• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bezpieczeństwo na lotnisku Rębiechowo

Krzysztof Katka
19 grudnia 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
Komisja Badania Przyczyn Wypadków Lotniczych ma poważne uwagi do bezpieczeństwa lotów w Porcie Lotniczym Gdańsk - Rębiechowo. Prokuratura zarzuca pracownikowi obsługi lotniska nieumyślne spowodowanie zagrożenia katastrofą lotniczą.

Brazylijski embraer PLL LOT, rejsowy samolot z Warszawy, który lądował w Rębiechowie 13 kwietnia br. zjechał z pasa i zatrzymał się 120 metrów za jego krawędzią. Maszyna podchodziła do lądowania w ciężkich warunkach pogodowych - wiał silny wiatr i padał śnieg. Embraer po zetknięciu ze śliską, ośnieżoną nawierzchnią pasa wpadł w hydropoślizg (koła "szły" na poduszce wrzącej pary). Na pokładzie znajdowało się 45 osób. Nikomu nic się nie stało, ale zagrożenie było tak wysokie, że zdarzenie potraktowano jak wypadek. Embraer był sprawny, ale miał unieruchomione odwracacze ciągu, które wytwarzają wsteczny ciąg skracający "dobieg" samolotu.

- Materiał dowodowy pozwolił na postawienie jednemu z pracowników obsługi technicznej lotniska zarzutu nieumyślnego spowodowania zagrożenia katastrofą w ruchu lotniczym. Jeżeli wszystko potoczy się po naszej myśli, do końca roku podejmiemy decyzję o skierowaniu aktu oskarżenia, bądź też umorzeniu sprawy - powiedział "Głosowi" Krzysztof Skierski, szef Prokuratury Gdańsk-Południe.

Najważniejszym dowodem prokuratury jest raport Komisji Badania Przyczyn Wypadków Lotniczych. Inne materiały to zeznania świadków i pracowników Portu Lotniczego Rębiechowo.

- Prowadziliśmy własne postępowanie wyjaśniające. Protokół ze zdarzenia nie zawierał ocen, ale sprawozdanie z wykonania procedur i okoliczności zdarzenia. Nie było żadnych rażących naruszeń przepisów - stwierdził Włodzimierz Machczyński, szef lotniska Rębiechowo. Dodał też: - Incydenty jak ten z embraerem zdarzają się. Nie było nawet przesłanek do wystąpienia wypadku lotniczego.

Komisja Badania Przyczyn Wypadków Lotniczych jest innego zdania. - Zaistniała poważna przesłanka do wypadku lotniczego. Wszyscy zajmujący się lotnictwem znają obowiązujące także u nas przepisy międzynarodowe i aneksy do Konwencji Chicagowskiej. Mówią one, że jedną z poważnych przesłanek do wypadku lotniczego jest wyjechanie z pasa przy lądowaniu - mówi Stanisław Żurkowski, przewodniczący Komisji Badań Przyczyn Wypadków Lotniczych.

Szef komisji nie dziwi się, że prokuratura postawiła zarzut jednemu z pracowników Rębiechowa. W raporcie komisji znalazło się bowiem szereg zastrzeżeń.
- W Rębiechowie badania przyczepności powinno się wykonywać specjalistycznym saabem wyposażonym w komputer i piąte koło. Gdy pojazd ten się zepsuje dopuszcza się pomiar stanu przyczepności za pomocą zwykłego samochodu osobowego.
Prawdopodobnie z powodu oszczędności zamiast użyć saaba (opona testująca jest droga i szybko się zużywa) zbadano pas innym samochodem. Ale i tak zrobiono to zbyt wcześnie, w rezultacie czego pilot otrzymał błędną informację, zbyt optymistyczną o stanie nawierzchni pasa startowego. Pilotce powiedziano, że stan pasa jest na "pięć", tymczasem był dużo gorszy.

Nie byłoby sprawy, gdyby zawczasu ten pas porządnie odśnieżono. Moim zdaniem szef lotniska jest współodpowiedzialny za nieprzestrzeganie procedur utrzymania pasa stosowanych zimą - stwierdził Żurkowski.

- Czy szef lotniska może nie uwzględniać międzynarodowych przepisów definiujących, jak klasyfikować wyjechanie lądującego samolotu z pasa - zapytaliśmy Zbigniewa Mączkę, szefa Głównego Inspektoratu ds. Lotnictwa Cywilnego.

- Nie odpowiem na to pytanie. Chcecie Machczyńskiego wsadzić do więzienia? Szef lotniska powinien znać przede wszystkim polskie przepisy. Aneksy do Konwencji Chicagowskiej obowiązują nasze państwo, ale nie podmioty działające na jego terenie.

Jednak zdaniem Zbigniewa Mączki, który m.in. z Włodzimierzem Machczyńskim opracowywał zawetowane przez prezydenta prawo lotnicze podczas lądowania embraera w Gdańsku rzeczywiście zaszło poważne niebezpieczeństwo wypadku lotniczego.

- Istotny jest też fakt, że na lotnisku Rębiechowo nie byli w stanie udowodnić, że prawidłowo zmierzyli, czy jest ślisko.
Stanisław Żurkowski: - Nie chcę nikogo wsadzać do więzienia. Chcę, żeby przestrzegano przepisów i operacje lotnicze były bezpieczne. Jeżeli ktoś chce się zastanowić nad tym w więzieniu, to czemu nie? Zdarzenie było bardzo poważne. Samolot z pasażerami na pokładzie wyjechał daleko za pas. To zawsze grozi złamaniem golenia podwozia głównego i często prowadzi do uszkodzenia skrzydła, w którym znajdują się zbiorniki z paliwem.
Głos WybrzeżaKrzysztof Katka

Opinie (15)

  • Co?

    żal parę złotych na oponkę? Na zegarek nie umieją patrzeć? I to socjalistyczne "przecież nic się nie stało!" Stało się, stało. Jak myślicie, kiedy nastepny raz Brazylijce chętnie do nas przylecą? Nie, nie muszą. Jest Berlin, Kopenhaga, Malmo, zobaczycie. A więc, ukarać, przywalić, tak by jeszcze wnukom było smutno wspominać. A tego, co uważa, że konwencja nie obowiązuje w stosunku do pasażerów z Wrocławia do Gdańska (o Brazylijcach nie wspominając) wsadzić to tego samolotu i przewieźć po trawie. A film zrobić i na szkoleniach pokazywać, jak oczki ma wlepione w niebo i jak ustami szepcze (oby nie) ostatnią modlitwę. Buźka tzw. kierowniku tzw. lotniska

    • 0 0

  • Vaśko Ty nieuku

    To nie brazylijczycy przylecieli, a samolot jest produkcji brazylijskiej we flocie LOT-u jak najbardziej

    • 0 0

  • To juz koniec z lataniem LOTem

    To dla mnie zupelne zaskoczenie. LOT lata samolotami brazylijskimi ? Mam nadzieje, ze jest to tylko jeden z egzotycznych egzemplarzy w tzw. flocie . Gdyby to byl radziecki to napewno wyladowalby na pasie a nie gdzies w trawie

    • 0 0

  • To juz koniec z lataniem LOTem

    To dla mnie zupelne zaskoczenie. LOT lata samolotami brazylijskimi ? Mam nadzieje, ze jest to tylko jeden z egzotycznych egzemplarzy w tzw. flocie . Gdyby to byl radziecki to napewno wyladowalby na pasie a nie gdzies w trawie

    • 0 0

  • lot lata w babe

    tym samolotem co wyjechał w buraki w Gdańsku kierowała baba (nawet młoda i ładna) a baba za kierownicą to wiadomo - zle wymierzyła i za daleko siadła na pas to i nie starczyło asfaltu. Na szczęście od razu dostała nagrodę od swojej firmy za to że uratowała pasażerów - bo wiadomo mogła w ogóle nie trafić.
    poza tym samolot miał zepsute hamulce (wsteczny ciąg silników nie działał)
    Na szczęście po tym zdarzeniu lot uruchomił we wszystkich maszynach wsteczny ciąg i zmniejszył dopuszczalną prędkość lądowania - teraz już jest bezpiecznie a czy baba lata nadal to nie wiem

    • 0 0

  • ojej....

    Ludzie! to jest LOTNICTWO i wypadki się zdarzają, także najlepszym (czyt. Port Lotniczy & LOT)...;-)))

    • 0 0

  • komu zarzut komu

    oskarżono jakiegoś robola z lotniska bo to taniej. stawianie zarzutu pilotowi albo "narodowemu przewoźnikowi" hi hi to sprawa polityczna, no bo ktoś tę maszynę dopuścił do ruchu z zablokowanymi hamulcami - pewnie jakiś super ważny gość z Warszawy albo nawet cała komisja - lepiej nie wiedzieć

    • 0 0

  • do lot lata w babe

    ty szowinistyczny c...ku.
    Masz pojęcie ile samolotów rozwaliło się w katastrofach na całym œwiecie w cišgu ostatnich kilku miesięcy?
    Tam za sterami były chłopy. I co mam napisać że im nie wyszło bo nie ta płeć?

    • 0 0

  • Hamulce byly sprawne

    Chodzi o bezpiecenstwo i przestrzeganie procedur.

    • 0 0

  • Do lot lata w babe

    czy mi sie wydaje czy ktos ma dosc szowinistyczne poglady na temat prowadzenia pojazdow? Czy wiesz ile jest wypadkow spowodowanych jazda MEZCZYZN? Nie ?? to przejrzyj ostatnie statystyki. Poza tym to nie baba tylko PANI PILOT a takich jest jescze przynajmniej 5 w naszym Locie. I zeby sie dostac nie pokazywaly nog. Ponadto ten samolot byl ostatnim kursowym z Warszawy i ladowal wiec ok 23 30 w Gdansku. Bylo ciemno, padal snieg i wial wiatr. A pani pilot dostala zasluzona uwazam nagrode, gdyz nikt z pasazerow nie zorientowal sie ze cos jest nie tak. Dopiero, gdy sie samolot zatrzymal i podjechaly wozy strazackie, ludzie zrozumieli, ze cos sie stalo. I GRATULOWALI TEJ BABIE JAK JA NAZWALES!!!!

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane