- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (248 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (40 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (265 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (4 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (163 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (65 opinii)
Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu
Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej . Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.
Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo , uruchomionego w 2012 r.
Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty oraz Gdańsk Gd. Kolonia zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa .
Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu
Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.
Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.
- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
porównać
W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM
Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.
- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet
Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu
SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy
Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych
Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej , w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.
Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.
Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł
PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.
Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.
Miejsca
Opinie (374) 3 zablokowane
-
2018-07-16 09:33
Gdzie organizacje mieszkańców?
Gdzie organizacje mieszkańców, rady dzielnic, czy nie można jeszcze zablokować tej bezsensownej decyzji? Rozwalić łatwo a potem odbudować za wielkie sumy
- 9 1
-
2018-07-16 09:33
Polska patologia. Uciekac stąd !!!
- 3 1
-
2018-07-16 09:30
Gdańsk = Korki, koreczki, korunie...
Eeee tam w całym Gdańsku budują mieszkania a infrastruktury "0"... a potem wszyscy tracą połowę życia w korkach... Ludzie niebawem zaczną doceniać swój czas i opuszcza to miasto co zresztą widać po liczbie mieszkańców .... coraz mniej mieszkańców coraz więcej mieszkań pod wynajem
- 11 0
-
2018-07-16 06:10
(4)
okropne marnotrawstwo ...oby tylko zostawili miejsce gdzie eventualnie w przyszlosci bedzie mozna zbudowac perony ...pkp plk i pkp skm to sa opanowane mentalnie przez pissuar niestety
- 147 68
-
2018-07-16 09:29
Po co był remont tego odcinka m. In budowa stacji przy stadionie tylko dla euro?? Pieniądze wyrzucone w błoto. k.....
- 9 2
-
2018-07-16 08:25
Zlikwidują, rozbiorą i za kilka lat wybudują nowe wydając przy tym kilka razy więcej kasy bo stwierdzą, że część z tych kilkunastu tysięcy nowych mieszkańców by chętnie z skmki skorzystało ze względu na codzienne dwugodzinne korki do centrum.
- 21 1
-
2018-07-16 06:45
(1)
Wsadź swój łeb w pisuar, kretynie.
- 23 26
-
2018-07-16 07:11
Jaki język katolicki
To takim językiem się posługuje
- 20 8
-
2018-07-16 09:23
:/
Trzeba być warzywem, żeby likwidować połączenie kolejowe w erze korków i intensywnej budowy mieszkań
- 20 1
-
2018-07-16 09:22
skandalicza decyzja
Skandaliczna krótkowzroczność, rozbierać coś co ma ponad 100 lat (np. przystanek Gdańsk Kolonia) i spokojnie postałoby do czasu, gdy okaże się, że jednak będzie potrzebne
- 19 1
-
2018-07-16 06:32
I tak nikt tym nie będzie jeździł bo każdy na nowym osiedlu ma 1-2 samochody... (1)
- 24 32
-
2018-07-16 09:12
szczególnie Ci z mieszkania plus :)
- 3 0
-
2018-07-16 09:08
i tak się dziwię
że nie rozkradli tam tych torów
- 2 3
-
2018-07-16 07:13
Atal, Nowa Letnica - nie kupię tam mieszkania jak nie będzie pociągu ! (2)
także biegiem do łapówkarza z petycją o pozostawienie, odbudowanie tej linii i przystanków
- 24 4
-
2018-07-16 07:21
Pomawiasz ministra transportu i infrastruktury o łapownictwo ? (1)
- 3 4
-
2018-07-16 09:08
żadne nazwiska nie padły
- 2 1
-
2018-07-16 06:27
SKM do portu (1)
uważam, że należy odtworzyć linię SKM do Nowego Portu
- 65 10
-
2018-07-16 08:42
Pamiętam tę kolejkę dzieciństwa. Jeździło się nią w lecie na plażę w Brzeźnie, mimo, że przystanek jest oddalony od wejścia.
Zawsze dużo ludzi jechało, bo wygodniej niż tramwajem.
- 11 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.