• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Sprawa jest prosta (48)

    Jak linią rządzi spółka kolesiów wzajemnej adoracji pracujących po to, aby mieć stołki to wtedy jest taki burdel. Zarządzanie PKMką to po prostu dno. Wszyscy powinni być zwolnieni i prywatny podmiot powinien się tym zająć, jemo gażę uzależnić od liczby pasażerów. Poziom usług wzrósłby znacznie, a koszt dla samorządu by spadł.

    • 1003 28

    • Polikwidowali autobusy, bo przecież jest PKM ;-/ Nic to nie dało. Ludzie wrócili do aut. (31)

      PKM miał jeździć z Gdańska Głównego i nie jeździ.W Gdańsku Wrzeszczu jeździ w tak nieczytelny sposób, że ludzie wciąż się gubią i nie wiedzą z którego peronu to cudo w ogóle odjeżdża. Bilety na PKM i SKM osobno więc siłą rzeczy kto nie musi nie korzysta, bo nikt podwójnie płacić nie chce za to samo. Jedna taryfa zależna od kilometrów pomogłaby poprawić efektywność PKM, ale to oczywiście komuś nie w smak.
      Reasumując, sprawa jest prosta - komuś ewidentnie zależy na tym, aby PKM padła. Środki z UE i z budżetu centralnego znowu zostały zdefraudowane i wystarczy. Tylko drzew żal, które powycinali na całej linii w ilościach hurtowych.
      Ciekawe tylko, że UE nie kontroluje takich "inwestycji" jak funkcjonują po ich zakończeniu i nie dyscyplinuje koniecznością zwrotu środków. Może wtedy oficjele nie robiliby wszystkiego żeby zniechęcić każdego jak się tylko do korzystania z PKM. Udają, że promują, a zrobili w rzeczywistości wszystko żeby nikt z tego nie korzystał.

      • 183 12

      • 95% z miliarda zł dotacji PO rządzące województwem przekazało do Gdanska (27)

        I teraz jest tego efekt

        • 62 28

        • Zamiast wybudować przystanek przy Kielnienskiej i ze 3 wiecej w Gdyni (24)

          Wybudowali 10 drogich wypasionych przystanków w Gdansku a w Gdyni nic. No i są teraz efekty, bo głupkom z PO wydawało się że pasażerowie samolotow zapewnia im PKM. A Gdynia będzie płacić 30 mln co roku dopłat za nic... A tu trzeba 60 mln rocznie dopłacać. I z czyichś kieszeni? Naszych... Ale kto miał zarobić to zarobił..

          • 98 23

          • Wyczuwam pisora (3)

            • 12 32

            • wyczuwam platfusa

              waniajet jak stara skarpeta na kilometr...

              • 2 1

            • a w KACZANA chcesz.? ;)

              • 1 0

            • Chyba swojego pop

              • 18 8

          • (15)

            Inwestycja do której trzeba dopłacać nie jest inwestycją tylko stratą.
            Już lepiej byłoby te pieniądze utopić w bałtyku - nie generowałyby bieżących strat.
            Bo wszystko co istnieje - wymaga utrzymywania. Nawet jak nikt nie pojedzie i wszystko stanie.

            • 43 16

            • Kolego, do SKM doplaca cale wojewodztwo od lat (13)

              S7 i S6 takze nie przynosi wprost zadnych zyskow.

              Kanalizacja tez jest kosztem dla spoleczenstwa. Podobnie chodniki i jezdnie w miescie. Szkoly rowniez nie przynosza zyskow wprost.

              Jesli uwazasz, ze wszystko powinno byc prywatne i utrzymywac sie samo to ok. Jesli jednak uwazasz, ze panstwo powinno utrzymywac czesc nierentownych przedsiewziec dla dobra spoleczenstwa to pytanie tylko, co powinno byc objete takim program wsparcia.

              Moim zdaniem kolej dojazdowa, jak i aglomeracyjna jak najbardziej jest wlasciwa i potrzebna. Ty mozesz miec inne zdanie, ale prosze opieraj je o faktach, nie o wyizolowanych widzimisie.

              • 75 5

              • (9)

                Ale skm nie budowano na z d..wyciągniętym pomyśle. Łączy miasta i jest. Nie trzeba było jej budować, bo już była. Była - bo była potrzebna. A kolejka do polowania na dziki nie była potrzebna, więc jej wcześniej nie wybudowano. Gdyby nie było dotacji i interesów kolesi to tej popierdułki by nie było. Bo nie potrzeba. I rzeczywistość brak tej potrzeby udowadnia dobitnie. Stąd problem o którym art. A ty możesz sobie dopłacać nawet do zawracania kijem wisły jak chcesz. Twoja sprawa. To reszty obciążać nie będzie

                • 28 31

              • Hihi jak bys sie interesował, to byś wiedział, ze była

                jeszcze przed wojna, dopiero Ruskie zwineli. Wiec pewnie byla potrzebna.

                • 0 0

              • (1)

                Jak to "nie było"??? Kolej na tej trasie istniała przed II wojną światową. Niemcy zniszczyli później mosty (różne są teorie na temat tego, dlaczego to zrobili) i dopiero od tego czasu nie było kolei łączącej centrum Gdańska z jego zachodnimi obrzeżami. Po wojnie nie wznowiono jej m.in. dlatego, że nie było tylu domów w zachodnich tarasach Gdańska - PRL-owskie władze nie uznały za celowe połączenia małych wiosek. Dzisiaj osiedla w tamtej części miasta (i w okolicznych miasteczkach i wioskach) wyrastają jak grzyby po deszczu, a mieszkańców jest coraz więcej - więc kolejka tego rodzaju jest potrzebna. Byłeś ostatnio np. w Baninie? Ani trochę nie przypomina tej wioseczki, którą było jeszcze w latach 1980x.

                • 1 0

              • Człowieku , tak kolej była projektowana ponad 70 lat temu . Wojny już dawno nie ma . Wszystko się bardzo zmieniło . Dlaczego na siłę musimy odtwarzać połączenia dróg z czasów Adolfa Hitlera? Wybudowano szeroką trasę AK , miał być tramwaj po drodze .. Powstało mnóstwo osiedli wzdłuż Swiętokrzyskiej , Kowale . A tu odtwarzają wszystkie mosty na drodze do Kokoszek bo tam 70 lat temu była cegielnia . Cud w ogóle że zrobili przystanek przy lotnisku bo za Niemca tam tego nie było

                • 1 0

              • Kolejny małolat co się dopiero urodził (3)

                SKM była budowana podobnie jak teraz PKM z przystankami w polu. Wiele obleganych przystanków SKM kiedyś było pośrodku niczego. Proponuje zobaczyć jak kiedyś wyglądały Gdańsk Przymorze, Gdańsk Żabianka czy nawet Gdańsk Zaspa. Tak dla wielu jest to nie do pomyślenia, ale tam kiedyś były głównie pola.

                PKM różni się tylko od SKM kierunkiem, ale także łączy miasta i tereny, które będą szybko zurbanizowane.

                • 71 6

              • Przymorze to było Gdańsk-Polanki
                Żabianka to nowy wytwór - nie było wcale tam przystanku
                Zaspa to Gdańsk-Lotnisko
                No było pustawo :)

                • 8 0

              • a ja pamiętam

                jak Żabianki nie było i znam osobiście człowieka, który wymyślił nazwę dla tego przystanku :)

                • 12 0

              • Jasne. Powyrywa się jeszcze trochę drzew, podosypuje piasku, żeby tylko ktoś we wsi mógł się wybudować ...

                • 4 20

              • i wystarczylo ze nastapila zmiana Rzadu (1)

                A tu juz takie smaczki. ... Co na to szKODniki?

                • 23 36

              • Wystarczyło na to

                Aby niektórzy dziennikarze zaczęli pisać, dla pisania.
                Bo cały artykuł jest z d*py, bo tylko narzekania, bez większej analizy.

                Bo największym problemem PKM nie jest dojazd do centrum, a sztywny takt i wspólny bilet w Trójmieście.
                Wycofanie autobusów ot tak, to żadne rozwiązanie, bo na siłę nikt nikogo jeszcze nie przekonał, bo dla przypomnienia miesięczny dla samego ZKM jest dużo tańszy niż wspólnego z PKM.

                • 33 6

              • (2)

                SKM przynosiło zyski w pewnym momencie ale to było nie do pomyślenia dla reżimu KODu więc usunęli odpowiedzialnego za generowanie zysków prezesa. Przecież to nie do pomyślenia gdyby ludzie się dowiedzieli że generowanie strat w całej Polsce to jeden wielki przekręt z którego zyski idą do kieszeni ludzi KODu ?

                • 28 48

              • A poza tym w domu wszyscy zdrowi?

                • 3 0

              • Pewnym ????

                Proszę podaj jakim ale uwzględnij w tym dotację z UM.

                • 9 0

            • dokladnie jak ECS i stadion.

              • 7 0

          • Gdynia będzie płacić?! (1)

            Gdynia nawet nie płaci tyle ile powinna dopłacać do SKM,a co dopiero mówić o PKM! Niech ktoś Szczura przymusi w końcu do płacenia tyle ile powinien wziąwszy pod uwagę ilu gdynian korzysta z SKM!

            • 30 8

            • chyba cie porąba.....ło, Gdynianie i korzystanie z SKM hahaha........

              • 0 3

          • dokładnie- kiedy z Karwin do Gdyni i Banina?? :)

            • 1 0

          • w Gdyni nie ma nic bo gryzoń nie dorzucił sie do budowy

            • 4 1

        • a gdzie jest KOD i Koziolek Matolek?

          • 21 19

        • Zobaczyć te zadowolone miny POwskich notabli jak na lotnisku z samolotem ambergolda.... bezcenne

          • 23 12

      • Ja jeszcze proponuje pewne posunięcia które PKM uratują !!! (1)

        Skrócić trasę do Niedźwiednika i zrobić tylko dwa kursy dziennie - jeden rano drugi po południu . Zapewniam że koszty spadną radykalnie . TO TAKI SARKAZM - może ktoś odpowiedzialny za ten bajzel to zrozumie !!!

        • 24 2

        • Niestety ale nie zrozumie

          Nie wiem czy pamiętasz komentarze po ogłoszeniu poprzedniego rozkładu jazdy i odpowiedzi "Głuchego". Musiałby nastąpić jakiś cud żeby zrozumieli faktyczne potrzeby podróżujących całą komunikacją miejską i to zarówno SKM, PKM, ZKM, ZTM. Chociaż może gdyby im na pół roku pozabierać samochody i oni oraz ich rodziny miały poruszać się komunikacją to jakoś rozkłady jazdy nabrałyby sensu, byłyby sensowne przesiadki itd. Ale jeżeli ktoś jedzie np. PKM na uroczystym otwarciu a poza tym nosa z samochodu nie wychyli to co on może wiedzieć.

          • 8 0

      • przecież na SKM i PKM obowiązują dokładnie te same bilety, wiec nie wiem czemu w tej kwestii wprowadzasz ludzi w błąd !

        • 20 6

    • Ciekawe jak zarząd PKM miałby wypłynąć na rozkład jazdy. (6)

      Przypominam, że operatorem na tej linii jest znana i lubiana SKM.

      • 27 13

      • (4)

        PKM jest zarządcą infrastruktury i to od nich zależy to, że pociągi dla SKM trasują z prędkością 20 km/h (średnia) na torach 120 km/h.
        A jak pociąg jedzie 20 km/h i drożej od autobusu, to jest jak jest.

        • 15 2

        • (3)

          Na lini PKM Gdynia- Kościerzyna prędkość 70-95

          • 0 0

          • kościerzyna Gdynia to linia PKP PLK S.A. - PKM nic do niej nie ma! (2)

            I może dzięki temu prędkości tu sa w okolicach 100 km/h, pociągi jeżdzą, problemow brak.

            • 3 0

            • (1)

              Kościerzyna - Gdynia jest obsługiwana przez SKM, nosi nazwę PKMki i PKM też się do niej przyznaje

              a powyższym artykule masz rozkład jazdy pokazujący cięcie godzin również na tej linii
              Linia RJ 201 SKM

              • 1 1

              • Pkm bardzo czesto przyznaje sie do nie swoich sukcesow...

                To zaden argument...

                • 0 0

      • Np zerwać umowę

        Rozpocząć renegocjacje, pozyskać dodatkowe dofinansowanie z sejmiku. Ale tego historycy i politolodzy nie zrobią

        • 27 3

    • Inwestycjami powinni zajmować się tylko prywatni inwestorzy i spółki. Jeśli inwestycja jest potrzebna to będzie opłacalna. Niestety, partyjniactwo doprowadziło do tego, że lekka ręką wydaje się publiczne pieniądze tylko po to żeby kolesie paryyni mieli zamówienia a urzędnicy okazję do otrzymania bakszyszu.

      • 0 0

    • (2)

      Prywatny podmiot jeździ w kujawsko -pomorskim na liniach spalinowych i mamy gofniane stare pociagi Avvarii. Spóźnienia, odwołania pociągów bez komunikacji zastępczej, wolę samochód niż użerać się z Arriva

      • 8 4

      • Ja tylko przypomnę (1)

        że Arriva jeździ na liniach, których PR nawet kijem nie chciała dotknąć.

        • 0 0

        • Arriva jest OK
          pierwsi wprowadzili bilety przez telefon
          i utrzymuja linie gdzie dawnie tory byly brazowe od rdzy

          • 3 0

    • To jest pociąg dla kaszubów (1)

      W końcu gdańsk to stolica kaszub tak twierdzi adamowicz i jego kolesie

      • 13 16

      • I my jeżdżąc z kaszub zabijamy Armii Krajowej jak i Słowackiego i Kwiatkowskiego.. Zatem powinieneś się cieszyć, że chociaż część z nas się przesiadła.
        Szynobusy między godzinami 4-6 rano jeżdżą pełne.

        Sam się przesiadłem

        • 6 2

    • Bezpośrednie połaczenie Kościerzyny z Gdańskiem

      Aż dziw, że włodarze wykazują się kompletnym brakiem rozumienia zapotrzebowania użytkowników i pchają na siłę swoje chore pomysły połączeń. Nie przeprowadzali nawet żadnych badań zapotrzebowań jakby robili kolej dla samej kolei bo pieniędzmi sypnęli i trzeba było wypłacić premie. Bo głównym, dobrym i jedynym właściwym i sensownym pomysłem było połączenie Kościerzyny z Gdańskiem. Na tym połączeniu byłaby duża frekwencja

      • 5 1

    • Linia 210 jest najważniejszą linią A dla mieszkańców - co Pan wypisuje?

      • 3 0

    • Kolesie kolegów nie ruszą

      A na tym historycznym filmiku mamy już dzis osoby, wobec których działa prokurator to również daje do myślenia. Jakoś nie pamiętam by na stołki w pkm była prowadzona otwarta rektutacja... to potem nie dziwmy się że tak jest parę osób się ustawiło teraz jeszcze bajeczka o elektryfikacji linii. A ktoś wyleciał za jej brak we wniosku do ue o kasę?

      • 25 4

  • zadowolona

    uwielbiam PKM, dla mnie bardzo ułatwiła transport z Osowej do centrum, nawet gdy podróż jest kilka minut dłuższa niż ta autobusem (z uwagi na częstość przejazdów pociągów) wybieram PKM ze względu na komfort nawet w godzinie szczytu

    • 2 0

  • PKM pomnik PO (2)

    kasa przeprana i tyle. winnych brak

    • 33 2

    • (1)

      winny siedzi w Brukseli

      • 5 1

      • A powinien siedziec

        • 0 0

  • Ilość bezpośrednich połączeń Gdańsk Główny- Port Lotniczy- Gdańsk Główny, żenująca!

    • 3 0

  • Osowa sprzeciwia się

    bo PKM-ka nie zatrzymuje się pod szkołami i przedszkolami. Poza tym samochód to dla wielu nadal prestiż. A tak poważnie: tylko jeden bilet trójmiejski może zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej, a tu każde miasto i każdy przewoźnik ma swoje. To zniechęca dość skutecznie.

    • 3 0

  • Jak Tym Jeżdzć (3)

    Myślę sobie korki .. czas przejazdu samochodem Kościerzyna - Letniewo
    w godzinach porannego szczytu to około 1,5 godziny przez Żukowo - Słowackiego i 1 godzina Nowa Karczma - Kolbudy - tunel. ( koszt silnik 2.O diesel - około 30 zł .A teraz PKM Wrzeszcza (JEDNA PRZESIADKA czas oczekiwania około 20 do 30 minut)) lub do Głównego to czeka mnie jeszcze przesiadka we Wrzeszczu , plus jeszcze autobus tramwaj . Można przesiąść się na 10 w Brętowie ale czas jazdy tramwajem przez Morenę i Gdańsk około 50 minut. . W sumie zeszło mi około 2,5 godziny , bo to nie pasuje, a tu coś się opóźniło. Koszt tej przyjemności w obie strony to też około 30 zł .( PKM Kościerzyna - Gdańsk GŁ to 12,80 w jedną stronę plus bilet ZKM ) Dodając jeszcze bałagan peronowy i biletowy brak synchronizacji czasowej. wniosek dlaczego to jeździ puste jest oczywisty. A miałem szczere chęci jeździć PKM...

    • 16 0

    • Błędne założenia (2)

      Skoro znasz rozklad, to mozesz przyjsc na konkretna minute danej godziny i nie tracisz 20-30 min. A jak gdzies jedziesz to mozesz wyjsc 20 min wczesniej.

      • 0 9

      • Błędne założenia to rozkład jazdy i synchronizacja przesiadek. ...

        • 0 0

      • Jeśli masz przesiadkę w Rębiechowie ( bo tak mniej więcej pasuje połączenie aby być na daną godzinę w Gdańsku ) to nic nie zrobisz , :( 20 minut czekasz na peronie ........

        • 7 0

  • Pkm

    Gdzie podział się przystanek na Zaspie? Gdzie przy przystankach są parkingi dla aut? Gdzie jest wspólny bilet? Jakie są koszty zarządzania z pięknego budynku Pkm w matarni?

    • 5 0

  • brawa (1)

    dla Osowy za tupot w sprawie 210,bo pokazali że urzędasy nie zawsze mają rację ,to nie autobus dubluje trasę lecz pkm,a przystanki w polu to gips,czy nawet w Osowej przesiadać na autobus żeby dojechać do domu,ile czasu stracić.,można było to przemyśleć i inaczej poprowadzić,bliżej dla ludzi,to nie wiozły by teraz powietrza

    • 6 1

    • autobus 210 powinien jezdzić tylko do P LOT !!!!! a nie po pipiduwach jak klukowo i osowa !!!!!

      • 0 0

  • mieszkanka Osowej do p. Redaktora

    Niestety mieszkańcy Osowej musieli "tupnąć nogą" w sprawie likwidacji linii 210 - po pierwsze, dojazd na stację pkp w Osowej jest dość utrudniony (średnio 2 kursy autobusowe na ten przystanek w ciągu godziny, czasami tylko 1 albo wcale o późnych lub wczesnych godzinach dnia), brak synchronizacji autobusów z koleją, a niektórym mieszkańcom tej dzielnicy (np. mnie) droga piesza z drugiego końca dzielnicy zajmuje ok. 40-50 minut, więc dojazd PKM-ą czasem nie wchodzi im w rachubę,
    po drugie, PKM skręca do Wrzeszcza, gdzie kończy swój bieg, a nie do Gdańska Głównego, więc ludzie muszą liczyć się z koniecznością kilku przesiadek, co im znacznie wydłuża przejazd
    po trzecie, linia 210 ma dłuższą trasę niż PKM, np. zahacza o Morenę, czyli o naprawdę sporą dzielnicę Gdańska, gdzie wiele osób dojeżdza do pracy, a jedyne gdzie autobus stoi w korkach to w sumie na Słowaka.
    Pozdrawiam

    • 6 0

  • m

    zlikwidować linie 210 do osowy i zaraz pkm będzie miała frekwęcje i będzie DOCHODOWA !!!!!!!!!!!

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane