• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko 1 mln zł za wizję odbudowy linii kolejowej i nowej stacji PKM Karczemki

Michał Brancewicz
6 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Miejsce, w którym linia 234 będzie odchodziła od linii PKM (248).
  • Nasyp, na którym powstaną brakujące tory linii 234. W tle widać pociąg na linii PKM.
  • Miejsce na poprowadzenie torów linii 234 zostało już oczyszczone z drzew i krzewów.

Za pół roku poznamy dwa warianty odbudowy 1,5 km fragmentu linii kolejowej 234 na odcinku Gdańsk Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - Kokoszki zobacz na mapie Gdańska, która stanie się częścią alternatywnej trasy dla pociągów kursujących między Trójmiastem a Kaszubami na czas elektryfikacji głównego szlaku. Koncepcja obejmie także budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.



Jak często podróżujesz koleją na Kaszuby?

PKP Polskie Linie Kolejowe planują wyremontować linię kolejową nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linię 229 między Starą Piłą a Glinczem. Dzięki temu podczas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 wciąż możliwe będzie kursowanie pociągów między Trójmiastem a Kartuzami i Kościerzyną.

Po stronie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest natomiast zaprojektowanie (a może też i budowa) fragmentu linii 234 na odcinku Kokoszki - Gdańsk Kiełpinek. Pierwszy krok w tej sprawie został właśnie wykonany. Pomorscy kolejarze wybrali właśnie wykonawcę dwuwariantowej koncepcji odtworzenia liczącego ok. 1,5 km odcinka toru.

Będzie to konsorcjum firm Infra Centrum Doradztwa z Warszawy i EnviRail z Wrocławia. Mimo że ich oferta (978 tys. zł) była najkorzystniejsza spośród trzech złożonych, to i tak okazała się o blisko 400 tys. zł za wysoka względem kwoty, jaką chciał przeznaczyć zamawiający (598,6 tys. zł). Jednak KM zdecydowała się ją wybrać.

- Samorząd Województwa Pomorskiego i Miasto Gdańsk zgodziły się na zwiększenie wspólnego finansowania przygotowania koncepcji, dzięki czemu możliwe było rozstrzygnięcie tego przetargu - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna.
Po podpisaniu umowy wykonawcy będą mieli pół roku na opracowanie dwóch koncepcji obejmujących budowę toru wraz z całą niezbędną infrastrukturą kolejową oraz obiektami inżynieryjnymi (przejście pod torami, wiadukt drogowy).

Dodatkowo dokumentacja zawierać ma koncepcję budowy jednego jednokrawędziowego peronu Gdańsk Karczemki, nawiązującego wyglądem do charakterystycznych, czerwonych wiat pozostałych przystanków PKM. A do tego dwa warianty drogi dojazdowej wraz z parkingiem oraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Koncepcja ma zawierać możliwość etapowania inwestycji, co może oznaczać, że przystanek PKM Karczemki powstanie później.

Alternatywna trasa kolejowa ma być gotowa w 2021 roku. Wówczas będzie mogła zacząć się elektryfikacja newralgicznego fragmentu linii 201 i PKM i Kaszuby nie zostaną odcięte od Trójmiasta.

Obecnie trwa opracowywanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku PKM Firoga zobacz na mapie Gdańska. Ma on być gotowy na początku przyszłego roku. Natomiast po w całości zelektryfikowanych liniach 201 i PKM pociągi mają pojechać w 2023 roku.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Opinie (157)

  • dokumentacja za prawie milion ?! (11)

    mnie to fascynuje , ze za same dok trzeba wywalic az milion .. potem zmienia sie koncepcja I jednak bedzie trzeba zrobic nowa dokumentacje.

    • 27 10

    • (6)

      Przeczytaj jaki jest zakres dokumentacji, jakie ryzyka bierze na siebie wykonawca dokumentacji itd. Zobacz jak długo wykonawca musi finansować sztab projektantów (często po dwa, trzy lata przy jednorazowej płatności). Milion złotych to na taką dokumentację nie jest dużo.

      • 7 6

      • czyli "krzak" dostaje zlecenie

        Więc zadaje pytanie "ale o co chodzi?!", jaka branża? co robimy dzisiaj?
        I wtedy rozgląda sie za "sztabem projektantów", których trzeba dedykować do tej pracy...
        ...
        ...
        ...

        • 8 4

      • Milion w tę ,milon w tamtę (3)

        Milion za dokumentacje to nie dużo,prawie darmo rozumiem,o czym ty piszesz ,jakie ryzyko,toż to śmierdzi wałem na kilometr

        • 6 3

        • Kolejny sPISkowiec (2)

          Projektanci też mają prawo oczekiwać godziwego wynagrodzenia. To nie jest budowa kurnika na działce a linia kolejowa, drogi dojazdowe, energetyka, odwodnienie, projekt zieleni, ocena oddziaływania na środowisko, obiekty inżynierskie itd.

          • 13 5

          • Doczytaj

            Chodzi o koncepcję , i tylko o koncepcję po to aby urzędnikowi ułatwić podjęcie decyzji czy zlecać projekt. Jeśli koncepcja nie orzypasuje to milion do kosza.
            To o czym piszesz to elementy projektu. Koncepcja nie zawiera konkretnych danych, wyliczeń, odpowiedzialności itp itd

            • 10 1

          • ale to nie projekt! to tylko plan działania! rozumiesz co to plan?

            nikt za nic nie odpowiada! bo plan może się zmienić... oprócz wyrzucenia 1 milionka przez władze nikt za nic nie płaci.. wręcz przeciwnie kasa legalnie wpływa na konta....

            • 6 1

      • no? jakie ryzyko? uśmiałam się! to nie jest dokumentacja projektowa, to jest lużny zestaw zdań

        • 6 1

    • Tak się robi kasę...

      ..puchatki.

      • 1 0

    • Gdybyś przynajmniej umiał coś poprawnie napisać to może mógłbyś zarobić ułamek tego. A tak...

      • 1 1

    • ja mam też ciekawe wizje. Zrobię to za 500 000,00zł

      • 0 0

    • Za roket sajenc sie placi!

      A za kazda zmiane planu, dodatkowy milion....

      • 0 0

  • (1)

    Dajcie mi ten milion ja dpiero dam wam wizję,jak odbieram telewizję.

    • 6 5

    • odbierzesz telewizję od Jacentego Kurskiego?

      nareszcie!

      • 0 0

  • Publiczna kasa (6)

    Jest tylu urzędników a ciągle zlecają pracę przygotowania dokumentacji na zewnątrz za ogromne pieniądze, do tego konsulting jako sposób wyprowadzania publicznej kasy itp

    • 24 6

    • (4)

      Nie wiedziałem, że urzędnik = architekt. Czego to trolle nie wymyślą...

      • 5 10

      • Urzędnik = np geodeta, ekonomista, prawnik (2)

        Urzędy zatrudniają geodetów ekonomistów finansistów prawników generalnie ludzi o różnych wyuczonych zawodach itp
        A i tak co chwilę są jakieś przetargi i zlecanie np wykonania dokumentacji itp na zewnątrz za ogromne pieniadze

        • 7 2

        • Hahahaha (1)

          Żaden szanujący się geodeta czy finansista nie będzie za psi grosz w administracji pracował.
          Z jakiej choinki ludzie żeście pospadali? Full ludzi w budżetówce ledwo 2 tysiaki miesięcznie przekracza.

          • 0 7

          • Kilka lat temu geodeci ochoczo wchodziło w szeregi gdańskiego magistratu...

            • 3 0

      • jak chcesz coś zlecać, to musisz "coś" wiedzieć o przedmiocie zlecenia

        W przeciwnym wypadku szybko stajesz się zakładnikiem zleceniobiorcy. Mżonki o prawnym zabezpieczeniu umowy to sobie możesz w buty wsadzić. Diabeł tkwi w szczegółach a po drugiej stronie biurka jest zwykle lepszy (lepiej opłacony) prawnik.

        Cała tajemnica urzędniczej wizji świata...

        • 0 0

    • zachować decyzyjność, odsunąć odpowiedzialność

      Nie zostawiać śladów, gromadzić "d*pochrony". Hołubić silnych, unikać słabych.
      Oto zasady "biur(w)okracji".

      • 9 1

  • PKM do Pruszcza Gdańskiego

    • 20 0

  • Gdzie tu logika? (1)

    Czemu władzę tak się upierają, by nie stworzyć przystanku Karczemki na linii PKM? Przecież wiadomo, że po tej linii do Starej Piły będzie parę kursów dziennie...

    • 12 9

    • Karczemki

      W tamtym miejscu ciężko będzie wybudować przystanek na linii PKM. Linia kolejowa ma tam bardzo duże nachylenie i ostry łuk. Dodatkowo znajduje się na nasypie. Koszty mogłyby być niewspółmierne do ewentualnych korzyści zwłaszcza biorąc pod uwagę bliskość przystanków Matarnia i Kiełpinek.

      • 5 2

  • Pruszcz Gdański. Straszyn i Kolbudy - prosi o PKM (1)

    • 30 0

    • Głosujcie dalej na złotoustego wójta, który w czasie rozmów o kolei przed budową PKM zwykł mówić, że: "u nas wszyscy mają samochody i kolej niepotrzebna", a teraz twierdzi że od zawsze był zwolennikiem kolei.

      • 12 0

  • Zeby mi za moje wizje zapłacili choć z 20 tyś:)

    • 9 0

  • Kokoszki i Karczemki czekają na cywilizację!

    bo póki co, to łatwiej po tej stronie samolotem dolecieć z Krakowa, niż dojechać z Wrzeszcza czy Głównego

    • 22 1

  • i pomyśleć, ze "węglówkę" zrobiono w 10lat (2)

    Faktyczna budowa to 7lat
    458km nowej linii kolejowej z infrastrukturą i otoczeniem.

    A tu pół roku za rozpoznanie 1,5km modernizacji istniejącej linii. Nawet nie rozpoznanie a "wizję" czyli uświadomienie urzędnikom faktu konieczności podjęcia działań i ewentualnych kosztów/korzyści na tle ewentualnych rozwiązań...

    Sic!

    • 24 1

    • (1)

      Trasę węglową też projektowano i uzgadniano finansowanie kilka lat, a 7 lat potem trwała budowa, zresztą niezrealizowana do końca, bo większość jednotorowe odcinki. I budowały to francuskie firmy prywatne, więc wiadomo, że czas miał dla nich bardziej realne znaczenie kosztowe.

      • 3 0

      • dla "węglówki" od "pomysłu" do "wbicia łopaty" to 3 lata

        Czyli i tak jakieś 80km półrocznie...

        Oczywistym jest, że priorytet tamtego przedsięwzięcia był niebotycznie wyższy a trasa zarabiała od pierwszego dnia eksploatacji. Więc "business case" był oczywisty i się spinał. Co i tak nie przeszkodziło nie spłacić pożyczki, skompensowanej dopiero w ramach rozliczeń po drugiej wojnie... ;)

        Patrząc na "zadęcie", ten kawałek w Kokoszkach to chyba jakieś ogromne wyzwanie? I kto buduje u nas w tej chwili "cokolwiek"?
        Nie "konsorcja"? ;)

        • 5 0

  • Na bogato

    Schodu do przychodni za 175 tys. ,dokumentacja za prawie milion,nieźle ,na bogato na bogato

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane