• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Szlaban (5)

    Może czas najwyższy go postawić na granicy z Kosakowem i zlikwidować trasy autobusowe na Suchy Dwór i do Rewy. Szkoły w Gdyni tylko dla mieszkańców

    • 11 11

    • I cóż by ta starzejąca się Gdynia

      zrobiła bez przyjezdnych pracowników i uczniów?

      • 5 3

    • Popieram! I na granicy z Sopotem i Gdańskiem też mur postawić. (2)

      Gdynia miasto dla prawdziwych Gdynian!

      • 2 1

      • Rozwalić węzeł w W.Kacku i zamurować drogę do Chwaszczyna (1)

        Zrobić wokół Gdyni średniowieczny mur beż bram

        • 2 2

        • przesada ale jeden pas dla samochodów a drugi dla autobusów - to by było dobre rozwiązanie.

          • 1 1

    • Mur

      Tylko mur żelbet załatwi sprawę, i będzie w Gdyni pięknie znowu, tylko mur

      • 1 0

  • M. (1)

    Od dawna władze Gdyni znały problem i nic w tym kierunku nie zrobiły bo ważniejszy jest park centralny a to że dzieci młodzież ucząca się i nie tylko ma problemy aby dojechać na czas do szkół uczelni czy lekarza by karetki i inne służby mogły zdążyć na czas to nie jet ważne przeżucanie winy na sąsiednie gminy to jakiś żart.

    • 23 3

    • Kosakowo pozamykalo szkoły?

      • 1 0

  • Rozebrać i po problemie

    • 8 0

  • Ja tam polecam budowę 10 pasów

    Dwa pasy na wprost, buspas, dwa pasy do skrętu w prawo. W drugą stronę buspas, dwa pasy jazdy na wprost, dwa pasy ze skrętu na Derdowskiego i to wszystko w klasie drogi S. bo nikt nie lubi stać w korku :)

    • 8 7

  • 1 pas i 1 buspas - wiadomo dlaczego

    1 pas dla mieszkańców, 1 buspas dla urzędu miasta co by turyści mogli dojechać i wrócić jeszcze szybciej na imprezy organizowane na lotnisku - co za porażka. Sytuację poprawią tylko 2 pasy + buspas, a za 20 lat to i tak pewnie będzie za mało!

    • 21 2

  • I Kosakowo ma racje , budowac cos co nic nie poprawi nie ma sensu .

    jeden wiadukt juz jest , sa na nim dwa pasy w przyszłosci oba w kierunku centrum. Na nowym dwa lub trzy w kierunku przeciwnym to ma sens . gdyby zbudownao nowy z jednym pasem dla wszystkich i bus pasem i na starym wydzielono bus pas pozostanie tak samo jak dzis. czyli korkow ciag dalszy i tylko szkoda kasy .

    • 34 3

  • (2)

    Kosakowo niech się buja, nasr*li tam bloków wybudowanych przez deweloperów a teraz wielki płacz że stoi się w giga korkach, było myśleć o infrastrukturze w trakcie zabudowy ogromnych osiedli budowanych przez ES itp.

    • 17 16

    • Te bloki powstają tam, bo (1)

      Gdynia ma niewiele do zaoferowania, a za mieszkania na obrzeżach (Wiczlino, Chwarzno) trzeba płacić po 10000 zł/m. Czy młode małżeństwo ma cierpliwie czekać 10-15 lat, aż jeden lub drugi samorząd wybuduje drogę?

      • 5 3

      • Chyba każdy nabywca był świadomy gdzie nabywa mieszkanie i czego można się spodziewać za tą cenę, chyba że był naiwny i wierzył w broszury dewelopera z adnotacja dojazdu do miasta w kilka minut - szkoda że deweloper nie wspomniał o czasie wyjazdu o 4 rano. Farmazony w postaci powstania kolejki, włożyć miedzy bajki można.

        • 7 1

  • Brawo Gmina Kosakowo!!!

    chapeau bas

    • 15 7

  • Przepraszam ale zawile to jest napisane. Z tego co rozumiem to Gdynia chce mieć w jedna stronę 2 pasy a w druga 1 pas i buspas? Natomiast Kosakowo nie chce buspasa pozostawiajac oba pasy dla wszystkich?

    • 7 1

  • To samo co na Kwiatkowskiego

    W przypadku przebudowy Kwiatkowskiego, Gdynia sama się zorientowała, że jeden pas dla aut i buspas w kierunku Kosakowo to za mało i szybko dobudowali trzeci pas (2 dla aut, trzeci buspas). Nic nie uczą się na błędach i kawałek dalej znowu chcą mieć jeden pas dla aut + buspas.

    • 23 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane