• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brzeźno oblężone przez turystów. Radni: lekiem nowe parkingi zamiast strefy opłat

Maciej Korolczuk
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach. Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie nie trzeba płacić za parkowanie przy plażach.

Radni Brzeźna poprosili władze miasta o przeznaczenie dwóch dużych działek w dzielnicy na dodatkowe parkingi. Ma to ograniczyć zalew aut, pozostawianych na ulicach przez turystów. Nowe miejsca postojowe miałyby powstać przy al. HalleraMapka w okolicy dawnego ośrodka MON oraz na działce przy klubie Corpus GymMapka. Miasto do pomysłu odnosi się sceptycznie.



Jak poradzić sobie z wakacyjnym nadmiarem aut w pasie nadmorskim?

Brzeźno to ostatnia dzielnica w pasie nadmorskim w Gdańsku, gdzie można (z wyjątkiem prywatnych parkingów) zaparkować samochód bez opłat.

Płacić trzeba w Jelitkowie (tylko w wakacje), na Przymorzu, na Zaspie i na Stogach. Brzeźno na opłaty zgodzić się nie chce, mimo że problem z parkowaniem z każdym rokiem narasta.

Warto dodać, że miesięczna opłata dla mieszkańców w SPP to tylko 10 zł.

Dla porównania pierwsza godzina postoju kosztuje obecnie 3,90 zł, druga - 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, czwarta i każda kolejna - 3,90 zł.

  • Jeden z parkingów miałby powstać w parku Reagana przy al. Hallera.
  • Drugi z parkingów zdaniem radnych dzielnicy mógłby powstać przy klubie Corpus Gym.
  • Obecnie auta parkują tam na dziko.
  • Zaparkowanie w Brzeźnie w trakcie wakacji jest coraz trudniejsze.

Radni dzielnicy: chcemy ucywilizować parkowanie w Brzeźnie



Zdaniem radnych Brzeźna jedyny sposób, by ucywilizować parkowanie samochodów w ich dzielnicy, to budowa nowych parkingów. Pierwszy miałby powstać przy al. HalleraMapka na terenie przylegającym do dawnego ośrodka MON. Drugi parking miałby powstać np. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego na działce przy klubie Corpus Gym.Mapka

Dwa pomysły na sporny teren w pasie nadmorskim



- Chcemy zwrócić się do miasta, by na miejskich terenach przy Hallera i Krasickiego powstały dwa parkingi, które dadzą możliwość zaparkowania samochodu w normalnych warunkach - mówi Jarosław Gudzowski z Zarządu Dzielnicy Brzeźno. - Faktem jest, że problem z parkowaniem w naszej dzielnicy narasta. Każdy skrawek jest zastawiony przez samochody turystów, bo wiadomo - każdy chce podjechać jak najbliżej plaży. Dopóki więc nie znajdziemy jakiegoś systemowego rozwiązania, chcielibyśmy, by miasto przy współpracy z radą dzielnicy umożliwiło kierowcom parkowanie w tych miejscach.
Takim systemowym rozwiązaniem jest Strefa Płatnego Parkowania. W Brzeźnie obowiązuje ona od kilku lat, ale tylko teoretycznie (bez poboru opłat). Miasto ustawi tam parkomaty i uruchomi płatności tylko na wyraźny wniosek mieszkańców. A ci na SPP nie chcą się zgodzić. Dlaczego?

- Kilka lat temu mieliśmy w Brzeźnie tzw. aferę parkingową z prywatną firmą, która pobierała opłaty za postój wzdłuż al. Hallera. Sprawa nie była chyba zbyt dobrze przemyślana przez urzędników i zakończyła się w sądzie. Mieszkańcy są teraz przeciwni wprowadzaniu opłat. Zdania w tej kwestii są mocno podzielone - dodaje Gudzowski.
Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej. Drewniane kołki i taśma to obecnie sposób na kierowców próbujących pozostawić swoje auto bez opłat na pętli tramwajowej.

Efekt odwrotny od zamierzonego?



Gdy pytamy, czy nowe duże parkingi nie przyniosą odwrotnego skutku i nie zachęcą do przyjazdu do Brzeźna jeszcze większej liczby kierowców, przewodniczący zarządu rady dzielnicy kręci głową.

Tłumaczy, że turyści w Brzeźnie i tak będą, a nowe parkingi to nie zachęta, a stworzenie możliwości do parkowania w bardziej cywilizowanych warunkach.

- Strefa Płatnego Parkowania nie rozwiąże problemu, bo nie obowiązuje w weekendy, a to właśnie soboty i niedziele są najgorsze. Parkingi dałyby nam oddech do czasu stworzenia systemowego rozwiązania, np. udostępnienia parkingów przy stadionie w Letnicy i dowożenia turystów na plażę sezonową linią meleksową czy autobusową - tłumaczy Gudzowski.
Inny z radnych Brzeźna, Mateusz Błażewicz, uważa, że parkingi są potrzebne, ale z miejskim operatorem - tak jak ma to miejsce np. w Jelitkowie czy przy ul. Czarny Dwór, gdzie opłaty za parkowanie pobiera Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

- W Brzeźnie brakuje parkingów, dlatego jestem za tym, by powstały. Ale pod warunkiem, że to miasto będzie ich operatorem - uważa Błażewicz. - Co do strefy płatnego parkowania, to tu jesteśmy zgodni - ona problemu nie rozwiąże, bo kierowcy będą szukać darmowych miejsc na podwórkach i wewnętrznych uliczkach. Niektóre wspólnoty zamykają wjazdy szlabanami, ale w Brzeźnie jest sporo małych wspólnot, których nie stać na poniesienie takich kosztów.

Wideo archiwalne



Miasto: Tak dla parkingów, ale nie wszędzie i pod pewnymi warunkami



Jak do pomysłu radnych dzielnicy odnoszą się władze Gdańska? Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, tłumaczy, że tworzenie parkingów w sercu kurortu nie jest najlepszym pomysłem.

- Jesteśmy otwarci na dialog z mieszkańcami i radnymi Brzeźna. Parking przy Hallera jest przewidziany w ograniczonym zakresie w procedowanym obecnie planie. Jego utworzenie jednak powinno nastąpić komplementarnie do strefy płatnego parkowania. W innym wypadku kierowcy będą szukać bezpłatnych miejsc w terenie mieszkaniowym. Tworzenie natomiast miejsc postojowych na działce przy Krasickiego, która leży w samym centrum dzielnicy, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Myśląc o misji, jaka zapewne przyświeca zarówno mieszkańcom, jak i nam, czyli odtworzenie w Brzeźnie funkcji kurortowej, należy bardziej rozważyć w tym miejscu powstanie kawiarni i restauracji. Cel, na jakim zależy mieszkańcom, a więc ograniczenie nieuporządkowanego parkowania, trudno będzie osiągnąć bez reglamentowanego parkowania w postaci strefy. Jej wdrożenie jednak w pełni uzależniamy od woli mieszkańców - podkreśla wiceprezydent Gdańska.

Miejsca

Opinie (448) 10 zablokowanych

  • Jakby mogli to by na plaży parkowali (4)

    szczególnie ci ą ę dorobkiewicze z "dobrymi" autami w leasingu.

    • 12 5

    • O co ci chodzi z tym leasingiem? (2)

      Tego też za darmo nie dają, to kosztuje i z kieszonkowego od mamy chyba nie dasz rady odłożyć.

      • 5 3

      • (1)

        sztuka jest uzbierać całość a nie ciułać co miesiąc i udawać że to moje

        • 2 5

        • I co ciułasz już 10 lat a wystarczy ci dopiero na Golfa 3

          • 1 1

    • Już teraz ta plaża wygląda jak chlew. Wszędzie jakieś budy się wciskają, alkohol, głośna muzyka.

      Turystyka to rak dla ładnych miejsc. Dobrze, że koronawirus to wyhamował.

      • 2 2

  • Parkingi kosztem parku, to taka rada od Radnych?! Brzezno to ciagle perełka w morzu gdańskiego betonu i zaniedbań ze strony urzędników miasta. Sadzac po pomysłach Radnych i urzędników w Brzeznie zostanie beton, parkingi i kilku dilerow samochoqowych ...

    • 14 7

  • W Jelitkowie płatna strefa praktycznie rozwiązała problem

    wiec podobnie będzie w Brzeźnie, teraz oszczędzających przegoniło z Jelitkowa do Brzeźna- czyli obie nadplażowe dzielnice powinny mieć Płatne Strefy Parkowania!
    Mieszkańcy Brzezna tego chcą!
    A radny lub jego rodzinka ma pewnie Wybajem dla letników i chce z brzezna zrobić jeden duży hotel booking, a tu mieszka dużo rodzin!

    • 10 7

  • A nie można zrobić zakazu wstępu na plażę? Już raz się to udało wykonać skutecznie w czasie pandemii.

    • 4 1

  • Budowa parkingow to tylko kolejne setki aut w okolicy

    • 4 4

  • Najpierw parking, potem usługi, a następnie hotele. A park tylko z nazwy pozostanie.

    Ewentualnie da się drzewa w donicach.

    • 6 3

  • Działki są dla dewelopers

    • 6 3

  • Turystyka to rak dla ładnych miejsc. Dobrze, że koronawirus to wyhamował.

    • 6 3

  • Po prostu za dużo jest w Polsce samochodów! (1)

    Dobrze, że ja nie mam auta! Jeżdże tylko rowerem i jestem wszędzie szybko! I oprócz tego mam jeszcze wysportowaną sylwetke! Rower to same plusy!

    • 7 6

    • Za dużo ludzi!

      Stłoczonych w "apartamentach" 45 m2 na obrzeżach miast, z których nie ma jak dojechać!

      • 4 1

  • Słowa prawdy

    Dodajcie strefy płatnego parkowania to wam powiem co będzie: exodus na pobliskie ulice, gdzie postój jest darmowy. Zapchana Mazurska, Walecznych, Orla i wszystkie przyległe Co to za bzdury, że tymi strefami udrożnicie te ulice?? Parking powinien być piętrowy i stanąć przy plaży. Opłaty powinny być przystępne dla każdego,a nie 10+ za godzine! Wtedy ludzie nie zastawialiby wszystkiego dookoła.Ogarnijcie tą manie zdzierania z ludzi pieniędzy i zróbcie w końcu coś logicznego! Mieszkam w pobliżu plaży i to jest skandal, że nie mogę po pracy stanąć pod własnym domem, bo władze miasta nie potrafią ogarnąć tego całego bałaganu. Co roku to samo.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane