• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach

Michał Sielski
6 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni
Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy. Droga Czerwona ma prowadzić do portu oraz być przedłużeniem obwodnicy.

W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.



W lipcu 2019 roku parlamentarzyści jednogłośnie znowelizowali ustawę o portach i przystaniach morskich. Z nowego dokumentu wynika, że minister infrastruktury wraz z ministrem gospodarki morskiej (po konsultacji z samorządem) może zaliczyć drogi dostępowe do portów jako drogi krajowe.

Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.

Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel. Planowana Droga Czerwona połączy Obwodnicę Trójmiasta i Trasę Kwiatkowskiego z drogą do portu oraz planowaną trasą na Hel.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.

Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?



Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
  • 2020 r. - 1,5 mln zł
  • 2021 r. - 5 mln zł
  • 2022 r. - 15 mln zł
  • 2023 r. - 1,5 mln zł
  • 2024 r. - 66 mln zł
  • 2025 r. - 265 mln zł
  • 2026 r. - 580 mln zł
  • 2027 r. - 760 mln zł
  • 2028 r. - 306 mln zł

Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.

- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (203) 7 zablokowanych

  • Berlin kazał budować stadiony i hale widowiskowe oraz wszędzie montować płotki i ekrany żekomo dzwiekochłonne (4)

    nie drogi
    nie fabryki
    nie chodniki
    Polacy do roboty u Niemca

    • 9 10

    • oszołomie, a jak można nakazać budowę fabryki? (1)

      • 2 1

      • jemu się wydaje ze można wszystko nakazać i kontrolować bo to typowy bolszewik

        • 0 1

    • W Niemczech to nie stadionów i hal powstało najwiecej ,ale basenów

      • 0 0

    • "Żekomo" ?!!!! Naprawdę, Polaku?

      • 0 0

  • (1)

    1,5 mld na drogę których nie będzie versus 2,5 mld na dezinfo

    • 3 0

    • te 1,5 nie jest na drogę

      ale to tylko jedna ze ściemek.

      • 0 0

  • A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)

    Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
    Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.

    • 5 6

    • stoi na niej Metropolia

      I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
      Więc zapomnij.

      • 2 0

    • Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?

      • 0 0

    • Zle (1)

      Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm

      • 0 0

      • zielona to z pasa nadmorskiego

        przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
        Czerwona przy torach.
        Póki co, jest Biała i Czarna... ;)

        • 0 0

    • Mam nadzieję, że nigdy

      • 1 0

  • typowy PiS

    do 2023 roku czyli do wyborów zaplanowali łącznie 23 mln przez 4 lata bo z tego można będzie ich rozliczyć. a potem to sobie już wpisywali po kilkaset bo papier wszystko przyjmie. co za dno

    • 4 2

  • Pilniejszy jest przekop Mierzei Wiślanej. Tam będzie hab pełnomorski Elbląga.

    • 3 2

  • Nie zbudują, bo nas nie lubią (3)

    PIS nie zbuduje,bo pomorza nie lubi. PO nie zbudowało, bo ....... (?) no właśnie, nie wiadomo. Reda i Rumia dalej będzie zatkana w sezonie i co roku mniej turystów będzie przyjeżdżać na Półwysep i nie tylko, bo dość mają korków. Wobec braku drogi pytam:
    - dlaczego nie zwiększyć drastycznie, do maksimum, częstotliwości pociągów na Hel?
    - dlaczego nie rozwija się (tylko zwija) systemu połączeń wodnych pomiędzy Półwyspem a Gdynią i Gdańskiem?
    To irracjonalne zachowania. Odciążać drogę lądową, skoro i tak nie wyrabia. A skoro poszczególne samorządy nie mogą się dogadać, to gdzie jest władza nadrzędna? Gdzie województwo?

    • 6 4

    • Hmm, pomyślmy (1)

      Niezależnie od tego, kto jest we władzach centralnych, w Gdyni stara bida. Czy w związku z tym problem stanowi władza centralna, czy może należy szukać go gdzieś indziej?

      • 0 0

      • w ministerstwach ci sami ludzie

        podobnie jak w magistracie.
        Zmieniają się tylko czapki.

        • 0 0

    • "PO nie zbudowało, bo... "

      z tego samego powodu.
      Bo tu ma być kurort i fajne mieszkania z widokiem na morze. Tak jak na Mazurach, dacze z jachtowymi przystaniami.
      I nic więcej.

      • 1 1

  • czytam wpisy poniżej i kiwam głową, bo (1)

    trzeba mieć tupet i mało w głowie, by pisać nonszalancko głupstwa i jeszcze się tym przechwalać - najwyraźniej nie czytając wcześniej artykulu

    • 2 2

    • a co cię tak bulwersuje,

      we wk...nych ludziach?
      W nerwach som to i może "nieco" przerysują...

      • 0 0

  • potrj drodze czrwonej bedzie pomykalo miliom elektykow

    a mierzeja bedzie rozkopana i zostawiona na chaszcze i chwasty

    • 4 2

  • Nie ma i nie będzie już na nic pieniędzy

    Wszystko zostało przeżarte ,zmarnowane i rozkradzione przez Współczesnych Bolszewików

    • 5 1

  • Gdzie jest Horała???

    I ta cała reszta towarzystwa co lansowała się na zdjęciach z "wbijania łopat" pod budowe OPAT parę lat temu? Był duży artykuł o tym i ładne focie na tym portalu.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane