- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (355 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (261 opinii)
- 3 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (59 opinii)
- 4 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (103 opinie)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (188 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (253 opinie)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 22:15
witam
troche farby ibedzie jak nowy
- 0 0
-
2018-07-16 22:21
Kolejka do likwidacji.
Taki sam debilny pomysl jak to ze kolej metropolitalna nie ma przystanku na Zaspie chociaz przez nią przejeżdża.. .
- 0 0
-
2018-07-16 22:36
ja
no cóż, kiedyś połączenia i linie na Kaszuby masowo likwidowano nie widząc sensu ich istnienia. teraz powstała PKM ka, mówi się o przywróceniu kolejnych połączeń. i z tą linią pewnie będzie podobnie. ktoś za kilka lat wpadnie na genialny pomysł odbudowy, który zapewne będzie kosztował 3 razy więcej... historia ponownie zatacza koło.
- 4 0
-
2018-07-16 22:45
Czyli będzie modernizacja torów, a w przyszłości przystank8 będzie można postawić tam gdzie będzie zapotrzebowanie.
W najbliższych latach zapotrzebowania z pewnością nie będzie bo by uruchomić l8nie musiało by z tego korzystać wielokrotnie więcej mieszkańców niż będzie tam nawet z tymi nowymi blokami- 0 1
-
2018-07-16 23:00
Co ja czytam
"Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia"... Czyli dobrze rozumiem, że nic tu nie jeździ, bo przystanki są w ruinie ale nie opłaca się ich odbudowac, bo nic tędy nie jeździ? No ma to sens...
- 4 0
-
2018-07-16 23:03
widze tutaj nie wiem euforie nawet
pamietajmy tylko jedna rzecz...to musi sie oplacac albo pokrywac choc koszty.myslicie ze co..to bedzie jezdzilo za free?utrzyma sie tez za free?to jest wszystko wyliczone.oki jaki sens bedzie miala kolejka typu ziemia-powietrze czyli po ziemi jedzie-powietrze wiezie??jesli bedzie cos takiego jezdzilo to MY ludzie mieszkajacy zrobiimy zrzute na kazdy przejechany sklad.w koszcie biletow,moze w podatkachmoze jeszcze w czym innym ale zrobimy zrzute.najpierw to ludzie przesiadzcie sie ze swojego wygodnictwa czyli samochodow do komunikacji i pokazcie ze chcecie tego polaczenia a nie ze gadu gadu chemy bo chcemy bo tak bylo a jak przyjdzie co do czego to i tak patrzysz a jedzie autem.to samo dzieje sie z tramwajami(polaczenia) to sami i z autobusami.nie jest rentowne,nie pokrywa kosztow koniec polaczenia i tyle.to nie komuna.prosze to przemyslec
- 0 1
-
2018-07-16 23:22
SKM Nowy Port
odbudować połącz .Nowy Port -Gdańsk -póżnej Lotnisko Tramwaj Wodny Gdańsk Nowy Port Wisłoujście Westerpllate Brzezno Sopot Orłowo Gdynia
- 1 0
-
2018-07-17 04:40
Miasto
Bez przesady. Nowy Port ma bardzo dobre połączenie tramwajowe i autobusowe. Kolejka tam potrzebna jak świni siodło. Na pewno by nie jeździła np co 10 min i potem by było ze jada ze 3 osoby na krzyż. Wogole nie oplacalne
- 4 3
-
2018-07-17 08:44
z Koloni
Masakra... jest linia a Pan Adamowicz nic z tym nie chce zrobic za to zeby przyciagnac wyborcow wprowadza darmowe bilety na tramwaje. Paranoja i to jeszcze w poblizu nowego osiedla gdzie moze nie kazdy bedzie mial samochod zeby sie wydostac do Gdanska. Pewnie zaleja cementem i postawia bloki bo przeciez tego nam trzeba
- 3 1
-
2018-07-17 11:00
Kolejka do N.Portu (3)
Powstają nowe osiedla w sąsiedztwie torów,Stadion, Międzynarodowe Targi Gdańskie,niebawem Oceanarium,Nowa Letnica,Nowoczesne Brzeżno przy Krasickiego,Nowy Port się na nowo rozwija.Głupotą byłoby nie reaktywowanie SKM-ki na tej trasie.Ale urzędasy wiedzą swoje.Smutne.
- 9 0
-
2018-07-17 12:04
Pkp (2)
- 0 1
-
2018-07-17 12:10
Nie PKP (1)
Gdyby ktoś się tym zainteresował od Budynia to PKP by nie rozbierało, bo mogłoby na tym zarobić, proste. A skoro leży odłogiem i trzeba za to płacić podatki i to jakkolwiek utrzymywać, to rozbierają.
- 0 0
-
2018-07-17 16:50
PKP to niestety niezależna firma i nie widząca zysków . I nie ma co wieszać psów na Budyniu bo on oraz żaden inny prezydent nie będzie miał na nich wpływu. Prawda jest taka że ta linia bardzo by się przydała - wiecie SKMka nie stoi w korkach. Ale jak tej linii nie będzie to i tak będe zadowolony że kupilem mieszkanie w Nowej letnicy. Moim zdaniem to przyszlość Gdańśka
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.