• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej ponownie realna. Kiedy powstanie? Nie wiadomo

Patryk Szczerba
20 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać. Nowa droga dla portu jest niezbędna - o tym przekonują wszyscy. Tyle, że trasa wciąż nie powstała, choć Estakada Kwiatkowskiego dawno przestała wystarczać.

- Plany budowy Drogi Czerwonej łączącej port z obwodnicą wróciły na listę projektów Korytarza Bałtyk-Adriatyk i są nadal realne - poinformowali na konferencji przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia z posłami PiS. To pokłosie informacji sprzed kilku tygodni, że przez błąd gdyńskich urzędników projekt wypadł z listy.



Wierzysz, że nowa droga do Portu Gdynia szybko powstanie?

Uściślijmy: Droga Czerwona to nowa droga ekspresowa, która ma połączyć gdyński port zobacz na mapie Gdyniobwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni.

Ma być powiązana z dwupasmową drogą Via Maris, która zacznie się na końcu obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni i pobiegnie do granicy z Rumią. Obie drogi - Droga Czerwona i Via Maris - spotkają się na odcinku między obwodnicą a nowym węzłem w Chyloni zobacz na mapie Gdyni.

Ten odcinek ma zostać sfinansowany w całości przez budżet państwa. Będzie najtrudniejszy, bo częściowo drogę trzeba będzie poprowadzić pod ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni. Dalej trasa powiedzie ponad torami.

Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego. Droga Czerwona ma połączyć port w Gdyni i nowo planowaną budowę drogi Via Maris. W pierwszym etapie do Terminala Kontenerowego, później do ul. Rotterdamskiej. Zapłacą za nią miasto i port, choć państwo ich wesprze. Via Maris powstanie z budżetu krajowego.
To właśnie ten fragment, jako część drogi Via Maris, nad którą trwają prace koncepcyjne, będzie budowany prawdopodobnie w pierwszej kolejności. Cała trasa Via Maris do Rumi będzie dwupasmowa, a dalej do Władysławawo jako jednopasmowa droga krajowa.

Więcej szczegółów o Via Maris

Na budowę dwóch pozostałych odcinków pieniądze muszą w większości wyłożyć miasto i port.

Pierwszy z etapów tego odcinka Drogi Czerwonej będzie kończył się na Terminalu Kontenerowym zobacz na mapie Gdyni. Kolejny w dalszej perspektywie finansowej w okolicach ronda przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni. Razem to kilka kilometrów.

Dodajmy, że z krajowych planów budowy dróg już kilka miesięcy temu całkowicie zniknęła tzw. OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiasta - jednopasmowa trasa planowana najpierw do Redy, a później do Władysławowa. Urzędnicy rządowi tłumaczyli, że ich poprzednicy nie zapewnili finansowania tej inwestycji i zaproponowali nowe rozwiązanie.

Droga Czerwona wróciła do planów

Sam temat budowy Drogi Czerwonej do Portu Gdynia w gorącej atmosferze powrócił znów przed miesiącem. Opublikowaliśmy wtedy tekst Władysława Jaszowskiego, publicysty związanego z branżą morską, który nie zostawił suchej nitki na gdyńskich urzędnikach, opisując ich błędy i zaniechania w sprawie walki o finansowanie budowy nowego połączenia drogowego do Portu Gdynia.

W odpowiedzi miasto wydało oświadczenie, w którym zapewniało, że współpraca z reprezentantami spółek portowych nie umarła, a walka o Drogę Czerwoną nadal trwa.

Czytaj więcej: Droga Czerwona: cierń powali olbrzyma? Artykuł Władysława Jaszowskiego i odpowiedź Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni

I rzeczywiście. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej gdyńscy parlamentarzyści PiS oznajmili, że dzięki staraniom ich i Zarządu Portu Gdynia projekt budowy wrócił ostatecznie na listę projektów korytarza Bałtyk-Adriatyk.

Incydent spowodowany brakiem konsultacji

- Urzędnicy bez szerszych konsultacji wysłali dokument, który spowodował, że skreślono projekt z listy. Nie zakładam złej woli, to raczej incydent, który mógł jednak mieć konsekwencje braku dostępu do infrastruktury portowej, komplikując sytuację gdyńskiego portu. Rozmowy z ministerstwem pozwoliły na uratowanie tej sytuacji. Mam nadzieję, że więcej takich problemów nie będzie - opowiadała Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka PiS.
Posłowie zapewniali, że budowa Drogi Czerwonej jest dla portu priorytetem, jeśli przedsiębiorstwo ma nadal sprawnie funkcjonować, bo Estakada Kwiatkowskiego pęka w szwach, a na dodatek jest ciągle remontowana.

Nie ma szans, by estakada trafiła pod zarząd GDDKiA przed zakończeniem budowy Drogi Czerwonej, bo jej kompleksowa modernizacja sparaliżowałaby pracę portu. A i później jest to wątpliwe, gdy ciężarówki - po wybudowaniu Drogi Czerwonej - przestaną ją obciążać.

Miasto musi dołożyć

Ile nowa inwestycja będzie kosztowała - tego nie wiadomo, ale z pewnością spore środki na jej realizację będzie musiało wyłożyć miasto.

- Cieszy, że władze Gdyni zmieniły tok myślenia i wreszcie są chętne, by partycypować w kosztach. Jeszcze niedawno przekaz był inny - nie było woli współfinansowania, choć większość gmin z propozycji wsparcia ze strony rządu skorzystałaby natychmiast. Będziemy pilnowali na poziomie lokalnym, by władze samorządowe wywiązały się z tych obietnic - opowiadał Marcin Horała z PiS.
Do zapowiedzi z dystansem podchodzi Tadeusz Aziewicz z Platformy Obywatelskiej.

- Czekam na konkrety. Tyle już było obietnic ze strony posłów PiS i słów rzucanych pod publiczkę przez dwa lata, że i w tym wypadku trudno uwierzyć w ich realizację. Jedno jest pewne: Droga Czerwona musi powstać i to jak najszybciej. Jako opozycja możemy się obecnie tylko przypatrywać rozwojowi wypadków i rozliczać rządzących - wyjaśnia poseł PO.
Przetarg na studium

Kilka dni temu, 10 listopada, Gdynia ogłosiła przetarg na opracowanie "Studium ostatniej mili dla węzła sieci bazowej TEN-T Gdynia, odpowiadającego inwestycjom spójnym z Planem Pracy Korytarza Bałtyk-Adriatyk".

To dokument, który ma pokazać możliwości połączenia układem drogowym i kolejowym poprzez węzły i połączenia terminali towarowych i pasażerskich morskiego portu Gdynia z siecią dróg krajowych oraz z siecią kolejową.

Maksymalny termin wykonania zamówienia, które może ułatwić budowę Drogi Czerwonej, ale z pewnością budowy nie przyspieszy, to 31 października przyszłego roku.

Kiedy może powstać cała nowa droga z portu do obwodnicy? Nie wiadomo, dziś mówienie o tym jest jak wróżenie z fusów. Najbardziej optymistyczny wariant przewiduje budowę etapu Via Maris i dalej do Terminalu Kontenerowego w ciągu 5 lat. Całe połączenie do ul. Rotterdamskiej to perspektywa nawet 10 lat.

Miejsca

Opinie (265) 3 zablokowane

  • (12)

    w PIS zaczynają kampanię wyborczą!!!

    • 177 42

    • ktoś musi skoro PO jak zwykle olewa Gdynię i nie wystawia kandydata. (6)

      • 15 16

      • (2)

        Kto by głosował na kogoś z PO? Chyba jakiś czub.

        • 10 10

        • (1)

          PIS, PO co za różnica to ta sama gangrena...

          • 14 2

          • dokładnie PiS = PO = samo zło

            • 0 0

      • a co tu jest do ugrania? (2)

        • 3 4

        • miasto i życie mieszkańców to nie gra (1)

          pajacu

          • 3 4

          • PO zjawia sie tylko tam

            Gdzie jest cos do ugrania... Taka specjalizacja hieny

            • 3 0

    • Jak byś miał takie głupie zdjęcie z symoblicznego rozpoczęcia buodwy OPAT w Chylonii w 2014 roku...

      gdzie na zdjęciu Arciszewska, Śniadek, Horała z łopatami rozpoczynają budowę, to też byś robił wszystko, żeby zmazać plamę, bo coś obiecałeś i nie zrealizowałeś.

      • 9 2

    • Z malych poslem z wielkimi kompleksami

      • 3 2

    • (1)

      Tylko żeby im się z przekopem nie pomyliło.

      • 6 3

      • jak pod torami na Puckiej, Hutniczej, Pólnocnej - śmiało!

        Niech kopią!
        ;)

        • 12 1

    • kampania wyborcza trwa całą kadencję...

      I o to chodzi!

      • 8 1

  • dla szczurka wazniejsze jest ukończenie lotniska na które potrzeba jeszcze około 60 milionów złotych... (17)

    żadnych inwestycji, dla mieszkańców niezbędne jest lotnisko:)))!!!

    • 85 32

    • lotnisko

      na które i tak nie będzie można dojechać :))

      • 0 0

    • boli kogoś coś :) (11)

      Najpierw źle ze zainwestował. Teraz jeszcze gorzej ze ruszy. To juz nie jest gdanski kompleks, to juz jest gdański bełkot

      • 15 21

      • a co ma do tego Gdańsk? (3)

        że Gdynianie są wkurzeni bo władza nieudolna u nich? Mają prawo

        • 21 10

        • Troll się nie nauczy, że mieszkańców miasta małą literą. (1)

          • 0 1

          • A Ty co?!

            Jakiś niespełniony polonista?

            • 0 0

        • Zapytaj zainteresowanych. Tez mnie to dziwiło

          • 5 2

      • Dobrze że ruszy

        Szybciej to wszystko p***dolnie.

        • 5 2

      • dla jasności trollu, dla większości mieszkańców źle, że szczur zainwestował 150 milionów w pas startowy (4)

        i źle, że to lotnisko ruszy i będzie generować milionowe straty!!!

        • 14 13

        • A co ludzi z gdanska to obchodzi ? (1)

          • 10 7

          • nic, możecie marnować swoje pieniądze z podatków jak chcecie

            jeżeli uważacie, że to lotnisko jest wam potrzebniejsze niż chodniki, przedszkola czy komunikacja miejska to możecie sobie nawet kosmodrom zbudować, wasza sprawa. aczkolwiek osobiście szkoda mi na to patrzeć, bo znam trochę gdynię bo pracowałem tgam 10 lat i jak widzę co się tam odwala na kwiatkowskiego, hutniczej, morskiej czy wiśniewskiego to się zastanawiam, jak wy na to szczurze lotnisko dojedziecie?

            • 9 3

        • Przestń wreszcie startować ze swoimi zagrywkami. (1)

          Podaj swoje prawdziwe nazwisko, a przerobimy je na odpowiednie do Twojej głupoty przezwisko.

          • 3 3

          • Ty masz na imię Kulson.

            Pan Kulson.

            • 4 1

      • Bełta to żeś z kolegami na karwinach chlapnął

        wszędzie gdańszczan widzi xDDD

        • 8 4

    • może najpierw Inwestorzy chcieliby przylecieć, a dopiero wtedy zainwestują, mądralo? (2)

      • 3 7

      • (1)

        A dojadą z tego lotniska do centrum ? Czy helikopterem Ubera ?

        • 15 2

        • jak n eidojadą to uznają, zę trzeba zainwewswtować w logistykę

          • 0 0

    • serio tylko tyle? nieźle... Sam cieknący dach w bolkowie kosztował 80.

      • 6 9

  • Czyli Pan Urzędnik potwierdza, że port jest niepotrzebny Gdyni ;)

    Czy Gdynia jest jeszcze jest miastem portowym?

    • 1 0

  • Od 1980r kolejne plany i kolejne koszta ktoś powinien zsumować wydane pieniądze na kolejne plany. Ile kosztują właścicieli

    • 1 0

  • 12.02.2018 I co dalej??

    Jakoś nic sie nie dzieje.

    • 1 0

  • Jak to nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa? (6)

    Budowa Drogi Czerwonej nastąpi, gdy tylko mieszkańcy podziękuje hamulcowemu w postaci Prezydenta i jego pretorianom z Samorządności.

    Albert Einstein definiował szaleństwo jako robienie wciąż tych samych rzeczy i oczekiwanie różnych rezultatów. Ciągłe wybieranie tych samych ludzi, prowadzi do przedłużania stagnacji, a dalszej kolejności do powolnej agonii miasta. Gdynia ma potencjał, ale potrzebuje dobrego gospodarza, który będzie w stanie ten wykorzystać energię jej mieszkańców, a nie wiecznie sabotować jej rozwój.

    • 36 14

    • Źle zrozumiałeś te słowa.

      • 0 0

    • !? (1)

      Pamietajcie - przu urnie powiem - sprawdzam -!

      • 0 1

      • ALe komu to sprawdzam powiesz, komisji wyborczej? czy mężom zaufania pilnującym wyborów?

        czy może kolejnej komisji ds. liczenia głosów? czy może powiesz to do kamery, która ma pilnować głosowania?

        • 0 0

    • O jak miło zaserwowana mieszkańcom Gdyni zachęta na głosowanie na PIS, czytaj nie wybierajcie Szczurka...

      to my, rząd PIS razem z lokalnymi politykami PIS doprowadzimy do realizacji Drogę Czerwoną. W innym wypadku finansowanie z budżetu państwa niepewne.

      • 0 0

    • Oooo mamy myśliciela wśród trolli (1)

      • 5 7

      • Filozof, nawet okraśił swój wywód cytatem z Einsteina. Panie, poziom inteligencji trolli się podnosi.

        Niedługo trzeba będzie doktoraty zrobić, żeby z nimi polemizować.

        • 0 1

  • Dzień jak codzień (30)

    Wielkopolska stoi
    Morska stoi
    Małokacka stoi
    Wiśniewskiego stoi
    Kwiatkowskiego stoi
    Kielecka stoi

    i td.

    • 207 16

    • Stoi ale o co ten rwetest?

      Przecierz Szczurek napiasał że ma już w przyszłości plany i wizje???

      • 2 0

    • (4)

      Gdynia to taki Radom północy,,,,,,

      • 24 16

      • A Gdansk to taki Bukareszt...... (1)

        • 5 6

        • czy od tego lepiej ci się stoi w korkach?

          • 5 0

      • w 90 lat dogonic Radom ? Szacunek dla Gdyni

        • 10 6

      • Marynarka Wojenna już w Radomiu ?

        • 12 0

    • Od zawsze

      Hutnicz stoi - kierunek na zachod Polski,

      • 3 1

    • (3)

      a może tak skorzystac z SKM< PKM< autobusów, tramwajów itd

      jedzie sobie auto z jedna osobą - może trochę oszczędności

      • 15 11

      • Co tobie

        Do moich wyborów
        ?

        • 2 3

      • Dojazdy samochodem to duża oszczędność

        Dzięki temu oszczędzam minimum godzinę dziennie na dojazdach.

        • 10 2

      • SKM i PKM nie dojeżdżają na Obłuże a tramwajów w Gdyni nie ma - czyli zostają tylko autobusy i trajtkobusy( czasem zamieniają się w autobusy)

        • 9 2

    • a szczurek tylko mysli o parku centralnym nic go nie intrersuje w budowie nowych drog a kiedy droga gdynska zostanie przedłuzona do sopotu

      • 9 1

    • (3)

      Od 10 lat nie było żadnej inwestycji w drogi w Gdyni. Może poza kawałkiem odcinka Chwarznieńskiej i wyremontowaniem 300m Zwycięstwa.
      Gdynia to miasto upadku, ale z lotniskiem. Niedługo będzie ex aequo z Radmiem :(

      • 31 14

      • Tak wiemy, w Gdańsku u ciebie jest wszsytko super.

        • 5 7

      • analfabeta

        radmiem

        • 5 6

      • i Sosnowcem

        • 12 9

    • powinien być zakaz (1)

      Wjazdu na obwodnicę i okolice całego trójmiasta dla tirów od godziny 15 do 18, tak jak to ma miejsce w Warszawie.

      • 17 8

      • Opinia psyhiatry

        Tylko, że w Wawie nie ma portu i mogą sobie pozwolić na taki zakaz

        • 8 1

    • ważne, ze zarośnięty szczur uśmiechnięty i że lotnisko ruszy!!! (6)

      • 25 12

      • Ważne, że mamy kontrapasy dla cyklogłupków.

        • 12 4

      • pa pa tera co zrobie (4)

        Na kogo byś go wymienił ? Boli juz w gdansku lotnisko ? Niemców Gdynski Port też bolał haha

        • 11 16

        • wymieniłby go na ciebie, jesteś taki wierni i służalczy, że nadawałbyś się:))) (3)

          • 13 5

          • tak jak myslałem (2)

            Nie dośc ze troll to imbecyl co konczy kazdą wypowiedź :)))))

            • 7 8

            • (1)

              Mogę podrzucić wam Jaworskiego. Choć pis pewnie znowu go u nas wystawi....

              • 5 5

              • idź pijaku zaszyj się

                • 3 3

    • Stać nas na kolejne kadencje Samorządności. (1)

      • 4 10

      • Kto bogatemu zabroni?

        • 6 2

    • Hutnicza też stoi

      • 11 0

    • nie stresuj się tak, bo inaczej wszystko wokół będzie nadal stało a tylko twój 'mały' będzie leżał

      • 6 7

    • Jeszcze Hutnicza, Dąbka i al. Zwycięstwa

      • 11 5

  • Zajadów dostałem ze śmiechu.

    Jeszcze długo, długo nic z tego nie będzie. A jak słyszę że miasto ma na coś wyłożyć pieniądze to wiem na pewno że jeśli nie da się czegoś zrobić za pomocą kubła z farbą to nic z tego nie będzie.

    • 2 0

  • Tak niech cos pozytecznego zrobią (1)

    Bo od czasów Gierka poza sprzedażą ziemi i postawieniem na niej klocków Gdynia w ogóle się nie zmienila.
    Poza tym, ze nie ma Ani Dalmoru ani Centrali rybnej ani Plo itd.,itd.

    • 7 0

    • bo na pewno dalmor, plo i centrala rybna by teraz prężnie działały . Do wszystkiego musielibyśmy dopłacać . Chociażby dlatego ,ze mamy takie tradycje:
      "Z lat 50 pochodzi też mało znane wydarzenie z historii przedsiębiorstwa. W czerwcu 1957 roku załogi prawie całej floty 29 trawlerów burtowych opuściły łowiska na Morzu Północnym i powróciły do macierzystego portu. Był to wyraz protestu wobec ówczesnych władz, odmawiających podpisania układu zbiorowego pracy rybaków dalekomorskich".
      Ile jest wart rodzimy przemysł, jeśli nie przynosi zysków? Rozumiem, że "polskość" produktu rekompensuje miliony pompowane w utrzymanie nierentownych przedsiębiorstw
      - stocznie, kopalnie, dalmory....

      • 1 0

  • PZPR walczył z Gdańskiem walczy przeciw i aktualnu rząd niby nie PZPR

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane