• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez szans na powrót SKM do Nowego Portu

Krzysztof Koprowski
16 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
  • Nieczynny przystanek Zaspa Towarowa zlokalizowany jest niedaleko nowych osiedli w Letnicy. Wkrótce jednak zostanie całkowicie zlikwidowany.
  • Przystanek Zaspa Towarowa w 2008 r. z nieistniejącym już zadaszonym zejściem na peron.
  • Przystanek Zaspa Towarowa podczas pożegnalnego, ostatniego kursu SKM do Brzeźna w czerwcu 2005 r.

Szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały praktycznie do zera. Kolejarze w ramach modernizacji torów do portu planują rozbiórkę wszystkich przystanków pasażerskich aż do Zaspy Towarowej zobacz na mapie Gdańska. Miasto nie było przeciwne planom PKP PLK, choć wzdłuż torów w Letnicy powstają nowe osiedla mieszkaniowe.



Czy należy dokonać rozbiórki przystanków kolejowych do Nowego Portu?

Pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej na linii z Gdańska Głównego zobacz na mapie Gdańska do Nowego Portu zobacz na mapie Gdańska kursowały od 1951 r. do 2005 r., przy czym przez ostatnie trzy lata tego okresu docierały jedynie do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, ponieważ przystanek Nowy Port został "odcięty" od infrastruktury kolejowej.

Obecnie na trasie tej odbywają się jedynie okazjonalne przejazdy pasażerskie - podczas meczów i innych dużych wydarzeń na stadionie w Letnicy. Pociągi z Gdańska Głównego jadą bez żadnego postoju do przystanku Gdańsk Stadion Expo zobacz na mapie Gdańska, uruchomionego w 2012 r.

Mijanie przystanki w drodze z centrum miasta do stadionu, czyli Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (peron po stronie ul. Jana z Kolna), Gdańsk Gd. Nowe Szkoty zobacz na mapie Gdańska oraz Gdańsk Gd. Kolonia zobacz na mapie Gdańska zostaną wkrótce całkowicie rozebrane. Do likwidacji wskazano również przystanek osobowy Gdańsk Zaspa Towarowa zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacja przystanków w ramach modernizacji torów do portu



Jedyną "pamiątką" po regularnych kursach pasażerskich będą zadaszenia wejść do tunelu w rejonie Kolonii, które nie zostaną zdemontowane, a jedynie odnowione, choć pierwotnie miały być przeniesione na teren Amber Expo.

Likwidacja przystanków to element planowanej modernizacji układu torowego dla pociągów towarowych do gdańskiego portu, które korzystają z tych samych torów, co niegdyś SKM.

- Od wielu lat na linii tej prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Wyjątek stanowią okazjonalne przewozy specjalne do przystanku Gdańsk Stadion Expo. Zakres prac na etapie sporządzania dokumentacji projektowej został uzgodniony z Urzędem Miejskim w Gdańsku oraz PKP SKM w Trójmieście. Do tej pory nie otrzymaliśmy sygnałów o zainteresowaniu uruchomieniem przewozów na linii do Brzeźna-Nowego Portu - wyjaśnia Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za przebudowę układu torowego do portu.
Przesuń aby
porównać

W studium dopuszczano reaktywację połączeń SKM



Dokonane uzgodnienie z miastem na likwidację przystanków można traktować jako rezygnację z zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, uchwalonego zaledwie trzy miesiące temu - w kwietniu br.

- Wraz z intensyfikacją zagospodarowania miasta, w szczególności wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej na obszarze dolnego tarasu, a także w celu poprawy powiązań zewnętrznych, możliwa jest rewitalizacja pozostałych linii kolejowych na terenie Gdańska i budowa nowych odcinków w celu prowadzenia regularnego lub incydentalnego ruchu pasażerskiego, w tym w szczególności linii 234 (Gdańsk Wrzeszcz - Stara Piła) wraz z włączeniem jej do linii 248 (linia PKM), a także linii 249 (Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port - czytamy na 263. stronie dokumentu studium.
PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia. PKP PLK zapewnia, że nie zlikwiduje zadaszenia do tunelu na wysokości przystanku Kolonia.

Niezbędna modernizacja przystanków i wspólny bilet



Gdy zapytaliśmy urzędników magistratu o to, czy próbowali nakłonić PKP PLK do rezygnacji z rozbiórki przystanków, otrzymaliśmy w odpowiedzi sugestię, aby nasze pytanie skierować do Szybkiej Kolei Miejskiej, która prowadziła na tej linii przewozy.

Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Pociągi SKM mogą wrócić nawet do Nowego Portu

SKM zwraca natomiast uwagę, że - w przeciwieństwie do podstawowej trójmiejskiej linii - nie jest właścicielem infrastruktury kolejowej do Nowego Portu, zaś istniejące przystanki wymagałaby gruntownej modernizacji i dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Takie prace byłyby bardzo kosztowne, a ponieważ obecnie linia nie jest użytkowana przez przewoźników pasażerskich, odbudowa przystanków nie ma uzasadnienia - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście - Sądzimy, że jakakolwiek ewentualna reaktywacja połączeń na tej linii ma sens tylko i wyłącznie, gdy w pociągach na niej kursujących będzie obowiązywał ten sam bilet, jaki obowiązuje w autobusach i tramwajach w Gdańsku.
Czytaj też: Artykuł z 2017 r.: Nikomu nie zależy na pociągach do Letnicy

Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie. Przeznaczone do likwidacji przystanki na tle nowych inwestycji. Osiedle firmy Atal jest już w budowie.

Coraz więcej mieszkań w Letnicy w pobliżu torów kolejowych



Na reaktywacji połączenia z pewnością skorzystaliby mieszkańcy nowych inwestycji mieszkaniowych w Letnicy. Już teraz w budowie są pierwsze budynki osiedla Nowa Letnica w rejonie ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdańska, w ramach którego przewidziano docelowo realizację aż 2,5 tys. mieszkań.

Najbliższy przystanek tramwajowy na ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska oddalony jest od niego o ok. 1 km, zaś nieużywany od lat peron Zaspy Towarowej mniej niż 100 metrów.

Czytaj też: Walka deweloperów o tereny w Letnicy. Miejska działka za 24 mln zł

PKP PLK szuka wykonawców, zakończenie robót w 2020 r.



Obecnie inwestycja PKP PLK jest na etapie poszukiwania wykonawcy robót budowlanych. Oprócz rozbiórki przystanków, przewidziano m.in. wymianę torowisk, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych, modernizację systemu sterowania ruchem oraz większego zakresu elektryfikacji torów. Zakończenie prac planowane jest na rok 2020.

Miejsca

Opinie (374) 3 zablokowane

  • Wielka szkoda (2)

    Pkp plk koncza karczowanie linii skorcz- ocypel- szlachta, 100 letniej linii, mimo ze nieczynnej to przejezdnej. Wiele towarzystw bylo zainteresowanych przejeciem jej jednak pkp postawilo wszystkich przed faktem dokonanym grzebiac praktycznie mozliwosc reaktywacji tej linii w przyszlosci...

    • 27 2

    • Patologia polska !

      To jest bezczelna zbrodnia na infrastrukturze transportowej kraju !!! Znam temat bo wielokrotnie tamtędy przejeżdżam samochodem. Tory jak dla laika były w dobrym stanie nawet specjalnie nie pozarastane drzewami, podkłady też były betonowe nie wymagające wymiany !!!! Pieniądze jakie trzeba było wydać na rozbiórkę mogą przekraczać koszt złomowanych torów !!! Ale wśród wszystkich partii i samorządów tych terenów brak patriotów żeby przeciwko temu zaprotestowali !!!!

      • 1 0

    • Nikt nie był zainteresowany

      Muszę ciebie zasmucic, chyba musisz zmienić lekarza bo oficjalnie ŻADNE towarzystwo nie było zainteresowane.

      • 3 5

  • Nie do wiary

    Trzeba tworzyć a nie niszczyć !

    • 4 0

  • Transport zbiorowy umiera!

    a tyle się o tym mówiło.

    • 5 0

  • Nowe i dotychczasowe osiedla wymagają nowego połączenia z siecią komunikacyjną miasta

    Ta linia powinna być natychmiast zreaktywowana, chyba że chcą zafundować mieszkańcom paraliż miasta w codziennych korkach.

    • 5 0

  • I ktos dwa razy zarobi!

    Raz na rozbiórce a za jakiś rok dwa na ponownej budowie tych przystanków

    • 8 0

  • Jaki prezydent miasta taka infrastruktura

    Drogi dziurawe, tramwajów i autobusów nie ma kto prowadzić, tory tramwajowe zwichrowane, rowerem nie każdy (np. starsi, małe dzieci czy niepełnosprawni) da radę pojeździć ze względu na ukształtowanie terenu. A miasto "nie było przeciwne" rozbieraniu infrastruktury, któa mogłaby być użyta do rozwoju komunikacji miejskiej. Pewnie UM liczy, że za parę lat w ramach "rozwoju infrastruktury" jakiś znajomek budynia dorobi się na komunikacji miejskiej ;)

    • 6 0

  • A za kilka lat...

    Za kilka lat ktoś reaktywuje tą linię kolejową, za 4 razy większą sumę niż wynosiłaby modernizacja i dostanie nagrodę za innowacyjny pomysł, nic tylko bić brawo.

    • 8 1

  • czasem się wydaje że do tego miasta powinni wrócić Niemcy (7)

    • 54 19

    • Te ,ortografia pisze sie pożądek (1)

      • 1 0

      • Te, interpunkcja i typografia tekstu,

        przed przecinkiem nie stawiamy spacji, za to po nim już tak.
        A przy okazji – przecinki także u Ciebie szwankują.

        • 0 1

    • To jest dobra myśl.

      popieram

      • 1 2

    • (2)

      Gdyby nie I Wojna Światowa i ten przeklęty Traktat Wersalski to dziś bylibyśmy Niemcami i tu byłyby Niemcy.

      Przecież nasi pradziadkowie i prababcie, urodzeni przed I WŚ pod Gdynią, Gdańskiem, Wejherowem, Puckiem czy Kartuzami w świetle prawa urodzili się jako pruscy Niemcy noszący niemieckie imiona.... a zmarli jako Polacy na ziemiach, które w 1920 zostały przyznane Polsce (oraz na tych ziemiach, które przed 1945 należały do Niemiec)

      "W 1914 r. wybuchła I wojna światowa. Mieszkańcy Pomorza, jako poddani niemieckiego cesarza Wilhelma II, walczyli na wszystkich frontach.
      Działania wojenne nie dotknęły jednak ziemi pomorskiej. W początkowym okresie trwania konfliktu zauważalne było silne poparcie dla Niemiec, co wynikało choćby z faktu, że członkowie wielu rodzin z Pomorza znaleźli się w szeregach armii tego państwa. Mieszkańcy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w akcję finansowania państwowych pożyczek wojennych. Gorliwość w tej kwestii zaskoczyła nawet władze niemieckie, które oceniły rezultat tego przedsięwzięcia w najbardziej kaszubskich powiatach, tj. kartuskim i wejherowskim, jako naprawdę pomyślny. Akcję wsparli także, przymniejszym lub większym nacisku władz, niektórzy księża i nauczyciele. Proboszcz żukowski porównał nawet pożyczkę wojenną do wypraw krzyżowych i zachęcał wiernych do subskrypcji okrzykiem Gott will es (Bóg tak chce)"

      • 5 5

      • Bo kaszeby to nie są Polacy (1)

        Wtedy byli podbici przez niemców a teraz ponownie są podbici przez Polaków.

        • 4 6

        • Obywatele Polski

          Nawet Wikipedia prawdę powie.

          "Kaszubi stanowią typową ludność pogranicza, która w ciągu wielu wieków żyła na terytorium zmieniającym przynależność państwową. Wielu z nich uległo germanizacji lub asymilacji z resztą narodu polskiego, proces ten miał charakter przymusowy lub naturalny. Wielu znanych wojskowych pruskich i niemieckich miało pochodzenie kaszubskie, ale nie poczuwało się do związków z rodzimą kulturą lub ulegały one całkowitemu zerwaniu w następnym pokoleniu. Z tego powodu trudno dokładnie zdefiniować, którą z postaci historycznych wolno uznać za Kaszuba, a którą za Niemca lub Polaka pochodzenia kaszubskiego. "

          • 0 1

    • Niemcy?

      Oby to nie byli ci beżowi.

      • 7 0

  • Zrzuccie sie na mieszkanie dla Ogra (2)

    To wszystko tam bedzie

    • 118 18

    • nic nie da niestety

      pkp i plk jest sterowane z Centrali Wawy , wiec nawet jakbysmy kupili 2 mieszkania dla Ogra i tak nic tam nie wywalczy

      • 2 3

    • Pompowaniem kasy w SKM, która mentalnie tkwi w PRL, też nie jestem zainteresowany.

      • 12 8

  • No najlepiej. (8)

    Zaorać, zrównać z ziemią.. a za kilka lat będzie płacz że jednak to był błąd.. i znów miliony złotych na odbudowę infrastruktury pasażerskiej.

    • 250 12

    • eee tam, przecież to były od początku nic innego jak budyniowe obiecanki bez pokrycia (6)

      te jego opowieści o reaktywacjach i rewitalizacjach na okolicznosć euro 2012 - jak ktoś miał rozum to wiedział co to jest warte.
      Co więcej , to nawet dobrze że nic z tego nie wyszło bo pomysł nie ma żadnego mądrego uzasadnienia poza obiecankami dla lemingów. Była groźba, że wywalą no to mnóstwo kasy podatmików w celach bardziej propagandowych niż transportowych ale na szczęście nic z tego nie wyjdzie.
      Wystarczy tego co już zmarnowano na kolejkę na stadion, która jeździ kilkanaście dni w roku ( o samym stadionie pustym praktycznie przez cały roko oprócz kilkunasty meczy ligowych szkoda nawet gadać)

      • 14 10

      • Durna palo powstaja tam nowe osiedla...Pociag byl by szybka alternatywa dla setek samochodow zmierzajacych do srodmiescia

        Ale co ty tam mozesz wiedziec..Ty nawet z Gdanska nie jestes.

        • 3 0

      • Przed euro, jakoś nikt nie marudzil, że nie chce drogich stadionów (4)

        A teraz nagle wina Budynia, że do piłkarzy i ich miejsca zabawy trzeba dopłacać?

        Może trzeba się było zastanowić przed 2012?

        • 12 10

        • Budyń zapomniał protestować przeciwko Euro2012, bo był zbyt pochłonięty promocją Baltic Areny jako szansy dla Gdańska.

          • 0 1

        • Było bardzo dużo sceptycznych głosów ale zagłuszonych przez propagandę sukcesu (2)

          wizja euro 2012 ogłupiła społeczeństwo, które otumanione przyklasnęło bez zastanowienia wszelkim wydatkom. A to właśnie rolą włodarzy było takie myślenie żeby w imię chwilowego poklasku nie zaafundować przesklaowanych inwestycji obciążających podatników nie przez miesiac trwania imprezy a na długie lata. Efekt tego masz taki jak dzis w Gdasku. Stadion wypełniany w 1/4 swojej pojemności i olbrzymie obciążenie budżetu miasta z tytułu spłaty i utrzymania obiektu, przeksięgowane na różne potworzoen w tym celu spółki (dodatkowe koszty) by ukryć stan faktyczny.
          Pytasz czy to wina Budynia? A czyja że przeforsował z pomocą swojego zaplecza ten pomysł? Stadion jest nowy, ładny, duży ale drogi i pusty. Jak stać cb tylko na np. średniej klasy samochód to nie kupujesz wypasionego mercedesa chyba że masz nierówno pod sufitem albo rachunki płaci ktoś inny (w tym przypadku podatnicy)

          • 18 7

          • (1)

            I dlatego teraz namawiasz do wyrzucania pieniędzy w błoto finansując ta kolej donikąd?Tarasa SKM z Gdanska do Portu po prostu nie ma czego wozic.Za komuny jezdzila dwa razy na godzina max.W czasach , gdy SKM do Gdyni co 6 minut w szczycie jezdzila pelna.Po prostu ta linia do pracy ludzi juz nie wozi, a od osiedli jest za bardzo oddalona.No ale 99,9% tu wypowiadajaych się nigdy ta kolejka nie jechali do przystanku Gdańsk Brzezno, a do przystanku Gdańsk Nowy Port to nikt.Cos trzeba PISać, hejtować udowadniać tezy, ze Gdansk w ruinie i potrzebuje pisowskiego gospodarza.Prawda jest tak, ze w niszczeniu i hejcie jesteście mistrzami.A jak coś trzeba zbudować, to wychodzi wam jak z tym promem, stoczniami w Radomiu, remontami okretow itp.Wyrzucane miliardy zlotych, a efektow zero.Sukces jest ale TVP info.

            • 4 10

            • żebyś jeszcze czytać potrafił, przecież napisałem że to dobrze że nic z tego nie wyszło

              • 1 2

    • grunt aby praca była do emerytury

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane