• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet na komunikację droższy od opłaty za parkowanie

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (394)
Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym. Jeśli wejdą w życie nowe wyższe ceny biletów komunikacji miejskiej, parkowanie w strefach płatnego parkowania w Trójmieście będzie tańsze od poruszania się po mieście transportem zbiorowym.

Po wejściu w życie nowych, wyższych cen biletów komunikacji miejskiej podróżowanie transportem publicznym stanie się droższe niż parkowanie własnego auta. Czy w związku z tym podwyżki cen biletów pociągną za sobą wzrost opłat za parkowanie?



Ceny za parkowanie w Trójmieście powinny być:

Podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej mają wejść w życie w Trójmieście od 1 kwietnia. Wcześniej - prawdopodobnie na lutowej sesji - zgodę na to muszą wyrazić rady miast Gdyni, Gdańska i Sopotu. Jeśli zaakceptują rekomendacje Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, bilety będą kosztować odpowiednio:

  • 4,80 zł (normalny) i 2,40 (ulgowy) - od 1 do 5 przystanków
  • 5,40 zł i 2,70 zł - od 6 do 10 przystanków
  • 6 zł i 3 zł - 11 i więcej przystanków


Rozkłady jazdy w Trójmieście



Podwyżki tłumaczone są wysoką inflacją oraz radykalnym wzrostem kosztów energii (76 proc.), paliw (48 proc.) i płac (15 proc.).

Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń. Wzrost cen za bilety tłumaczony jest "czynnikami zewnętrznymi", m.in. wzrostem cen energii, paliw i wynagrodzeń.
Jeśli radni przegłosują uchwały w zaproponowanym przez MZKZG kształcie, poruszanie się po Trójmieście komunikacją miejską stanie się droższe od opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Opłaty w SPP obowiązujące obecnie w Trójmieście są bowiem niższe od nowych cen biletów.

Obecnie w SPP w Gdańsku i Gdyni pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł. Druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł.

Nieco więcej za parkowanie zapłacimy w Sopocie, ale i tak opłaty dla kierowców są tam niższe niż cena najtańszego biletu po podwyżkach. Pierwsza godzina postoju w Sopocie to koszt 4,50 zł, druga - 5,40 zł, trzecia - 6,40 zł, a czwarta i kolejne - 4,50 zł.

Parkingi w Trójmieście



Wyraźna różnica cen, które stoją w sprzeczności z przyjętą albo co najmniej deklarowaną przez urzędników chęcią promowania tzw. zrównoważonej mobilności, występuje też w przypadku abonamentów na parkowanie dla mieszkańców. Np. w Gdańsku taka opłata wynosi zaledwie 10 zł miesięcznie. To oznacza, że roczny koszt (120 zł) parkowania pod domem jest porównywalny do ceny jednego miesięcznego biletu.

Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny? Urzędnicy i radni muszą sobie odpowiedzieć na pytanie: czy miasto powinno promować transport indywidualny, czy publiczny?

Dylemat przed kolejnymi podwyżkami



Decyzja o podwyżkach cen biletów sprawiła, że przed władzami samorządowymi pojawi się prawdopodobnie kolejny dylemat: podnieść ceny za parkowanie do poziomu tych obowiązujących w komunikacji miejskiej czy pozostawić je na obecnym poziomie?

Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju Trójmiasto najbardziej sprzyjającym kierowcom miastem w kraju

Sprzyjanie cenowe transportowi indywidualnemu może wpłynąć na spadek liczby pasażerów w komunikacji i jednocześnie większy ruch na drogach, korki, smog i hałas w centrach miast.

Z drugiej strony może zwiększyć wpływy z opłat za parkowanie, opłat dodatkowych czy mandatów wystawianych przez straż miejską.

A może krytyka i presja społeczna wpłyną na radnych, którzy odrzucą uchwałę o podwyżkach cen biletów na komunikację miejską? Odpowiedź poznamy za kilka tygodni, gdy zakończą się konsultacje ze związkami zawodowymi, a projekty uchwał trafią do komisji i na sesje poszczególnych rad.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (394) 7 zablokowanych

  • To jakiś żart? (2)

    Jak oni sobie wyobrażają sprzedaż takich biletów? Jestem kierowcą w PKM Gdynia i skąd niby mam wiedzieć za ile przystanków będzie ten na którym chce wysiąść pasażer kupujący bilet? Mam stać i je liczyć na palcach?

    • 9 1

    • Współczuję panu pracy i pozdrawiam

      Aczkolwiek nienawidzę jeździć gdyńską komunikacją, gdyż non stop się spóźnia i jeździ co pół godziny oraz likwidują linię. Najgorsza komunkacja w kraju

      • 0 0

    • I ludzie będą mieli pretensje do kierowcow(nieslusznie),wkurzeni kierowcy będą awanturować się z pasażerami. Tylko w imię czego?

      • 1 0

  • Ciekawe że w innych miastach po podwyżkach inflacyjnych jest duzo taniej niż w Trójmieście przed podwyżkami. (11)

    Ciekawe ile miasta by zaoszczedziły gdyby zlikwidowano Zarząd Komunikacji Miejskiej ? Nie wystarczyłyby w UM dwa trzy biurka aby to ogarnąć? oraz przewożnicy?

    • 256 13

    • A właśnie Fala nie umożliwi lepszego systemu? (8)

      W końcu system będzie w stanie ogarnąć takie pomysły jak opłata za ilość przejechanych przystanków (nie twierdzę że od razu to zrobi, ale ważne że przynajmniej będzie możliwe takie rozwiązanie).

      • 2 28

      • oby się nieokazało że fala to następny przekręt tak jak mevo kupę kasy w błoto a właściwie to do czyjeś kieszeni.Tristara nie wspomnę wzczoraj stałem na światłach 4 min masakra

        • 1 0

      • (4)

        Ale naiwny... Fala kosztowała już bodajże 130 milionów, co rok ma kosztować dodatkowe 25 milionów. A o rozwiązaniu, o którym wspominasz, nie ma ani słowa. I nie licz na oszczędności czy zmiany w strukturze zarządzania komunikacją miejską. Ten "miś" (czyli system Fala) nie rozwiązuje podstawowych problemów naszej komunikacji i generuje kolejne.

        • 30 2

        • Fala kosztowała już bodajże 130 milionów (2)

          A czepiają się Sasina.

          • 5 2

          • 24 - reszta z UE (1)

            I lepiej lub gorzej będzie służyć sporej części mieszkańców. Sasin na przepalenie wydał 70 baniek z m.in. Twojej kieszeni.

            • 3 5

            • Nieźle masz zryty beret

              • 0 0

        • To jest przemyślana strategia urzędników. Teraz będzie powód na podniesienie opłat za parkowanie. Będzie kasa na premie dla urzędników.

          • 19 1

      • a po ch.j bilety na liczbę przystanków co?

        • 23 0

      • Jeśli będzie tak samo inteligentna jak TriStar

        To nic nie ogarnie

        • 24 1

    • trzeba mieć kasę żeby dać pracownikom w urzędzie miasta

      • 1 0

    • Hmm, czyżby kłaniała się ...

      prywatyzacja, a feee w dzisiejszych czasach gdy rządzą nami komuniści?

      • 3 2

  • trójmiasto rżnie mieszkańców na kase,rządząca trójca ma mieszkańców za frajerów niewolników.

    nigdy tak w życu nie było że żeby wyjść na spacer trzeba być bogatym człowiekiem.

    • 5 0

  • Pana Macieja chyba poniosło (1)

    Korzystanie z auta to jeszcze koszty paliwa, napraw i ubezpieczenia oraz utrata wartości. Naprawdę ktoś zastanawiając się nad wyborem środka lokomocji porównuje koszty parkingu do biletu?! Przecież to bzdura

    • 1 0

    • udaje że nie wie.

      • 0 0

  • Opowiem wam bajkę

    Dawno temu kiedy trzeba było wybrać nowego " króla", lud wybrał " królową".
    Wybrał ją- booo wyboru nie miał żadnego, a nikt nie chciał , by w mieście rządził zły człowiek.
    Na początku nawet ludowi spodobała się nowa królowa. Jednak z biegiem czasu okazywało się, że rządziła ona nieudolnie i coraz bardziej pogrąża swój lud w ubóstwie ...
    Podatki , opłaty , nieudane pomysły bardziej i bardziej rozjuszały poddanych.
    Kiedy Jednak karety zdrożały tak, że stały się solą w oku wszystkich , a by przyjechać do miasta powozem trzeba było płacić krocie, mądry lud poszedł do urn i zagłosował .
    Od tego czasu wreszcie na tronie zasiadł ktoś, kto sprawiedliwie rządził ,umiał rozmawiać ze swym ludem i dbał o jego dobro.

    • 3 0

  • ...

    Przejechałam się z córką tramwajem z Chełmu na Przymorze. Nie dość, że 9,60 zł w jedną stronę to jeszcze tramwaj wziął i się zepsuł... Komunikacja miejska w Gdańsku to porażka. Palec środkowy do OD i świty.

    • 3 0

  • Czekam na artykuły z nagłówkiem " grupa pezestępcza Aleksadry D."

    • 3 0

  • Patologia

    Zamiast przyznać że bilety są za drogie to oczywiście hejt na "niskie" ceny parkowania

    • 4 0

  • Brawo samorządowcy brawo!! Podnieście bilety parkingi wodę śmieci żeby było na wasze zachcianki podwyżki płac i głupie projekty no. Dublowanie przejść. Mojego głosu już nie macie.

    • 2 0

  • Jestem turystą więc pytam. (1)

    Kto mi powie ile mam zapłacić za bilet trolejbusowy i ile jest przystanków jadąc w Gdyni trolejbusem linii 26 z Os. Sibeliusa do dworca PKP Gdynia Główna lub jeszcze dalej do galerii Klif w Orłowie?

    • 7 0

    • Ja ci powiem

      Jak klikniesz na linię w np. jak dojadę wyświetli się lista przystanków linii, cena biletu dla turysty ma znaczenie drugorzędne ponieważ jest w jakimś mieście okazjonalnie. Cena hotelu ma większe znaczenie.

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane