• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • Urbaniści, a o prawie Lewisa-Mogridge'a nie słyszeli.

    Wstyd! Już dawno temu i praktycznie, i matematycznie zostało udowdnione, że im więcej szerokich dróg, tym mniejsza przepustowość. Im wygodniej i bardziej bezkolizyjnie się po danej drodze jeździ, tym więcej ludzi wybiera przejazd nią. Tak więc paradoksalnie po poszerzeniu sytuacja się jeszcze pogarsza.

    • 10 6

  • Ciekawe, czy Pani Dyrektor bierze pod uwagę wpisy internautów na tym forum? (3)

    Jej tekst jest w wielu punktach zupełnie niezgodny z dorobkiem współczesnej myśli urbanistycznej a także z duchem opinii mieszkańców wyrażanych w czasie spotkań poświęconych opracowywaniu Strategii Gdańska 2030+.
    Tekst można uznać za formę szukania uzasadnień dla decyzji podejmowanych przez członków zarządu miasta (wice-prezydentów) którzy nadal wierzą w sens realizacji wielkich projektów drogowych, utrzymywanie rezerwy terenu pod Drogę Czerwoną oraz projektowanie budowy tunelu pod Pachołkiem za kolejne publiczne pieniądze. (czytaj: setki milionów złotych). Czy Pani Dyrektor nie widzi związku między poprawą warunków jazdy samochodem a zwiększeniem skali ruchu samochodowego i nadmiarem samochodów w mieście? Jak wygląda jej udział w podważaniu sensu debaty o polityce zarządzania przestrzenią do parkowania w Gdańsku? Może jeszcze Pani Dyrektor uzupełni swój tekst tezą, że miasto powinno wykładać publiczne pieniądze na budowę wielopiętrowych parkingów wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej - po realizacji jej wizji rozwoju miasta na pewno pojawią się głosy, że problem parkowania samochodów w mieście nabiera katastrofalnych rozmiarów?

    • 12 4

    • zapewniam was ze nie bierze pod uwage wpisów ani głosów mieszkańców na spotkaniach!!

      Licza sie tylko wybory do rady miasta itp!!W Gdańsku wszystko jest wyborami POlitycznymi bo tu rzadzi partyjniactwo i POlityka a nie mieszkańcy!~!

      • 2 3

    • uprzejmie informuję, że nie ma czegoś takiego jak demokracja interentowa (1)

      podobnie jak demokracja demoskopijna. Podstawą demokracji są wybory.

      • 2 5

      • podstawą demokracji jest zdolność do brania pod uwagę różnych punktów widzenia

        wyważania argumentów i brak dyskredytowania osób mających inne poglądy. Same wybory nie prowadzą do wykorzystania zalet demokracji. W internecie pojawiają się sensowne argumenty nawet pisane przez anonimowych forumowiczów. Niestety w realu są także pseudodemokraci którzy zajmują się uzasadnianiem poglądów swoich zwierzchników, za nic mając swoje własne zdanie i doświadczenie innych miast Polski, Europy i świata.

        • 4 2

  • Damszel-Turek wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz (1)

    Czy to nie ona zlikwidowała przejścia dla pieszych na Grunwaldzkiej, z których po głośnych protestach mieszkańców jedno miało być przywrócone, ale tego nie zrobiono? Czy to nie ona tłumaczyła mieszkańcom, że zabrania się remontów domów za torami we Wrzeszczu, żeby zrobić z nich rudery, które wyburzy się pod Drogę Czerwoną, żeby zwiększyć przepustowość? Tę panią należy zwolnić z pracy, zabrać jej służbowy samochód i rozwiązać całe BRG.

    • 16 6

    • Dyszel jaki jest kazdy widzi:)

      • 4 1

  • Gdanszczanie - za setki milionów fundujecie dojazd gminom ościennym (9)

    Dlaczego te pieniądze mają iść z naszego budżetu? Kolbudy, Pruszcze etc na tym korzystają. Nowe wlotówki/autostrady przekonują tylko by się wyprowadzić z tego miasta. Podatki pójdą wraz z wyprowadzonymi. Przemyślcie to. Tramwaj za to służy mieszkańcom. Przyczynia się do rozładowania ruchu. Popatrzcie jak piękne mogą być nasze miast na wzór zachodnioeuropejski. Chyba że wolicie urbanistykę pokroju Wołgogradu...

    • 17 10

    • (3)

      Podatki często wcale nigdzie nie pójdą,suburbańczycy zostawiają sobie meldunek, w tym i podatkowy, "u mamusi" w Gdańsku,żeby nie jeździć za każdą sprawą administracyjną do Kartuz. ;)

      • 2 2

      • Masz chłopie rację, (2)

        i ja i wielu moich znajomych wyprowadziliśmy się kilometr za Obwodnicę w ciszę i spokój,ale NIGDY nie zmienimy meldunku (mamy poprzednie mieszkania i nie musimy). To prędzej Miasto rozszerzy granice administracyjne i przyjdzie do nas. Rzucanie głupich hasełek przez neofitów,którzy się do Gdańska sprowadzili 5 lat temu jest prymitywne..

        • 2 5

        • Neofita z Starówki!!!

          • 1 1

        • najbliższa Starówka w Warszawie

          • 5 0

    • Wolisz mieć pracę blisko siebie, czy musieć do pracy dojeżdżać? (1)

      Bo to, że w Gdańsku lokuje się zakłady pracy wynika nie z jakiegoś szczególnego talentu i pracowitości mieszkańców tego miasta, tylko z jego wielkości. Ale każdy ma wybór: nie musisz mieszkać w Gdańsku, możesz wyprowadzić się poz Gdańsk. Tylko odpowiedz sobie na pytanie: wolisz mieć korki u siebie, czy w tych korkach stać? Gdańszczanie mają to szczęście, że pracę mają na własnym podwórku, jednak muszą za to płacić właśnie taką cenę.

      • 3 3

      • nie trzeba płacic tej ceny

        Wystarczy skorzystać z doświadczeń europejskich. To co funduje nam BRG to sa doświadczenia amerykańskie i rosyjskie. - przyjrzyj sie Wołgogradowi... Choć Amerykanie juz sie otrząsają z omamienia samochodami - wystarczy zobaczyć jak się zmieniają ich miasta.

        • 4 1

    • nam mieszkąńcom to tylko podatki podwyższają (2)

      mi podnieśli opłatę za wieczyste użytkowanie o 500%

      najlepsze jest to że ostatnią wycenę nieruchomości UM robił w 2011 roku i wg nich zgodnie z wyceną w 2014 wartość nieruchomości od 2011 wzrosła 500% a na rynku ceny nieruchomości spadały w tym czasie

      • 7 1

      • (1)

        Działkowicz?

        • 2 3

        • nie mieszkaniec kamienicy we Wrzeszczu

          • 2 0

  • (1)

    Inwestycja szkodliwa ekologicznie i spolecznie. Degradacja dzielnicy, w ktorej ze wzgledu na uczelnie istnieje duzy ruch pieszy. Ludzie beda musieli chodzic w ogromnym smrodzie i halasie. Korki nie znika, beda jeszcze wieksze, tylko sie przesuna. Dzielnica zostanie zalana samochodami. Do tego halasliwy tramwaj. I tak ma wygladac dzielnica z uczelniami. Wstyd. I oni na to uzyskaja pieniadze?? Czy Unia o tym wie? Czy jakos zrecznie wszystkich zmanipulowali?

    • 11 4

    • a co powiesz ze taka sama aytostrade chca zrobic w pasie nadmorskim!!

      • 1 2

  • Kodeks Drogowy jasno określa autostardę jako : (3)

    drogę dwujezdniową, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep.

    • 4 11

    • (2)

      Dobrze wiesz o czym pisza ludzie, wiec nie pisz durnych definicji.

      • 10 3

      • to mjarski albo wiewiór ze skysrapercity (1)

        • 4 0

        • To wszystko wyjaśnia.

          • 2 0

  • Pryma aprilis (1)

    nie wiem, co jest większym żartem. Zatrudnienie tej kobiety na stanowisku wicedyrektora czy jej odpowiedź. Czy jedno i drugie.

    • 30 5

    • A Ty gdzie pracujesz? Pochwal się!

      • 2 4

  • BRG i FRAG maja racje (2)

    Punktem wyjscia do jakiejkolwiek dyskusji jest okreslenie rangi tej ulicy czyli jej klasy, funkcji w sieci ulic i w zwiazku z powyzszym planowanego obciazenia ruchem.
    Warianty:
    1. BRG (2x2 +T) - tak, jak rozumiem po to ta ulica powstaje. Niemal odrazu po wybudowaniu bedzie obciazona ruchem w 100% (znaczy jest potrzebna).
    2. FRAG (1x2 i T w ulicy) - tak, pod warunkiem zmiany obecnych zalozen co do planowanej funkcji ulicy. Ruch uspokojony!!! i stricte lokalny!!! charakter ulicy. Tylko po co takie duze naklady inwestycyjne?! Lepiej w uproszczeniu mowiac wyremontowac istniejaca jezdnie z korektami przebiegu i dobudowac tramwaj.

    Jak ma byc "ladnie" i funkcjonalnie jak na zachodzie Europy to trzeba wiecej wydac $ a nie jak zwykle po min. Najlepiej bybylo wykonac cos pomiedzy wariantem BRG/FRAG tzn tam gdzie jest miejsce wybudowac 2x2 + T a tam gdzie trzeba zachowac dostepnosc do terenu przyleglego prowadzic ulice w tunelu (tramwaj u gory) lub kilku krotkich odcinkach tunelu. Tak robi cala europa ale ja na to stac. Nie mozna pozwalac jezdzic po miescie samochodami w dowolnej ilosci i kierunkach bez zadnych ograniczen i jednoczesnie nie budowac nowych max przepustowych polaczen drogowych.

    Podsumowujac - do realizacji wariant pelny z odcinkami w tunelu przy zabudowie a jak nie stac miasta to jedna jezdnia odcinkowo w tunelu przy wartosciowej zabudowie.

    • 6 6

    • (1)

      Człowieku,gdzie ty tam chcesz tunel wciskać? Inżynier kanapowy od siedmiu boleści się znalazł...

      • 3 2

      • mam wrażenie, że pracujesz przy wyburzeniach

        • 3 3

  • Gdańsczanie - żal mi Was (3)

    Bogu dzięki że u nas w Gdyni nikt nie wpadł na poroniony pomysł budowania linii tramwajowych. Pociągi wszak powinny jeździć po torach a nie ulicach.
    Mało tego że tramwaje zajmują sprą częśc jezdni to po tych torach na ulicy jedzie się jak w XIX wieku. Blaszane hałaśliwe i rozklekotane badziewie zajmujące autom miejsce.

    • 2 18

    • (2)

      Tramwaje jeżdżą tylko w miastach. Dlatego nie ma ich w Gdyni.

      • 6 2

      • (1)

        Jakoś to Gdynia dzierży palmę pierwszeństwa w całej UE jeśli chodzi o transport miejski a nie Danzig.
        Jak w Gdyni dawno mieliśmy nowoczesne autobusy u Was dalej jeździły tramwaje zaprojektowane jeszcze za Gomułki i stare kopcące ikarusy he he...
        Zresztą - biorąc pod uwagę brzydotę Gdańska, szarość, nijakość i zaniedbanie to w sumie całkiem to pasuje...

        • 3 7

        • dlatego od dzisiaj okraja rozkłady jazdy

          • 3 0

  • mieszkaniec Gdańska (10)

    Czytając negatywne opinie odnoszę wrażenie iż piszą je osoby które nigdy nie jechały ulicą Sobieskiego i Schuberta w godzinach rannych lub popołudniowych .
    Proszę osoby które negatywnie piszą o Nowej Politechnicznej aby spróbowały przejechać w/w ulice w godzinach szczytu a z pewnością zmienią zdanie na ten temat .

    • 19 27

    • (3)

      Wiecej ludzi wsiadzie w samochod, bo przeciez droga szeroka a i tak sie zakorkuja - przy ul. Grunwaldzkiej. A okolica zysk potworny smrod i lomot.

      • 7 4

      • szeroka ??? (2)

        A na czym bazuje Twoja opinia. Na wizualizacji przygotowanej przez FRAG dotyczącej jak będzie wyglądać droga planowana przez UM? Nie sądzisz, że wizualizacja jest specjalnie zmanipulowana?
        Moim zdaniem wizualizacje Fragu są specjalnie zmanipulowane i ukazują przebieg w taki sposób, aby ludzie tak myśleli jak ty. Czyli pokazano, że UM planuje tam mega autostradę. Prawda jest taka i potwierdza to dzisiejsza wypowiedź, że UM jeszcze nie zaplanował drogi do końca.
        Z artykułu wynika, że UM planuje póki co tramwaj i jedną jezdnię po 1 pasie w każdym kierunku z rozszerzeniami na skrzyżowaniach z innymi drogami. A pod drugą jezdnię ma zostać rezerwa, która może kiedyś będzie wykorzystana, a znając życie nie będzie.

        Nie prawdą jest, że więcej ludzi wsiądzie do aut. Obecnie coraz więcej się przesiada na KM z bardzo prostej przyczyny, bo i tak nie mają gdzie auto zaparkować. Więc trzeba budować tak skrzyżowania, aby nie kolidowały z tramwajami, bo one jak widać mają być podstawą KM w Gdańsku. Drogi mogą być wąskie, ale skrzyżowania muszą być szerokie i przemyślane, aby auta tam stały jak najkrócej i nie uprzykrzały ludziom życia.

        • 5 3

        • sam jesteś zmanipulowany

          wyjdź z warunków technicznych i licz:
          chodnik - dwa pasy ruchu (+ prawo/lewoskręty), dwa tory ze skrajnią, dwa pasy ruchu, trawnik, ścieżka rowerowa dwukierunkowa, chodnik. Czyli:
          1,5m, 2x3,5m, 7,5m, 2x3,5m, 0,5m, 2x1,5m. 27,5 metra szerokości. A to bez "dodatków" w obrębie skrzyżowań.

          • 1 0

        • Każde poszerzenie daje złudę poprawy komunikacyjnej albowiem zawsze też jest jakaś zwężka. Czynnikiem tworzącym korki na szerszej ul. Do Studzienki czy Miszewskiego, w obie strony BEDZIE ZAWSZE JAK I TERAZ, Al. Grunwaldzka. Tramwaj dodatkowo wymusi zmianę organizacji lewoskrętów z Miszewskiego w stronę Gdańska i z Do Studzienki w kierunku centrum Wrzeszcza czyli kumulacja pojazdów będzie większa jak dotychczas, bo czasy zjazdów z pasów będą krótsze lub czas oczekiwania dłuższy..
          Trzeba mieć naprawdę mało wyobraźni, żeby uważać że Nowa Politechniczna rozwiąże problem, nie, nie rozwiąże żadnego a co zostanie zniszczone bezpowrotnie, tego odtworzyć się nie da.

          • 4 3

    • Mieszkalam na tej ulicy 30 lat, w czasach, gdy nikt nie slyszal o korkach. Bo korki tworza samochody, ich ilosc, stwarzanie szerokich ulic i propagowanie poruszaniem sie samochodu. Lobby samochodowe rzadzi.

      • 6 4

    • (3)

      Szanowny Mieszkańcze!

      Nie tylko codziennie jeżdżę w godzinach szczytu, poza godzinami szczytu, w świątek, piątek i niedzielę tymi ulicami, ale i mieszkam na jednej z nich.
      Ulice są zakorkowane, ale nie w tak dramatyczny sposób, jaki opisuje to BRG. Poszerzanie ul. Do Studzienki z pewnością nie zmniejszy korków w tym rejonie. Usprawnienie transportu zbiorowego - tak.

      • 17 3

      • Skoro mieszkasz na jednej z nich (2)

        To chyba chcesz aby ruch się nimi nie odbywał. Nikt nie mówi, że ma być poszerzona trasa. Obecnie jest ona 1+1 i tak też będzie, ale przebieg będzie inny.
        Frag pokazuje jakby było gdyby wybudowano 2 jezdnie, a z tego co cały czas się mówi to ma być tylko 1 jezdnia + tramwaj. Co śmieszniejsze UM nawet nie wie czy wybuduje tą jezdnie, a jedyne co jest pewne, że powstanie tramwaj.
        Więc skoro ma powstać tramwaj z którego mają korzystać mieszkańcy to niech on tak powstanie aby był dobrą alternatywą i nie stał w korku na studzienki.

        • 4 4

        • Teraz może zrobią tylko pasy 1+1 ale kamienice wyburzą bo chcą zostawić rezerwę pod 2+2 i tak oto kolejny fragment miasta stanie wygonem z dzikimi parkingami w błocie. Taki stan będzie trwał dziesiątki lat bo z rezerwy nikt nie odważy się zrezygnować (vide Droga Czerwona) a kolejne pasy drogi i tak nigdy nie powstaną bo są po prostu szkodliwe.

          • 3 1

        • tramwaj dla BRG jest tylko wytrychem by pozyskać pieniądze z Unii - interesuje ich droga 2x2

          Na "zachodzie" dawno zrozumieli, ze należy położyć nacisk na komunikacje zbiorową - nie samochodową. Dziesiątki lat praktyki tego ich nauczyły. BRG chce na kilkadziesiąt lat wyburzyc pas szeroki na kilkadziesiąt metrów - bo być może w 2040r bedzie przejezdżać tędy więcej aut... Praktyka zachodnia pokazała, ze ruch bedzie się zmniejszać.

          • 6 1

    • A myślisz, że dwa pasy się nie zakorkują ? Pojedzie tamtędy więcej samochodów a i tak wszystkie staną przy Grunwaldzkiej. Będzie tak jak rano na Havla przy dojeździe do Armii Krajowej. Czasowo nikt nie zyska tylko przybędzie samochodów kawał dzielnicy zmieni się w ściek komunikacyjny.

      • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane