Fakty i opinie

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy pomysł na zabudowę terenów wokół dworca PKS

PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. fot. Łukasz Unterschuetz/trojmiasto.pl

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. fot. Zbigniew Kosycarz/KFP
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

tak, i to jak najszybciej. Zbyt długo szpeci on miasto 76%
tak, jednak budynek wpisał się już w krajobraz miasta i nie powinien zostać całkowicie zburzony tylko przebudowany 12%
nie, to jeden z rozpoznawalnych elementów Gdańska. Wystarczy mu porządny remont 12%
zakończona Łącznie głosów: 2174
Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Opinie (144) 1 zablokowana

  • No i super! (5)

    Budować, budować!

    • 286 15

    • szkoda ze to tylko brednie przygłupka

      To już pewne: Wyspa spichrzów będzie odbudowana.
      To już pewne: Dziura przed NOT-en zniknie.
      To już pewne: Rewitalizacja Dolnego Miasta wreszcie się zacznie.
      To już pewne: Handel ze składanych łóżek się skończy.
      To już pewne: ...................................( Tu sobie dopiszcie cd. )

      • 19 6

    • taaa obiecanki cacanki a dziura przy Nocie przywita kibiców Euro 2012 , zamiast ją tymczasowo zasypać i zagospodarować plac w celach rekreacyjnych dla przybyłych turystów i kibiców , nawet głupi parking samochodowy bo w centrum nie ma generalnie dużego parkingu !!! (podczas jarmarku wyznacza się miejsca parkingowe pod domami mieszkańców centrum miasta !!! a ja się pytam mieszkańcy to gdzie mają parkować ??? może Adamowicz na swoim podjeździe zorganizuje parking dla turystów ?!?!?! ) , ale nie zamiast zarobić cokolwiek lepiej nic nie robić !!!! Nikt w tym urzędzie gdańskim nie używa mózgu !!!

      • 15 1

    • (1)

      I powstanie kolejna galeria handlowa!!!

      • 9 0

      • I wybieg dla galerianek

        • 9 0

    • Gratulacje dla Kaszubów

      Tak narzekacie na Kaszubów, a wasz PKS przejęły dwie kartuskie firmy, GRYF i GÓRSKI.

      • 11 2

  • Nareszcie! (8)

    Może w koncu bedzie to jakoś dobrze wyglądać :-)

    • 211 12

    • i pachniec...

      • 14 1

    • AKURAT !!!!! (4)

      będzie jak z wyspą spichrzów i stocznią ..... z rączki do rączki finanse z rączki do rączki NIC. I się majatek rozmyje a potem się wszyscy obudzimy na prywatnych pochylniach , pożyczkach pod zastaw ruin czy developerskich budynkach. Ot cała historia - koledzy kolegą ten los zafundowali :))

      • 1 23

      • (1)

        co za bzdury. chcesz mi powiedzieć że ktoś kupił dworzec po to aby nic z nim ne robić? i jaki majątek się niby rozmyje?

        kolega chyba naprawdę nie rozumie różnicy między własnością państwową a prywatną.

        • 23 1

        • DArek masz kolegę, nie tylko ty wypisujesz bzdury na forum

          • 1 3

      • koledzy kolegĄ? (1)

        no blagam..

        • 7 0

        • nie błagaj
          on nawet nie wie że jest jakaś różnica

          • 6 0

    • CIEKAWE CZY W PROJEKCJE BĘDZIE W KOŃCU PRZEWIDZIANY PARKING DLA AUT OSOBOWYCH

      odbierających przyjezdnych spod PKS.
      Na każdej wiosce można spokojnie zaparkować, wygodnie przepakować torby z bagażami do auta i odjechać, ale nie w GD. U nas liczą się muzea i pomniki.

      • 8 1

    • NAIWNY

      • 4 0

  • Panie Górski (10)

    dzisiaj wypiję za Pana zdrowie i udany projekt

    • 171 32

    • Górski to najsolidniejszy inwestor w Trójmieście!! (5)

      każdy projekt, którego się podejmą doprowadzą do końca, nigdy się nie wycofują, tak trzyjmać, panie Górski!!

      • 14 23

      • (2)

        zwłaszcza browar we wrzeszczu ładnie im poszedł

        • 28 12

        • przecież jeszcze nie zaczeli na browarze (1)

          • 13 10

          • im dłużej będą zwlekać tym dłużej nie będzie korku

            • 9 2

      • To mówiłem ja

        • 7 2

      • za tydzień masz premię

        pracowniku

        • 7 1

    • hihi

      tak zaaarabiać to on umie...
      czy juz wycenił za ile sprzeda?

      • 11 1

    • Gorski ma ladne apartamenty tuz nad Motlawa ale brak chetnych na kupno (1)

      Mimo iz ceny nie sa jak z Sopotu. Ktos wie o co chodzi? Ponoc jak mozna poczytac na forum, ludzie musieli z wlasnej kieszeni zaplacic za droge dojazdowa, w garazach jest wilgoc, a przez kratki wentylacyjne mozna sobie z sasiadami z pionu porozmawiac. To prawda? ;)

      • 8 1

      • jak chcesz prywatności to kup stare mieszkanie , apartament to on jest tylko z nazwy no i z racji okna na całą ścianę , taki z tego apartament a materiały i projekt to takie samo badziewie jak wszędzie aktualnie więc dlaczego za guano masz płacić 7 tyś za metr, mieszkam w starej kamienicy gdzie ściany są solidne i maja grubość 40 cm jak nie więcej , nigdy nie słyszałem sąsiadów ani oni mnie chociaż regularnie urządzamy spotkania ze znajomymi i nie jesteśmy cicho, polecam stare budownictwo :)

        • 5 0

    • Panie Górski!! Jeszcze niech Pan "Zieleniaka" odnowi i w ogóle będzie jak w raju :D

      • 3 2

  • -zeby sie nie skonczylo tak jak z .... (2)

    • 17 31

    • nie kracz bo będzie na ciebie

      • 7 5

    • nadzieja

      jak z zajezdnia tramwajowa w Oliwie

      • 8 0

  • Najpiękniejsza jest ta restauracja z lat 70 (1)

    • 79 1

    • :)

      heheh tak, ostatnio ją odwiedziłem, pozdrawiam miłe Panie :)

      • 3 1

  • i żeby poszło lepiej niż jak browar we Wrzeszczu

    • 118 3

  • Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015. (1)

    Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.
    -moze 2055?

    • 30 49

    • 2014- 15 to baardzo dobry termin...

      Jak by nie patrzeć to już 2-3 lata.. licząc ze ten rok stracą na wszelkie maści konkurcy, koncepcje i inne tego typu projekty.. to cały budynek będa budowąc jakiś rok ew. 1,5.. wiec szybko jak na tak duży budynek.:)

      I co wazne nie za miejskie pieniądze ;-) no i nie bedzie to (mniejmy nadzieje) rozpadająca sie ruina tak jak teraz..xd;p

      • 2 1

  • sklep z bułkmi

    tylko żeby sklepiku z dużymi słodkimi bułkami nie zlikwidowali :(

    • 59 8

  • PKS --- Początek Konca Syfu ! (1)

    Budowac nowe ! Brawo !!!!

    • 81 7

    • proszę !!! tylko nie szkło , konstrukcja ramowa stalowe i gazobeton , bo za 40 lat będą się ludzie śmiać tak jak teraz z tego reliktu PRL ,postarajcie się i zróbcie coś z finezją a nie najprostszą drogą i byle jak najtaniej !!!!

      • 2 0

  • APARTAMENTOWIEC TAM WIDZĘ PIĘKNY :)))) (4)

    A PKS NA RUBIEZACH CITY CO BY PASAZEROWIE MUSIELI SIE JESZCZE MZK PRZEJECHAC (ZA KASKĘ ) DO CENTRUM :))

    • 56 31

    • hh

      i na tym sie skończy!

      • 4 4

    • w takim przypadku zwiekszenie czestotliwosci kursowania SKM do pruszcza zalatwilo by to sprawe

      dworzec na rubieżach to wcale nie zły pomysł !

      idealna lokalizacja to Lipce np kolo stacji pkp/skm (dawno tam nie bylem i nie wiem jak wygląda tam teraz zabudowa terenu )

      większość autobusów mogla by tam kończyć bieg , pod warunkiem , ze SKMka kursowała by tak często jak teraz na lini Gdynia Gdańsk

      dodajmy do tego bliskość Południowej obwodnicy Gdańska i tak np:i Polski Bus do Warszawy dojedzie w 5 godzin ,a nie 5,5 (?)

      • 3 8

    • No, niestety, też mam taką wizję!

      Niech jakiś kumaty mi wytłumaczy, jak w tym miejscu można zlokalizować podziemny dworzec autobusowy dla tak wielkiego miasta! Litości!!! Na Targu Węglowym i w okolicach nie mogą zbudować podziemnego garażu od lat, a tutaj miałby powstać obiekt, który pod względem wymagań (ludzie + autobusy) jest o parę klas wyżej. No czy każda bajka musi od razu status newsa i cudownego rozwiązania zyskać? Już w przypadku browaru widać, jak Górski kręci - miała być zabytkowa knajpka, mały hotel, kilka apartamentów i w tle trochę mieszkaniówki: a teraz są mrzonki o przebudowie centrum Wrzeszcza. Za czyje pieniądze? To takie same marzenia dewelopera, że pozyska zagranicznych partnerów, jak miasta w sprawie Wyspy Spichrzów i Targów w Centrum (m.in. Rakowego). Ja się boję, że to się skończy dworcem na peryferiach i wielką dziurą, albo kolejnymi biurowcami, bo przecież deweloper nie jest instytucją charytatywną.

      • 12 0

    • o tak!!!

      mysle że masz dar jasnowidzenia, tak będzie w 100%!!!!!!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.