• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1 do Łodzi. Pojedziemy jesienią, ale... dopiero za rok

Maciej Naskręt
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem. Budowa autostrady A1 między Toruniem, a Włocławkiem.

Dopiero w przyszłym roku kierowcy pojadą autostradą bezpośrednio z Trójmiasta do Łodzi. Powód? GDDKiA wypowiedziała umowę wykonawcom trzech odcinków między Toruniem a Kowalem. Dalej do Strykowa autostradą mamy pojechać już w listopadzie, a na południe Polski - dopiero w 2020 r.



Czarne chmury zebrały się nad budową autostrady A1 między Toruniem, a miejscowością Kowal nieopodal Włocławka. W miniony czwartek urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wypowiedzieli polsko-irlandzkiemu konsorcjum dwie umowy na budowę trzech odcinków na wspomnianym fragmencie. Co ciekawe (a raczej przykre), droga miała być gotowa podczas Euro 2012.

Zerwane, według GDDKiA: z winy wykonawcy, umowy dotyczyły realizacji odcinków: Czerniewice - Odolion (11,4 km) i Odolion - Brzezie (23,1 km), których liderem była firma SRB Civil Engineering Limited (partnerem PBG) oraz Brzezie-Kowal (29,5 km), którego liderem była spółka PBG. Popadła ona w finansowe tarapaty. Podwykonawcy zeszli z placu budowy.

W efekcie przez najbliższe trzy lata żaden z konsorcjantów budujących dotąd autostradę A1 w województwie kujawsko-pomorskim nie będzie mógł startować w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA. Dodatkowo pracę ze skutkiem natychmiastowym stracił dyrektor oddziału w Bydgoszczy.

Do wykonania pozostało wiele robót. - Należy ułożyć wierzchnie warstwy bitumiczne, wybudować ekrany akustyczne, dokończyć budowę obiektów mostowych i przejść dla zwierząt. Na wielu odcinkach trzeba ponadto uformować nasypy - tłumaczy Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.

- Na przełomie września i października chcemy ogłosić przetarg na dokończenie robót. Liczymy, że nowy wykonawca wejdzie na plac budowy autostrady A1 wiosną 2013 r. Chcemy także rozpisać przetarg na zabezpieczenie budowy przed skutkami nadchodzącej zimy - mówi Okoński.

W efekcie autostradą miedzy Toruniem, a Włocławkiem pojedziemy jesienią 2013 r.

Co jest bezpośrednia przyczyną opóźnień na budowach dróg?

Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na budowie autostrady A1 na odcinku od Włocławka do Strykowa koło Łodzi. Kierowcy na ten odcinek drogi powinni wjechać jeszcze tej jesieni. Trudno powiedzieć kiedy to nastąpi. Wszystko zależy od tego jak z robotami uwiną się wykonawcy autostrady między Węzłem Sójki, a Węzłem Kotliska - nieopodal Kutna. Tam z placu budowy zszedł lider konsorcjum. Na szczęście GDDKiA dogadała się z jego partnerami, którzy postanowili dokończyć inwestycję.

Autostrada A1 w Strykowie przetnie autostradę A2. Tam czeka na kierowców drugi, największy w Polsce węzeł drogowy. Jest jedno ale: - Nie będzie można na nim zawracać. Relacje do zawracania zwiększyłyby znacznie koszt budowy węzła. Szacujemy, że w ciągu doby tym węzłem będzie jeździć 150 tys. samochodów - tłumaczy Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA. To będzie rekord Polski.

- Dla kierowców m.in. z Trójmiasta, którzy niebawem pojadą nową autostradą w województwie łódzkim mamy ważną informację. Zmienią się nazwy węzłów. Zamiast Węzła Sółki, gdzie wjeżdżamy na drogę nr 60 do Płocka, będzie Węzeł Kutno Północ. Natomiast przecięcie A1 z krajową "dwójką" zyska nazwę Węzeł Kutno Wschód - zaznacza Maciej Zalewski.

By dojechać do Łodzi autostradą A1 z Gdańska w Strykowie kierowcy będą musieli wjechać na autostradę A2 w kierunku Poznania i po przejechaniu
trzech kilometrów powinni zjechać na krajową "czternastkę". Do miasta kierowcy wjadą nie od północnego zachodu jak było w przypadku podróży krajową "jedynką", a od północnego wschodu.

Kiedy autostradą A1 dojedziemy na Śląsk? Póki co jest już gotowy projekt dla budowy 40-kilometrowego odcinka Stryków - Tuszyn. Roboty mają zakończyć się tam latem 2013 r., ale wciąż trwa oczekiwanie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Nie ma jednak najmniejszych szansy by wykonawca - Mostostal Warszawa uwinął się w terminie.

Dalej, aktualnie jadąc z Łodzi w kierunku Śląska wjeżdżamy na 17,5-kilometrową autostradę z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Potem do Częstochowy i okolic Siewierza pozostaje nam "Gierkówka". Plany budowy autostrady są, ale prace póki co zakończyły się na etapie udzielenia decyzji środowiskowej dla inwestycji. Stąd też możliwe, że z północy na południe autostradą pojedziemy wstępnie do 2020 r.

Poszczególne odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem.

Całkowita wartość projektu: 5 833 259 686 zł
Dofinansowanie z UE: 3 261 883 690 zł
Koszt budowy: 4 215 988 339,3 zł

I. Województwo kujawsko - pomorskie.


Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim. Projektowany przebieg A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Czerniewice pod Toruniem - Węzła Brzezie
Długość: 34,466 km.
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum SRB Civil Engineering Limited (Lider), PBG S.A., APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 934 061 145,30 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

2. Węzeł Brzezie - Węzeł Kowal koło Włocławka
Długość: 29,502 km
Dotychczasowy Wykonawca: Konsorcjum PBG S.A. (Lider), APRIVIA S.A., Hydrobudowa Polska S.A., SRB Civil Engineering Limited, John Sisk & Son Limited.
Koszt budowy: 857 377 814,00 zł brutto
Termin oddania do użytku: jesień 2013.

II. Województwo łódzkie.


Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim. Planowany przebieg autostrady A1 w województwie łódzkim.
1. Węzeł Kowal koło Włocławka - Węzeł Sójki
Długość: 29,950 km.
Wykonawca: Konsorocjum SRB Civil Engineering Ltd - Irlandia (Lider), John Sisk & Son Ltd - Irlandia, Roadbridge - Irlandia, BUDBAUM S.A. - Polska
Koszt budowy: 800 347 584,00 zł brutto

2. Węzeł Sójki - Węzeł Kotliska
Długość: 15,200 km.
Wykonawca: - POLDIM S.A. (Lider), Bogl a Krysl k.s - Czechy, Bogl a Krysl Polska Sp.z o.o.
Po odstąpieniu od kontraktu firmy POLDIM, obowiązki lidera przejął dotychczasowy partner - firma Bogl a Krysl.
Koszt budowy: 542 185 331,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r. - zagrożony.

3. Węzeł Kotliska - Węzeł Piątek
Długość: 9,000 km.
Wykonawca: Konsorcjum Sando Budownictwo Polska Sp. o.o. (Lider), Construciones Sanchez Dominguez-Sando, S.A.
Koszt budowy: 512 255 404,00 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

4. Węzeł Piątek - Węzeł Stryków
Długość: 21,000 km.
Wykonawca: Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG - Niemcy (Lider), Bunte Polska Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" S.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.
Koszt budowy: 569 761 061 zł brutto.
Termin oddania do użytku: październik 2012 r.

Opinie (201) 6 zablokowanych

  • "zimową porą architekci będa przygotowywać plany budowy dróg, a potem ruszymy z budową ulic i ulic"

    cytat pasuję do Bąka seniora ale nie jest jego autorstwa

    • 8 2

  • budowa musi trwac i trwac bo kolesie musza kryzys przetrwać.cena kilometra juz nie ma znaczenia.

    • 6 2

  • By żyło się lepiej! (1)

    pojedziemy za jedyne 60 PLN?

    • 8 3

    • do Łodzi

      • 1 0

  • Na dnie z honorem lec, z honorem lec!

    • 4 4

  • Nta niedotrzymana obietnica PO.

    • 11 5

  • Odrzewany kotlet

    • 3 2

  • juz pisali o tym w piatek...ale Nastret ma znowu temat:)

    • 8 0

  • Czy autostrady mnie słyszą?

    "To jest miś na miarę naszych możliwości. My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! Mówimy: to jest nasz miś, przez nas zrobiony, i to nie jest nasze ostatnie słowo!"

    • 13 3

  • Brawo, wreszcie bęnde mugł jechać swoim wypasionych beemwu (2)

    lewym pasem i bęnde siedzieć na zderzakach każdemu kto jeżdzie poniżej moich oczekiwań ! Aż do łodzi ! Ile fabryka da !

    • 6 6

    • To zjedż po prostu na prawy pas. W Polsce jest ruch prawo stronny. Nie będziesz miał problemu z siedzącymi na zderzakach, kiedy jedziesz swoim wozem drabiniastym 120km/h.

      • 2 1

    • A jak ty (kude) pojedziesz kude ile fabryka dała kude

      skoro kude beemką kude zawsze kude jeździ kude po pięciu gości kude! Przecież kude z tyloma kolesiami kude to ty kude nie pojedziesz kude 50 km/h kude!

      • 1 1

  • (1)

    W Niemczech, Chorwacji potrafią zbudować autostradę, a u nas debile nie mogą. Co to za ministrowie, dyrektorzy, planiści itd. Jak się nie znacie to zatrudnijcie porządną firmę za porządne pieniądze to wam i nam zbudują. W Chorwacji podobno Amerykanie zbudowali. Przez cały kraj, przez góry - tunele. I dało się.
    Żadna firma nie zbankrutowała jak u nas.

    • 18 2

    • To zmień prawo o przetargach

      Żeby byle debil z łopatą nie wygrywał za symboliczną złotówkę, i wtedy profesjonalnie się amerykanie zabiorą do roboty...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane