- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (141 opinii)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (99 opinii)
- 3 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (48 opinii)
- 4 Podrzucanie śmieci to nie wykroczenie? (117 opinii)
- 5 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (151 opinii)
- 6 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (62 opinie)
Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Oto jej refleksje
Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.
Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.
Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera i Mozarta , odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta i Sobieskiego .
Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa ) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).
Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką ) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego to ok. 5 km - dop. red.].
Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.
Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.
Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.
Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.
Miejsca
Opinie (428) 5 zablokowanych
-
2015-04-03 09:23
Nowa Wałowa, Słowackiego, Havla - to też miały być miejskie drogi
Dość już nieudolnych koncepcji BRG!!!!
- 26 3
-
2015-04-03 08:53
Oszuści z BRG!
BRG oszukuje mieszkańców i Unię!
Wyciągają pieniądze na tramwaj, a tak na prawdę realizują swoje interesy. Niszczą miasto na wyłudzone pieniądze.
To skandal! Cała Europa już się opamiętała i stawia na transport zrównoważony, a Gdańsk cały czas realizuje ideały z głębokiego PRLu.- 33 6
-
2015-04-03 08:11
"Gdańsk Potrzebuje nowych inwestycji" (1)
i nowych (mądrzejszych) urzędników w UM
- 35 4
-
2015-04-03 08:45
Zrozum że takie inwestycje to dla nich utrzymanie miejsc pracy. GIK, BPBK, BRG, DRMG i reszta znajomych królika robiących szmal na publicznych inwestycjach.
- 8 0
-
2015-04-03 08:14
Dać ludziom kajaki i boiska!
Niech spływają, a później stoją w korkach.
- 7 3
-
2015-04-03 08:13
Ul Sobieskiego
Brawo, burzyc rudery. To jest skandal zeby Traugutta, Sobieskiego i Do Studzienki były w XXI wieku tak zdewastowane. Doraźnie naprawy to jakiś żart, tnie się koszta i po naprawie nastepuje dalsza dewsstacja nawierzchni. Czy ktos z magistratu to sprawdza, czy pani Krysia odchacza i pije kolejną kawkę plotkując o pierdołach.
- 11 17
-
2015-04-03 08:01
tramwaj nie kolidujący z drogą TAK, dwupasmówka NIE (1)
- 29 12
-
2015-04-03 08:03
To zlikwidujmy jeden pas Grunwaldzkiej, aby był tramwaj i był jeden pas.
Istotne jest aby nie powstawały drogi a ulice ze zwartą zabudową pierzei.
- 9 8
-
2015-04-03 07:52
Pani mówi tak jak chcą ci którzy jej płacą
nie ma się co awanturować tylko trzeba działać. Jeśli przeforsują tą chorą koncepcję autostrady to trzeba pukać do wszystkich drzwi nawet UE skąd między innymi będą środki. UE kładzie nacisk na transport publiczny w miastach, robi ograniczenia dla wjazdu aut, smrodem oddychają wszyscy nie tylko mieszkańcy a przede wszystkim UE nie daje pieniędzy na burzenie zabytków.
To miasto Gdańszczan a nie urzędników i to Mieszkańcy powinni decydować jak ma wyglądać ich otoczenie.- 47 10
-
2015-04-03 07:21
widze, ze tzw. stanie w korkach
staje sie dla niektorych prawdziwym fetyszem. szanowni urzednicy UMG, transport indywidualny nie moze byc podstawowa wytyczna rozwoju centralnych rejonow Gdanska.
- 46 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.