• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą cztery hybrydowe pociągi dla Pomorza

bra
10 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (191)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych. Hybrydowe pociągi sprawdzają się na zachodniopomorskich trasach kolejowych.

Województwo Pomorskie chce zakupić cztery wieloczłonowe pociągi z napędem hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowe. Szacunkowy koszt to ok. 98 mln zł. Dofinansowanie z Polskiego Ładu wyniesie 65 mln zł.



Warto inwestować w hybrydowe pociągi?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął w czwartek decyzję o ogłoszeniu przetargu na zakup czterech pociągów o napędzie elektryczno-spalinowym.

Hybrydowe pojazdy mogą okazać się niezbędne dla zapewnienia stabilności funkcjonowania kolejowego transportu publicznego na Pomorzu.

Elektryfikacja PKM na ukończeniu a na trasach PLK za kilka lat



Ma to związek z toczącą się modernizacją i elektryfikacją kilku linii kolejowych: 201 Kościerzyna - Gdynia, 214 Somonino - Kartuzy i 229 Glincz - Kartuzy. Prace prowadzone są na zlecenie spółki PKP PLK, a ich terminowość pozostawia wiele do życzenia. Elektryfikacja ma się tam zakończyć za kilka lat.

Wszystkie artykuły o elektryfikacji PKM i linii 201



Z kolei na ukończeniu jest elektryfikacja linii PKM. Wkrótce dojdzie zatem do sytuacji, że pociągi elektryczne po przejechaniu trasy PKM nie będą w stanie kontynuować jazdy w kierunku Gdyni lub Kościerzyny.

Wówczas, jak żadne inne, sprawdzą się pociągi o napędzie elektryczno-spalinowym.

Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie. Od kilku lat hybrydy mają także Koleje Dolnośląskie.

65 mln zł z Polskiego Ładu



Więcej o parametrach tych pociągów i terminach ich dostawy będzie wiadomo po ukazaniu się postępowania przetargowego.

W planach zamówień publicznych na ten rok urząd marszałkowski zarezerwował 98 mln zł na zakup hybryd. Otrzymał na nie dofinansowanie z programu Polski Ład w wysokości 65 mln zł.

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

Dwa pociągi za 70 mln zł zamówione w zeszłym roku



W sierpniu zeszłego roku marszałek podpisał kontrakt na dwa elektryczne pociągi za 70 mln zł z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 składów.

Pojazdy mają dotrzeć na Pomorze w tym roku.
bra

Opinie (191) ponad 10 zablokowanych

  • zakup nowych składów SKM z dotacji UE , czy kupujemy ? (1)

    W latach 1980-1985 dojeżdzałem SKM z Wejherowa do Gdyni do szkoły, teraz jest 2023 rok i kursuja te same składy SKM tylko po renowacji, 43 lata , całkowicie ucichło i nic sie nie mówi o kupnnie nowych składów SKM z dotacji Unii Europejskiej , nie pamiętam dokładnie ale była to bardzo duża kwota w EURO na zakup kilkunastu nowych składów SKM.
    Z opisu wiem że Urzad Wojewódzki nie ogłosił przetargu , potem mówiono że "kasa" przepadła ,Konfederacja wnosiła sprawe do NIK w sprawie utraty dotacji na zakup, chyba obwiniali Marszałka województwa za brak nadzoru .... moze gdzies sie pomyliłem , ale na jakim to jest etapie? Czy faktem jest że niektóre składy SKM mogą mieć ponad 40 lat ??
    Kupujemy nowe składy "czy już pozamiatane " sprawe wyciszono i ogromne pieniądze z UE przepadły ?

    • 3 1

    • Wiesz co, lepiej otwórz sobie piwko i popatrz na ładne panie w internecie. To o wiele mniej stresuje.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość, również pewne remedium na problem niekontrolowanej suburbanizacji miast oraz kilku innych błędów z których te się już nie wykaraskaja. Jestem za rozbudowa sieci SKM i zagęszczeniem połączeń kolejowych. Czemu? Bo tramwaje to super sprawa, ale na dystansach do 25 minut... Poza tym tory tramwajowe są robione tak, że już po kilka latach użytkowania są krzywe i powyginane, więc jadącym po nich tramwajem miota jak samolotem przy turbulencjach.

    • 116 9

    • Od lat wykorzystujemy (9)

      pieniądze z UE na rozwój dróg i kolei. O ile na drogach przeszliśmy na wyższy poziom podróżowania, to na kolei wydaliśmy kasę dla samego wydania.

      • 13 5

      • (7)

        Karol Wojtyla nie powiedzial Janowi Pawlowi i dlatego ten nie wiedzial, i nie mogl nic zrobic, aby ochronic dzieci przed swoimi kolegami

        • 6 14

        • Słyszałeś o tym w TVN który info bierze z archiwum bezpieki? (6)

          • 10 3

          • Ufff dobrze że info o TW Bolku namiętnie powtarzane przez TVPiS nie są z bezpieki (5)

            • 3 7

            • O Bolku to wie każdy i to bez telewizji. (4)

              Wystarczy mieszkać w Trójmieście. Chroń dzieci przed politykami PO....którzy potem uprawiają politykę na kolejnym grobie....obrzydliwe.

              • 11 7

              • Biedny papa kremówkarz, robio mu politykę na grobie (2)

                A on tylko krył p***fi** przez trzy dekady

                • 4 7

              • Czujesz to prawda? Tą narastajacą furię po kolejnym nieudanym zamachu na papieża Polaka. (1)

                Zostaje tylko pogratulować TVN ubeckiej narracji, jacy założyciele taka telewizja.

                Ambasador Ameryki - "to jest prawdopodobnie kolejna próba skłócenia narodu w celach destabilizacji Polski przez rosyjskie służby"

                • 8 2

              • Pomyliło Ci się

                Próbą destabilizacji wg Amerykanów było wyciągnięcie tego fake newsa o jedzeniu robaków, który łykaliście jak młode pelikany

                • 0 3

              • Bolek jeździ PKM-ką?

                • 3 2

      • Na kolei zaczęliśmy 20 lat później dlatego ta różnica.

        • 3 0

    • no tak, Gdańsk nie umie budować porządnych linii tramwajowych (1)

      więc budujmy znacznie droższą kolej aglomeracyjną, a potem SKM ma średnią prędkość zbliżoną do wielu linii tramwajowych w Polsce (np. szybkie tramwaje w Poznaiu czy Szczecinie - ok 35km/h średnia) a koszty jej funkcjonowania są znacznie większe niż tramwaju, do tego kolej aglomeracyjna wbrew pozorom nie zachęca do dojeżdżania do miasta pociagiem, PKM wlecze się tak, że z Kartuz nawet bus jest szybszy o ile nie stanie w korku a wszystko przez nadmiar przystanków w mieście bo do granic miasta czas jazdy jest bardzo dobry a potem druie tyle zwiedzania jakiejś Firogi czy Niedźwiednika gdzie po peronach głównie muchy chodzą

      • 5 29

      • Przejażdżka pociągiem po kraju jest droższa niż przelot samolotem

        Więc coś tu się nie zgadza

        • 5 4

    • (1)

      "Kolej i jej gęsta sieć to przyszłość."

      Od 1991 roku do 2017 roku zlikwidowano łącznie 3733 km tras kolejowych na terenie całej Polski. Jest to nam wszystkim bardzo dobrze znany krajobraz zarośnięte dawne szlaki, zazwyczaj już rozebrane przez miejscowych złomiarzy naście lat temu.

      Niechlubnym rekordzistą w kwestii zlikwidowanych linii kolejowych jest rząd Leszka Millera, który w latach 2001-2004 zlikwidował 1582,5 km linii kolejowych.

      Słynne "ostre cięcie" z 3 kwietnia 2000 roku, kiedy to jeszcze Polskie Koleje Państwowe z dnia na dzień zawiesiły kursowanie pociągów na 1028 kilometrach sieci kolejowej. Następstwem też były stopniowe likwidacje tras kolejowych. Wtedy to Prezesem Rady Ministrów był Jerzy Buzek z Unii Wolności.

      Za rządów Marka Belki zlikwidowano ok. 818,5 km tras kolejowych.

      Ostatnia likwidacja miała miejsce w 2017 roku. Chodzi o linię nr 371 Wolsztyn - Żagań, która została zlikwidowana na wniosek powiatu nowosolskiego.

      • 8 0

      • Jerzy Buzek był z Akcji Wyborczej "Solidarność" (AWS)

        A co do samej likwidacji linii kolejowych: takie były koszty "szybkiej, szokowej prywatyzacji" jakiej domagał się w 1990 Jarosław Kaczyński

        • 8 8

  • Pociągi hybrydowe, (1)

    a ustępów brak. Więc, gdzie się można odlać, przez okno?

    • 1 2

    • Lej hybrydowo, we własne walonki.

      • 1 0

  • Na początek proponuję wydłużyć kursy PKM do Gdyni Chylonia (3)

    Przesiadki na połączenia regionalne i skm w kierunku Wejherowo Słupsk były by łatwiejsze i pasażerowie z Wielki Kack i Chylonia mieli by lepsze , szybsze połączenie bez konieczności przesiadki na Gdynia Główna.
    Poza tym świetny pomysł z hybrydami.

    • 35 5

    • Gdynia dopłaci, Gdynia będzie miała (2)

      Ale czego chcieć od miasteczka, którego wkład w SKM jest na poziomie Pruszcza Gdańskiego

      • 7 3

      • Wciąż te same kłamstwa?

        Biorąc pod uwagę wielkość miast, wkład Gdyni jest większy niż Gdańska.

        Dodajmy, że Gdańsk dostał już prezent w postaci PKM, obecnie rozbudowywanej - a w planach kolejna południowa nitka. Gdańsk nie dał na ten cel nawet złotówki, tymczasem Gdynia do swoich dwóch przystanków musiała dopłacić.

        Równi i równiejsi.

        • 4 1

      • Gdynia ma 7,60% akcji SKM, a Pruszcz Gdański 1,19%

        Przy czym do Pruszcz Gdańskiego SKM nie kursuje od wielu lat...

        • 6 1

  • Cztery pociągi, szesnastu przewoźników

    Taryf sześćdziesiąt cztery (ale tak na serio to super informacja, zarąbiscie się jeździ tymi nowymi cichutkimi pociągami)

    • 1 3

  • Przy takim kryzysie

    oni kupują takie małe ciuchcie...
    A ceny biletow odlatują tak jak nasza władza...

    Tylko gułag rządzącym napuści oleju do głowy.

    • 1 4

  • Na co nam nowe pociągi skoro są w Berlinie. (2)

    • 4 8

    • Kacper - wiem że dziś dziesiąty i masz okres, ale zmień płytę w końcu (1)

      • 6 3

      • Wypraszam sobie, to moje słowa.

        Rafał Trzaskowski.

        • 4 4

  • Lepiej niech ten id... marszalek wojewodztwa to sie zajmie aby pociagi pkm korsowaly po 23 kiedy najwiecej samolotow laduje (5)

    • 8 3

    • Po 23 masz autobus z lotniska (4)

      Pusty...

      • 3 4

      • Wczesniej tez sa autobusy wiec zlikwidujmy pkm bo sa autobusy.czubie chory! (1)

        • 5 2

        • Sam jesteś czub błaźnie

          Stać na samolot, to stać i na taxi.
          Tczew nie ma nocnych pociągów do Gdańska, to z jakiej racji wiocha wnosząca słomę do samolotów ma mieć?

          • 2 3

      • wiesz jak dla mnie to PKM nie jest tylko na lotnisko (1)

        powinny być nawet kursy nocne co godzinę, by dowozić ludzi na osiedla

        • 2 1

        • Przeciez są od n1 do n10

          • 2 0

  • A modernizacja składów SKM kiedy? Toż to szescdziesiecioletnie eksponaty muzealne

    • 2 2

  • Pytanie do znawców, nie żadna uszczypliwość (1)

    Czy taniej i szybciej nie będzie jak te pieniądze pójdą na elektryfikację brakującego odcinka zamiast wydawać na pociągi które i tak pójdą później w odstawkę?

    • 4 4

    • Nie pójdą

      Bo będzie można dzięki nim uruchamiać pociągi bezpośrednie Gdynia - Kwidzyn, Gdynia - Tczew - Chojnice czy Gdańsk - Hel

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane