• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • SKM do portu (1)

    uważam, że należy odtworzyć linię SKM do Nowego Portu

    • 65 10

    • Pamiętam tę kolejkę dzieciństwa. Jeździło się nią w lecie na plażę w Brzeźnie, mimo, że przystanek jest oddalony od wejścia.

      Zawsze dużo ludzi jechało, bo wygodniej niż tramwajem.

      • 11 2

  • I tak nikt tym nie będzie jeździł bo każdy na nowym osiedlu ma 1-2 samochody... (1)

    • 24 32

    • szczególnie Ci z mieszkania plus :)

      • 3 0

  • Nowe osiedla to więcej samochodów.

    Jak za 20 lat zabudują już każdy wolny skrawek ziemi i cały Gdańska stanie w jednym gigantycznym korku, to będą na nowo tory kłaść, jak nie pod pociągi, to pod szynobusy lub tramwaje. Nie ma innej opcji w dużej aglomeracji !

    • 57 4

  • A na pociag (3)

    Wejherowo>Zarnowiec jest szansa?

    • 21 3

    • Zapytaj na wejherowo.pl. Tutaj poruszamy sprawy trójmiasta czyli Gdańska, Gdyni i Sopotu, niestety na wejherowo już nie ma

      • 9 3

    • (1)

      Podobno Wejherowo ma zostać zlikwidowane. Nie spełnia norm cywilizowanego świata.

      • 8 3

      • Jeśli patologiczne trójmiasto spełnia te normy to koniec świata. Weź wytrzeźwiej patusie z bramy...

        • 2 3

  • czasem się wydaje że do tego miasta powinni wrócić Niemcy (7)

    • 54 19

    • Niemcy?

      Oby to nie byli ci beżowi.

      • 7 0

    • Te ,ortografia pisze sie pożądek (1)

      • 1 0

      • Te, interpunkcja i typografia tekstu,

        przed przecinkiem nie stawiamy spacji, za to po nim już tak.
        A przy okazji – przecinki także u Ciebie szwankują.

        • 0 1

    • (2)

      Gdyby nie I Wojna Światowa i ten przeklęty Traktat Wersalski to dziś bylibyśmy Niemcami i tu byłyby Niemcy.

      Przecież nasi pradziadkowie i prababcie, urodzeni przed I WŚ pod Gdynią, Gdańskiem, Wejherowem, Puckiem czy Kartuzami w świetle prawa urodzili się jako pruscy Niemcy noszący niemieckie imiona.... a zmarli jako Polacy na ziemiach, które w 1920 zostały przyznane Polsce (oraz na tych ziemiach, które przed 1945 należały do Niemiec)

      "W 1914 r. wybuchła I wojna światowa. Mieszkańcy Pomorza, jako poddani niemieckiego cesarza Wilhelma II, walczyli na wszystkich frontach.
      Działania wojenne nie dotknęły jednak ziemi pomorskiej. W początkowym okresie trwania konfliktu zauważalne było silne poparcie dla Niemiec, co wynikało choćby z faktu, że członkowie wielu rodzin z Pomorza znaleźli się w szeregach armii tego państwa. Mieszkańcy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w akcję finansowania państwowych pożyczek wojennych. Gorliwość w tej kwestii zaskoczyła nawet władze niemieckie, które oceniły rezultat tego przedsięwzięcia w najbardziej kaszubskich powiatach, tj. kartuskim i wejherowskim, jako naprawdę pomyślny. Akcję wsparli także, przymniejszym lub większym nacisku władz, niektórzy księża i nauczyciele. Proboszcz żukowski porównał nawet pożyczkę wojenną do wypraw krzyżowych i zachęcał wiernych do subskrypcji okrzykiem Gott will es (Bóg tak chce)"

      • 5 5

      • Bo kaszeby to nie są Polacy (1)

        Wtedy byli podbici przez niemców a teraz ponownie są podbici przez Polaków.

        • 4 6

        • Obywatele Polski

          Nawet Wikipedia prawdę powie.

          "Kaszubi stanowią typową ludność pogranicza, która w ciągu wielu wieków żyła na terytorium zmieniającym przynależność państwową. Wielu z nich uległo germanizacji lub asymilacji z resztą narodu polskiego, proces ten miał charakter przymusowy lub naturalny. Wielu znanych wojskowych pruskich i niemieckich miało pochodzenie kaszubskie, ale nie poczuwało się do związków z rodzimą kulturą lub ulegały one całkowitemu zerwaniu w następnym pokoleniu. Z tego powodu trudno dokładnie zdefiniować, którą z postaci historycznych wolno uznać za Kaszuba, a którą za Niemca lub Polaka pochodzenia kaszubskiego. "

          • 0 1

    • To jest dobra myśl.

      popieram

      • 1 2

  • Proszę ratować skm

    • 25 5

  • Zasadnicze pytanie, dlaczego zawieszono kursowania pociągów na tej linii? (5)

    Bo było znikome zainteresowanie i to bardzo znikome! Dlatego nie marudźcie, jak będzie potrzeba to się zrobi trzy nowe perony, zresztą i tak żeby je zrobić to i tak trzeba by było je najpierw zaorać

    • 22 35

    • Ale ktoś musiał doprowadzić do tego znikomego zainteresowania. (4)

      Samo się nie zrobiło.

      • 4 6

      • Na pewno byl tu jakis spisek.Ta linia przebiegala pod oknami matki Herr Tuska.To jej przeszkadzalo, wiec Herr Tusk wylaczyl linie.

        • 3 3

      • (2)

        Rozkład jazdy tak układano by zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład, obcinano kursy którymi ludzie wracali z pracy i szkół. Klasyczny przykład wygaszania popytu.

        • 10 3

        • (1)

          Fajna teoria.Tylko , ze tam nie ma szkol, badz w prac w w odleglosci 10 minut od kolejki.Od tramwaju blizej.Czwarte LO - to mlodziez z portu, Brzezna Zielonego Trojkata.Paredziesiat osob pracuje na WOC-u przystani, czy wojsku.
          Tu po prostu nie ma popytu panie Targalski.

          • 3 4

          • Kumasz Kumalski?

            • 0 1

  • Wiadomo że PKP od lat jest w brudnych pisiackich łapach. (2)

    Radom już doprowadzili do ruiny, kto następny?

    • 28 31

    • Wcześniej było w tych samych brudnych łapach, (1)

      ale pod sztandarem ich kumpli z PO

      • 7 2

      • jak pisiory wyprowadzą Polskę z UE wszyscy znajdziemy się w jednym szambie

        po które sięgnie sobie putler jak po swoje.
        tak wam tęskno do sowieckiego poziomu życia?

        • 1 0

  • Wielka szkoda (2)

    Pkp plk koncza karczowanie linii skorcz- ocypel- szlachta, 100 letniej linii, mimo ze nieczynnej to przejezdnej. Wiele towarzystw bylo zainteresowanych przejeciem jej jednak pkp postawilo wszystkich przed faktem dokonanym grzebiac praktycznie mozliwosc reaktywacji tej linii w przyszlosci...

    • 27 2

    • Nikt nie był zainteresowany

      Muszę ciebie zasmucic, chyba musisz zmienić lekarza bo oficjalnie ŻADNE towarzystwo nie było zainteresowane.

      • 3 5

    • Patologia polska !

      To jest bezczelna zbrodnia na infrastrukturze transportowej kraju !!! Znam temat bo wielokrotnie tamtędy przejeżdżam samochodem. Tory jak dla laika były w dobrym stanie nawet specjalnie nie pozarastane drzewami, podkłady też były betonowe nie wymagające wymiany !!!! Pieniądze jakie trzeba było wydać na rozbiórkę mogą przekraczać koszt złomowanych torów !!! Ale wśród wszystkich partii i samorządów tych terenów brak patriotów żeby przeciwko temu zaprotestowali !!!!

      • 1 0

  • "Wzdłóż starej linii skm powstają nowe osiedla" (5)

    To jest właśnie między innymi powód dlaczego skm już tamtędy nigdy nie pojedzie. Już widzę jak prywaciarz co kupił apartament nad morzem zgodzi się żeby mu skmka pod oknem jeździła :) wystarczyło tu szepnąć, tam jakąś brandy za 8 000zł dać jako upominek i linia zostanie rozebrana, oddalająć to "widmo" tak daleko jak sie tylko da ;)

    • 41 14

    • I odebrał sobie taki deweloper wygodny transport dla mieszkańców...

      ...a zostawił transport towarowy. Tam leci węgiel po torach co 20 min chłopie. Ogarnij sie.

      • 17 2

    • ale czytales artykul pissuarku ? tam bedzie remont torow do portu ...wiec pociagi beda jezdzic.

      • 8 2

    • Przecież tam pomykają towarowe

      • 8 0

    • to ciekawe co Pan mówi a co mówią lekarze?

      z tego co w materiałach promocyjnych nt. nowego osiedla można poczytać to właśnie bliskość SKM była wymieniana jako jedna z zalet :D

      • 17 1

    • Brandy za za 8tysi?Gdzie ty to widziales?
      Chyba , ze mowisz o 8 tys rosyjskich rubli.
      Juz ci sie wszystko telepie w tej PISowskiej lepetynce.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane