• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Wizjoner marek weźmie biała farbę i namaluje

    Ten świat na żółto i niebiesko

    • 4 2

  • Krótko mówiąc Kosakowo ma buspas tam, gdzie słońce nie dichodzi, (1)

    a jedynym kryterium jest dla Kosakowa zwiększenie wyjeżdżającego z gminy strumienia samochodów osobowych (do tego sprowadza się zwiększanie liczby pasów dla ruchu samochodowego), czyli w efekcie zakorkowanie ruchu w dalszych rejonach (czyli już w śródmieściu Gdyni). Szaleństwo oczywiste zdawałoby się od co najmniej kilkunastu lat (a rzeczywiście od ok. 30-40 lat, przećwiczone w USA i Chinach).

    • 5 3

    • Przeczytaj uważnie jeszcze raz.

      I postaraj się zrozumieć. Najwięcej Kosakowo dopłaca przy 2 pasach + buspas

      • 2 2

  • buspas

    oczywiście gdynia chce jak zwykle wszędzie wtykać buspassy kosztem pasa dla samochodów. Jak można zgodzić sę na inwestycję przez Kosakowo gdy będą tylko 2 pasy w tym buspas. Minimum powinny być 3 pasy i ewentualnie w tym buspas. Gdynia i jej władze nigdy nie były zainteresowane polepszeniem warunków dla samochodów. Najlepiej to tylko dla nich buspasy i ścieżki rowerowe a samochody poza miasto. Świadczy o tym też stopniowa likwidacja miejsc parkingowych i wysokie opłaty za parkowanie (i to nawet w niedzielę - inne miasta, znacznie poważniejsze od gdyni mają parkowanie w niedzielę a nawet w sobotę za darmo). Nie rozumiem tak ślepego spojrzenia na całość komunikacji czy transportu w gdyni. Może w przyszłym roku i kolejnych latach to się zmieni kiedy decyzje w tych sprawach będą podejmować nowi, bardziej wyrozumiali ludzie, patrzący szerzej a nie tylko tu i teraz.

    • 8 3

  • Czy pod tym wiaduktem w przyszlosci jest planowane puszczenie pociagu do konczacej stacji dzialki, gdzie obecnie stare tory sie koncza?

    • 2 1

  • Jak zwykle Gdynia!

    Jak zwykle Gdynia jak zwykle prezydent. Zobaczcie co Gdynia zrobiła na ul. Jana z Kolna. Kiedy te bzdury się skończą.

    • 7 2

  • wina Kosakowa (1)

    Niestety wina leży po stronie Kosakowa. Budowa ul. Derdowskiego o szerokości ścieżki rowerowej i nieumiejętne rozwiązanie połączenia z ul. Dąbka skutkuje budową świateł tworzących zator. Niestety nawet drugi wiadukt tego nie zmieni. Może ktoś pamięta że zanim to skrzyżowanie nie powstało korków tam nie było. Wiadukt jest potrzebny bo stary się sypie tylko niech jakiś fachowiec zaprojektuje to skrzyżowanie tak aby ruch odbywał się płynnie i bezkolizyjnie.

    • 4 6

    • Rondo tam powinno być

      • 1 0

  • Kasa wywalona w bloto (1)

    To nie problem waskiego gardła tylko zatoru. Narobili przejść dla pieszych świateł i co z tego że będą 2 pasy jak wszytko stoi na skrzyżowaniu Dąbka z Kwiatkowskiego a jak wracam na kosakowo to 2 przejścia dla pieszych ścieżka rowerowa i krzyżówka przy BP. Wystarczy upłynnić ruch. A teraz zamknięta lewą stroną mózgu dla pieszych i ludzie są zmuszeni korzystać z przejść dla pieszych aby przejść na drugą stronę. Dodatkowo jak autobus wysadzi pasażerów to takun ludzi blokuje ruch przechodząc przez przejścia i Korek przed wiaduktem aż do Kwiatkowskiego

    • 3 2

    • Ty, gminny dzbanie, dlaczego Gdynia ma wydawać miliony na to żebyś ty szybciej wrócił do swojej chatki w środku pola kapusty?

      • 3 0

  • Wciągnąć Kosakowo

    jako dzielnica Gdyni i nie będzie sporu

    • 2 5

  • Jaki bus pas.

    Jaki bus pas. W stronę Kosakowa to nie można zrobić bus pas bo zaraz po prawej stronie za mostkiem jest skręt do stacji i droga do Kosakowa. A w przeciwną stronę to po co.

    • 1 1

  • Kosakowo to bogata gmina. Rządzą tam rozsądni ludzie nie to co Gdynia rządząna przez... co tu dużo ukrywać i..d i o-tów (1)

    • 5 3

    • Niech zasponsorują przebudowę jak bogata

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane