• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • (1)

    A ja jestem zadowolony, przystanek mam pod domem na Wiszacych Ogrodach a pracuje w Oliwie

    • 53 18

    • No pewnie, kto ma blisko ten jeździ. Takich by sie znalazło więcej, tylko za mała gęstość przystanków i brak połączenia z północnymi dzielnicami Gdyni.

      • 25 0

  • O skomunikowaniu Oruni Dolnej z centrum nie pomyślano, stąd pasażerów byłoby (6)

    więcej, bo Trakt św. Wojciecha ciągle zapchany W OBIE STRONY!

    • 55 7

    • ludzie z Pruszcza gardzą SKM, wolą korki i darmowe parkowanie na trawie (2)

      • 5 6

      • Osiem skmek w ciągu dnia super komunikacja, a od 2017 skm do Tczewa będzie zlikwidowana.

        • 8 1

      • Miusiu, kilka faktów

        Autobusy w Pruszczu są kompletnie nie zsynchronizowane z pociągami: a to jest problem, bo w Pruszczu nie ma kolejek co 8-15 minut jak w trójmieście, tylko jest jedna na godzinę. Problem dotyczy zwłaszcza mieszkańców gminy (pamiętaj, że GDA, to nie tylko miasto Pruszcz, ale i i liczne miasteczka całego powiatu). I to mówię o PR, bo SKM pojawia się raz na ruski rok i to w jakiś absurdalnych godzinach. A jak przyjeżdża już pociąg PR, to nie można się dopchać do środka, bo jest pełen pasażerów z Pszczółek, Tczewa, Malborka i Elbląga. Wielu mieszkańców Pruszcza korzysta z samochodów, ale również bardzo wielu korzysta z komunikacji autobusowej - różnych firm i firemek jeżdżących na trasie Pruszcz-Gdańsk jest łącznie kilkanaście.

        • 7 0

    • Jeśliby PKM ki jeździły z Gd. Śródmieście to było by blisko Oruni dolnej.

      • 6 0

    • A gdyby PKM zaczynała bieg w Pruszczu - Gdańskim ?? (1)

      Wtedy miałoby to większy sens, tylko obłożenie linii jest tak duże, że ciężko byłoby ją wcisnąć. No i tunel na Oruni koniecznie, bo tam już przejechać i przejść kompletnie by nie można było.

      • 7 0

      • W pierwotnych planach tak miało być

        Ale w Gdańsku władze postanowiły postawić na tramwaje i na parę lat bojkotowali budowę pkm. Jak już sprawy z tramwajami były załatwione to wrócili do tematu wymuszając trasę przez Wrzeszcz i stworzenie tam węzła przesiadkowego... W efekcie pkm swoim zasięgiem nie obejmuje całego tarasu południowego i swój bieg kończy we Wrzeszczu.

        • 1 0

  • Jeżdżę do pracy (2)

    Często nie ma gdzie usiąść. Jak by było te 10x więcej pasażerów to chyba byśmy na dachu jeździli. Wydaje mi się, że autor szuka sensacji na siłę

    • 50 51

    • Nawet jakby każdy kurs był obłożony to chcą zlikwidować nawet 25% kursów wiec bedziesz jechał na dachu idąc tym tokiem rozumowania. Wiec chyba jest o czym pisać...

      • 8 0

    • Są kursy pełne i prawie puste.

      • 2 0

  • łapy precz od 210 (5)

    wy nieuki jedne a nie mówiłem i pisałem zanim zaczęła się budowa. a teraz chcecie likwidować 210 .NIE MA ZGODY

    • 89 57

    • jestes taki super extra ze wszyscy cie pamietaja buraczku (1)

      • 4 12

      • wy to dbacie tylko o swoje stołki

        i kasę dla deweloperów którzy wykupili wszystkie tereny wokół trasy PKMki
        tu jest rzeczywista przyczyna budowy tej linii - zarobek deweloperow

        • 4 0

    • Nie ma zgody na brak zgody

      • 7 1

    • (1)

      Z Kartuz tez kiedys woleliśmy autobusy. Tak ich mieliśmy dość ze na stale pogodzilismy się z PKM. Transport szynowy górą

      • 1 3

      • Wbiegnij z rozpędu w ścianę, tylko koniecznie głową do przodu (najlepiej razem z autorem tego artykułu) - zobacz jaką trasę ma 210 i potem się zastanów, czy PKM to na pewno alternatywa.

        • 1 0

  • (12)

    Wole spalić w korku na słowackiego 20litrow jak mam jeździć z plepstwem kolejkami, transport miejski dla biedaków chociaż ze zarabiam najniższą krajową

    • 29 147

    • Pamiętasz może scenę w "Adwokacie diabła" (3)

      jak Al Pacino i Keanu jadą metrem? Pamiętasz co mówił AL?

      • 11 2

      • AL (1)

        Nigdy więcej nie zagłosuję na PO

        • 22 4

        • A ja nie zagłosuje ani na PO ani na PiS

          Bo to jedna i ta sama banda złodziei niszcząca Polske!!!

          • 1 1

      • Co mówił?

        • 4 0

    • pleps to ty jesteś

      • 14 4

    • Jeden indrugi nieuk (1)

      PLEBS a nie PLEPS

      • 9 1

      • może pelps, jak ten jednonogi?

        • 0 0

    • To dziwne

      że zarabiasz aż tyle.

      • 4 0

    • A co to jest plepstwo? (1)

      • 3 0

      • Lepiej się pytać niż udawać że się wie.

        Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych Władysława Kopalińskiego odpowie Ci.Chociaż masz racje bo powinno być plebs.

        • 3 0

    • ale ty jesteś pusty

      • 0 1

    • 123

      123 na minusie.. Eh a zaledwie 25 osób zrozumiało sens tej sarkastycznej wypowiedzi. Społeczeństwo jest niestety coraz guupsze!

      • 0 0

  • Bezsensowna trasa, bezsensownie rozmieszczone stacje, brak dojazdu do Gdańska Głównego (9)

    Samo dotarcie do wielu stacji PKM wymaga dojazdów innymi środkami komunikacji - jak ktoś nie lubi utrudniać sobie życia to nie będzie korzystał. Do tego zamieszanie z biletami taryfami.
    Uwierzcie w tych ZTN-ach, SKM-kach itp. że te wszystkie przesiadki to są fajne tylko na wizualizacjach, pasażerowie nie cierpią przesiadać się kilka razy żeby pokonać 10km okrężną trasą (no bo jak np dojechać PKM do Gdańska głównego z okolic Kokoszek - autobus+PKM+SKM, każdy rozsądny będzie szukał innego środka transportu)
    Bubel i tyle.

    • 210 6

    • Pare oczywistych prawd (8)

      Dla pasazera jak wszystko jest idealnie zsynchronizowane to nie ma wiekszego znaczenia ile jest przesiadek. Warunek jest jeden. Po pierwsze ludzie nie moga byc stloczeni jak bydlo /choc co do transportu bydla istnieja normy UE nakazujace aby nie bylo im za ciasno/. Po drugie dojezdzajac do punktu przesiadkowego powinno sie plynnie przesiadac na nastepny srodek transportu, a w kolejnym punkcie na nastepny itd. Po trzecie powinien obowiazywac jeden bilet. Po czwarte duza czestotliwosc kursow. Zobaczcie jak np. w Berlinie skomunikowane sa s-bahn, u-bahn autobusy i tramwaje.

      • 26 4

      • sęk w tym, że nie jest zsynchronizowane (6)

        przesiadki wyglądają dobrze na kompach ludzi przygotowujących prezentacje i wizualizacje. Poza tym niektóre trasy tramwajów oraz w dużej mierze PKM przebiegają jak linie wycieczkowe czyli jak pokonać 1k w linii prostej przejeżdżając 3km dookoła i tracąc na to 3x więcej czasu. Jaka jest logika linii PKM jadącej z Rębiechowa, zataczającej kółko obok auchan, by potem równie wielkimi zakolami dotrzeć po dwudziestu kilku minutach do Wrzeszcza.

        • 21 3

        • mapa jest płaska, rzeczywistość nie, stąd te zakola (5)

          • 5 2

          • miałeś to ostatnio na gegrze? ;-)

            • 3 0

          • (3)

            jest XXI wiek a tory poprowadzono po linii z początków XX

            • 3 2

            • (2)

              To akurat atut bo wstępnie szlak był wytrasowany. I mimo wszystko bliżej osiedli niż trasa krótsza, np. wzłuż Słowackiego gdzie trzeba by było karczować wielkie połacie lasu a stromizna okazałaby się za duża na zwykłą kolej. Poza tym między Niedźwiednikiem a lotniskiem nie łączyłaby nic. Takie same zawijasy są na linii między Gdynią Gł a Wielkim Kackiem - właśnie ze względu na różnice wysokości. Proponuję przejechać się pociągiem przez Wałbrzych, tam dopiero widać serpentyny.

              • 4 1

              • ttta, napisz pasażerom na biletach żeby porównali PKM do trasy kolejowej koło Wałbrzycha

                na pewno to ich przekona do korzystania.
                Jak PKM miała być kolejką miejską to ma trochę niedostosowaną trasę i lokalizację przystanków.

                • 1 2

              • A dlaczego nie można było zrobić komunikacji wzdłuż Armii Krajowej ?
                I wzdłuż obwodnicy ?
                Raz Niedźwiednik najważniejszy , raz Kościerzyna , ważne żeby tylko iść w zaparte

                • 0 0

      • Porównujemy się do Berlina?

        To jednak inna liga u nas mamy klasę urzędniczą. choć i tam mają jaja jak z nowym dworcem kolejowym i lotniskiem pewnie sie uczą od kolegów Sławka zegarmistrza

        • 7 3

  • Przedzial na rowery! (9)

    Rodziny jadace w weekend na Kaszuby na wycieczke rowerowa maja problem. Moze w sezonie letnim podlaczyc wagon,gdzie bedzie mozna wstawic rowery.

    • 85 21

    • Na Kaszuby dojedziesz rowerem, zdrowiej (2)

      • 6 13

      • Nie dojade (1)

        Ale po Kaszubskich szlakach z rodzina i znajomymi bysmy pojezdzili. Niestety ale w pociagu jest miejsca tylko na 6 rowerow a nasza grupa liczy 9 osob. A wiem,ze chetnych jest wiecej.

        • 17 2

        • Nasza grupa liczy

          czasami 40 osób. Mamy w d...e PKM, wynajmujemy 30 letni autobus co pali 40l/100 km, kopci jak 15 golfów w tedeju, jesteśmy wiecznie nalutowani. Dojeżdżamy se w środek lasu, wyciągamy rowery, a jak nam się nie chce to grille i biesiadka. Wychodzi tyle, co zakichana PKM, nie musimy latać i szukać biletów po dworcach, kłócić się o miejsce na rower i że nie można pić piwa.
          Musisz kiedyś Rajmund dołączyć. Wkupne odpalisz i śmigasz z nami. Albo se własny transporcik załatw, wtedy staniecie się następną eko-ekipą rowerową o zacnej emisji.

          • 0 0

    • (3)

      rower to środek transportu, d*psko na siedzenie i pedałować na te kaszuby a nie w pkm się lansować.Jak daleko do Kartuz to po osiedlu jeździć.

      • 10 18

      • guuupiś!

        • 6 2

      • Do którego pociągu doczepić wagon specjalny,ile wagonów zakupić?

        • 2 0

      • to moze ty rusz swoje d*psko a nie jezdzisz samochodem

        • 1 2

    • Boże, czy świat się tylko z rowerów składa? (1)

      Mam na was wychlapane i nie zmienię tego.

      • 5 2

      • brak frajdy u twoich rowerzystek to twoja wina
        moźe anatomia teges?

        Moje rowezrystki nie narzekają.

        • 1 2

  • Nie samorządowcy (1)

    Tylko Budyń daje ciała. Macie doskonały przykład marnotrawstwa pod płaszczykiem państwa.

    • 70 19

    • Samorządowcy z PO

      • 12 3

  • Następny sensacyjny artykul

    Prywatny przewoźnik zrobiłby porządek. A tak wszyscy czekają kto beknie za niegospodarność. PKM jest potrzebna, czasami z niej korzystam , ale nikomu jakoś nie zależy na ujednoliceniu bilety i synchronizacji z innymi środkami komunikacji. Jakby byli szybciej i taniej niż autem to obłożenie bedzie 100%.

    • 75 8

  • (3)

    Linia najpóźniej w 2018 roku zostanie zamknięta.Po cięciach od grudnia do Kartuz zostanie 12 par pociągów,do Kościerzyny 6 i może z 5 do Gdyni,to spowoduje dalszy odpływ pasażerów i przy kolejnej korekcie następne cięcia do powiedzmy dwóch par pociągów do Kartuz,do Kościerzyny może z 4,to spowoduje,że nikt tym praktycznie nie będzie jeździć i będzie można spokojnie zamknąć i rozebrać tą kolej.To co się aktualnie dzieje na tej trasie i na wszystkich innych to nic innego jak wygaszanie popytu na transport publiczny.Władze wojewódzkie i nie tylko,bo i centralne też hołubią transport indywidualny,bo do tego nie trzeba dopłacać,a generuje jeszcze wpływy do budżetu w postaci podatku VAT,akcyzy i tp.Tylko prawo jazdy u nas też coraz trudniej zdobyć...

    • 85 6

    • (2)

      Jeszcze jakieś cięcia mają być? Skąd masz info? Poważnie pytam, bo nic nie słyszałam a jestem ciekawa tematu. I się dziwią, że ludzie nie jeżdżą?

      • 3 1

      • czytaj uważnie artykuł,a potem dopiero się dopytuj... nie nauczyli???!!! (1)

        • 2 1

        • Napisali, że mają być cięcia, ale nie napisali jakie. kowal podał konkrety, więc chcę wiedzieć, czy teoretyzuje czy wie coś więcej.

          • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane