• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • 2 pasy w obu kierunkach a srodkiem 2 tory tramwajowe-tylko to rozwiaze korki a nie zadne tunele pod pacholkiem

    • 2 4

  • Tunel pod Pachołkiem (6)

    Buspas niewiele da. Zrozumcie to w końcu urzędasy. Potrzeba na Spacerowej tunelu pod Pachołkiem. Wiem to dużo kasy. Inne rozwiązanie to przebudowa węzła nad obwodnicą i jednokierunkowa Czyżewskiego i Opata Jacka Rybińskiego. Włączcie w końcu myślenie! Sami swoimi działaniami, a właściwie zaniechaniami doprowadziliście do tego, że z dzielnicy liczącej ponad 15 tysięcy ludzi nie można się wydostać. Mało tego pozwalacie na wybudowanie kolejnych budynków mieszkalnych na 8 tysięcy ludzi!!! Nie zapewniacie przy tym ani dodatkowej szkoły, ani przychodni. Oczywiście z drogami też nic nie zamierzacie zrobić. Liczy się dla was tylko kasa, a ludzie niech się męczą. Za takie działania powinni was mieszkańcy wywalić ze stanowisk z hukiem. Rządzić idzie się po to żeby służyć ludziom, a nie robić interesiki ze znajomymi królika. Trzeba też przy tym myśleć i realizować inwestycje na lata jak już się wydaje publiczne pieniądze, a nie robić prowizorki, żeby ludziom zamydlić oczy i móc powiedzieć, że się coś robi. Odwieczny problem z leśnikami to nie problem. Wystarczy zrobić badania ile syfu wydzielają samochody stojące w korku na Spacerowej. Zdecydowanie lepiej jest zlikwidować ten korek kosztem kilku drzew.

    • 12 9

    • Każdy wie że poszerzenie Spacerowej i tunel pod Pachołkiem rozwiązałby problem. (4)

      Tylko nikt nie wyczaruje takiej kasy na inwestycję. Buspas jest tańszy i wg mnie to dobre rozwiązanie. Zamiast stać w korku w samochodzie część osób pojedzie autobusem.

      • 3 7

      • Mylisz się (3)

        Wiele osób wozi dzieci do szkół podstawowych, średnich. Do tego dochodzą studenci, którym taniej w czwórkę pojechać autem niż autobusem. Dodatkowo buspas nie rozwiązuje problemu osób mieszkających w Chwaszczynie, Żukowie, Kartuzach, którzy jadąc do Sopotu czy Gdańska zjeżdżają Spacerową. Twoje myślenie jest krótkowzroczne jak urzędników. Coś tam zrobić, byle jak byle pokazać, że się coś robi. Rozumiem tunel to ogromny koszt. Zrobienie jednokierunkowych ulic w Oliwie, plus po dwa pasy na Spacerowej i przebudowa węzła nad obwodnicą to już nie są tak wielkie pieniądze a rozwiąże to problem na długi okres czasu. Zwłaszcza, że węzeł j tak będzie trzeba przebudowywać w związku z paraliżem na obwodnicy i koniecznością jej poszerzenia o trzeci pas w obu kierunkach. Inaczej będzie na Osowej dramat i ludzie pójdą pod urząd.

        • 2 1

        • Co ty bredzisz ? Mieszkańcy Kartuz i Żukowa (1)

          mają PKM, więc co ty tu ich zapraszasz samochodami ?

          Taki jak ty nie rozumie, że poszerzanie dróg o dodatkowe pasy nic nie daje.

          I dalej jeszcze postuluj dowożenie dzieci samochodami.

          • 1 2

          • Chyba ty bredzisz

            wsiowy głu..ku. PKM nie zastępuje samochodu. Jak byś przygłu. pie mieszkał na Osowej to byś widział ile aut z tablicami z Żukowa i Kartuz jeździ Spacerową. Nie masz pojęcia więc się ciemniaku nie wypowiadaj!

            • 1 1

        • W Osowej już jest dramat i to od dawna.

          • 2 0

    • Droga Zielona z tunelem zakłada że ma być układ 2+2. To ja sie pytam - jak teraz zrobią trzeci pas, to czy za 10-15 lat bede na nowo rozwalać wszystko, żeby jeszcze jeden dobudowac ? :) jakie to polskie...

      • 3 0

  • już czas zaorać Osową i nie będzie korków (14)

    • 17 13

    • Boli d*peńka (13)

      Wynajmuj dalej w smogu, hałasie, imprezowaniu w Śródmieścieᕦ( ͡° ͜ʖ ͡°)ᕤ zazdrościsz Osowianom najładniejszej dzielnicy

      • 3 8

      • (1)

        Zazdrosze ladnych i duzych domow czy mieszkan ale nie dzielnicy. Mieszkalem w podobnej dzielinicy po srodku niczego w innym miescie. Na lewo pole, na prawo droga. Wszedzie trzeba jedzic samochodem, na spacer nie ma gdzie pojsc. Wole mieszkac tak jak obecnie. 10 min na piechote od plazy i nieco dalej do lasu.

        • 3 0

        • akurat Osowa nie do konca pasuje do okreslenia "posrodku niczego"

          To juz dosc stara dzielnica, ze szkolami, przedszkolami, pocztami, sklepami. Sa silownie, basen, park, place zabaw, blisko las.
          Jasne, nie ma kina, teatru, modnych klubow czy restauracji. Ale dla wielu osob to nie sa miejsca, ktore musza byc na wyciagniecie reki. Raz na jakis czas mozna wiec do nich po prostu dojechac.

          • 1 0

      • Co tam takiego ladnego (8)

        Oliwa moja droga jest najladniejsza

        • 5 0

        • (7)

          Oliwa ładna ale Osowa też jest bardzo zadbana i przyjemna... zależy od konkretnej lokalizacji.

          • 1 5

          • (2)

            W szczegolach jest ladna. Ladne domy, chodniki, schludnie i czysto. Ale w dzielnicy jak Osowa mozna co najwyzej siedziec w domu albo pojsc do sklepu czy na piwo do baru za rogiem. Kazda inna atrakcja oznacza dluzsza czy krotsza wycieczke samochodem.

            • 2 0

            • A czy w innych "sypialnianych" dzielnicach jest inaczej?

              • 1 0

            • mają basen miejski
              a w oliwie tylko prywatne i drogie baseny

              • 0 1

          • no to teraz mnie powaliłaś (3)

            Osowa zadbana?

            • 3 0

            • (2)

              napewno bardziej niż Oliwa z sypiącymi się starymi kamienicami i dziurawą dróżką ul. Rybińskiego :(

              • 1 1

              • Spójrz na tzw. drogi w Osowej. Wodnika niedokończona, Kielnieńska wołająca od lat o pomstę do nieba. Junony, złożona z płyt jumbo, udająca prawdziwą ulicę. Wszędzie spowalniacze na drogach. Średnio mądry pomysł równorzędnych skrzyżowań, powodujący ograniczenie jazdy samochodu do dwóch funkcji: gaz-hamulec. Co w konsekwencji zanieczyszcza i tak niezbyt czyste powietrze. Osowa była kameralna 40 lat temu. Dzisiaj to budownictwo wielorodzinne. jak wszędzie. Kiepska infrastruktura. No i zero możliwości zwiększenia wyjazdów z dzielnicy. O Keplera nikt nie myśli. Do tego rondo na rondzie, vide Koziorożca. Tak ma wyglądać świetna dzielnica? Bloki okno w okno lub balkony wychodzące wprost na ulicę.

                • 0 0

              • Ho ho

                Zobacz jak wygląda kielnienska, koleiny na pół metra

                • 2 0

      • Trochę pofantazjowałaś. A teraz zejdź na ziemię.

        • 0 0

      • nie boli tylko tam nie ma skladu i ladu

        na dzialkach 300m buduje sie 500m budynki hotelowe pracownicze. podjezdza 10 busow a potem sie dziwicie, ze sa korki ?
        Są - bo praca jest miescie, a nie na wsi zabudowanej chaosem = osowa. Pan były prezydent miasta gdanska tez fajne inwestycje robi i jemu sie nie odmawia.

        • 4 1

  • Niech finansują mieszkańcy Osowej i innych miejscowości za obwodnicą. To im zależy na dojeździe do miasta. A tak serio to bus pas nic nie zmieni - to samochody korkują drogę bo nikt nie chce przesiąść się na niesprawną komunikację miejską a osiedla dalej się budują, nie wspominając o biurowcach w Oliwie. Busy, bądź nowa szybka kolej tranzytowa powinny kursować non stop w godzinach szczytu, tramwaje i inne linie autobusowe muszą być zintegrowane tak aby ludzie nie tracili czasu na przystankach i nie jechali ściśnięci jak sardynki. Zbudować bezpłatny parking przy obwodnicy aby ludzie mogli dojechać do tego miejsca i zostawić samochód zanim przesiądą się na kolejkę czy busa.

    • 4 2

  • kierowca (1)

    Zrobcie po dwa pasy w kazda strone i bedzie po ptakach.Miejsca jest dosyc.Trzeba tylko chciec a nie o glupotach biadolic Panowie Biurokraci.

    • 5 5

    • sprawniej dojedziesz na miejsce korka

      po drodze możesz parę razy pozmieniać pas "myśląc", ze będziesz szybciej

      • 2 1

  • bobsleje. Zimą zwłaszcza. Można by wsiadać w Osowej i taką rynienką z lodem/śniegiem "latać" do Oliwy

    W lato by się wodę puściło i git

    • 4 0

  • Autobus do Rębiechowa i samolot na Zaspę. Szybka odprawa na Rębiechowie dla pasażerów z Osowy i CHwaszczyna

    Gdyby znów było lotnisko na Zaspie to by dało radę. Jeśli dodać odprawę to i tak byłoby szybciej niż 40 minut w korku w 179 z Wodnika na wysokość Auchan o godzinie 8:00

    • 2 2

  • Dobry pomysł. Oprócz buspasa powinna też powstać asfaltowa droga rowerowa. (3)

    • 10 6

    • Mało ścieżek, które prowadzą przez TPK i którymi można pojechać rowerem? (2)

      Po co asfaltować kolejny fragment lasu?

      • 6 3

      • Skoro jest nie mało tych ścieżek, to pożałujesz

        dwóch pod asfalt, pod połączenia Oliwa - Osowa i Wrzeszcz - Matarnia ?

        Każdy owerzysta ma mieć tylko rowery mtb ?

        • 1 0

      • Mało gdyż szutrem można jeździć rekreacyjnie.

        Do codziennej komunikacji potrzebny jest wysoki standard nawierzchni.

        • 4 3

  • Buspas imienia Lecha i Marii. Zaraz się odkorkuje wszystko. Jarek z kotem będą kierować ruchem

    Najważniejsze by buspas był imienia Lecha i Marii. Lech - piwko, Maria - wiadomo :)

    • 4 3

  • jest PKM - kasę przeznaczyć na lokalny dojazd do przystanków i dotację do przewozów

    autobus prędzej czy później ugrzęźnie w korku. To nie brak pasów jest problemem tylko skrzyżowania na końcach.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane