• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu

Maciej Naskręt
8 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny etap remontu tunelu przy dworcu w Gdańsku
Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić. Okolice dworca to dzisiaj komunikacyjny chaos. Urzędnicy spróbują to zmienić.

W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Wrzeszcz. zobacz na mapie Gdańska Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.



Co spowoduje przejście naziemne przez Podwale Grodzkie?

Jakiś czas temu zachęcaliśmy władze Gdańska do odtworzenia przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w poziomie jezdni. Swój pomysł na przejście forsowali w budżecie obywatelskim także aktywiści miejscy. W sprawie jest pierwszy konkret.

Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.

- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.

Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.

Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?

Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie. Koncepcja przejścia dla pieszych i rowerzystów zgłoszona w ubiegłorocznym budżecie obywatelskim ma szansę na realizację w innym projekcie.

Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP



Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
  • autobusowych - o długości około 160 m,
  • tramwajowych - o długości około 200 m.

Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
  • Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).

Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
  • Gdańsk Główny: 5 tablic,
  • Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.

Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.

Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.

Opinie (531) ponad 10 zablokowanych

  • Koncepcja bardzo zła. Radzę z niej zrezygnować. (4)

    Pomysłodawcy nie mówią tego wprost, ale myślę, że chcą , żeby było tak jak na Zachodzie. W centrum Paryża widziałem takie przejścia. Szerokie kilkupasmowe Pola Elizejskie mają takie przejścia i jakoś to działa. Ale Francja to nie Polska, nie ta kultura jazdy kierowców, nie ten szacunek dla pieszych. Tam na przejściach bez świateł pieszy może swobodnie przejść, bo KAŻDY kierowca się zatrzyma, gdy widzi pieszego chcącego przejść przez jezdnię. U nas może coś takiego będzie za 30 lat, jak wychowa się kolejne pokolenie kierowców. W Polsce jest bardzo dużo chamstwa na drogach, między kierowcami, rowerzystami i pieszymi. A ten brak życzliwości zawsze przekłada się na gorsze bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.. Jeszcze gorsze relacje między uczestnikami ruchu są w Moskwie. Tam jest sporo przejść podziemnych zapewne z tego powodu. Przejścia podziemne to była specyfika dawnych demoludów. Rozumiem, że pomysłodawcy chcą od tego odejść, by było jak na zachodzie.

    Gdy na planowanym przejściu przy Dworcu PKP jakaś staruszka nie będzie w stanie w 30 sekund, gdy pali się zielone pokonać nawet połowy pierwszej jezdni, to wnet ją obtrąbią, wyzwą od najgorszych, pokażą obraźliwe gesty, będą popędzać podjeżdżając zbyt blisko pieszego, bo za długo „stara krowa lezie” . „Powinna siedzieć w domu starców, a nie łazić po ulicach.” To typowe reakcje polskich uczestników ruchu drogowego, rowerowego i pieszego. Skrajna agresja i nieżyczliwość.

    A więc za 30 parę lat, jak dobrze pójdzie, takie przejście będzie miało sens. Wady rozwiązania przekraczają wątpliwe plusy.

    Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że w proponowanym rozwiązaniu z dwoma miejscami zatrzymania tramwaju, po dwóch stronach przejścia, pojawi się dodatkowy ruch w poprzek ruchu przez przejście przez jezdnię. Nigdy nie wiadomo w której części przystanku zatrzyma się tramwaj, czy trzeba się przemieścić wzdłuż wysepki do przodu czy do tyłu. Będą więc licznie przemieszczać się pasażerowie tramwajów w poprzek przejścia przecinając ruch pieszych i rowerów,. Wszyscy będą się śpieszyć, bo czas zielonego światła będzie wyśrubowany pod możliwości sprawnego ponad przeciętność młodego człowieka.

    Pomysł fatalny. Mam nadzieję, że ktoś im to wyperswaduje. Z uporem maniaka forsują wbrew większości mieszkańców tę bardzo złą koncepcję.

    • 13 12

    • ale marudzisz od rana (1)

      Przecież to oczywiste, że na tak długim przejściu będzie odpowiedni odstęp czasowy między zakończeniem cyklu dla pieszych, a rozpoczęciem dla pojazdów.

      Jako kierowca zdaję sobie sprawę ze spowolnienia ruchu w tym obszarze, ale takie puszczanie pieszych kanałami jest uwłaczające i poza post-sowieckimi republikami chyba nigdzie niespotykane.

      • 3 5

      • Jak tunel śmierci uryną

        i można się przykleić do wszechobecnego brudu, to rzeczywiście uwłacza mieszkańcowi dumnego miasta Gdańska. Mamy 21 wiek, czy naprawdę nie można zmienić wyglądu i zapachu tunelów? Gdańskie przejścia podziemne to syf i kryminał. Rozumiem, że koszty utrzymania przejścia przejścia naziemnego są tańsze niż podziemnego i stąd taka determinacja władz Gdańska, by na siłę to wprowadzić.

        • 2 2

    • uwaga

      on radzi zrezygnować

      uwaga! jest jakaś miro szansa, że ktoś z obecnej ekipy straci BYĆ MOŻE jakiś głoś.

      RADZĘ się zastanowić

      • 2 2

    • Jestes niepoprawny marzyciel; to głownie młodsze pokoleńie i to ńie tylko męska jego cześć, sa tymi, którzy za nic maja przepisy i uregulowania. Zapomnij zatem o nowym pokoleniu , o ktorym mówisz .

      • 1 0

  • Czy przejscia podziemniego tam nie ma???

    Znow jakies czuby chca wywalac kase do smietnika.

    • 10 7

  • Kiss&Ride" i tablice SIP co to kurka jest jesteśmy w Polsce to informacje po polsku banda kretynów

    • 9 2

  • A co z dworcem PKS

    Czy z dworca PKS też będzie przejście naziemne ?
    Nie róbmy żadnych wyjątków.
    Jestem za likwidacją wszystkich przejść podziemnych i wtedy zobaczymy czy będzie lepiej.

    • 6 4

  • Wreszcie będzie można rowerkiem przejechać pod sam dworzec. Przynajmniej nie spóźnię się na pociąg.

    • 5 8

  • idiotyczne plany (2)

    10 miejsc ( po 5 w każdym kierunku ruchu czyli 5 w kierunku Oruni i 5 w kierunku Wrzeszcza) typu Kiss & Ride przed Dworcem Gdańsk Główny to obraz możliwości intelektualnych naszych władz!!!
    Czyli np. odbierając pasażera z bagażami ( osobę starszą czy rodzina z małymi dziećmi) i planując jazdę w kierunku Wrzeszcza zmusi się tych nieszczęśników do biegu galopkiem z hali dworca przez przejście naziemne do samochodu ( 5 minut!!!). To chora wizja.

    Za to parking na 500 rowerów ( być może w miejsce obecnego parkingu dla samochodów przy dworcu). Czyli w podróż z bagażem, z dziećmi, bez względu na wiek wyłącznie rowerem, bo dla rowerów będzie miejsce przy Dworcu Gdańsk Główny.
    Czy naprawdę chodzi o to, by 500 pasażerów miało parking przed udaniem się w podróż?
    Ja mam propozycje dla miłośników rowerów i naszych władz:
    zlikwidować parking przy Urzędzie Miasta dla samochodów pracowników Urzędu i zrobić tam parking na te 500 lub nawet więcej rowerów ( parking jest bardzo duży i to w centrum miasta).
    Pracownikom Biura Rozwoju Miasta zlikwidować miejsca postojowe przed Zieleniakiem.

    Jak się trochę poruszają po świeżym powietrzu, to może głowa zacznie pracować i nie będą tworzyć chorych projektów.

    Bo te projekty są chore!!!

    • 15 5

    • jeżeli komuś 5min nie starcza, to niech szuka parkingu...

      Ciekawe jaka miałabyś opinię o holenderskim parkingu na 12500 rowerów ;)

      • 2 1

    • Podpisuję się pod tym co napisałeś obiema rękami i nogami! 100% racji!

      • 1 1

  • Hotel, głupcze!

    Jest hotel to i jest koncepcja. Przecież czterogwiazdkowi obcokrajowcy nie będą obskurnym tunelem chodzić jak gdańszczanie przez minione lata... Naprawdę nie wiecie dlaczego nagle mają się pojawić naziemne przejścia nie tylko przy dworcu ale i wzdłuż Podwala Przedmiejskiego? Popatrzcie ile tam powstało po drugiej stronie nowych hoteli....

    • 8 3

  • No to tramwaje beda jechac jeszcze dluzej.

    • 5 6

  • BZDURA i DEBILIZM

    brak słów na te pomysły...

    • 13 6

  • Czy to koncepcja tych samych drogowych porąbów co zaprojektowali zjazd z obwodnicy na Starogardzką i zafundowali kilometrowe korki i blokadę Straszyna

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane