• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez rewolucji w ruchu w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
11 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory. Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory.

Strefa Tempo 30 i sezonowe zlikwidowanie kilku miejsc postojowych na ul. Starowiejskiej to jedyne trwałe zmiany w centrum Gdyni w ramach programu Civitas Dynamo. Urzędnicy tłumaczą, że projekt zakładał tylko próbne wyłączenia z ruchu i to zostało zrealizowane.



Czy zmiany zaproponowane przez Gdynię są wystarczające?

Przypomnijmy, że w unijnym programie Civitas Dynamo Gdynia zobowiązała się do ograniczeń w ruchu na jednej z trzech ulic: Starowiejskiej, Świętojańskiej i al. Jana Pawła II. Decyzję miały poprzedzić prowadzone przez kilka miesięcy badania, w których wypowiadali się mieszkańcy, a wyniki analizowali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. W listopadzie 2014 roku odbyła się dyskusja podsumowująca z udziałem naukowców i zainteresowanych stron. Urzędnicy tłumaczyli, że dopiero w kolejnym roku zapadną konkretne decyzje.

Żadnych oficjalnych komunikatów nie było, co tylko uaktywniło zwolenników i przeciwników zmian spierających się zwłaszcza o kształt ul. Starowiejskiej. W międzyczasie zaprezentowano też wyniki dotyczące sytuacji parkingowej oraz obecności pieszych na wymienionych wcześniej trzech ulicach w centrum.

Bez rewolucji

Kto liczył na rewolucyjne ograniczenie ruchu kołowego w centrum Gdyni, może czuć się zawiedziony. Odetchnąć mogą za to protestujący przeciwko radykalnym zmianom w śródmieściu.

Wiadomo już bowiem, że ostatecznie w najbliższym czasie w w ruchu w śródmieściu zmieni się niewiele. Największą zmianą przeprowadzoną w ramach projektu Civitas Dynamo będzie wprowadzenie ograniczenia prędkości w postaci strefy Tempo 30 na ul. Starowiejskiej, która tym samym stanie się największym beneficjentem unijnego projektu. Malowanie nowego oznakowania zwracającego uwagę, że trzeba jechać w tym miejscu wolniej niż dotychczas, zaplanowano na kwiecień.

- Projekt Civitas Dynamo jest projektem badawczym i jako taki zakładał pilotażowe wyłączenie ruchu kołowego na wybranych ulicach w śródmieściu Gdyni. Założenia te zostały zrealizowane przez przeprowadzanie próbnych zamknięć ulic dla ruchu kołowego w czasie trwania projektu - tłumaczy posunięcia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy. Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy.
Starowiejska została zamknięta na kilka godzin w jeden z lipcowych weekendów 2014 roku, a Świętojańska dwukrotnie w ramach święta ulicy.

Kontra ruch na bocznych ulicach

Urzędnicy dodają, że oprócz nowego oznakowania, na ul. Starowiejskiej pojawią się dwa parklety, czyli miejsca dla pieszych wyposażone w siedziska, zieleń oraz miejsca postojowe dla rowerów. Zabiorą kilka miejsc parkingowych. To już jednak projekt realizowany z pieniędzy budżetu obywatelskiego, na który wpadli przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Jego koszt to 56 tys. zł.

Nie będzie za to dopuszczony kontra ruch rowerowy. Rowerzyści pod prąd pojadą za to na ul. Zgody zobacz na mapie GdyniMściwoja zobacz na mapie Gdyni, Abrahama - między 10 lutego i Starowiejską zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, które również obejmie strefa Tempo 30. Jego wprowadzenie urzędnicy zapowiadali już w sierpniu zeszłego roku. W ślad za tym podobne rozwiązania mogą zostać wprowadzone także na Dąbrowie, o co zabiegają radni dzielnicy.

Urzędnicy z ZDiZ przyznają, że przyszłe zmiany w organizacji ruchu uzależnione są od możliwości finansowania niezbędnych prac remontowych w przestrzeni ulic.

W mniej oficjalnych rozmowach można jednak usłyszeć, że opór środowisk przeciwko zmianom jest tak duży, że na radykalniejsze posunięcia związane chociażby z ograniczeniem miejsc parkingowych, nie ma w najbliższym czasie co liczyć.

Miejsca

Opinie (174)

  • D*pa a nie urzędnicy!

    Żadnych odważnych zmian, tyle lat gadania i hałasu o nic...żenada.

    • 12 6

  • Wyłączyć tristar (1)

    I uruchomić tylko pętle i przyciski i juz będzie lepiej

    • 4 6

    • ??

      wyłączyć tristar, ale zostawić tristar?

      • 1 0

  • Kontrapas na 3-go Maja (1)

    Czy ja dobrze rozumiem, że w takim razie zniknie kontrapas z ul. 3-go Maja? W sumie nic na ten temat nie jest napisane ale skoro ruch rowerowy ma iść równoległą ulica tj, Mściwoja.

    • 6 6

    • Mściwoja

      No pewnie, żeby pojechać z Cyganerii do Dworca, będziesz jechał w prawo, lewo, lewo, prawo, lewo... zamiast jechać prosto i w lewo.
      Kontrapas zostaje. ;)

      • 5 3

  • hahaha, ale niech potem nie beda zdziwieni, ze nikt nie jezdzi komunikacja miejska.
    Robcie tak dalej, pozwalajcie na parkowanie na chodnikach, trawnikach.

    Gdynia jest samochodowym miastem, smrodliwym i tak pozostanie.

    • 11 12

  • (1)

    Jedno jest pewne - wiecej na nich nie zaglosuje.

    Sprawiaja, ze Gdynia jest coraz bardziej zacofana.

    • 13 2

    • a ja zagłosuję

      • 0 0

  • To tyle? (2)

    projekt civitas dynamo trwa już 3 i pół roku. Na stronie projektu możemy przeczytać, że "Całkowity koszt projektu wynosi 13 041 486 EUR. (w tym 805 200 EUR na realizację części przez Gminę Miasta Gdyni)"

    • 3 1

    • Jeszcze zrobia kilka 500m buspasow. I to by bylo na tyle!
      Potem beda plakac, ze nikt nie jezdzi autobusami.
      I beda sie dziwic, ze w Gdyni znikly trawniki i chodniki.

      • 4 2

    • W sumie całe szczęście, że tylko tyle

      Kasę przeżarli, ale napsuć za wiele nie zdążyli (poza kilkoma buspasami kompletnie od czapy).

      • 1 3

  • pseudoekologiczne lobby cofa Gdynie w rozwoju (4)

    gromada idiotow snujacych wizje o przestawieniu komunikacji miejskiej na rowery paralizuje i spycha na manowce dyskusje o przyszlosci i rozwoju Gdyni. Na naszych oczach nastepuje rewolucja samochody spalinowe zastepowane sa przez nie emitujace spalin auta elektryczne. Niestety polglowki preferujace sile swoich miesni i jazde na rowerze nie dostrzegaja tego faktu i nadal tkwia w schematach myslowych z epoki minionej bredzac cos o blachosmrodach. Swoim guru obwolali stetryczalego dziadka z Danii, dla ktorego transport samochodowy zatrzymal sie na silnikach spalinowych.....Miasto nie robi nic by unowoczesnic infrastrukture drogowa w Gdyni tylko urzadza pokazowy malujac na istniejacych drogach sciezki rowerowe ( bo tak taniej..... ). Drogi w Gdyni sa w coraz gorszym stanie, widac gloym okiem brak wizji i planu rozwoju miasta. Rzekomo ma rozbudowywac sie Gdynia Zachod - gdzie w takim razie droga laczaca centrum miasta z Gdynia Zachod? To co teraz dzieje sie na Witominie to jakis kompletny Sajgon! W Centrum powstal pod szkola filmowa parking podziemny, ktory stoi pusty.... Miasto zamiast oczyscic z samochodow okoliczne chodniki i drogi ( ustanawiajac zakaz parkowania ) i przekierowac te auta na parking podziemny nie robi nic.... tylko marudzi, ze parking pusty jest..... Niestety Gdynia rzadza obecnie idioci, bez kompetencji i bez wyobrazni.....

    • 23 12

    • nie wiem co ty bierzesz, ale chcialbym mieszkac w tak "nienowoczesnym" miescie jak Kopenhaga czy Amsterdam.

      • 3 5

    • Sam se użytkuj elektryka. Zupełnie mnie to nie interesuje, więcej ładowania niż (2)

      jeżdżenia nim chamie jeden !

      Dzięki temu że jeżdżę na rowerze w wieku 52 lat daleko mi do wypadnięcia włosów na głowie, posiadania ciążowego brzucha i pokonywania jak moja matka palaczka 4 stopni schodów przez minutę (bez problemu wbiegam na 10 piętro w blokach).

      I zapomniałem co to przeziębienie czy inne pierdoły - nie pamiętam twarzy swojej lekarki rodzinnej.

      A od Danii odp...l się z łaski swej - oni mają dobrobyt a nie ty w PL. Dalej krytykuj Zachód - to dobrobyt może będzie za 1000 lat w co wątpię - z taką wschodnią, postkomunistyczną (po PRL) mentalnością nigdy go nie będzie w tym kraju.

      • 1 2

      • No i odezwal sie motloch rowerowy (1)

        Tak glupku, maja dobrobyt bo jezdza na rowerach.... jak w Chinach czy Wietnamie

        • 3 0

        • W Chinach już nie jeżdżą

          Po latach jedynej opcji postaci: teściową - na ramie, prosiaka - na ramie, kanapę - na ramie Chińczycy z ulgą przesiedli się do własnych czterech kółek. Ok, płacą za to słoną cenę np. w postaci najgorszego smogu na świecie ale proponuję zaangażowanym rajstopkowcom przejechać się i spytać przeciętnego mieszkańca Pekinu, czy lepiej się żyło 30 lat temu czy teraz. Ale się zdziwi ą gdy okaże się jak dobrze te "krwawe sznyty" potrafią zrobić.

          • 2 0

  • zamuja sie pierdołami

    a konkrety kiedy. Zabudowują centrum na maxa, robią atrakcje na siłę-kolejka na Kamienną, a porządnej drogi nie ma od dworca do Stoczni, na Pogórze, tereny naprzeciw hali -burdel, syf

    • 14 3

  • (1)

    Drogi rowerowe, bezpieczne przejscia dla pieszych - w tym miescie nie istnieja.

    Wszystko pod samochody.

    Chodnikow w miescie juz nie ma.

    Deptaka, gdzie mozna by sie przejsc bez smrodu samochodow - nie ma.

    I tak to nowoczesna Gdynia robi sie zacofana.
    Sluchajcie tak dalej ludzi uzaleznionych od samochodow. Juz niedlugo miasto bedzie z 50 lat do tylu a nie 20.

    Urzedasy sa do zmiany

    • 8 15

    • ty chyba w gdyni nie.mieszkasz

      Piszesz tak bo kestes z gdańska czy o co chodzi?

      • 1 3

  • Ścieżka rowerowa na Starowiejskiej (2)

    Nie wiem po co ta ścieżka jest skoro rowerzyści i tak jadą tam środkiem ulicy zamiast ścieżką.

    • 23 5

    • Masz pojęcie o przepisach dla rowerzystów kretynie i twoich 11 klakierów ?

      Na Starowiejskiej po tym pasie można jechać tylko w stronę dworca, w drugą stronę po prawej stronie.

      Dzisiaj jakiś idiota na rowerze (bo tacy są naiwniaku tak jak wśród kierowców) jechał tym kontrapasem po 3 Maja w nie tą stronę, czyli od Starowiejskiej do Obrońców Wybrzeża. Tu w tę stronę jeździ się normalnie, przy prawym krawężniku.

      • 1 2

    • jednokierunkowy pas rowerowy

      mówi Ci to coś? Chyba jednak nie.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane