- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (252 opinie)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (110 opinii)
- 3 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (83 opinie)
- 4 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (737 opinii)
- 5 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (368 opinii)
- 6 Napad na bank czy głupi żart? (91 opinii)
Budowa Drogi Czerwonej wciąż w powijakach
W połowie 2019 roku Sejm znowelizował ustawę o portach i przystaniach morskich, co miało przyspieszyć prace nad powstaniem Drogi Czerwonej, która może odciążyć trasy nie tylko w okolicach gdyńskiego portu, ale ma być również początkiem przedłużenia trójmiejskiej obwodnicy. Na razie jednak prace posuwają się powoli, a problemem nadal może być finansowanie wartej ok. 1,5 mld zł budowy.
Trafią więc one pod nadzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i będą mogły być budowane z funduszy centralnych. Budowa Drogi Czerwonej, czyli inwestycja rzędu 1,5 mld zł była bowiem poza zasięgiem gdyńskiego budżetu.
Znowelizowana ustawa miała być wrotami do rozpoczęcia prac, ale temat ucichł, więc postanowiła o nim przypomnieć pomorska posłanka, Barbara Nowacka. Zapytała ministra infrastruktury m.in. o to na jakim etapie znajdują się prace oraz czy rozważane jest ich przyspieszenie. Przypomnijmy, że wstępnie planowano, że Droga Czerwona będzie gotowa w 2027 roku. W piśmie posłanki znaleźć można obszerne fragmenty artykułu Trojmiasto.pl z lipca 2019 roku.
Kto zapłaci za Drogę Czerwoną?
Wiceminister infrastruktury, Rafał Weber przypomina jednak, że w nowej ustawie są ściśle określone kwoty maksymalnych wydatków. Limit ten wynosi w latach 2019-2028 maksymalnie 2 mld zł na całą Polskę:
- 2020 r. - 1,5 mln zł
- 2021 r. - 5 mln zł
- 2022 r. - 15 mln zł
- 2023 r. - 1,5 mln zł
- 2024 r. - 66 mln zł
- 2025 r. - 265 mln zł
- 2026 r. - 580 mln zł
- 2027 r. - 760 mln zł
- 2028 r. - 306 mln zł
Przypomnijmy, że koszt budowy Drogi Czerwonej szacowny jest na 1,5 mld zł. Nawet zakładając, że sama budowa będzie trwała 2-3 lata, to na pokrycie jej kosztów wyłącznie ze środków centralnych nie ma wielkich szans, chyba że przeznaczony zostanie na nią cały budżet, co trudno sobie obecnie wyobrazić. Finansowana jest jednak koncepcja budowy.
- W Ministerstwie Infrastruktury rozpoczęły się prace nad opracowaniem koncepcji dotyczącej poprawy dostępu drogowego do portu w Gdyni. Koncepcja ta, biorąc pod uwagę planowanie przestrzenne i gęstość zabudowy w Gdyni konsultowana jest, przede wszystkim, z Ministerstwem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tak, aby możliwe było wypracowanie jednej, spójnej koncepcji przebiegu drogi o właściwych parametrach techniczno-eksploatacyjnych - informuje wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. - Każda nowa inwestycja lub większa przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej to przedsięwzięcie skomplikowane, poprzedzone m.in. analizą wielokryterialną, obejmującą przede wszystkim aspekty techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Wynikiem m.in. takiej analizy jest ustalenie kilku wariantów usytuowania drogi, z których jeden zostaje następnie rekomendowany Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, który określa ostateczny przebieg inwestycji - dodaje.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
- To będzie droga dwujezdniowa, która będzie prowadziła od terminalu kontenerowego w Gdyni do ulicy Morskiej, do końca trójmiejskiej obwodnicy - mówi Grzegorz Witkowski, wiceminister w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac zostać zakończona w 2027 roku. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (203) 7 zablokowanych
-
2020-04-06 12:02
Berlin kazał budować stadiony i hale widowiskowe oraz wszędzie montować płotki i ekrany żekomo dzwiekochłonne (4)
nie drogi
nie fabryki
nie chodniki
Polacy do roboty u Niemca- 9 10
-
2020-04-06 12:10
oszołomie, a jak można nakazać budowę fabryki? (1)
- 2 1
-
2020-04-06 13:16
jemu się wydaje ze można wszystko nakazać i kontrolować bo to typowy bolszewik
- 0 1
-
2020-04-06 12:38
W Niemczech to nie stadionów i hal powstało najwiecej ,ale basenów
- 0 0
-
2020-04-06 14:35
"Żekomo" ?!!!! Naprawdę, Polaku?
- 0 0
-
2020-04-06 12:03
(1)
1,5 mld na drogę których nie będzie versus 2,5 mld na dezinfo
- 3 0
-
2020-04-06 16:07
te 1,5 nie jest na drogę
ale to tylko jedna ze ściemek.
- 0 0
-
2020-04-06 12:42
A kiedy Droga Czerwona w Gdańsku? (5)
Miała być równoległa do Grunwaldzkiej - po drugiej stronie torów SKM.
Jest dla niej zarezerwowane miejsce od dziesięcioleci.- 5 6
-
2020-04-06 15:01
stoi na niej Metropolia
I kamienice starego Wrzeszcza z odnowionymi fasadami. W Oliwie budują się biurowce, okrawając rezerwę do minimum.
Więc zapomnij.- 2 0
-
2020-04-06 15:52
Dla twojej wygody ma być wyburzone pół Wrzeszcza?
- 0 0
-
2020-04-06 16:12
Zle (1)
Nie czerwona a zielona w gdansku miala byc co mialo nibyisc przy torach skm
- 0 0
-
2020-04-06 16:20
zielona to z pasa nadmorskiego
przez Pachołek (pod), do Chwaszczyna.
Czerwona przy torach.
Póki co, jest Biała i Czarna... ;)- 0 0
-
2020-04-06 19:39
Mam nadzieję, że nigdy
- 1 0
-
2020-04-06 13:01
typowy PiS
do 2023 roku czyli do wyborów zaplanowali łącznie 23 mln przez 4 lata bo z tego można będzie ich rozliczyć. a potem to sobie już wpisywali po kilkaset bo papier wszystko przyjmie. co za dno
- 4 2
-
2020-04-06 14:07
Pilniejszy jest przekop Mierzei Wiślanej. Tam będzie hab pełnomorski Elbląga.
- 3 2
-
2020-04-06 14:31
Nie zbudują, bo nas nie lubią (3)
PIS nie zbuduje,bo pomorza nie lubi. PO nie zbudowało, bo ....... (?) no właśnie, nie wiadomo. Reda i Rumia dalej będzie zatkana w sezonie i co roku mniej turystów będzie przyjeżdżać na Półwysep i nie tylko, bo dość mają korków. Wobec braku drogi pytam:
- dlaczego nie zwiększyć drastycznie, do maksimum, częstotliwości pociągów na Hel?
- dlaczego nie rozwija się (tylko zwija) systemu połączeń wodnych pomiędzy Półwyspem a Gdynią i Gdańskiem?
To irracjonalne zachowania. Odciążać drogę lądową, skoro i tak nie wyrabia. A skoro poszczególne samorządy nie mogą się dogadać, to gdzie jest władza nadrzędna? Gdzie województwo?- 6 4
-
2020-04-06 14:57
Hmm, pomyślmy (1)
Niezależnie od tego, kto jest we władzach centralnych, w Gdyni stara bida. Czy w związku z tym problem stanowi władza centralna, czy może należy szukać go gdzieś indziej?
- 0 0
-
2020-04-06 16:01
w ministerstwach ci sami ludzie
podobnie jak w magistracie.
Zmieniają się tylko czapki.- 0 0
-
2020-04-06 14:58
"PO nie zbudowało, bo... "
z tego samego powodu.
Bo tu ma być kurort i fajne mieszkania z widokiem na morze. Tak jak na Mazurach, dacze z jachtowymi przystaniami.
I nic więcej.- 1 1
-
2020-04-06 14:51
czytam wpisy poniżej i kiwam głową, bo (1)
trzeba mieć tupet i mało w głowie, by pisać nonszalancko głupstwa i jeszcze się tym przechwalać - najwyraźniej nie czytając wcześniej artykulu
- 2 2
-
2020-04-06 16:06
a co cię tak bulwersuje,
we wk...nych ludziach?
W nerwach som to i może "nieco" przerysują...- 0 0
-
2020-04-06 15:32
potrj drodze czrwonej bedzie pomykalo miliom elektykow
a mierzeja bedzie rozkopana i zostawiona na chaszcze i chwasty
- 4 2
-
2020-04-06 16:02
Nie ma i nie będzie już na nic pieniędzy
Wszystko zostało przeżarte ,zmarnowane i rozkradzione przez Współczesnych Bolszewików
- 5 1
-
2020-04-06 16:05
Gdzie jest Horała???
I ta cała reszta towarzystwa co lansowała się na zdjęciach z "wbijania łopat" pod budowe OPAT parę lat temu? Był duży artykuł o tym i ładne focie na tym portalu.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.