pomyśl co będzie, jak ci wypłata,wróć,zasiłek nie wpadnie...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane