Fakty i opinie

Awaria na budowie tunelu pod Martwą Wisłą

Najnowszy artukuł na ten temat

Samochody nie znikną z chodnika na Słowackiego

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł.
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą pochłonie 885 mln zł. fot. Maciej Naskręt/Trojmiasto.pl

We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą doszło do awarii technicznej. Wycofywany korpus maszyny TBM spadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Nikt nie został poszkodowany, a dzięki sprawnej akcji strażaków wykonawca uniknął poważnych opóźnień na budowie.



Zakończenie drążenia pierwszej - południowej - nitki  tunelu pod Martwą Wisłą.

Zakończenie drążenia pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Spore kłopoty mógł mieć wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą, firma Obrascon Huarte Lain (OHL). We wtorek po południu we wnętrzu pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą, zsunął się z prowadnicy wycofywany z wnętrza tunelu korpus maszyny TBM.

- O pomoc w usunięciu awarii technicznej zostaliśmy poproszeni przez wykonawcę o godz. 17:38. Na plac budowy tunelu przy ul. Kujawskiej udały się nasze jednostki specjalistyczne. Po wejściu do wnętrza pierwszej nitki tunelu okazało się, że ważący ponad 100 ton korpus maszyny TBM opadł z platformy jezdnej na konstrukcję betonową tunelu. Dalsze wyciąganie urządzenia z wnętrza tunelu w takiej pozycji mógłby poważnie naruszyć konstrukcję obiektu - opowiada Jakub Zambrzycki, zastępca komendanta Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Zobacz film promocyjny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Zobacz film promocyjny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Straż pożarna zmuszona była użyć specjalistycznych podnośników hydraulicznych, które zazwyczaj wykorzystuje się w akcjach ratunkowych podczas katastrof budowlanych. Podnośniki mogą unieść element o wadze ok. 150 ton, ale zaledwie na wysokość 10 cm.

- Przesunięcie korpusu maszyny TBM było znaczne. Po przesunięciu korpusu kreta o kilka centymetrów zabezpieczano pozycję maszyny. Procedura była powtarzana kilkukrotnie do momentu, aż maszyna wróciła na prowadnicę. Działania były prowadzone do godz. 23:40 - mówi Jakub Zambrzycki.

Przy okazji wykonawca wymienił rolki, po których korpus maszyny się poruszał, by nie doszło do kolejnego osunięcia.

Gdyby gdańska straż pożarna nie była w stanie pomóc, wykonawca musiałby szukać firmy posiadającej specjalistyczne podnośniki hydrauliczne na terenie całej Polski. To mogłoby opóźnić harmonogram robót.

Czy za pomoc wykonawcy na budowie tunelu straż pożarna z Gdańska otrzyma wynagrodzenie?

- Nie możemy wystawiać faktur VAT. Działania na placu budowy potraktowaliśmy jako zdarzenie - awarię techniczną. Dla nas to także okazja do zdobywania doświadczenia - mówi zastępca komendanta PSP w Gdańsku.

Obecnie na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM, zarówno w szybie odbiorczym, jak i w tunelu.

- Obecnie rozebrano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Równolegle odbywa się zapowiadane wielokrotnie wycofywanie bram do szybu startowego - wyjaśnia Aleksandra Jonczyk z biura prasowego miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Tunel pod Martwą Wisłą - nominacja w trzeciej edycji naszego plebiscytu Skrzydła Trójmiasta w kategorii Zielona Fala Trójmiasta za pierwszy w Polsce podwodny tunel drogowy.
Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Opinie (106) 8 zablokowanych

  • (8)

    Kto to nadzoruje?

    • 34 53

    • Czyli jak przewróci się tobie dźwig na budowie dzwonisz po straż i masz za darmoszkę podniesienie?
      Bo czym to się różni formalnie?
      Ciekawe kto politycznie nacisnął straż by nie psuć sukcesu.

      • 42 13

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Bo za to płacę, ty pewnie nie -więc to nas różni i pozwala mi zadawać takie pytania.

        • 13 6

      • Nadzorca

        • 2 7

    • podnośniki (3)

      ja taki wożę w moim aucie

      • 0 2

      • (2)

        150 tonowy?

        • 0 0

        • ta, normalnie (1)

          kolezka ma podnosik 150 tonowy, i suwnice na pace.

          • 3 0

          • i napis Grohmann na czapce.

            • 3 0

  • No tak to taki news, ze az trzeba o tym artykul pisac. (3)

    Bez tej informacji nie moglbym normalnie zyc.

    • 61 77

    • Nudne musisz mieć życie skoro mimo to musisz pisać na ten temat komentarz:)

      • 9 4

    • Jeśli poruszasz się tylko na piechotę, to nie czytaj i nie komentuj. Marnujesz sobie życie.

      • 1 0

    • pisać trzeba, czytać nie trzeba

      • 3 0

  • Wykonawca ma nieźle... (7)

    Kupiliśmy mu narzędzia, a za błędy nie płaci. Jak mam zlecenie w urzędzie, to nikt nie kupuje mi wiertarki, a za takie numery mam karę...

    • 106 18

    • (2)

      NIe bardzo rozumiem - cena sprzętu zawsze jest wliczona w cenę usług. A TBM to nie wiertarka że sobie schowasz i użyjesz przy następnej robocie tylko maszyna pod konkretne zamówienie.

      • 20 10

      • To na co Hiszpanom to narzędzie...? (1)

        będą sobie trzymać w szufladzie? Myślę, że maszyna chyba jak wiertarka, zmienisz wiertło (tarczę)i dalej wiercisz, tylko inna średnica.
        (Jeszcze nie zdążyłem sprawdzić, ale wątek ciekawy bo tuneli będzie więcej-nie tylko na pomorzu- a byłoby taniej kupować tylko tarczę)
        pozdro

        • 5 1

        • Pierwotnie mieli wwiercić się kretem obok tunelu i go tak zostawić. Potem okazało się że może się przydać gdzie indziej. Ale co z tego? To własność OHL i nie rozumiem z jakiego powodu ktoś miałby sobie do niej rościć prawa

          • 1 0

    • TBM została wypożyczona łosiu (3)

      • 3 12

      • TBM stanowi własność OHL i nikt nikomu go nie wypożyczył

        I tyle w temacie

        • 6 1

      • Ty baranie ! (1)

        Gdańsk zapłacił a maszyna jest własnością OHL !

        • 1 0

        • A jakbyś zlecił firmie budowę domu to potem będziesz sobie rościł prawa do betoniarki?

          • 1 0

  • Będzie się gdzie chować w razie ataku jądrowego z Kaliningradu. (3)

    • 60 12

    • Atak jąder

      Co za jaja

      • 5 1

    • lepiej się schować do Galerii Bałtyckiej (1)

      ruscy jej na pewno nie ruszą !

      • 25 0

      • Jak wkroczą zbrojnie to tradycyjnie galerie rozgrabią,

        a sprzedawczynie i ochronę zgwałcą

        • 12 3

  • Obrascon Huarte Lain zaoszczędziła nie tylko na czasie. (2)

    Gdyby usługę wykonała specjalistyczna firma koszty były by niemałe o dodatkowych problemach jak ekspertyzy dokumentacje nie wspominając. Czas na rewanż panowie z Hiszpanii- może jakiś "drobiazg" dla Gdańskich Strażaków nie zawadzi.

    • 148 2

    • drobiazg... a zaraz będzie: przyjęcie korzyści majątkowej (1)

      jak to mówił MIRO: POLSKA to dziwny kraj

      • 8 3

      • 'Dziki' a nie dziwny..

        • 16 2

  • a ja się pytam gdzie był Kierownik? (1)

    • 45 11

    • Akurat siku mi się zachciało...

      • 18 4

  • Kto zabulił za akcję strażaków? (3)

    • 73 7

    • Ja, ty.. społeczeństwo.
      Choć to dziwne bo jak rozumiem życie, zdrowie nie było zagrożone.

      • 27 0

    • strażacy się nudzą

      dobrze, że poćwiczyli

      • 4 9

    • wykonawca powinien zaplacic za usluge

      tak po prostu dla zasady bo dla czego nie? straz pozarna to nie organizacja charytatywna. gdyby cos sie stalo w tym czasie bylaby lipa ale koszty w sumie mieli takie zeby tam dojechac... bo i tak im placa za siedzenie przeciez tez

      • 10 0

  • Straż Pożarna (1)

    Jak zwykle straż pożarna jest niezawodna.Brawo!

    • 153 4

    • jak się nie da dodzwonić na 997 a sprawa nie jest 999, to trza dzwonić do nich i się im nagrać ;-)

      Straż to jedyni profesjonaliści w tym kraju.

      • 15 1

  • czy ten przekrój oddaje rzeczywistą wielkość tunelu? (6)

    jeśli tak, to jak tam się zmieści np. autobus? lub wielki tir?

    • 13 29

    • (1)

      Nie,tylko osobówki i to takie segmentu B.

      • 16 0

      • Na kolach max siedemnastkach

        • 5 0

    • Zobacz film załączony do artykułu o zakończeniu drążenia pierwszej nitki i zwróć uwagę na skalę - około 1:30 masz ludzi stojących na tarczy. To nie jest takie małe

      • 6 2

    • O kurcze...nie zmieści się

      Dzięki za info...zaraz zamawiamy większego kreta!

      • 16 1

    • wypuszczą powietrze z opon i przejadą na flaku

      • 10 0

    • w Polsce jest wszystko możliwe. nawet i to, że po wybudowaniu okaże się, że tunel jest za niski.

      • 0 0

  • Odszkodowanie dla Straży (6)

    Jeżeli straż wg prawa nie może wystawić rachunku do generalny wykonawca tunelu powinien w ramach "podziękowań" zafundować jako darowiznę zakup jakiegoś wyposażenia. Tylko czy zarząd tej firmy tudzież kierownictwo budowy wykaże się takim, wg mnie oczywistym, odruchem... Pewnie nie...

    • 105 3

    • (1)

      Taaaaaa
      Zafunduje, goździka i mieszankę wedlowską max.
      to nie jest polska firma więc mają inne cele.

      • 15 4

      • Wedlowska mieszanka mowisz? Znaczy bedzie afera.

        • 7 0

    • Z pewnością tak. (1)

      Hiszpanie to fajni ludzie.

      • 6 7

      • Taaaaa
        Bardzo pracowici.

        • 13 6

    • zle (1)

      mam swoja firme, wszystko jest ubezpieczone. W zeszlym roku zdarzyl sie wypadek, w trakcie transportu nowej tokarki pekly pasy i zostal przygnieciony jeden z moich pracownikow. Wezwalem pogotowie, policje i SP. Wszystko skonczylo sie szcesliwie, powiedzmy moj pracownik niestety na skutek przygniecenia zlamal noge. Nie dostalem zadnej faktury ani mandatu, oczywiscie wszystko zostalo sprawdzone przez inspekcje pracy. Wiec dlaczego na skutek nieszczesliwego wypadku mamy placic zadoscuczynienie SP. My wszyscy placimy podatki i to nie male. Czy strazak ma ratowac w wypadku drogowy tylko pasazerow z aut poskich... Zastanow sie kolego, to ich praca, no i obowiazek

      • 1 5

      • Tylko ze to nie wypadek a awaria. Jak Ci samochod padnie to do komercyjnego mechanika dzwonisz a nie pod 998. Strazacy jak zwykle pokazali,ze mozna na nich liczyc

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.