• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie więcej kontroli biletów w Gdańsku

Michał Brancewicz
6 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Atak na dwóch kontrolerów biletów w tramwaju
Od przyszłego roku kontrolerów będziemy spotykać w Gdańsku częściej. Od przyszłego roku kontrolerów będziemy spotykać w Gdańsku częściej.

ZTM szuka firmy, która od początku 2018 roku przez kolejne trzy lata będzie sprawdzać bilety w gdańskich autobusach i tramwajach. Przy okazji zmieni się definicja pojedynczej kontroli, co w praktyce ma oznaczać, że będzie ich więcej. Ustalona została również minimalna liczba mandatów wystawianych w skali miesiąca.



Jeździsz komunikacją bez biletów?

Co ciekawe, na pierwszy rzut oka wydaje się, że gapowicze będą mieli łatwiej. Renoma - wykonawca obecnie obowiązującej umowy - ma obowiązek przeprowadzić przynajmniej 16,5 tys. kontroli w miesiącu, ale tak, by w skali roku nie przekroczyć 200 tys. Teraz te liczby mają prezentować się następująco: co najmniej 8 tys. wejść do pojazdów w miesiącu i nie więcej niż 100 tys. w ciągu roku. Jak to zwykle bywa - diabeł tkwi w szczegółach.

Mniejsze grupy kontrolerów, ale częściej

- Zmieniamy definicję kontroli. Obecnie jest tak, że jeśli do jednego pojazdu wejdzie grupa czterech czy pięciu kontrolerów, to uznawane jest jako wykonanie 4-5 kontroli. Od przyszłego roku ta grupa kontrolerów wsiadająca do jednego pojazdu będzie liczona jako jedna kontrola - tłumaczy Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. - To oznacza, że wykonawcy bardziej będzie się opłacało wysyłać mniejsze grupy kontrolerów, ale nie mniej niż dwóch, w wiele miejsc.
Minimum 3,5 tys. mandatów miesięcznie

Nowa umowa, obejmująca kontrolę biletów wraz z windykacją należności, obwiązywać będzie od początku 2018 roku do końca 2020 roku. Przez kolejny rok zwycięska firma będzie zajmować się jeszcze ściąganiem zaległych należności.

W przetargu znalazł się jeszcze jeden ciekawy zapis, którego wcześniej nie było. Zamawiający wymaga, by w ciągu miesiąca liczba mandatów była nie mniejsza niż 3,5 tysiąca. Czy to nie sprawi, że kontrolerzy staną się nadgorliwi?

- Nie o to nam chodzi. Robiliśmy rozeznanie w kraju i okazuje się, że w niektórych miastach do przetargów stanęły wątpliwej jakości firmy, które udawały kontrole, wchodząc do pojazdów, ale nie wystawiały żadnych mandatów, bo opłacało się im otrzymywać wynagrodzenie wynikające wyłącznie z samej kontroli - wyjaśnia Zomkowski. - Chcemy w ten sposób zabezpieczyć się przed udziałem takich firm, a z wieloletniego doświadczenia wiemy, że 3,5 tys. wezwań do zapłaty w ciągu miesiąca to jest absolutne minimum.
Firmy chcące wziąć udział w przetargu mają czas na złożenie oferty do 11 października. O wyborze w 40 proc. decydować będzie cena za wykonanie pojedynczej kontroli, a w 60 proc. wysokość prowizji z opłat dodatkowych i manipulacyjnych.

Opinie (439) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Przy okazji można nauczyć kultury kontrolerów

    • 5 0

    • Biblioteka (1)

      Jakim kijem?

      • 1 0

      • Prawdziwym :-)

        • 1 0

  • 3373 głosów

    66% ostatnie

    • 1 0

  • Ha, minimalna ilość mandatów? (29)

    • 356 24

    • (2)

      Jeżdżę na gapę ze Sky Cash, zawsze z ręką na pulsie i zawsze się to sprawdza.

      • 7 13

      • Ale nowoczesnym i bezpiecznym taborem chcesz jeździć, prawda? (1)

        Wszyscy chcą jeździć nowoczesnym, wygodnym, no i oczywiście bezpiecznym taborem.
        Ty zapewne również. To dlaczego okradasz firmę która ma to zapewnić?
        Rozumiem, że prowadząc firmę usługową, nie miałbyś nic przeciwko aby klienci korzystali z twoich usług bez płacenia za nie?

        • 24 2

        • darmowa komunikacja miejska

          są miasta, gdzie komunikacja miejska jest bezpłatna i dobrze prosperuje

          • 0 0

    • Żeby nie było tak jak jest (3)

      • 20 4

      • (2)

        Ciekawe skąd wezmą te mandaty jak Polacy umówią się i wszyscy będą kasować bilety

        • 115 2

        • i to chyba będzie pierwsza dobra zmowa od czasów, Cudu nad Wisłą, ponieważ Janusze Biznesu herbu Kwitnąca Cebula, zawsze szukają zysku wszędzie tylko nie tam, gdzie trzeba....

          • 0 2

        • zwlaszcza jak bedzie jezdzic 68 procent tych co teraz jezdza ;)

          jak wynika z ankiety.

          • 40 0

    • Uwaga. Chodzą też kanarzyce. Dziś bilet sprawdzała dziewczyna.

      • 0 3

    • jak to mawiał B. Smoleń: ale jaja

      • 2 0

    • kasa i statystyka muszą się zgadzać

      • 0 0

    • Dokładnie, co to kurna ma być? (11)

      A jak nie uda im się zebrać minimalnej to co? Znowu będą katować stare babcie żeby tylko wystawić?

      • 104 11

      • to znaczy, że za mało kontrolowali

        natura ludzka się nie zmienia tak szybko, starczy im gapowiczów

        • 3 0

      • Są młode babcie? (6)

        • 42 30

        • Stare babcie to te takie na maksa zniedołężałe

          • 4 0

        • zależy od zachowania

          • 6 3

        • są .... trudno zrozumieć prawda ;p

          • 14 1

        • nie ma starych babć.

          • 12 8

        • 10/10

          • 18 10

        • Sa!!!!!..Mama gdy zostaje w wieku 38/40 lat babcia to chyba jeszcze nie stara babcia.

          • 103 2

      • (1)

        To będą wypisywać mandaty za stanie w kolejce po kupno biletu jak mi.
        Od 2 miesięcy tylko samochód mimo że mam 5 przystanków z pracy do domu. Nie będę płacić 120 za jeden przejazd, a autobus też stoi w korku.

        • 26 3

        • Chcącemu nie dzieje się krzywda...

          • 8 10

      • zróbmy im akcję na facebooku "styczeń miesiącem kasowania biletów w Gdańsku"

        • 28 0

    • unijne standardy - tam tez wszystko jest regulowane (2)

      patrz limity na dorsza, kwoty na szprota, itd. Skutkuje to tym, ze ryb jest coraz mniej.
      Tak tez bedzie z komunikacja w budyniogrodzie unijnym..

      • 26 17

      • tzn jakby nie bylo limitow to ryb bylo by wiecej? (1)

        jwt

        • 19 5

        • ichtiologia sie klania.

          pewne gatunki sa limitowane a inne ktore sa ich naturalnym pozywieniem sie odlawia. w ten sposob zaburza sie lancuchy pokarmowe. te pierwsze (limitowane) zmniejszaja populacje stopniowo. i tak rok do roku.
          dodajmy do tego foki, ktore nie maja naturalnych wrogow. akweny wodne wymagaja lokalnych badan specjalistycznych a nie polityki biurokratow.
          Bo powiedzmy ilu teraz szczerze praktujacych ichtiologow zajmuje sie tym.

          • 8 4

    • (2)

      Co tu się dziwić? Policja też dostaje wytyczne, co do wysokości wpływów z mandatów (np. wpływy do budżetu w przyszłym roku z mandatów od pieszych mają wynosić tyle i tyle), i z tego co pamiętam narzuca im to minister infrastruktury, który nad Policją nie ma żadnej władzy (WTF?)

      • 21 3

      • Tak było za PO jeden raz... Policja kieruje się statystyką ale akurat mandatów za przekroczenie prędkości nie limituje...

        • 7 11

      • Bzdura. I dobrze o tym wiesz.

        • 2 16

    • Standardy PORD...??

      • 29 4

  • Bedą zarabiać głównie na turystach...

    W sezonie bedą szaleć z tymi mandatami. Zamiast pomagać turystom, dać jasną informacje na przystanku czy przy motorniczym w języku angielskim jaka jest cena biletu, czym różni sie bilet normalny od ulgowego i ze trzeba bilet skasować w biletomacie to zero informacji, a kanary tylko wystawiają mandaty ludziom którzy nie rozumieją co zrobili zle kupując np. bilet ulgowy zamiast normalnego. Turyści chodzą i pytają po całym tramwaju innych ludzi co powinni zrobic i jaki bilet kupić. Gdańsk - turystyczne miasto. Ot co ;)

    • 3 0

  • Przed chwila jechałem od strzyzy do gdanska i były trzy oddzielne kontrole biletów na jednym odcinku i to jest przesada chowają sie przed deszczem czy co

    • 2 0

  • (4)

    Wszystko fajnie ale kiedy limit min 3500 mandatów miesięcznie dla nieprawidłowo zaparkowanych samochodów?

    • 28 5

    • I za jazdę rowerem po chodniku (2)

      • 11 4

      • (1)

        I przez przejście dla pieszych.

        • 2 1

        • polskie piekło

          panie boże polski, mogę być brzydki, biedny i chory, ale koniecznie spraw by mój sąsiad był ochydny, biedniejszy i bardziej chory

          • 1 0

    • Spoko, to za rok...

      • 4 1

  • (7)

    Codziennie mam do pokonania ok. 40km w samym Gdańsku, co w moim przypadku jeżdżąc samochodem to wydatek za 22 dni, 880km/m-c , 176zł.
    Bilet komunikacji to 94zł.
    Ale.
    Czas dojazdu komunikacją do pracy to 1.30, a do domu 1.45.
    Czas dojazdu samochodem do pracy to 0.40, a do domu 0.50.
    To 1.45 KAŻDEGO DNIA którą zaoszczędzam w 24 godzinach doby.
    Przekonajcie mnie do komunikacji miejskiej.

    • 20 5

    • Po co debili przekonywać? (2)

      Przecież ich samochód, OC, przeglądy, opony zimowe, parkingi nie kosztują nic

      • 0 1

      • Często jednak masz i tak samochód mimo że jeździsz komunikacją i płacisz za oc i opony zimowe. (1)

        • 0 0

        • dokładnie. opłaty stałe i tak z ciebie zedrą, więc samochód jest pułapką

          jak go masz, był byś głupi nie jeźdżąc codziennie nawet po bułki "na róg"
          a jak nie masz, to jesteś nieudacznik, chyba że kaczyński

          • 0 0

    • pomys o czytaniu ksiazek czy fachowej prasy

      kazdego dnia masz 3 godziny i w przeciagu roku podnosisz swoje kwalifikacje ze, twoja nastepna praca bedzie 4 razy bardziej platna i nie bedziesz musial tyle jezdzic.

      • 0 0

    • hmm - masz kłopoty z rachunkami, do szkoły (1)

      no i te jednostki czasowe "0.40" to ma być 0.4 godziny czy 40 minut? Jeśli to pierwsze , to sugerowałoby 100 km/h, drugie 60 km/h (nieźle jak na "w samym Gdańsku").
      oszczędne auto masz - koło 4,5 l na 100 km - chyba, że jakiś gaz

      • 1 3

      • czepiasz się tych kropek to wstaw :
        20zł / 100km czyli w mieście 10 l gazu. Wiadomo nie trasa.
        20zł* 8.8 stówek km = 176zł
        22 dni pracujących w miesiącu * 40km/dzień= 880km

        • 3 0

    • Ja pokonuje 36 km na terenie m-ta Gdańska i Sopotu. Bilet Łączony (ZKM+SKM).
      Bilet ZKM: 94 PLN, SKM 130 PLN, Metropolitalny 150 PLN.
      Żona podobnie - razem 300 PLN na transport publiczny. Za to jest ca. 68l paliwa.
      Do przejechania 800 km, więc przy aucie co spala 6l/100km, zostaje jeszcze na zakupy i krótki wypad za miasto. Ekonomii się nie oszuka.

      Jedyne co mnie mogłoby przekonać do transportu publicznego, to bilet za max. 80 PLN, na wszystkie rodzaje transportu w trójmieście.

      • 10 0

  • niesłuszny mandat (4)

    posiadam bilet metropolitarny na legitymację studencką na SKM, komunikację w Gdyni i Gdańsku. Ostatnio w sierpniu kontrolowano mnie w tramwaju w Gdańsku i kontrolerzy stwierdzili że nie mam biletu na komunikację w Gdańsku i zapłaciłem mandat. Poszedłem do kasy SKM i Pani potwierdziła że posiadam bilet ważny na wszystkie linie. Dla mnie skandal, należy przeszkolić firmę sprawdzającą bilety żeby umieli odczytać zapis na bilecie i nauczyć kultury. Student

    • 14 1

    • (3)

      No to po jakiego grzyba płaciłeś ten mandat? Mówisz, że nie przyjmujesz mandatu, jak trzeba wzywasz policję, prosisz o regulamin i edukujesz niedouczonych kontrolerów. Proste. Trzeba znać swoje prawa.

      • 0 0

      • (1)

        Nieprzyjęcie mandatu to sprawa w sądzie, długotrwała i kosztowna - sam musisz przyjechać na rozprawę. Aby mieć pewność, że czegoś nie zaniedbasz, warto by zatrudnić profesjonalistę, który weźmie co najmniej 500 zł, a pewnie i z 1000. To chyba lepiej - jak ktoś nie ma czasu i pieniędzy na włóczenie się po sądach - machnąć ręką.

        • 0 1

        • odpowiedzią jest ucieczka z komuny
          i stanie w coraz dłuższym korku i armagedon parkingowy

          zróbcie jeszcze więcej kontroli i jeszcze bardziej pokomplikujcie regulamin kontrolerów oraz bizantyjsko pogiętą taryfę, a z drugiej strony karajcie za burackie parkowanie a bierzcie paskarskie opłaty za parkowanie legalne

          działajcie tak dalej. ja jadę do Irlandii

          • 0 0

      • A policja przyjeżdża i przejazuje twój dowód kontrolerom i i tak piszą cu kwita.

        • 1 1

  • Tylko bez biletu (15)

    Ludzie nie dajcie się nabrać, lepiej jeździć bez biletu. Wychodzi taniej!

    • 105 117

    • (3)

      Jeździć bez biletu, to tak jak zjeść w restauracji bez zapłaty.

      • 18 5

      • raczej w barze mlecznym (2)

        ktory tez jest dotowany z podatkow.

        • 2 6

        • (1)

          Nie zmienia to faktu, że inni płacą, więc to ich okradasz...

          • 4 1

          • to niech tez nie placa.

            • 0 0

    • Tylko, że to jest zwykłe złodziejstwo (2)

      • 18 4

      • (1)

        Złodziejstwo to żądać zapłaty za przejazd spóźnionym autobusem/tramwajem, za niedopasowane rozkłady dzięki którym trzeba kwitnąć pół godziny na przystanku przy przesiadce...

        • 3 9

        • To lataj samolotem,ominiesz korki i nie będziesz piszczał,przecież to nie wina kierowcy.

          • 4 2

    • (7)

      Jezdze na calorocznym niewidocznym, dzieki temu mam wiecej pieniedzy na fajki i alkohol

      • 37 22

      • (6)

        I twoja bozena rowniez zapomniales napisac.

        • 23 2

        • (5)

          prosze sie ze mnie nie smiac. chodze na marsze kod

          • 33 19

          • to masz gratis jako dawny lub obecny urzednik budynia (1)

            • 18 8

            • Janusz, kup autobus i woź mnie za darmo. Proszę.

              • 11 1

          • (2)

            a ja na miesiączki smoleńskie

            • 19 15

            • Na miesięcznice komunikacja za darmo!!! (1)

              Do tego obstawa minimum 5 policjantów, 3 strażników miejskich i kolumna BOR składająca się z minimum 3 pojazdów najwyższej klasy. Drugi sort niech płaci! Tego chce suweren!!!

              • 12 12

              • Marsze KODu odbywac sie beda komunikacją

                Miejską.Za darmo każdy uczesnik marszu(przejazdu).

                • 9 4

  • Minimalna liczba wezwań do zapłaty (2)

    Ten zapis może być podstawą nie tylko do odwołań od przetargu, ale nawet od postępowania karnego wobec zamawiającego, gdyż jest to wymóg, którego spełnienie nie leży w wyłącznej kompetencji potencjalnych oferentów, ale też od postępowania osób trzecich, w tym przypadku pasażerów. Czy ZTM nie ma u siebie żadnego prawnika, by przedstawił im jasno wadę prawną takiego zapisu w specyfikacji przetargowej?

    • 17 2

    • Przecież nie piszą o słusznie wystawionych mandatach.

      Więc to nie zależy od osób trzecich :)

      • 0 1

    • wada nie wada hajs musi się zgadzać

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane