• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą poprawki na nowej al. Jana Pawła II

Maciej Korolczuk
12 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Ostatnie poprawki przed ostatecznym oddaniem al. Jana Pawła II jeszcze trwają. Ostatnie poprawki przed ostatecznym oddaniem al. Jana Pawła II jeszcze trwają.

Kierowcy i mieszkańcy Zaspy, korzystający z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska narzekają, że na zmodernizowanej ulicy w zatokach autobusowych i na ścieżkach rowerowych zbiera się po opadach woda, same ścieżki są za wąskie, a sygnalizacja niezsynchronizowana. Zwracają uwagę na błędne oznakowanie. Urzędnicy po naszej interwencji obiecują, że niedociągnięcia zostaną usunięte.



Jak oceniasz jakość wykonania inwestycji drogowych w Trójmieście?

Modernizacja alei Jana Pawła II na Zaspie trwała prawie pół roku i kosztowała 3 mln zł. Początkowo prace miały potrwać kilka tygodni mniej i kosztować połowę tej sumy, ale w trakcie robót konieczne było rozszerzenie zakresu prac poprzez wzmocnienie jezdni.

Kierowcy: potrzebne poprawki

Drogą można jeździć od września, niedawno zakończono tam malowanie pasów. I już pojawiają się pierwsze głosy mieszkańców, kierowców i rowerzystów - z myślą o których przeprowadzono przebudowę drogi - że w kilku miejscach potrzebne są poprawki.

- W zatoczce autobusowej przy szpitalu i na drodze rowerowej po opadach stoi woda. Brakuje też linii zatrzymania na al. Jana Pawła przy wyjeździe z Meissnera. Nie można się włączyć do ruchu przy czerwonym świetle na Jana Pawła, ani przejechać na drugą stronę, bo skrzyżowanie zablokowane jest pojazdami. Płynności ruchu nie zapewnia też niezsynchronizowana sygnalizacja - wylicza pan Dariusz.
Inni zwracają uwagę na błędne oznakowanie.

- Przy stacji Lotos na pasie rowerowym jest wymalowana strzałka "jazda na wprost i skręt w prawo". Po skręceniu w prawo stoi z kolei znak pionowy "zakaz wjazdu", gdyż to jest wyjazd ze stacji. Ponadto zastanawiam się, czy ścieżka ma faktycznie 1,5 m szerokości, czy mniej. Przy obecnej szerokości nie ma szans, aby wyprzedzić rowerzystę jadącego wolniej, nie przecinając ciągłej linii oddzielającej pas rowerowy od jezdni. Do tego kierowcy najeżdżają na pas rozdzielający pasy samochodowe od pasa rowerowego. Dziwię się, że dla bezpieczeństwa rowerzystów nie zastosowano rozwiązania z obwodnicy, czyli chropowatego pasa, po najechaniu na który samochód wpada w drgania. Spodziewam się też, że na pasach pod wiaduktem bardzo szybko biała farba zniknie i kierowcy zapomną, że są tam pasy rowerowe - wylicza pan Krzysztof.
  • Jeden z naszych czytelników twierdzi, że oznakowanie poziome pod kładką dla pieszych jest słabo widoczne, co może stwarzać zagrożenie dla korzystających ze ścieżki rowerzystów.
  • Wypukłe, przerywane linie, które stosowane są np. na drogach ekspresowych to dobre ostrzeżenie dla kierowców, że zbaczają z toru jezdni.
  • Strzałka na jezdni pozwala skręcić w prawo, znak pionowy tego manewru zabrania.
  • Wątpliwości rowerzystów budzi też szerokość nowej ścieżki. Wąska ich zdaniem droga sprawia problemy przy ewentualnym wyprzedzaniu innych rowerzystów.
  • Na al. Jana Pawła II brakuje m.in. linii ograniczających samochodom wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Przez to inni kierowcy mają problem, by włączyć się do ruchu.
  • Nawet po niewielkich opadach deszczu w zatokach autobusowych zbiera się woda.

Wszystkie uwagi przekazaliśmy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która w imieniu miasta prowadziła inwestycję. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że wykonawcy zakończyli już roboty budowlane i zgłosili zadania do odbioru, który planowany jest na piątek - 14 października.

DRMG: I będą

Po przeanalizowaniu naszych uwag DRMG zleciła wykonawcy usunięcie usterki, która sprawiała, że w zatoczkach zbierała się woda deszczowa. Wkrótce na znaku przy wyjeździe ze stacji benzynowej ma zawisnąć tabliczka informująca, że zakaz wjazdu nie dotyczy rowerzystów.

DRMG odniosła się również do braku linii zatrzymania przy wyjeździe z ul. Meissnera, a także szerokości ścieżki rowerowej i wykonania pasów.

- Oznakowanie poziome zostało wykonane zgodnie z zatwierdzoną przez Komisję ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego dokumentacją projektową, która nie przewidywała linii zatrzymania w tej lokalizacji. Nie wykluczamy jednak, że na skrzyżowaniu zastosowana zostanie zmiana oznakowania poziomego, jednakże ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie zarządca drogi na podstawie obserwacji ruchu - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z DRMG, zapewniając jednocześnie, że wydzielony pas rowerowy na całej długości posiada określoną w dokumentacji szerokość 1,5 m.
Dlaczego linie rozdzielające pasy samochodowe od pasa rowerowego nie zostały wykonane na podobieństwo "chropowatych" pasów znanych np. z obwodnicy?

- Linia rozdzielająca pasy samochodowe od pasa rowerowego została wymalowana farbą grubowarstwową, jej zadaniem - zgodnie z założeniem zrealizowanej inwestycji, jest wydzielenie dodatkowego pasa jezdni dla rowerów. Natomiast stosowana na obwodnicy linia oprócz funkcji odgradzającej pełni również funkcję ostrzegawczą i stosowana jest na drogach szybkiego ruchu - dodaje Zakrzacka.
Jak mówi, w przypadku zatarcia oznakowanie zostanie odmalowane lub wyczyszczone w ramach udzielonej przez wykonawcę gwarancji, a w późniejszym okresie w ramach bieżącego utrzymania dróg.

Śmiertelne potrącenie

Pod koniec ubiegłego tygodnia na al. Jana Pawła II doszło do śmiertelnego wypadku. 37-letni kierowca porsche cayenne jadąc lewym pasem w kierunku Czarnego Dworu potrącił na przejściu dla pieszych zobacz na mapie Gdańska bez sygnalizacji świetlnej starszą kobietę. Mimo reanimacji kobieta zmarła.

Policjanci jeszcze w piątek ustalali tożsamość kobiety, a także wyjaśniali, z jaką prędkością jechał kierowca. Mieszkaniec powiatu gdańskiego był trzeźwy. Jeśli policja uzna jego winę, za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym kodeks karny przewiduje karę od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

W ustaleniu okoliczności wypadku mógłby pomóc miejski monitoring. Tym bardziej, że na jednym ze słupów oświetleniowych znajduje się kamera. Niestety, w dochodzeniu jej zapis może okazać się nieprzydatny, bo skierowana jest w stronę kościoła i pomnika Jana Pawła II.

Jak mówią policjanci, od początku roku na al. Jana Pawła II doszło zaledwie do jednego wypadku z udziałem pieszego (przy skrzyżowaniu z Czarnym Dworem). Tragicznych skutków wypadku raczej nie należy więc łączyć z nieodebraną dotąd budową nowej alei.

  • Policjanci wciąż wyjaśniają, w jakich okolicznościach doszło w czwartek do potrącenia starszej kobiety.
  • Przejście dla pieszych, na którym doszło w czwartek do śmiertelnego potrącenia.
  • Kamera na jednym ze słupów oświetleniowych w pobliżu feralnego przejścia. Niestety skierowana jest na teren kościoła.

Opinie (253) ponad 10 zablokowanych

  • Poprawki ? Zmienią nazwę ?

    • 1 4

  • Nasyp kolei metropolitarnej

    Fuszerka niedbalstwo zła jakość wykonawcy i nadzoru

    • 1 3

  • prawoskręt (1)

    Przydał by się dodatkowy pas (prawoskręt) przy skręcie z ul. Janusz Meissnera na Jana Pawła II w kierunku wiaduktu. Miejsce na takowy jest. Na zielonym przejeżdżają tam 2-4 samochody, korek na 4-5zmian świateł jest tam nawet poza szczytem komunikacyjnym. A czeka się długo, bo cykli kilka.

    • 4 4

    • dokładnie

      jest tam w diabły wolnego miejsca!

      • 1 0

  • Idealna dla rodzin z dziećmi (12)

    Pawle A. zapraszam ciebie i twoje córki do korzystania z tej bezsensownej inwestycji.
    Ciekawe czy będziesz miał odwagę puścić córeczki obok tirów, autobusów i pędzących aut?
    Przypuszczam ze żaden rozsądny rodzic nie odważy się pojechać z dziećmi taką ścieżką.
    Zastanawiam się kto będzie odpowiedzialny za wypadki które tam będą szczególnie przy skręcie do Al Rzeczypospolitej , czy tak trudno było wyremontować ścieżki i chodniki już istniejące na tej ulicy. Dlaczego taki inwestor jak Alcon czy Inpro kupując działkę od miasta nie mają obowiązku wykonania chodnika i ścieżki, mało miejsca jest przy Al Jana Pawła.

    • 16 5

    • (6)

      w jakim wieku dzieci masz na myśli?

      • 3 1

      • dzieci i wiek (5)

        Dzieckiem jesteś do końca życia w innym przypadku przestań mówić twoim najbliższym mamo tato.a wracając do tematu to najlepszy rowerzysta może nie mieć wpływu na auto które go zwyczajnie potraci. ..

        • 0 4

        • (3)

          na to potrącenie nie mamy wpływu
          ale pominąwszy zwyroli i głupoli
          kierowcy nie zabijają nas celowo
          tylko albo ze ślepoty, przed czym choni pas w jezdni, widać nas super,
          albo gdy ich fura całkiem przerasta,
          wtedy nie chroni ani chodnik, ani wiata przystanku, ani nawet wnętrze domu

          chroniłby bunkier, ale chyba nie o to ci chodziło?

          • 3 2

          • bunkier (2)

            Jak nie potrafisz czytać ze zrozumieniem to przestań się starać...zajmij się czymś innym. Ścieżka dla rowerów na jezdni nie ma sensu tak jak dyskusja o wieku dzieci czy innych ludzi którzy tam będą jeździć. Rozmowa dotyczy tego czy nie można było zrobić ścieżki tam gdzie jest 6 m szerokości chodnik. Tam gdzie już jest dawna namalowany na niemieckich płytach lotniskowych ścieżka. Bunkier? O czym ty piszesz?pogubić się jak autorzy tej ścieżki

            • 1 5

            • (1)

              IMO masz nastawienie lękowe do życia
              (ktoś cię skrzywdził w dzieciństwie?)

              ja tym pasem jeżdżę i sobie chwalę
              ale jak się boisz, chodnik obok ma znak dopuszczający takich rowerzystów jak ty

              dlatego to idealne rozwiązanie

              i dla mnie i dla ciebie

              a tylko dlatego że ty lubisz pyszczyć z byle powodu (niektóre baby takie bywają) jest ta cała niepotrzebna dyskusja

              • 5 0

              • I z dużym prawdopodobieństwem, jeśli dojdzie do potrącenia, to właśnie tej osoby na chodniku, która będzie przecinać jeden z wielu wyjazdów poprzecznych. Ale niech sobie żyje w błogiej świadomości, że jest bezpieczna.

                • 1 0

        • Potrącenia zdarzają się głównie na przejazdach rowerowych

          Bo rowerzysta pojawia się nagle znikąd a kierowca się go nie spodziewa. Jezdnia jest bezpieczniejsza, bo jak rower jest na jezdni to widać go z daleka i jest dokładnie w tym miejscu w które patrzy kierowca.

          • 6 0

    • (1)

      Jedz sobie gdziekolwiek za granice. Tam tylko sie takie wlasnie pasy rowerowe robi. Drogi rowerowe (wydzielone z chodnika ) to tylko polska moda.

      • 4 3

      • No a w Tajlandii pasów nie maluja

        Co za bzdury pisze jakiś urzedas. A chodniki tez za granicą tak wyglądają? tez zostawia się płytę lotniskowe z przed 40 lat? Tez robi jest tak ze pomiędzy zabudowa a jezdnia nie robi się odprowadzenia wody ?tez tak jest ze droga za 3 mln a na chodniku można łowić ryby albo skakać przez dziury i myśleć jak tu pójść żeby się nie ujeba***? Tez tsk na całym świecie jest?

        • 0 3

    • Ja również Ciebie zapraszam "za zachodnią granicę", a zobaczysz mnóstwo młodzieży, która jeździ po takich pasach.

      Polskie ddry, pseudonim "śmieszki", to jest cyrk. One nadają się tylko na wyjazdy poza miasto. W mieście stanowią realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Cała zachodnia europa o tym wie, ale polscy forumowi eksperci oczywiście wiedzą swoje. Dziwne, że znakomita większość wypadków rowerowych jest na ddr (+ ich przejazdy).

      • 2 1

    • Z dziećmi można legalnie jechać po chodniku (1)

      Allcon buduje równoległą do JP uliczkę parkingową, którą spokojnie można jechać rowerem. A przejazd rowerem "dołem" pod kładką to jedyne możliwe rozwiązanie bez używania wind lub nadkładania kilkuset metrów drogi. Najlepiej by było to zasypać i zrobić tam normalne skrzyżowanie.

      • 4 1

      • geniusz

        Podpowiada jak uniknąć jazdy rowerem droga za 3 mln prywatna droga osiedlowa błysk w oku podpowiada ze w um chyba pracujesz. ...

        • 0 7

  • Gdzie jest chodnik (1)

    A ja się pytam gdzie jest chodnik dla pieszych przy al Jana Pawła? Ostatnio nie można tam przejść kałuże woda się zbiera pomiędzy nowym osiedlem a jezdnia z dżemem trzeba skakać prze dziury i budowlane pozostałości.dla rowerów poszerzyliśmy jezdnię za 3 mln a dla pieszych stary pas startowy sla samolotów postawiony za Niemca ...I spacerując podatniku spaceruj! !! Cukierek w g*wnie ...tak to wygląda

    • 4 2

    • chodnik

      A właśnie chodnika nie ma to jest ma 6 m szerokości i wygląda to śmiesznie z tymi wydzielonym i pasami na drodze.oczywis ie do puki ktoś nie zginie..?

      • 0 2

  • do redaktora

    Panie redaktorze a proszę zapytać dlaczego chodnika tam nie ma i w tych 3 mln nie uwzględniono jego...bo płytę lotniskowe niedługo niemieccy turyści będą przyjeżdżać oglądać. To co jest od strony osiedla awiator to nie chodniki to 6 m pozostałość po pasie startowym. Ale by po 40 latach robimy pas dla rowerów poszerzając jezdnię a nie pamiętamy ze tam jest miejsce właściwie na wszystko pas dla rowerów chodnik i zieleń z drzewami można by jeszcze posadzić. Hehh niech redaktor przygląda ie się jak to wygląda. Fakt jest taki ze że dzieckiem nie można tam przejść z wózkiem bo te płyty nie odprowadzają wody a pomiędzy osiedlem Aviator nowa jezdnia stworzyła się niecka, basen do tego stają tam auta alconu i polaru porozrzucane jest. Ale co tam ja jestem tylko zwykłym podatnikiem nie urzędnikiem. Panie redaktorze propozycja o interwencję w rej sprawie!chcemy normalny chodnik!

    • 4 2

  • Brak oznakowania świeżo malowanych na czerwono ścieżek

    2 tygodnie temu ubabralismy sobie dwa rowery i ubrania

    • 0 10

  • Obawa ! (5)

    Mam pewne obawy jechać z dziećmi rowerami pasem rowerowym, gdy tuż obok mkną samochody. Wg mnie - to nie jest pełnia bezpieczeństwa...... Jeżdzimy tam rekreacyjnie w kierunku świetnych ścieżek rowerowych biegnących wzdłuż plaży.
    Oczywiście także z powrotem. Poprzedni ruch rowerowy w alei Jana Pawła II (wspólnie z wydzielonym ruchem pieszych) był bezpieczny.
    Kto ten nowy typ "rekreacji" wymyślił?

    • 12 7

    • (3)

      to nie chodzi o rekreację
      tylko o transport, komunikację

      wkurza mnie że niektórzy widzą w rowerze tylko zabawkę i to głownie dla małych dzieci

      • 10 6

      • Rowery to mniej niż 1% transportu w mieście (2)

        Przykro mi, Polska to nie Holandia.
        Bez wnikania w przyczyny - rowery to obecnie poniżej 1% ruchu w mieście, z cały czas spadającą tendencją, pomimo budowania pięknej infrastruktury.

        • 4 8

        • mi.in. dlatego PL to za du pie a NL to rdzeń UE

          nie, nie chodzi mi o liczbę rowerów
          tylko o pog ardę dla mniej szości,
          "jak to tylko 1% to można pozbawić praw"

          reborku, urodziłeś się Ru skiem, czy tak cię wych owano?

          • 6 1

        • O ile pamiętam w Gdańsku około 3% podróży jest rowerem

          • 0 1

    • Nie chce mi się produkować po raz kolejny, więc powiem tylko tak. Pasy w jezdni są bezpieczniejsze niż wydzielone ddry, niezależnie od tego co I się wydaje. Zaufaj ekspertom i ludziom, którzy używają mózgu, jeśli sam nie potrafisz.

      • 0 0

  • Ad. Wpisu obawa ! (chyr.)

    Nie daj Boże, gdy tam zdarzy się tragiczny wypadek rowerzysta - samochód.
    Na dyskusję będzie już za póżno !

    • 4 5

  • Jak oceniam inwestycje drogowe w Trójmieście?

    To w Gdyni są jakieś inwestycje drogowe?

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane