- 1 Nocna komunikacja do poprawki (117 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (331 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (61 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (49 opinii)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (326 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas
Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. Dąbka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.
Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.
W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji
Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.
Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.
I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.
Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.
Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji
Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.
Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.
- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę
O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.
- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.
Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).
Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.
Opinie (368) 8 zablokowanych
-
2022-10-11 08:10
Szlaban (5)
Może czas najwyższy go postawić na granicy z Kosakowem i zlikwidować trasy autobusowe na Suchy Dwór i do Rewy. Szkoły w Gdyni tylko dla mieszkańców
- 11 11
-
2022-10-11 08:21
I cóż by ta starzejąca się Gdynia
zrobiła bez przyjezdnych pracowników i uczniów?
- 5 3
-
2022-10-11 10:11
Popieram! I na granicy z Sopotem i Gdańskiem też mur postawić. (2)
Gdynia miasto dla prawdziwych Gdynian!
- 2 1
-
2022-10-11 10:26
Rozwalić węzeł w W.Kacku i zamurować drogę do Chwaszczyna (1)
Zrobić wokół Gdyni średniowieczny mur beż bram
- 2 2
-
2022-10-11 10:30
przesada ale jeden pas dla samochodów a drugi dla autobusów - to by było dobre rozwiązanie.
- 1 1
-
2022-10-11 20:04
Mur
Tylko mur żelbet załatwi sprawę, i będzie w Gdyni pięknie znowu, tylko mur
- 1 0
-
2022-10-11 08:13
M. (1)
Od dawna władze Gdyni znały problem i nic w tym kierunku nie zrobiły bo ważniejszy jest park centralny a to że dzieci młodzież ucząca się i nie tylko ma problemy aby dojechać na czas do szkół uczelni czy lekarza by karetki i inne służby mogły zdążyć na czas to nie jet ważne przeżucanie winy na sąsiednie gminy to jakiś żart.
- 23 3
-
2022-10-11 21:43
Kosakowo pozamykalo szkoły?
- 1 0
-
2022-10-11 08:18
Rozebrać i po problemie
- 8 0
-
2022-10-11 08:20
Ja tam polecam budowę 10 pasów
Dwa pasy na wprost, buspas, dwa pasy do skrętu w prawo. W drugą stronę buspas, dwa pasy jazdy na wprost, dwa pasy ze skrętu na Derdowskiego i to wszystko w klasie drogi S. bo nikt nie lubi stać w korku :)
- 8 7
-
2022-10-11 08:24
1 pas i 1 buspas - wiadomo dlaczego
1 pas dla mieszkańców, 1 buspas dla urzędu miasta co by turyści mogli dojechać i wrócić jeszcze szybciej na imprezy organizowane na lotnisku - co za porażka. Sytuację poprawią tylko 2 pasy + buspas, a za 20 lat to i tak pewnie będzie za mało!
- 21 2
-
2022-10-11 08:27
I Kosakowo ma racje , budowac cos co nic nie poprawi nie ma sensu .
jeden wiadukt juz jest , sa na nim dwa pasy w przyszłosci oba w kierunku centrum. Na nowym dwa lub trzy w kierunku przeciwnym to ma sens . gdyby zbudownao nowy z jednym pasem dla wszystkich i bus pasem i na starym wydzielono bus pas pozostanie tak samo jak dzis. czyli korkow ciag dalszy i tylko szkoda kasy .
- 34 3
-
2022-10-11 08:29
(2)
Kosakowo niech się buja, nasr*li tam bloków wybudowanych przez deweloperów a teraz wielki płacz że stoi się w giga korkach, było myśleć o infrastrukturze w trakcie zabudowy ogromnych osiedli budowanych przez ES itp.
- 17 16
-
2022-10-11 08:32
Te bloki powstają tam, bo (1)
Gdynia ma niewiele do zaoferowania, a za mieszkania na obrzeżach (Wiczlino, Chwarzno) trzeba płacić po 10000 zł/m. Czy młode małżeństwo ma cierpliwie czekać 10-15 lat, aż jeden lub drugi samorząd wybuduje drogę?
- 5 3
-
2022-10-11 08:43
Chyba każdy nabywca był świadomy gdzie nabywa mieszkanie i czego można się spodziewać za tą cenę, chyba że był naiwny i wierzył w broszury dewelopera z adnotacja dojazdu do miasta w kilka minut - szkoda że deweloper nie wspomniał o czasie wyjazdu o 4 rano. Farmazony w postaci powstania kolejki, włożyć miedzy bajki można.
- 7 1
-
2022-10-11 08:29
Brawo Gmina Kosakowo!!!
chapeau bas
- 15 7
-
2022-10-11 08:29
Przepraszam ale zawile to jest napisane. Z tego co rozumiem to Gdynia chce mieć w jedna stronę 2 pasy a w druga 1 pas i buspas? Natomiast Kosakowo nie chce buspasa pozostawiajac oba pasy dla wszystkich?
- 7 1
-
2022-10-11 08:35
To samo co na Kwiatkowskiego
W przypadku przebudowy Kwiatkowskiego, Gdynia sama się zorientowała, że jeden pas dla aut i buspas w kierunku Kosakowo to za mało i szybko dobudowali trzeci pas (2 dla aut, trzeci buspas). Nic nie uczą się na błędach i kawałek dalej znowu chcą mieć jeden pas dla aut + buspas.
- 23 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.