- 1 Wiceprezydent Borawski rezygnuje ze stanowiska (105 opinii)
- 2 Prawie 1 mln kary za opóźnienie Fali (199 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (141 opinii)
- 4 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (82 opinie)
- 5 Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu (511 opinii)
- 6 Chcieli wymusić młotkiem oddanie telefonu (85 opinii)
Branża chce kolejnych 3 lat na dostosowanie reklam do uchwały krajobrazowej
Branża reklamowa ponownie próbuje wpłynąć na uchwałę krajobrazową w Gdańsku. Do Rady Miasta Gdańska wpłynął właśnie projekt uchwały, która ma przedłużyć termin wejścia w życie w pełnym zakresie nowych regulacji z kwietnia 2020 roku do kwietnia 2023. Wnioskodawcy przekonują, że zwlekali z działaniami kilkanaście miesięcy, czekając na wyroki sądu, które na ich wniosek rozpatrywały legalność uchwały.
Dotychczas sądy rozpatrywały już 12 razy sprawy związane z uchyleniem jej zapisów (wszystkie na korzyść miasta - uchwała nie musiała być zmieniona).
Dokument podważał także bezskutecznie wojewoda pomorski - Dariusz Drelich.
60 zamiast 24 miesięcy na dostosowanie reklam
Najnowszy pomysł branży reklamowej zakłada wprowadzenie zmian w oparciu o obywatelską inicjatywę uchwałodawczą, czyli przedstawieniu na posiedzeniu Rady Miasta autorskiej propozycji uchwały podpisanej przez co najmniej 300 mieszkańców i poddaniu jej pod głosowanie.
Zgodnie z proponowaną treścią obywatelskiego projektu uchwały, wnioskuje się o zmianę przyjętej już uchwały krajobrazowej w zakresie tzw. okresu dostosowawczego:
- Dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych istniejących w dniu wejścia w życie uchwały i niezgodnych z przepisami Uchwały ustala się termin dostosowania do zasad i warunków określonych w uchwale na 60 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.
Obecnie obowiązujący okres dostosowawczy został ustalony na 24 miesiące i upływa 2 kwietnia br. Po tej dacie każdy nośnik reklamowy - legalny, jak i nielegalny - musi spełniać wymagania stawiane przez uchwałę krajobrazową.
Wydłużenie tego okresu do 60 miesięcy od wejścia w życie uchwały Rady Miasta oznacza, że wszystkie nośniki reklamowe będą rozpatrywane pod kątem zgodności z uchwałą dopiero po 2 kwietnia 2023 r.
Branża reklamowa: czekaliśmy na orzeczenia sądów
- Podstawowym argumentem uzasadniającym niniejszy projekt uchwały jest zbyt krótki okres na dokonanie czynności dostosowawczych w zakresie oznaczonym uchwałą krajobrazową. Przede wszystkim podjęcie owych czynności, nawet w pozornie odpowiednim, 24-miesięcznym terminie, nie było możliwe z uwagi na okoliczność toczenia się postępowań sądowych co do uchwały krajobrazowej. Datą, od której możliwe było liczenie się z nieuchronnością wejścia w życie uchwały krajobrazowej był w istocie dzień wydania wyroku Wojewódzkiego Sądu Apelacyjnego w Gdańsku, powodując nieuchronność wejścia w życie uchwały krajobrazowej. Tym samym od tego momentu, tj. od dnia 6 lutego 2019 r., adresaci rozpoczęli przygotowania do dostosowania się do wymogów uchwały krajobrazowej. Pewność prawa, jako jedna z podstawowych cech aktu normatywnego, uległa daleko idącej dewaluacji, szczególnie w ostatnim okresie, zatem konieczne było zakończenie procesu legislacyjnego, którego w zakresie ustawodawstwa samorządowego immanentnym elementem jest proces administracyjnej (nadzór wojewody) oraz sądowej kontroli aktów prawotwórczych. Tym samym cechę "prawa" uchwała krajobrazowa uzyskała z dniem wydania wyroku WSA w Gdańsku - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wnioskodawcy zwracają ponadto uwagę m.in. na:
- możliwość uznania ustawy krajobrazowej za niezgodną z prawem,
- wątpliwości w zakresie ważenia interesów mieszkańców oraz firm reklamowych przy wprowadzaniu 24-miesięcznego okresu dostosowawczego przez Gdańsk,
- braku obowiązku przyjęcia uchwały krajobrazowej przez Gdańsk.
- Jesteśmy przekonani, że zgodnie z sentencją "nec temere, nec timide" miasto Gdańsk będzie w stanie zrobić pół kroku w tył, aby pozostać w awangardzie miast wprowadzających ład przestrzenny, a przy tym szanujących porządek prawny i dobry obyczaj. Wierzymy, że miasto stać na to, aby swoim działaniem (lub zaniechaniem) nie wpisywało się również w dający się zauważyć trend wprowadzania zmian nagłych, z pozycji siły, bez realnego prawa do obrony - konkludują wnioskodawcy.
Urzędnicy: uchwała krajobrazowa nie wymaga żadnych zmian
Urzędnicy stoją na stanowisku, że uchwała krajobrazowa nie wymaga wprowadzania żadnych zmian - zarówno pod względem jej legalności, jak i potrzeby uporządkowania reklam.
- Składanie takiego projektu uchwały na zaledwie kilka tygodni przed wejściem w pełnym zakresie uchwały krajobrazowej dobitnie pokazuje, że firmy reklamowe od początku dążyły do jej storpedowania, a nie dostosowania się do nowych regulacji - ocenia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni - Propozycja zmiany okresu dostosowawczego aż do kwietnia 2023 r. nie ma na celu wydłużenia terminu na uporządkowania reklam, ale dalszego czerpania zysków z chaosu w przestrzeni publicznej. Za kilka lat znajdzie się kolejny powód, żeby odwlec uporządkowanie bałaganu reklamowego.
Sopot: termin dostosowawczy 12 m-cy, Gdynia: bez uchwały
Warto przypomnieć, że w Sopocie tzw. okres dostosowawczy dla reklam wynosił 12 miesięcy i minął w czerwcu 2019 r. 12 miesięcy to jednocześnie najkrótszy możliwy termin przewidziany ustawą.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot
Gdynia do dzisiaj nie przedstawiła projektu własnej uchwały krajobrazowej i nie rozpoczęła szerszych prac nad tym dokumentem poza zapowiedziami jej wdrożenia.
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)
Opinie (263) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-27 07:17
To są ogromne pieniądze (1)
Nie dziwie się
- 11 15
-
2020-02-28 00:38
To są ogromne pieniądze dla producentów reklam i tablic. Ciekawe komu uchwalenie tej uchwały było na rękę. Bo nie chodzi o zdjęcie szmat z płotów, tylko o zmianę szyldów i tablic na sklepach itp. obiektach. Połowa Gdańska jest do wymiany.
- 1 0
-
2020-02-27 07:08
Ludzie przestaną montować reklamy i będą malować je na ścianach - jak za PRL... (14)
Ta uchwała jest słuszna (likwidacja patologii) ale jednocześnie zbyt rygorystyczna
- 26 193
-
2020-02-27 07:50
(11)
A co w niej rygorytycznego? Na kazdym kroku jestes atakowany propozycja czyichs uslug... w internecie, telewizji, gazetach, ulotkach, na ulicy. Reklamy co rusz w roznych formach. Ile mozna?
- 35 3
-
2020-02-27 08:09
Zakładasz zakład fryzjerski, piekarnie, aptekę... cokolwiek (5)
zobacz sobie jakie możesz zamontować na niej szyldy reklamowe bo jak wiadomo nieznajomość prawa nie zwalnia z obowiązku stosowania się do niego. Kiedyś z daleka było widać co jest apteką a co mięsnym - ta uchwała sprawia że wszystko będzie na jedno kopyto (dopiero z bliska zobaczysz z czym masz styczność)
- 7 37
-
2020-02-27 15:16
Obecnie panuje taki chaos i bałagan, że czasem to nawet z bliska szyldy i reklamy są nieczytelne a z daleka wszystko się zlewa (1)
Wbrew pozorom te nowe szyldy choć stonowane i tak są o wiele bardziej czytelne niż to co uprawiają obecnie niektórzy przedsiębiorcy.
Reklama na reklamie, szmata koło szmaty, pstrokata kolorystyka i fatalne opracowanie graficzne, to wszystko sprawia, że obecne szyldy i reklamy są nieczytelne i nie spełniają swojej funkcji.- 1 0
-
2020-02-28 00:27
To, że będą zgodne z uchwałą nie oznacza, że nie będą pstrokate i fatalnie opracowane graficznie. Uchwała tego akurat nie normuje.
- 0 0
-
2020-02-27 08:26
Stop reklamozie i pstrokatozie (1)
Wtedy każdy będzie chodził tam, gdzie polubi, a nie gdzie go przyciągną krzykliwe reklamy ;)
- 24 2
-
2020-02-28 00:24
A skąd będziesz wiedział gdzie to polubione, jak nie będziesz go widział. To, że ty wiesz gdzie jest apteka, nie znaczy że wszyscy o tym wiedzą. I skąd wiedziałeś, że tam jest apteka? Z mlekiem matki to wyssałeś?
- 0 0
-
2020-02-27 09:40
Wole by bylo na jedno kopyto i by elewacje budynkow bylo widac i by co rusz cos kolorowego nie swiecilo mi po oczach :) dobrym przykladem o czym mowie jest galeria Metropolia i widok na nia od strony peronow lub z wnetrza SKM. Ponad to jest duzo standardowych reklam, ktore wisza od lat i sa zaniedbane, pomaranczowe od brudu... Gdzie w tym jakakolwiek estetyka???????
- 14 1
-
2020-02-27 08:01
(4)
To się nazywa kapitalizm wiesz........
- 5 29
-
2020-02-27 08:30
(3)
i pora żeby ten kapitalizm zrozumiał że jeżeli dalej będzie tak niszczył czy to przestrzeń publiczną czy środowisko to będzie miał coraz więcej wrogów. a straszenie komunizmem powoli będzie przestawać działać
- 25 4
-
2020-02-27 09:34
Bo juz bedzie komunizm haha (2)
I wtedy nikt juz się go bac nie bedzie
- 3 7
-
2020-02-27 09:51
(1)
kapitalizm nie oznacza konieczności zasyfiania przestrzeni reklamami albo palenia śmieciami.
- 8 1
-
2020-02-28 00:20
Teraz będziemy palić reklamami, bo właściwie wszystkie są do wymiany.
- 0 0
-
2020-02-27 09:50
Uchwała bierze pod uwagę dużo rzeczy, murale reklamowe są jedną z nich
- 1 0
-
2020-02-27 07:12
.
- 0 4
-
2020-02-27 07:05
nie ma litości. usunąć! (3)
- 265 12
-
2020-02-27 08:00
Jawohl! W Danzig być ordnung! (2)
Niepoprawne szyldy = wybite witryny!
- 4 12
-
2020-02-27 08:51
(1)
To nie Danzig tylko Gdańsk. I nie ordung tylko porządek i nie wybite witryny tylko wysokie kary.
- 12 3
-
2020-02-28 00:17
A czytałeś uchwałę? Połowa szyldów jest do wymiany, bo się wymiary nie zgadzają o parę centymetrów. I to nie żart. Urząd aż się pali do wymierzania kar. Te szyldy będzie trzeba zutylizować i zasilą nasz śmietnik plastikiem, elektroniką, złomem.
- 1 0
-
2020-02-27 07:03
To jest żart ? (8)
Miasto zasyfione bzdurnymi reklamami a faceci nie potrafią przez 3 lata zdjąć dykty z płotu ! Żeby chociaż ładne dziewczyny wisiały to można by było popatrzeć na to i owo hyhy
- 309 24
-
2020-02-27 07:48
Wiesiek morderco!! (2)
Ładne dziewczyny niech raczą swoimi wdziękami tych, których chcą, a nie wiszą na płocie!!
- 11 0
-
2020-02-27 10:56
Masz racje (1)
Lepiej niech wisza na moim drągu hyhy
- 1 1
-
2020-02-28 00:13
Myślisz o dykcie na płocie, ale to również dotyczy kasetonu nad sklepem, który wg uchwały jest np. za długi o 5 cm lub nie świeci na biało. I to nie żart, taki sklep też musi zmienić reklamę. Kretynizm, nie uchwała.
- 1 1
-
2020-02-27 07:55
Zaraz zawisną na płotach... (3)
Mordy... Tysiące mord... Jak w czasie każdych wyborów... Nie dość, że brzydnie, nieekologiczne to jeszcze za nasze pieniądze. To jest skandal. Niech się mordy pokazują w mediach elektronicznych i nie śmiecą!!!
- 22 0
-
2020-02-27 08:38
czy to nie jest właśnie forma prostytucji? (2)
- 5 1
-
2020-02-27 17:29
Nie, bo niby co oni takiego nam dają? (1)
- 0 0
-
2020-02-27 21:34
dają swoim szefom
- 0 0
-
2020-02-27 09:55
Tu nie chodzi o to, że nie potrafią. Oni mają z tego zysk, że te reklamy wiszą.
- 7 0
-
2020-02-27 07:01
absolutnie nie, dziki zachód u nas z tymi reklamami, okropna pstrokacizna (20)
najgorszy widok to ten gdy wjeżdża się do Rumii od strony Redy, dramat
- 555 17
-
2020-02-27 13:28
szkoda że nie piszą o tym że ta uchwała dotyka wszystkich - małych przedsiębiorców również (1)
- 3 1
-
2020-02-28 00:02
Wylewanie dziecka z kąpielą. Setki szyldów pójdzie do kosza /na wysypisko/, ale tu wszyscy myślą o szmacianych banerach na płotach i są za uchwałą.
- 1 1
-
2020-02-27 07:51
z jednej strony tak (8)
ale ten Szyld Gdański, to smutek jest jednak. Wszystko będzie takie samo.
Pytanie brzmi również, kto uznaje co jest estetyczne i czym się kieruje?- 9 55
-
2020-02-27 09:20
(4)
No nie wiem, może ludzie wykształceni w tym kierunku? Po to się studiuje na ASP.
- 21 1
-
2020-02-27 11:14
Wygląd ludzi po ASP najczęściej o tym nie świadczy. (3)
Ktoś, kto wygląda jak papuga lub krokodyl chyba nie może nic powiedzieć o estetyce. Śmiem twierdzić, że jest na odwrót i że te reklamy są we większości ich dziełem właśnie. Wiem nawet, że tak jest, bo wiele tych reklam jest ich projektem.
- 1 7
-
2020-02-27 11:44
:) (2)
dawno nie przeczytałem czegoś tak głupiego
- 3 1
-
2020-02-27 13:05
(1)
haha, to sprawdź kto pracuje w tych studiach reklamowych i projektuje bohomazy
- 0 1
-
2020-02-27 23:53
O estetyce decydują ludzie po architekturze, z miernymi ocenami, którzy nie załapali się do dobrych biur projektowych i musieli zatrudnić się w budżetówce. Teraz mają okazję się odegrać. Nadszedł ich czas. Powinni nam kazać chodzić w chińskich mundurkach byśmy ładnie prezentowali się na ulicach. I zabronić wychodzenia z domów ludziom chorym, starym i ułomnym, by nie szpecili pięknego trójmiejskiego krajobrazu.
- 1 0
-
2020-02-27 08:45
(2)
Ojej, a ty taki zagubiony, nie trafisz do piekarni? Czy będziesz po całym mieście jeździł w poszukiwaniu dentysty?
- 38 5
-
2020-02-27 11:23
(1)
Następna inteligencja z bułą zamiast mózgu. Kto napisał, że się zgubię z powodu określonej estetyki? No chyba, że z powodu estetyki twojego uzębienia.
- 2 9
-
2020-02-27 23:45
Ojejku, a jakby ci kazali zmienić nazwisko, żeby się zaczynało na K i miało nie więcej niż pięć liter? Łykasz wszystko co ci podetkną pod nos. Przeczytaj uchwałę i rozejrzyj się po Gdańsku, to zobaczysz ile nierażących reklam musi zostać zmienionych. To wszystko to są czyjeś koszty, poza tym setki tablic i szyldów pójdzie na złom. Następny plastik zasili wysypiska tylko dla tego, że literki są za wysokie, albo kaseton za gruby, czy za długi.
- 1 3
-
2020-02-27 07:12
I takie coś ("szmaty"/plakaty na płotach, ścianach, gdzie popadnie) powinno się likwidować ale uchwała wpływa też bardzo mocno (1)
- 33 1
-
2020-02-27 23:35
A co powiesz np. na szyldy marketów budowlanych? Też ci przeszkadzają? A one niestety wszystkie są do wymiany! Przejedź się po Gdańsku i rozejrzyj się w koło. Wiele firm, które posiada własne rozpoznawalne znaki i loga, które wrosły już w krajobraz Trójmiasta, nikomu nie wadzą, nikogo nie kłują w oczy też muszą zniknąć. A Miejska Instytucja Kultury, czyli Klub Żak oklejony w koło szyldami i tablicami, a miasto jakoś nie kwapi się do dania przykładu. No i Żabki. Nie mogą być podświetlone na zielono, tylko na biało, a na Starym Mieście musi być w odcieniach szarości. Widziałeś szarą żabkę? Dobrze, że logo Audi nie musi mieć kwadratowych kółek.
- 0 1
-
2020-02-27 11:08
firmy reklamowe (1)
swoje banery, słupy, szyldy ... to potrafią pierdyknąć, zainstalować i rozwiesić w jeden dzień!
ale żeby je zdjąć potrzebują aż 3 LAT? ??? ;)))))))))))))))))))- 16 0
-
2020-02-27 18:14
Bo maja wykupione bannery na ileś tygodni do przodu... skrócenie zostanie uznane za zerwanie lub nie wykonanie umowy ...
- 0 1
-
2020-02-27 08:15
Zaspamujmy mailami skrzynki firm z branży reklamowej. (1)
Wyraźmy sprzeciw!
- 21 1
-
2020-02-27 16:42
łeb sobie zaspamuj, po co ci on
- 1 2
-
2020-02-27 13:14
Zajrzyj do KRS i zobacz kto jest tam wpisany , nie będziesz się dziwił
- 0 0
-
2020-02-27 08:32
mobilne
Jeszce powinien być zakaz wożenia przez taksówkarzy tego g*wna na przyczepach!!!
Szkoda klimatu, kolejnych aut na drogach itp.- 27 0
-
2020-02-27 08:04
i dalej w Gdyni jest podobnie
- 10 1
-
2020-02-27 23:30
Logika
Przez oczekiwanie na sąd mieli na dostosowanie rok zamiast dwóch lat więc wnioskują o przedłużenie na kolejne 4 lata
- 1 0
-
2020-02-27 22:10
jak najszybciej wprowadzić w pełni uchwałę krajobrazową!
Dość pstrokacizny! Wyglądamy jak przysłowiowy III Świat. A tym formom chodzi tylko o dłuższą możłiwość zarabiania kasy. od początku 2019 roku wiedzą przecież, że trzeba się dostosować
- 2 0
-
2020-02-27 19:26
Oby neony wróciły do łask (1)
- 2 0
-
2020-02-27 20:53
Jak byłem młodym chłopcem to.....
To na Grunwaldzkiej we nie było szpetnych banerów reklamowych. Były neony.
Po zmroku ulica dobrze wyglądała.- 0 0
-
2020-02-27 18:01
(2)
Zapłaciłem rok temu 8tys zł za szyld a teraz muszę go usunąć może miasto mi odda te pieniadze i pokryje koszty dostosowania się do tej uchwały
- 1 8
-
2020-02-27 20:50
Trzeba było pomysleć, a potem zamawiać szyld.
- 3 0
-
2020-02-27 19:28
Uchawła została przyjęta 2 lata temu. Jeśli nie zapoznałeś się z jej treścią, to sam żeś sobie winien.
- 7 0
-
2020-02-27 20:49
Brawo Gdańsk.
Mam dość reklam, szpecących nasze miasto.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.