• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi. Pojedziemy jesienią, ale... dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem. Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem.

Dopiero w przyszłym roku kierowcy pojadą autostradą bezpośrednio z Trójmiasta do Łodzi. Powód? GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcom trzech odcinków między Toruniem a Kowalem. Dalej do Strykowa autostradą mamy pojechać już w listopadzie, a na południe Polski - dopiero w 2020 r.



Czarne chmury zebrały się nad budową autostrady A1 między Toruniem, a miejscowością Kowal nieopodal Włocławka. W miniony czwartek urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Co ciekawe (a raczej przykre), droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA: z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie-Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Do wykonania pozostało wiele robót. - Należy ułożyć wierzchnie warstwy bitumiczne, wybudować ekrany akustyczne, dokończyć budowę obiektów mostowych i przejść dla zwierząt. Na wielu odcinkach trzeba ponadto uformować nasypy - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

- Na przełomie września i października chcemy ogłosić przetarg na dokończenie robót. Liczymy, że nowy wykonawca wejdzie na plac budowy autostrady A1 wiosną 2013 r. Chcemy także rozpisać przetarg na zabezpieczenie budowy przed skutkami nadchodzącej zimy - mówi Okoński.

W efekcie autostradą miedzy Toruniem, a Włocławkiem pojedziemy jesienią 2013 r.

Co jest bezpośrednia przyczyną opóźnień na budowach dróg?

Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na budowie autostrady A1 na odcinku od Włocławka do Strykowa koło Łodzi. Kierowcy na ten odcinek drogi powinni wjechać jeszcze tej jesieni. Trudno powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszystko zależy od tego jak z robotami uwiną się wykonawcy autostrady między Węzłem Sójki, a Węzłem Kotliska - nieopodal Kutna. Tam z placu budowy zszedł lider konsorcjum. Na szczęście GDDKiA dogadała się z jego partnerami, którzy postanowili dokończyć inwestycję.

Autostrada A1 w Strykowie przetnie autostradę A2. Tam czeka na kierowców drugi, największy w Polsce węzeł drogowy. Jest jedno ale: - Nie będzie można na nim zawracać. Relacje do zawracania zwiększyłyby znacznie koszt budowy węzła. Szacujemy, że w ciągu doby tym węzłem będzie jeździć 150 tys. samochodów - tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. To będzie rekord Polski.

- Dla kierowców m.in. z Trójmiasta, którzy niebawem pojadą nową autostradą w województwie łódzkim mamy ważną informację. Zmienią się nazwy węzłów. Zamiast Węzła Sółki, gdzie wjeżdżamy na drogę nr 60 do Płocka, będzie Węzeł Kutno Północ. Natomiast przecięcie A1 z krajową "dwójką" zyska nazwę Węzeł Kutno Wschód - zaznacza Maciej Zalewski.

By dojechać do Łodzi autostradą A1 z Gdańska w Strykowie kierowcy będą musieli wjechać na autostradę A2 w kierunku Poznania i po przejechaniu
trzech kilometrów powinni zjechać na krajową "czternastkę". Do miasta kierowcy wjadą nie od północnego zachodu jak było w przypadku podróży krajową "jedynką", a od północnego wschodu.

Kiedy autostradą A1 dojedziemy na Śląsk? Póki co jest już gotowy projekt dla budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn. Roboty mają zakończyć się tam latem 2013 r., ale wciąż trwa oczekiwanie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Nie ma jednak najmniejszych szansy by wykonawca - Mostostal Warszawa uwinął się w terminie.

Dalej, aktualnie jadąc z Łodzi w kierunku Śląska wjeżdżamy na 17,5-kilometrową autostradę z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Potem do Częstochowy i okolic Siewierza pozostaje nam "Gierkówka". Plany budowy autostrady są, ale prace póki co zakończyły się na etapie udzielenia decyzji środowiskowej dla inwestycji. Stąd też możliwe, że z północy na południe autostradą pojedziemy wstępnie do 2020 r.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

Całkowita wartość projektu: 5 833 259 686 zł
Dofinansowanie z UE: 3 261 883 690 zł
Koszt budowy: 4 215 988 339,3 zł

I. Województwo kujawsko - pomorskie.


Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim. Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzła Brzezie
Długość: 34,466 km.
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG S.A., APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum PBG S.A. (Lider), APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

II. Województwo łódzkie.


Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim. Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Kowal koło Włocławka - Węzeł Sójki
Długość: 29,950 km.
Wykonawca: Konsorocjum SRB Civil Engineering Ltd - Irlandia (Lider), John Sisk & Son Ltd - Irlandia, Roadbridge - Irlandia, BUDBAUM S.A. - Polska
Koszt budowy: 800 347 584,00 zł brutto

2. Węzeł Sójki - Węzeł Kotliska
Długość: 15,200 km.
Wykonawca: - POLDIM S.A. (Lider), Bogl a Krysl k.s - Czechy, Bogl a Krysl Polska Sp.z o.o.
Po odstąpieniu od kontraktu firmy POLDIM, obowiązki lidera przejął dotychczasowy partner - firma Bogl a Krysl.
Koszt budowy: 542 185 331,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r. - zagrożony.

3. Węzeł Kotliska - Węzeł Piątek
Długość: 9,000 km.
Wykonawca: Konsorcjum Sando Budownictwo Polska Sp. o.o. (Lider), Construciones Sanchez Dominguez-Sando, S.A.
Koszt budowy: 512 255 404,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

4. Węzeł Piątek - Węzeł Stryków
Długość: 21,000 km.
Wykonawca: Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG - Niemcy (Lider), Bunte Polska Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
Koszt budowy: 569 761 061 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • Aż się odechciewa jeździć po zielonej wyspie

    tymi autostradami jak się pomyśli, że uczciwi ludzie potracili dorobki życia przy ich budowie

    • 8 4

  • Jak ją zbudują w końcu to najstarszy odcinek będzie już do remontu.

    • 9 2

  • Brawo.

    Brawo Tusk i cudowna ekipa jego.

    • 12 2

  • NIBY WĘZEŁ

    Projektanta powinni od razu wmurować jako kamień wegielny. To jest skandal, żeby jadąc np. od poznania na drugim co do wielkości węźle w polsce nie było możliwości zawrócenia spowrotem w kierunku poznania. Kazdy z nas czasami zabłądzi.

    • 6 0

  • hihihihihihi znowu czas przyszły niedokonany.

    pojedziemy, pojedziemy jak nadchodzące zimy nie wykończą istniejące już odcinki, pojedziemy ale pewnie w 2120. wiecie lemingi euro siem skończyło a unia sama potrzebuje pożyczek :))

    • 9 1

  • Żeby zawrócić trzeba będzie skręcić w prawo na południe

    zawrócić na najbiższym węźle (z 30km) i z powrotem wjechać na autostradę, skręcić w lewo i na Poznań. Czy to nie głupie? Wyczuwam typowo polski minimalizm.

    • 8 0

  • pierwsze Europejski autostrady zaczely byc budowane w latach 20-tych zeszlego wieku

    nastepnie w latach 30 w Niemczech, pomalu Europejskie panstwa zaczely doceniac wygode takich drog,
    w Polsce w latach 6o-tych jezdzily jeszcze furmanki,
    rok 2012 wypadek na ul Malczewskiego w Sopocie wywoluje furmanka z koniem...
    czy kogos dziwi jeszcze ze tyle wypadkow samochodowych???, ze brak kultury jezdzenia,
    cywilizacja pomalu dociera ...ale..
    no niech buduja, ciekawe tylko czy z poprawkami bedzie czy bez...

    • 7 0

  • taki jest efekt kryterium: NAJNIZSZA CENA !!!

    nagrody pewnie juz rozdane, RZAD, GDAKA i inne pociotki,
    "BY ZYLO SIE LEPIEJ"
    a na polnocy autostradowa pustynia ?!

    • 10 1

  • Są połączenia kolejowe !!! (5)

    nie śpieszy mi się z korzystania z płatnej autostrady (zdziercze stawki)

    • 4 3

    • POWODZENIA (2)

      7 godzin do Warszawy (samochodem już dzisiaj 4)
      13 godzin do Katowic (samochodem już dizsiaj 8)

      • 4 3

      • za rok to się zmieni

        na korzyść połączeń kolejowych.

        • 3 3

      • 4 godziny ? Chyba w nocy.

        Co do kolei - masz koleś niewiarę ? U schyłku PRL-U kolejarze a nie jakieś tam komuchy zelektryfikowali i zmodernizowali linię do Warszawy i przez kilka lat "Kaszub" i inne expresy jechały między Gdańskiem a W-wą Wsch. 3 godziny i 10 minut (pociągi ciągnięte przez lokomotywy EU07 - zbudowane na angielskiej technologii z lat 50-tych XX w. - v max - 125 km/h). Jeśli nie wierzysz to np. na allegro możesz sobie kupić stare rozkłady jazdy i tam zajrzeć (tabela 400). Skoro wtedy można było jechać tylko tyle i starymi elektrowozami, to dlaczego nie po najnowszym remoncie ? Pociągi przestały jeżdzić szybko bo nie prowadzono za dobrze (z braku kasy) bieżącego utrzymania szlaku.

        • 2 1

    • Nie zgadzam się (1)

      Wybacz, ale coś nie gra z tymi twoim zdaniem zdzierczymi stawkami.
      150 km autostrady do Torunia pokonuje nie spiesząc się w 55min. Za ten odcinek autostrady zapłacę 29,9 pln. Paliwo zużyte natym odcinku to około 13l czyli około 75 pln. Daje to około 105 pln. Aby przejechać Polskę należy toprzemnożyć x4. Czyli moja rodzina (4 osoby), aby przejechać Polskę potrzebuje około 420 pln i mniej więcej 4h czasu. Daj mi w Polsce pociąg, tramwaj, trolejbus, autobus, jakikolwiek środek lokomocji dzięki któremu za te pieniądze i w tym czasie pokonam ten dystans.
      Oczywiście w krajach gdzie obowiązują viniety jest taniej, ale to już osobny temat.
      Będę korzystał zawsze, byle bym miał tylko możliwośc.
      Po za sianem na opłaty liczy się również bezpieczeństwo i komfort mój i mojej rodziny!
      Pozdrawiam!

      • 3 0

      • Co ty się nie zgadzasz, jak on chce korzystać z kolei to jego sprawa.

        A ty przy tym czasie przejazdu dolicz sobie jeszcze potencjalny mandat - za jazdę powyżej 150 km/h. Pobierając bilet i płacąc za niego przy wyjeździe zarządca z policją sprawdzają czas przejazdu i związaną z tym średnią prędkość. Podobno ma być to normą takie kontrole.
        Teraz pociąg czy pojedzie szybciej. Nie wiem jak tam teraz w Czerniewicach - zrobili porządny wyjazd z A1 (2 pasy) na starą "1", na most i do centrum ? 14.10.11 jechałem wieczorem i z Czerniewic do hotelu Etap "jechałem" (4 km ?) ponad 30 minut (potężny korek przed zjazdem na "1").
        Twoje cele podróży są wyłącznie w bliskości wjazdów i wyjazdów z autostrad ?

        • 1 1

  • można dac tytuł odpowiedni? można

    pamiętacie skecz smolenia i laskowika o traktorze?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane