• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bajpas kartuski znów za drogi

Michał Brancewicz
19 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234. Objazd kolejowy na czas elektryfikacji zostanie poprowadzony liniami 229 i 234.

12 firm przystąpiło do drugiego przetargu na remontu 16-kilometrowego objazdu kolejowego na Kaszuby. Wszystkie oferty ponownie okazały się droższe niż zakładało. Różnica zmniejszyła się jednak z 33,5 mln do 14,7 mln zł w stosunku do pierwszego postępowania.



Pod koniec zeszłego roku kolejarze z Warszawy otworzyli oferty na projekt i modernizację fragmentów linii 229 i 234 z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę o łącznej długości ok 16 km nazywanych bajpasem kartuskim. Wówczas najtańsza oferta opiewała na 250,3 mln zł, tymczasem spółka PKP PLK zamierzała wydać niespełna 216,8 mln zł.

By ograniczyć koszty i zwiększyć szansę na znalezienie wykonawcy, zakres przedsięwzięcia został okrojony do niezbędnego minimum - ograniczono liczbę mijanek i zmniejszono prędkość maksymalną do 80 km/h.

Przetarg został ponownie ogłoszony w lutym. Właśnie poznaliśmy oferty.

Najtańsza oferta za 137,7 mln zł



Niestety okazuje się, że znów przekraczają one zakładany budżet. Spółka PKP PLK oszacowała prace na 123 mln zł, natomiast najkorzystniejsza oferta firmy Colas Rail z Gdańska wyniosła blisko 137,7 mln zł (zestawienie wszystkich 12 ofert w ramce pod tekstem).

Czy to oznacza, że postępowanie będzie powtórzone po raz trzeci? Niekoniecznie. Istnieje bowiem możliwość zorganizowania aukcji elektronicznej. Jest to pewnego rodzaju dogrywka między wykonawcami, w której, na drodze licytacji, będą mogli zaproponować inną, korzystniejszą cenę swoich usług.

Objazd na Kaszuby na czas elektryfikacji



Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM. Odcinek bajpasa, za który odpowiada PKM.
Przypomnijmy: Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu.

  • PKP PLK odpowiada za modernizację ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.
  • PKM zrealizuje odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki.

PKM czeka na oferty



Do 4 sierpnia można składać oferty na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na odcinku PKM. Prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego muszą zakończyć się do 9 września 2022 roku.

W przypadku odcinka należącego do PLK, wykonawca, o ile zostanie wybrany, będzie miał 23 miesiące na przeprowadzenie robót.

Oferty w przetargu na remont bajpasa kartuskiego (odcinek PLK)

  1. Colas Rail - 137,696
  2. Torpol - 139,299 mln zł
  3. Rajbud - 149,344 mln zł
  4. PORR - 152,798 mln zł
  5. Infra Silesia - 155,160 mln zł
  6. ZUE - 166,176 mln zł
  7. Przedsiębiorstwo El-In - 167,908 mln zł
  8. Track Tec Construction - 176,056 mln zł
  9. Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane TOR - 181,676 mln zł
  10. Konsorcjum Roverpol - 196,223 mln zł
  11. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe - 213,172 mln zł
  12. Mosty Gdynia - 321,269 mln zł

Opinie (75) 6 zablokowanych

  • Brać

    najdroższą

    • 4 0

  • Kiedyś kolej sama budowała linie i naprawiała tabor. (1)

    Zrezygnowano z tego na rzecz zewnętrznych wykonawców. Teraz to oni dyktują ceny. Proste?

    • 53 6

    • Kiedyś żyły dinozaury, ale umarły i zamieniły się w ropę naftową

      potem Arabii wykupili pustynię, a Andrzej nauczył się angielskiego...

      • 11 4

  • Efekty przejecia "kaskadowego" modelu realizacji inwestycji z budownictwa. (1)

    Oraz dziesiatek lat zaniedban i zaniechan remontow i budowy linii kolejowych. Wymarli juz najstarsi emeryci, ktorzy wiedzieli, jak to robic.
    Obecnie firma "krzak" wygrywa przetarg i szuka podwykonawcow do wykonania. A ci szukaja nastepnych.
    Kazdy przewiduje gorke dla siebie, wiec cena rosnie wykladniczo.
    Niekompetentny urzednik zleceniodawcy klepie kosztorys i projekt. No, troche sie mu pomaga.
    "pan bedzie zadowolony!"
    Jak zagranicznym podmiotom moze oplacac sie robota w kraju a 4-5x nizszych placach?

    • 60 6

    • Kiejkuty nadzorują ;)

      • 2 0

  • Do drugiego przetargu na remontu? (1)

    Polska język trudna język?

    • 6 0

    • we Wielbarku tak onegdaj wszkole uczyli jo

      • 3 0

  • Jakby styropianowcy odbudowywali Polskę po II WŚ, to jutro mielibyśmy otwarcie trasy W-Z w Warszawie.

    • 4 0

  • Szok

    Za objazd tymczasowy 137 milionów? Naprawdę możnaby za tą kwotę zrobić mnóstwo fajnych rzeczy w mieście. Szkoda

    • 6 4

  • Mosty Gdynia wygrywają przetarg i zlecają podwykonawcy Colas Rail - nic nie robiąc przytulają ponad 180 mln :) (4)

    W ostatniej pięciolatce nie takie przewały były :)

    • 40 19

    • chyba w poprzedniej

      patrz Wakoz na Południowej...
      I koledzy wokół Wejherowa...

      • 7 1

    • Po co takie głupoty pisać? (2)

      • 12 3

      • głupoty? (1)

        Kolega w Gdańsku od niedawna pewnie?

        • 5 11

        • Od niedawna

          ale nauczanie poczatkowe zaliczył i opanował dodawanie/odejmowanie.
          I Mosty jakoś nie wygrywają. Chyba ze Maliniak wie coś więcej wtedy na kolanach do ziobry

          • 9 1

  • Kasa na wieżyczki na urzędzie marszałkowskim

    to priorytet .

    • 12 6

  • Nie robić wcale

    • 3 5

  • Nie stać nas na taniochę

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane