• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • jak dzieci (6)

    to nie można się spotkać i ustalić w lewo albo w prawo, tylko wymieniać się pismami, a w tym czasie setki ludzi dalej codziennie stoi w korkach?

    • 79 6

    • (1)

      Były spotkania, ale Kucyk wie lepiej

      • 20 3

      • Jak zawsze

        • 14 2

    • nie. lepiej mieć wszystko na piśmie, bo pozniej wyjdzie jakiś pan i powie "ze tamci zli i blokują" (2)

      • 16 0

      • (1)

        ale Mareczek od kilku miesięcy na pisma nie odpowiada.

        • 15 2

        • bo on pisac nie umie, tylko farba na biało malować albo kredkami po mapie

          • 9 2

    • Prawda jest taka, że to gminie Kosakowo powinno pilnie zależeć na budowie wiaduktu z uwagi na dynamiczny rozwój budownictwa mieszkalnego w gminie. Istniejący wiadukt nie jest przecież z gumy i już niedługo skutecznie się zablokuje.

      • 3 0

  • Trudno odmówić rozsadku (2)

    Wypowiedzi przedstawiciela Kosakowa, samo dobudowanie dwóch bus pasów niewiele pomoże. Może zastosować wariant z Chwarzna, z jednym buspasem otwieranym sygnalizacja i ustawionym kontra ruch?

    • 55 22

    • (1)

      ale decyduje Mareczek z Gdyni.

      • 12 3

      • Rozsądku? Byle wtłoczyć więcej samochodów? A może by się tak wzięli za lepsza komunikację publiczna?

        • 8 20

  • (1)

    Znowu Marek Ł. ma problem. Spotkania były, ale Mareczek ma misję, aby zakorkować.

    • 116 8

    • Samochodami z gminy Kosakowo?

      • 2 8

  • (2)

    Kosakowo czyli więcej samochodów byle nie dopłacać do komunikacji miejskiej. Proste!

    • 35 62

    • (1)

      No tak, bo jeden pas i jeden buspas załatwi sprawę. Wystarczy spojrzeć na niedawną przebudowę kwiatkowskiego co ma sens a co nie. Buspas w dół przez przepustowość świateł i częstotliwość przejazdu autobusu jest całkowicie pozbawiony sensu, spowodował zatory.

      • 15 3

      • Buspas w dół spowodował zator w twojej głowie

        • 1 5

  • Bez buspasow (5)

    I problem rozwiązany. Jutro proszę wziąć się do roboty.

    • 69 16

    • Z władzami Gdyni jest bardzo trudno się porozumieć w każdej sprawie (3)

      • 18 1

      • (2)

        z władzamu czyli z Markiem Ł.?

        • 9 0

        • (1)

          A może więcej autobusów z Kosakowa a nie więcej samochodów?

          • 7 3

          • które jak na Wielkopolskiej utkną w korku.
            Kosakowo ma rację likwidacja wąskiego gardła + więcej autobusów.

            • 6 3

    • Stan umysłu. Ograniczony do jednej opcji.

      Czemu chcesz nie chcesz rozwijać infrastruktury pod komunikacje miejską. Gdyby komunikacja jeździła pewniej i szybciej, znaczna część ludzi zrezygnowałaby z samochodów i kolejne pasy nie byłyby potrzebne. Twój pomysł to utopia. nawet niezliczona ilość pasów dla samochodów, nie zlikwiduje korków. Przez takich ograniczonych jak ty...

      • 8 4

  • ponad 5 miesięcy szukają odpowiednich słów na to, żeby przygotować odpowiedz

    • 62 0

  • Gdynia i reszta swiata (1)

    To granica miedzy czescią pucko-azjatycką a cywilizacją modernistycznej Gdyni.
    BTW mieszkasz daleko dojezdzaj komunikacją miejska, brak bedzie korków.

    • 32 65

    • Nie ma nic żałośniejszego,

      niż przeciętne miasteczko, z bardzo średnim potencjałem, które udaje metropolię.

      • 11 9

  • Gdynia (20)

    A dlaczego moje miasto ma finansowac dojazd dla mieszkancow Kosakowa, niech jezdza do Pucka do pracy albo Rewy....
    Podatki placa gdzie indziej a ja na tym cierpie

    • 72 138

    • (1)

      Twoje miasto to już totalne dno, więc lepiej go nie dobijać odgradzając się od świata i biznesu z zewnątrz.

      • 37 19

      • Panie Biznesmenie z Mostów

        potężne rynki zbytu z Pucka czekają. Niech nas Pan nie ratuje, nie potrzebujemy Pana, a w szczególności Pańskiego bizneswana na trawniku w centrum

        • 13 4

    • Tam kupili mieszkania za Szperkiem dotychczasowi mieszkańcy Gdyni (3)

      Ich firmy w Gdyni płacą podatki na rzecz Gdyni

      • 27 14

      • (1)

        ale to jest argument za czym?

        • 9 4

        • Żeby zaoszczędzić 40zł

          I płacić mniejsze składki OC za auto w Pucku ale żyć w Gdyni

          • 6 1

      • no i ? Niech Kosakowo im buduje drogi a nie Gdynia.

        • 17 2

    • (1)

      Słuszna racja Panie Januszu. Niech te darmozjady z ościennych gmin siedzą u siebie, a my mieszkańcy Witomina, Chyloni, Leszczynek i innych wielkich dzielnic sobie poradzimy!!! Nam dużo nie trzeba, jakaś praca, Biedronka, żabka i sklep monopolowy czynny w niedzielę w zupełności wystarczą. A jak nowobogaccy z Kosakowa i okolic chcą drogi to niech budują za swoje i najlepiej żeby to była droga omijająca Gdynię bo po co nam tyle ludzi.

      • 21 7

      • a Pan tak całe życie tylko w swojej dzielnicy siedzi?

        • 4 2

    • z tego samego powodu

      z którego Kosakowo jest gotowe partycypować w 50% kosztów tej inwestycji.
      A ty, Janusz, siedź sobie na tym Witominie i nie ruszaj się poza granice miasta, bo musiałbyś jeździć po drogach, za które Gdynia nie zapłaciła.

      • 12 7

    • Analogie (1)

      Jak jesteście tacy samowystarczalni w tej Gdyni, to odetnijcie się od Kosakowa i poproście Gdańsk i Sopot aby odciął Was. Robicie takie same korki w tamtych miastach.

      • 6 7

      • ciekawe którędy gdynianie jeżdżą do Mechelinek albo Rewy

        ;)

        • 9 8

    • ograniczony

      A Ty człowieku to nigdy dalej poza granice Gdyni pewnie nosa nie wyściubiłeś

      • 4 4

    • Ktoś tu chyba zapomina że za wspomnianym w artykule mostem dalej ciągnie się Gdynia, nie tylko Kosakowo. Ale co może wiedzieć przykładowy Janusz którego życie zamknięte jest w kręgu dom-biedronka-kościół.

      • 9 6

    • To po co drogi wyjazdowe z Gdyni (1)

      To nie jeździcie na Rewę, na półwysep przez Kosakowo, psy ogrodnika

      • 4 4

      • zamknijmy przejazdy między Gdynią a Kosakowem to się szybko dowiemy komu bardziej zależy. Niestety wyprowadzka na przedmieścia i dojeżdżanie samochodem do centrum to dużo koszt finansowy i społeczny dla mieszkańców miasta, szczególnie centrum. Nie ma co udawać że tego nie ma. Jest i im szybciej Kosakowiczanie to zrozumieją tym mniej radykalna reakcja mieszkańców Gdyni kiedyś nastąpi.
        Buspas nawet z jednym autobusem na godzinę ogranicza ilość samochodów i o to chodzi!

        • 8 7

    • (3)

      Durniu to dlaczego pół Gdyni przyjeżdża do Rewy na plażę a nie zostaje u siebie

      • 4 5

      • (1)

        wiesz co? postawmy szlaban przy Szperku i zamknijmy ruch, my mamy swoje plazę i tą brudną Rewę z petami w piasku mozna olać, a Ty znajdziesz pracę w Pierowszynie i szkołę dla dzieci w Mostach? Raczej nie, więc milcz!

        • 4 3

        • Hahaaaa

          Szperk nie jest już w Gdyni...szlaban postawić trzeba przed skrzyżowaniem na wysokości BP...I wara mieszkańcom z naprzeciwka tam robić zakupy, a gdyniakom pracować :)))))

          • 1 2

      • Po co jechać do Rewy,

        jak na plaży jest czarny od węgla piasek i brak miejsca na zaparkowanie samochodu. Wszędzie pozastawiane przez turystów w liczbie 400 osób ze śląska.

        • 4 2

    • Twoje bieda miasto jest zadluzone po uszy

      Na miliard! A wieś Kosakowo to jedna z najbogatszych gmin w Polsce, i to biedna Gdynia nie che dołożyć 50%. Ten wiadukt nie jest w Kosakowie, ale nas stać żeby zapłacić.

      • 1 4

  • Po co buspasy? (2)

    Przecież mają lotnisko.

    • 51 8

    • Proponuję 3 pasy. (1)

      Jeden buspas i dwa na drogi rowerowe.

      Taką mam koncepcję.

      • 15 2

      • podpisano Marek Kucyk

        • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane