• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu akurat 29.90?

    Nie może byc jakaś okrągła kwota sybloliczna np 5 zł?

    • 26 0

  • Kwiaty dla ministra ! (3)

    Tylko że w 2013 skończy się kasa na drogi z UE i co dalej?

    • 9 2

    • .

      Nic.

      • 2 2

    • przygotowywać projekty na kolejny budżet, od 2014 roku. Masakra, nie? Będziemy mieli czas żeby tym razem zacząć budowe na samym początku perspektywy budżetowej.

      • 1 0

    • no i wtedy te najważniejsze drogi będą już zbudowane

      proste ?

      • 0 0

  • "Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi." (2)

    "Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku."NO TO DLACZEGO TYLKO NA NOWYM ODCINKU SĄ ZAINSTALOWANE???

    • 8 2

    • (1)

      Szybka naprawa to bajer wciskają nam kit. Jakby to było takie super to na wszystkich drogach by budowano liny. Bariera jest tania i szybsza w wymianie nie zrywa ileś tam kilometrów liny a bariera wygina się na kilku przęsłach. Wymieniasz i cześć. Lin w Polsce nikt nie produkuje i zachód wciska nam to czego sami nie mogli opchnąć u siebie.

      • 0 0

      • hm.. ciekawe.

        dz

        • 0 0

  • GTC/Skanska powinno robić całą A1 - wszystko terminowo i nie byłoby tego burdelu na środkowym i południowym odcinku.

    • 19 3

  • Jestem kierowcą i wg artykułu po cichu liczę... (1)

    ...że Minister Infrastruktury który dostaje ode mnie pensję z moich podatków, wielkomyślnie zniesie opłaty (na kilka miesiecy - przed wyborami - to na niego oczywiście zagłosuje jak zniesie) na drodze ktora została wybudowana z płaconych przeze mnie podatków...

    • 5 4

    • Politykierzy to marionetki w teatrzyku dla owieczek - baranów

      wystawianych przez wielkich tego świata czyli bankierów i innych gangsterów mających wpływ na gospodarkę światową tak jak operator na sterowni przemysłowej na taśmę produkcyjną. Wniosek: no way!!! Tu chodzi o golenie baranów a nie o zapewnianie im wygody

      • 4 0

  • MASAKRA (4)

    Wyobraźcie sobie motocyklistę jak wbija się w te bariery.Taniej nie do końca znaczy lepiej.

    • 5 5

    • (3)

      a co się dzieje z motocyklistą która się wbija w normalne bariery? Lepiej umiera?

      • 8 1

      • (1)

        uzyj wyobraźni,moze isc po nich slizgiem i ma tam jakies szanse.A te stalowe liny kroja na talary

        • 3 0

        • własnie, i organy do przeszczepu teżna pocięte na plasterki na takich linach

          przepraszam, taki trochę kiepski czarny żart

          • 0 0

      • wielka nowość w PL a jak jest w Europie??

        edroga.pl/inzynieria-ruchu/brd/160-bezpieczna-unia

        • 0 0

  • przejazd 200 km autostrada w Irlandii (3)

    kosztuje 1.8 euro za auto osobowe. Drogo ??????????

    • 19 2

    • (1)

      ale znowu przejazd M50 - kilkanaście kilometrów, kosztuje 3 euro

      • 3 0

      • tylko ze nie musisz sie zatrzymywac do oplaty

        sa fotorejestratory i ruch jest plynny. Cos za cos :-)

        • 0 0

    • Tylko polska goli swych obywteli tak ostro

      A na dobranoc bajki tusk opowie i ludzie śpią dobrze że taka ładna ta polska

      • 3 1

  • Brawo...

    • 0 2

  • nie może być taniej? (4)

    Skoro liny są tańsze i łątwiejsze w naprawie czemu niemal wszędzie drogowcy stosują tradycyjne metalowe?

    • 2 1

    • (3)

      nowoczesne rozwiazanie??? sa bardzo niebezpieczne. zachod odchodzi od takiego rozwiazania. jest mega niebezpiecznie. taka lina tnie wszystko. motocyklista nie ma szans. co jest wazniejsze? cena? czy zycie?

      • 0 0

      • Kolego w Szwecji są tylko takie liny i budują dalej tak samo.

        Kto jak kto, ale Szwedzi dbają o bezpieczeństwo.

        • 2 0

      • motocyklista jadący 200 km/h musiałby mieć bariery z 20-metrowej gąbki (1)

        żeby mieć tzw. szanse. Albo niech po prostu zaczną jeździć zgodnie z prawem.

        • 0 0

        • Szwedzi je wymyślili i chcieli wcisnąć je wszystkim tylko jak jeździ się w Szwecji a jak w innych państwach europy.

          • 0 0

  • zawsze wam źle

    a ja się ciesze że jest kawałek asfaltu dzięki któremu można zaoszczędzić jazdy po dziurawych szosach a w przyszłym roku będzie jeszcze lepiej bo pod wrota łodzi tak się dojedzieale jak chcecie marudzić i wam to pomaga to możecie marudzić....

    • 4 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane