• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Billboardy wrócą na ulice w Gdańsku

Maciej Korolczuk
23 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wkrótce billboardy znów staną wzdłuż najbardziej ruchliwych ulic w Gdańsku. Wkrótce billboardy znów staną wzdłuż najbardziej ruchliwych ulic w Gdańsku.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na umieszczenie billboardów w pasach drogowych. Dlaczego nośniki reklamowe staną wzdłuż określonych ulic mimo obowiązywania uchwały krajobrazowej, która miała je ograniczyć? Urzędnicy tłumaczą, że uchwała nie miała na celu likwidacji branży reklamowej, lecz uporządkowanie zasad funkcjonowania reklam w przestrzeni publicznej, i jeśli reklamy wrócą - to wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat.



Ponowne dopuszczenie reklam na billboardach w Gdańsku to:

Obszar Gdańska, na którym mają stanąć billboardy, podzielono na kilka tzw. pakietów. W zamian za umiejscowienie reklam na gruntach przyległych do pasów drogowych właściciele nośników będą musieli wykonać nasadzenia drzew i zapłacić za powierzchnię reklamową.

Stawka minimalna za 1 m kw. danego pakietu wynosi między 2,90 zł a 3,10 zł (w ramach licytacji stawka będzie rosła, a zwycięży firma, która za dany pakiet zapłaci najwięcej).

Gdzie staną billboardy?



Najwięcej reklam pojawi się przy ul. Marynarki Polskiej. Ulica między Nowym Portem a Jana z Kolna przewija się w 9 z 14 pakietów. Reklamy staną też m.in. na Przymorzu, Zaspie, Morenie, Wrzeszczu, Ujeścisku i Oliwie.

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej



  1. Pakiet 1 obejmuje ulice: Kaczyńskiego, Obrońców Wybrzeża, al. Jana Pawła II, al. Płażyńskiego, ul. Rakoczego (łączna powierzchnia ekspozycji reklamy wyniesie tam 72 m kw., co przekłada się na 8 drzew).
  2. Pakiet 2 to ul. Obrońców Wybrzeża, Czarny Dwór, Wita Stwosza, Chłopska i al. Jana Pawła II (99 m kw. i 11 drzew).
  3. Pakiet 3: Chłopska, al. Jana Pawła II, ul. Wita Stwosza, Chłopska i Rakoczego (90 m kw. i 11 drzew).
  4. Pakiet 4: Nowolipie, Havla, Świętokrzyska, Rzeczypospolitej (63 m kw. i 7 drzew).
  5. Pakiet 5: Sucharskiego, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Marynarki Polskiej (216 m kw. i 24 drzewa).
  6. Pakiet 6: Marynarki Polskiej, Elbląska, Cienista, Słowackiego, Sucharskiego (198 m kw. i 22 drzewa).
  7. Pakiet 7: Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Słowackiego, Elbląska, Sikorskiego (216 m kw. i 24 drzewa).
  8. Pakiet 8: Nowolipie, Świętokrzyska, Płażyńskiego, Rzeczypospolitej (63 m kw. i 7 drzew).
  9. Pakiet 9: Marynarki Polskiej, Sucharskiego, Rakoczego, Słowackiego, Świętokrzyska, Małomiejska (162 m kw. i 18 drzew).
  10. Pakiet 10: Marynarki Polskiej, Elbląska, Słowackiego, Małomiejska, Sucharskiego (198 m kw. i 22 drzewa).
  11. Pakiety 11-14: Marynarki Polskiej (łącznie 144 m kw. i 16 drzew).

Lista wszystkich 64 lokalizacji, gdzie wkrótce staną billboardy


Przesuń aby
porównać

GZDiZ tłumaczy przywrócenie reklam - w ramach uchwały krajobrazowej - chęcią uporządkowania przestrzeni miejskiej. Urzędnicy tym samym wykonują ruch wyprzedzający, bo gdyby z wnioskiem o posadowienie reklam zgodnych z uchwałą wystąpili sami reklamodawcy, wówczas miasto miałoby ograniczone możliwości, by odmówić instalacji takiego nośnika.

Teraz reklamy będą mogły stanąć, ale tylko w miejscach i na zasadach określonych przez magistrat.

- Uchwała Krajobrazowa Gdańska nie zakazuje billboardów, a ściśle określa zasady i warunki ich sytuowania w odpowiedniej skali oraz odległości od siebie - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Efektem tych reguł jest dziś uporządkowana niemal w 100 proc. przestrzeń miasta. Wzdłuż dróg zdemontowanych zostało ponad 95 proc. nośników, które były niezgodne z uchwałą. Uprzątnięta z nośników przestrzeń pozwala na wprowadzenie procedur sytuowania niewielkiej liczby billboardów. Odbędzie się licytacja, w ramach której licytowane będą 64 nośniki w 14 pakietach. Umowy cywilno-prawne ze zwycięzcami licytacji podpisane zostaną na 10 lat.

Reklama wisi, wspólnota zarabia, remontu nie ma



Reklamy muszą być zgodne z zapisami uchwały



W jaki sposób wybrano te, a nie inne lokalizacje? Jak tłumaczy rzecznik GZDiZ, aby umożliwić przedsiębiorcom zlokalizowanie w sposób zgodny z UKG nośników w pasach drogowych, urzędnicy przeprowadzili analizę. W jej wyniku wyznaczono możliwe lokalizacje wzdłuż wybranych ulic.

- To uczęszczane miejsca w ciągu głównych arterii komunikacyjnych miasta, m.in. ul. Marynarki Polskiej, Słowackiego czy Trasy Sucharskiego. W związku z ograniczoną, niewielką liczbą nośników, jakie będą mogły pojawić się przy drogach, zdecydowano o wystawieniu na licytację pozwoleń na ich umieszczenie. Możliwość takiego postępowania wprowadziła tzw. Ustawa Krajobrazowa z 2015 r. Gdańsk jest pierwszym miastem, które zdecydowało się skorzystać z tych procedur. Nośniki reklamowe, które ustawione zostaną w wyniku licytacji, będą musiały być zgodne z zapisami UKG, czyli mieć odpowiednie dla danej lokalizacji wymiary. Poza tym nie mogą zakłócać ruchu drogowego i wpływać negatywnie na jego bezpieczeństwo. Także kompozycja reklam musi być uporządkowana, poprzez jednolitą wysokość i szpalerowe ustawienie - wylicza Kiljan.
Urzędnicy wskazują też na dodatkową pozafinansową korzyść w postaci nasadzenia drzew (klonów polnych) oraz ich utrzymanie przez 3 lata. Magistrat planuje, by nasadzenia kumulować w jednym miejscu i na wskazanej ulicy tworzyć lub odtwarzać szpalery drzew. Na razie lokalizacje nowych nasadzeń nie są jeszcze znane.

- Zwycięzcy licytacji będą mieli obowiązek posadzenia w pasach drogowych drzew o określonych parametrach, których korona osadzona będzie na wysokości 3,5 m, obwód pnia 16-18 cm, a wielkość bryły korzeniowej wynosić będzie minimum 65 cm. Na każdy wylicytowany nośnik reklamy przypadać będzie od jednego do czterech dorodnych drzew, w zależności od wielkości oraz liczby stron ekspozycyjnych billboardu. Zakładamy, że w efekcie licytacji posadzonych zostanie 200 drzew. Co więcej, oprócz posadzenia drzew przedsiębiorcy będą musieli zająć się ich pielęgnacją, tj. nawadnianiem, odchwaszczaniem, nawożeniem i uzupełnianiem ściółki przez okres 3 lat - kończy Kiljan.

Szymański: To nie jest krok wstecz, lecz kolejny etap



Czy poluzowanie zasad i dopuszczenie reklam na ulicach po tym, jak przez wiele miesięcy były one z nich usuwane, nie są krokiem wstecz? Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ, tłumaczy, że nie i nazywa to "kolejnym etapem uchwały krajobrazowej".

- Od samego początku prac nad uchwałą i już po jej wejściu w życie powtarzaliśmy, że ma ona na celu uporządkowanie nośników reklamowych w mieście, a nie ich całkowitą likwidację. To pewien kompromis między ochroną krajobrazu w mieście a potrzebami przedsiębiorców, także branży reklamowej. Oczywiście oczekiwania firm stawiających billboardy były znacznie większe niż nasza oferta, ale od początku taki był plan: reklamy mogą w mieście funkcjonować, ale na naszych zasadach, w sposób limitowany. Chcemy jako miasto mieć nad tym większą kontrolę.

Miejsca

Opinie (401) ponad 20 zablokowanych

  • Dojenie ludzi

    Ciakwe kto wróci tymi reklamami....firmy popadają i nie będzie od kogo brać kasy..zaraz wprowadzą że każda posiadłość na swoim terenie ma mieć określoną ilość drzew i trawy... będą dalej doić od zwykłego mieszkańca... dlaczego się na to wszystko godzimy... mieszkam tutaj od 45 lat i czuję się obcy w tym mieście... traktują mnie jak jakąś dojną krowę...ile można Pani prezydent...

    • 0 0

  • robią ludzi w uja

    Jak w tytule... Urzędnicy z Gdańska wszyscy do wyrzucenia..

    • 0 0

  • Ależ przekręt

    Urzędnicy sami nic nie stracili, drobnych ciułaczy i udostępniaczy przestrzeni wycięli a teraz sami bezczelnie koszą kasę i będą decydować o rynku reklamowym w mieście

    • 0 0

  • (16)

    Nie wierzę....To po co była ta ustawa wskazująca tych szpetnych reklam?Znowu cofamy się w rozwoju i dekorujemy miasto tandetnymi i pstrokatymi reklamami?

    • 307 9

    • Nie nie nie!!! Chcemy drzew nie reklam!!

      Gdzieś mam potrzeby przedsiębiorców...to nasze miejsca do życia!!

      • 0 0

    • chciwość ... wstyd

      • 4 0

    • "wyłącznie w miejscach oraz na zasadach wskazanych przez magistrat." (10)

      Więc nie, nie dekorujemy miasta tandetnymi i pstrokatymi reklamami.

      • 2 38

      • Dekorujemy, tylko firmy będą jeszcze musiały zapłacić haracz urzędnikom

        • 4 1

      • Wazeliniarze UM Gdańsk zawsze na posterunku. (1)

        • 26 3

        • Trole z Nowogrodzkiej jak widać również.

          • 3 11

      • A Ty z magistratu? (5)

        • 30 3

        • Nie, poprostu czytam cały artykuł, nie tylko tytuł. (4)

          • 7 34

          • To daj magistartowi chwile. (3)

            I zrozumiesz ze tracisz czas na czytanie.

            • 28 2

            • Ale ta rada powinna się odnosić również do waszych komentarzy. (2)

              • 1 19

              • Drogi czytelniku: (1)

                Niestety doświadczenie empiryczne, co czytać a czego nie przychodzi z wiekiem... Z uwagi na Twój optymizm brakuje Ci doświadczenia.

                • 17 0

              • Rozumiem, że jesteś z tych co Tomka Komendę najchętniej by widzieli na krześle elektrycznym?

                Ja wolę nie zakładać z góry najgorszego.

                • 8 6

      • a właśnie dekorujemy tylko teraz kasa pod stołem i tyle.

        • 17 1

    • urzednicy wyciagna spora kase. na zmonopolizowanym rynku zostana tylko najwieksi a ceny beda rosly.

      juz to przerobilismy ze smieciami. urzednicy rozwalili wolny rynek, zostaly oligopole i ceny rosna jak szalone a urzednikow przybywa

      • 18 1

    • kasa, kasa, misiu...

      • 31 1

    • Zakazująca rzecz jasna.

      • 5 4

  • Nieeeeeeeee!!!!! Chcemy drzew przy al.jana pawła

    Potrzeby przedsiębiorców kosztem mieszkańców!

    • 0 0

  • Absolutny skandal. Powinien być całkowity zakaz reklamy na mieście, to jest nowoczesne i ekologiczne miasto! (1)

    • 1 0

    • Hahahaha xD

      Jakie? Nowoczesne? Ekologiczne? Syf i malaria. Dworzec PKS to ruina tak samo jak SKM.

      • 0 0

  • Talarki w sakiewce. (16)

    Talarki w sakiewce się nie zgadzają, więc miasto chwyta się czego może. Prosta sprawa, na co wy ludzie liczyliście? Nie długo znów podniosą koszty parkowania, abonamentów, komunikacja pójdzie do góry. Miasto będzie doiło ze wszystkich i ze wszystkiego.

    • 612 23

    • doją dlatego, że finansują stadion! (1)

      • 7 0

      • słusznie

        takiej lipy za taka kasę jak lechia to ie ma nigdzie. miasto becaluje kasę , a karnety dostają radni miasta i dla siebie i zanjomych słynna loża sędziego i rudego dezertera.

        • 0 0

    • mamy PO to uczciwi ludzie

      maja po kilkanście mieszkań na wynajem, a dulca nie ma jeszcze?

      tyle lat za plecami budynia, teraz ma swoje 5 minut i musi " zarobic"

      • 0 0

    • Poparłbym Twoją opinię...

      Ale nie potrafisz napisać poprawnie tekstu w języku polskim. Do szkoły, a nie na trojmiasto.pl

      • 2 0

    • (9)

      Gdyby to były talarki tylko dla miasta to jeszcze można przeżyć. Ma dziwne wrażenie, że pewne grupy lobbująco zasiliły odpowiednią sakiewkę i stąd wracamy do festyniarstwa i tandety na ulicach.

      • 36 3

      • zniosę wszystko na tych reklamach tylko nie rudego, zakłamanego, sprzedajnego niemiaczka... (8)

        • 32 35

        • W biedrze jest promocja na pieluchy, zakup sobie kilka paczek na zapas skoro jesteś tak zes*any z powodu Tuska. (7)

          • 36 22

          • Boją się, co poradzisz? (6)

            • 19 10

            • tak.. tak - dokładnie. (5)

              Boimy się. Boimy się o Polskę.. Mało to już wyprzedali bandyci w garniturach !!!!! Zamknąć kryminalistów a nie wychwalać i niby za co. Za upadek stoczni na rzecz tych niemieckich , wyprzedane spółki, także te strategiczne dla Polski ale widać niektórzy tego nie dostrzegają bo mają wyprane mózgi przez pro-niemieckie media !

              • 18 17

              • Daruj sobie!!

                I pewnie z tego zatroskania teraz wszystko co się da za półdarmo jak nie Ojcu Dyrektorowi, to Kościołowi-albo kumplom Królika z jednej paczki!
                Zatroskani to jesteśmy My-zwykli przeciętni obywatele bo ciągle tylko "z deszczu pod rynnę"!!

                • 3 2

              • To takie typowe ludki z Orwella. Zmienia im prawdę w 24h i jeszcze będą zadowoleni że tak się da

                • 4 0

              • O czym tym pier....lisz? Stocznie sprzedał Jaworski,

                Lotos tnie w chu.. zatrudniając kierowników stacji na B2B, Polferies (państwowa spółka) ma promy zarejestrowane na Bahamach. Państwowe, gów... molochy ze starą technologią musiały upaść na pysk.

                • 5 3

              • Umiesz szukać?

                Najpierw poszukaj i poczytaj kto czego sprzedał więcej, za wczasu zamów wizytę u okulisty bo Ci gały z orbit wyskoczą jak się w końcu odczytasz

                • 8 3

              • Wyłącz TV PiS, proszę ...

                Już nawet w samej tej partii niedorajdów mówią, że to pralnia mózgów i tandeta poniżej sredniej krajowej. Że im bardziej szkodzi.
                Tylko Jacek jest jak Antonii - oboje obłąkani, choć każdy z innego powodu

                • 17 13

    • Smród już wrócił na ulice Gdańska

      Jak co wieczór

      • 8 0

    • Ja tam sie ciesze, tu 90% to wyborcy PO

      Także dobra grupę będą doić

      • 8 6

  • dulca zbiera na kolejne mieszkania

    dulca m cel mieć jak budyń kilkanście mieszkań, dlatego idzie na układy z patodewelopeka i reklomodawcami, bo to potezna kasa?

    • 0 0

  • Ulica Kaczyńskiego? Nie ma takiej w Gdańsku.

    • 0 1

  • Ola ! (4)

    Czytaj opinie !!!! Mieszkańcy nie chcą poprostu nie chcą reklam w swoim mieście ale ty Ola jesteś uparta i na złość mieszkańcom zrobisz to !!!

    • 21 1

    • Ja widzę że Brzydulska lubi to

      • 0 0

    • Brzydulska lubi to

      • 1 0

    • Ola nie jest uparata ale Ola ma w d.... mieszkańców i tyle w tym temacie. (1)

      A ty Gdańszczaninie morda w kupeł i ciesz się, że możesz za darmo odwiedzić Długą, Bo zaraz ktoś wymyśli, aby płacić za wejście.

      • 5 0

      • No nie zdziwiła bym się.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane