- 1 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (21 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (53 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (504 opinie)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (518 opinii)
- 5 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (297 opinii)
Będzie bezpieczne przejście na wysepkę we Wrzeszczu?
Przejście przez al. Grunwaldzką na wysokości ul. Jesionowej wymaga od pieszych sporej dozy cierpliwości, ponieważ kierowcy nie chcą zatrzymać się przed zebrą.
Tzw. wysepka we Wrzeszczu wreszcie doczeka się bezpiecznego przejścia przez al. Grunwaldzką. Zarząd Dróg i Zieleni obiecuje w przyszłym roku montaż sygnalizacji świetlnej, która ukróci niebezpieczne zachowania na przejściu na wysokości ul. Jesionowej.
Wysepka we Wrzeszczu , czyli obszar położony pomiędzy dwiema jezdniami alei Grunwaldzkiej oraz dodatkowo przecięty torami tramwajowymi, nigdy nie był terenem łatwo dostępnym pieszo.
Istniejące przejścia przez aleje nie należą do bezpiecznych ze względu na brak sygnalizacji, trzy pasy ruchu do pokonania przez pieszych oraz spore prędkości rozwijane przez kierowców, którzy ruszając spod świateł przy ul. Klonowej i De Gaulle'a lub Galerii Bałtyckiej zwalniają dopiero na kolejnych światłach.
Kilka dni temu opublikowaliśmy film od czytelnika, który pokazuje zachowanie kierowców na przejściu w rejonie ul. Jesionowej . Nasz czytelnik zatrzymał się, aby przepuścić pieszych, podczas gdy na sąsiednich pasach alei kierowcy nawet nie zwolnili. Do tego niezwykłe szczęście miał pieszy, który nieodpowiedzialnie się odwrócił na pasach i szedł tyłem.
Pieszy na przejściu zachował się wyjątkowo bezmyślnie, ale jeszcze większą nieodpowiedzialnością wykazali się kierowcy, którzy nawet nie zwolnili, gdy zatrzymało się auto naszego czytelnika.
- Tego typu zachowanie kierowców jest niestety normą na tym przejściu. Do tego jest ono bardzo chętnie wybierane przez pieszych ze względu na szeroki chodnik po tej stronie alei, a także szybsze dojście do przystanków tramwajowych przy Galerii Bałtyckiej - mówi Lidia Makowska, przewodnicząca Zarządu Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Chodnik po stronie wysepki jest nie tylko szeroki, ale przede wszystkim niezastawiony przez auta. Po drugiej stronie alei piesi mają do dyspozycji wąski chodnik, zajęty co najmniej w połowie przez samochody - o ile oczywiście wszyscy zaparkują równolegle do jezdni. Ponadto wraz z przebudową skrzyżowania z Trasą Słowackiego, przejście piesze przez południową nitkę alei przesunięto bardziej na północ i rozbito aż na dwie fazy.
- Zwracaliśmy wielokrotnie uwagę Zarządowi Dróg i Zieleni na niebezpieczeństwo na przejściu na wysokości ul. Jesionowej. Wnioskowaliśmy, by chociaż w pierwszej fazie, przy zaangażowaniu niewielkich środków finansowych rady dzielnicy, wprowadzić dodatkowe oznakowanie np. kocie oczka lub dodatkowe oświetlenie - dodaje Makowska.
Zarząd Dróg i Zieleni stoi jednak na stanowisku, by nie stosować półśrodków, lecz zainstalować tam docelowo sygnalizację świetlną.
- Jest już gotowy projekt i wszystkie uzgodnienia. Ponieważ skrzyżowanie to będzie wpięte do systemu Tristar, musimy poczekać na odbiory systemu i dopiero wówczas montować nowe urządzenia. Istnieje szansa, że sygnalizacja dla pieszych pojawi się w tym miejscu już w przyszłym roku - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ w Gdańsku.
Czytaj też: Zmiany na Hallera. Bezpieczeństwo kosztem płynności
Ale nie tylko to przejście na wysepkę jest niebezpieczne. Bez sygnalizacji funkcjonuje także dojście na wysokości ul. Lendziona . Tutaj zapędy kierowców studzi nieco skrzyżowanie z ul. De Gaulle'a, które jest sterowane sygnalizacją świetlną. Jednocześnie jednak piesi mają bardzo ograniczone pole obserwacji alei od strony ul. Lendziona przez drzewa, krzaki (szczególnie w porze wiosenno-letniej) oraz oznakowanie wzdłuż jezdni.
- Sprawę krzaków przekazana została inspektorom zieleni. Nie mieliśmy dotychczas zgłoszeń o potrzebie ich ścięcia, ale jeśli teren należy do nas, zobaczymy co da się tam zrobić - zapewnia Kaczmarek.
Warto dodać, że wspomniana niska zieleń znacznie ogranicza też doświetlenie chodnika wzdłuż alei i drogi rowerowej, która akurat w tym miejscu poprowadzona jest z dość sporym łukiem.
Światło czerwone i sygnalizacja z sygnałem zakazu przejazdu dla tramwaju na skrzyżowaniu z ul. De Gaulle'a świecą się na tyle długo, by móc wyznaczyć w tym miejscu przejście dla pieszych, ułatwiające dojście na wysepkę oraz przez ul. Lendziona do dworca kolejowego.
W czasie, gdy pali się światło czerwone, piesi mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię w kierunku centrum miasta, w żaden sposób nie pogarszając sytuacji w ruchu aut i pojazdów szynowych. Na przeszkodzie stoi jednak brak dodatkowego sygnalizatora oraz fizycznie wyznaczonej zebry.
Wcześniej, na podobnej zasadzie - bez wpływu na ruch samochodów, udało się wykonać przejście na wysepkę od strony przystanku tramwajowego Klonowa.
- Taki pomysł też zgłaszaliśmy do Zarządu. Ten obiecał sprawę przeanalizować i skonsultować z innymi instytucjami miasta, ale do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi w tej sprawie - mówi przewodnicząca zarządu RDWG.
Na realizację tej propozycji nie ma jednak póki co szans - Nie planujemy wprowadzać w tym miejscu nowych rozwiązań - kończy rzecznik ZDiZ.
Czytaj też: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Miejsca
Opinie (263) 3 zablokowane
-
2014-12-28 09:34
To jest XXI wiek? (6)
Miasto zakorkowane
Dodatkowa sygnalizacja tego nie poprawi
Wszystkie przejścia naziemne w centrach miast należy zamienić na przejścia podziemne i kładki
100% bezpieczeństwa w ruchu drogowym i zdewaluowanie zatorów
Koszty?
Miast stać na to
Wystarczy racjonalne gospodarowanie- 15 20
-
2014-12-28 09:37
W 21 wieku poruszamy się samochodami w miastach.
Trzeba stawiać na komunikację zbiorową.
Zrozumiano już to w wielu miejsach na Świecie.- 13 11
-
2014-12-28 09:39
Miasto to nie autostrada.
- 13 3
-
2014-12-28 09:39
Troll czy jaskiniowiec?
- 9 2
-
2014-12-28 17:58
więc dla wygody słoika mieszkającego na południe od Oruni mają Gdańszczanie zacząć latać? (1)
sorry, ale ludzie tutaj też mieszkają. Dwa przejścia na 300 metrów to nie jest dużo. Gdyby kierowcy się nie zachowywali jak idioci i nie urządzali sobie wyścigu tylko dlatego, że są tam trzy pasy - nikt by nie myślał o światłach.
- 4 3
-
2014-12-28 23:01
Oooooo i tu mozna wlepic cos o sloikach! Jezuuuu ludzie jacy wy już z tym zalosni jestesci.
- 1 1
-
2014-12-28 18:48
albo całkowity zakaz ruchu
i zobacz korków nie będzie a miasta stać na zamknięcie....
- 0 1
-
2014-12-28 09:35
Ojjjj jak ja nie lubię tego przejścia
- 8 2
-
2014-12-28 09:40
Zgadzam sie z sygnalizacją ale... (9)
niech to będzie wyłączona sygnalizacja.Po wciśnięciu guzika zapali się światło czerwone dla aut a dla pieszych zielone.Innej opcji nie widzę.
- 22 4
-
2014-12-28 09:48
Dzieki za pomysł o wielki geniuszu... :) (6)
W UM na pewno na to nie wpadli...
- 3 4
-
2014-12-28 09:50
(5)
Skoro mają pojęcie o takiej opcji to proszę podaj nazwę ulicy w Gdańsku na której znajdę takie rozwiązanie?
- 1 6
-
2014-12-28 09:54
Stary o czym ty gadasz? Wysiadz z samochodu to zobaczysz, że 30% przejsc ma takie rozwiazanie! (4)
- 6 5
-
2014-12-28 10:04
haha (3)
30% chyba w Kartuzach.Podaj choć jedno przejście z takim rozwiązaniem.Na każdym przejściu z guzikiem pali się światło zielone dla aut a dla pieszych czerwone albo sytuacja jak na Czyżewskiego gdzie sygnalizacja ma włączone światło pomarańczowe dla aut a dla pieszych jest wyłączone.
- 1 8
-
2014-12-28 10:10
"Na każdym przejściu z guzikiem pali się światło zielone dla aut a dla pieszych czerwone" (2)
Bo taka jest filozofia przejścia dla pieszych "z guzikiem" matołku, ze pali się czerwone dla pieszych a dopiero po nacisnieciu guzika zmienia się na zielone dla pieszych... Nie chce mi się komentować twojej inteligencji wielkomieszczaninie :)
- 6 1
-
2014-12-28 10:14
za głupi jesteś.Po raz kolejny pytam się gdzie mieści się takie przejście dla pieszych z wyłączoną sygnalizacją? Pojęcia nie masz o życiu i cenach w Biedronce a się udzielasz. Opuść stronę i wracaj do GTA V.
- 2 7
-
2014-12-29 00:49
takie przejścia o jakich mówisz to typowo polski debilizm stój sobie pieszy frajerze minutę albo dwie o 2 w nocy auta nie ma w promieniu kilometra a za krzakami frędzelki z policji tylko czekają aż przejdziesz na czerwonym, na Wielkopolskiej też pieszym zrobili przyjemność światłami i co dalej chodzą jak chcą
- 1 0
-
2014-12-28 10:07
może inaczej (1)
Niech kierowcy zatrzymują się i wciskają przycisk żeby przejechać
- 14 2
-
2014-12-29 10:48
niech też mają zakaz przejeżdżania przez przejścia,
tylko wysiadka i na pych, tak jak rowerzyści na przejściach
- 0 0
-
2014-12-28 09:47
No to korki murowane (3)
zamiast zrobić kładkę albo przejście podziemne
- 13 15
-
2014-12-28 09:51
A gdzie ten tunel albo kładka miała by mieć według ciebie wejscie? (1)
W dużym pokoju w kamienicy u Kowalskich czy u Jankowskich? Zamiast filozofować to pomysl trochę...
- 13 0
-
2014-12-28 09:53
Wejście mogło by być na Partyzantów a wyjście w Brzeźnie?
- 6 0
-
2014-12-29 10:48
troll czy idiota?
?
- 0 0
-
2014-12-28 09:48
Gdańsk najbardzie syfiaste miasto w Polsce (4)
W tym brudnym zapyziałym grajdole nie da się już mieszkać.
- 16 20
-
2014-12-28 10:04
peron - no to na peron i nie wracaj tutaj (1)
"Peronowi" się nie podoba w Gdańsku - super! takich nikt tutaj nie chce - strasznie obniżają poziom. Krzyżyk na drogę i ... nie wracaj
- 5 3
-
2014-12-28 23:03
Poziom czego??? Bo chyba ze nie kultury bo obecnosci tejze tu nie stwierdzam.
- 0 0
-
2014-12-28 10:09
dlatego przeprowadziłeś się do Żukowa?
- 5 1
-
2014-12-28 14:22
Migruj. Polska B stoi otworem.
- 1 1
-
2014-12-28 09:51
Te przejście nie jest aż takie tragiczne. (5)
Zawsze czekam aż Grunwaldzka "dostanie" czerwone i zanim samochody ze Słowaka ruszą jest chwila spokoju na to aby przejść.
- 28 4
-
2014-12-28 09:57
(2)
z ciebie pieszy jak lotnik. Widać, że nie korzystasz z tego przejścia. Tam bezpieczny czas przejścia to 15 sekund w cyklach co ok. 5 minut. Bardzo wygodne rozwiązanie...
- 7 10
-
2014-12-29 00:50
a ze światłami to myślisz że będzie inaczej?Wierzysz w bajeczkę że [po wciśnięciu guziczka dostaniesz z marszu zielone?To powodzenia
- 0 0
-
2014-12-29 09:33
kilka razy w tygodniu
- 1 0
-
2014-12-28 10:32
adam bzdury opowiadasz (1)
- 3 7
-
2014-12-29 09:33
"nie wydaje mnie się" :)
- 0 0
-
2014-12-28 09:56
Zawężenie do jednego pasa ruchu!!! (1)
Tam przy ul. Jesionowej, ZDiZ chce zamontować sygnalizację!!! Może zawężyć do jednego pasa ruchu, jak na ul. Hallera? Nie rozumiem dlaczego ZDiZ nie chce zamontować na ul. Hallera a wprowadziło tam beznadziejne rozwiązanie, które przez zawężenie do jednego pasa ruchu, powodują duże korki!!!
- 14 3
-
2014-12-28 18:00
tam ZDIZ zwęziło drogę, żeby tramwaje miały wolny pas
piesi to tylko wymówka
- 3 1
-
2014-12-28 09:56
(1)
Kolejne koszta .najlepiej postawic tam patrol żeby ukarał szoferòw za to że nie ustępuja pierszenstwa pieszym na pasach dziennie możnaby z milion złotych do budżetu dorobić.
- 12 3
-
2014-12-30 09:52
Oj starczylo by dla kilka nowych KIA dla Policjii.Tak.... tamto miejsce to zyla zlota.
- 0 0
-
2014-12-28 10:14
w przyszłym roku tzn.za miesiąc czy dwa?
byłoby cudownie trzymamy za słowo
- 4 1
-
2014-12-28 10:15
Prawda (1)
Nagranie pokazujące niebezpieczne zdarzenie tylko potwierdza to,że jakieś 50% kierowców nie powinno mieć prawa jazdy.Takich zachowań jestem częstym widzem.Tacy kierowcy nie znający przepisów drogowych są największym zagrożeniem na ulicy
- 19 6
-
2014-12-28 10:21
Swiatła to konieczność
takie rozwiązania wymuszane sa przez niekończącą się głupotę kierowców prymitywów.
NIE dla autostrad w mieście.- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.