• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Gdynia i tak nie ma kasy

    więc szkoda czasu na pisma i artykuły.

    • 20 0

  • Ooo Pani Grzegorczyk się znalazła!

    Gdzie pani była, jak uruchomiono buspas na Wielkopolskiej?
    A poza tym, widać, że Kosakowo nie chce rozwijać zbiorkomu, tylko samochodziki i samochodziki...

    • 17 8

  • Żeby Gdynia musiała się uczyć logicznego myślenia od Kosakowa... Naprawdę jest się czego wstydzić, bo wszelkie okoliczne miasta zaczynają wyprzedzać ją inwestycyjnie i logistycznie.

    • 50 6

  • I te buspasy

    Czy w dzisiejszych czasach to jest aż tak niezbędne, gdzie w tak newlargicznych miejscach jest poprostu kolejnym generatorem korków ma sens? Wywalają miliony po to, żeby i tak korki jak były tak pozostaną, a królować mają bus pasy. No to dla kogo ta przebudowa?

    • 50 8

  • Dlaczego wiadukt (1)

    musi być koniecznie kluczowy, a nie kłódkowy? To jakiś - bezmyślny - szał z tym kluczowym. Jeszcze tylko brakuje - ciężko powiedzieć. No, tak, język polskawy rozwija się w najlepsze!

    • 10 4

    • Wiadukt może być też dedykowany

      Ciekawe kiedy sympatia zacznie oznaczać współczucie :)

      • 0 0

  • moim zdaniem (4)

    Gdynia powinna na rogatkach ustawić sygnalizację świetlną o określonej przepustowości i po prostu nie wpuszczać więcej niż określoną ilość samochodów (mniejszą niż teraz). Pod granicą można zrobić przystanki autobusowe i zapraszać do kupowania biletów. A Kosakowo jak chce to niech robi parkingi przesiadkowe po swojej stronie. Wysiłki Gdyni żeby ułatwić dojazd z gmin ościennych do centrum do masochizm i pewna porażka.

    • 32 64

    • Tylko ci z ościennych gmin pracują w firmach "trójmieskich" gdzie firmy te płacą podatki w danym mieście.
      Poza tym w Gminie Kosakowo ok 30% mieszkańców płaci podatki w Gdyni gdyż tam są zameldowani. Proszę się przejechać po nowych osiedlach i sprawdzić ile jest tablic rejestracyjnych GPU a ile GA

      • 9 9

    • Karetka, straż pożarna w takim korku. Myślenie nie jest Twoją mocną stroną, może daj spokój.

      • 3 0

    • Tak

      Drogi gdyńskie nie powinny się łączyć z krajowymi i z miejscowościami ościennymi, powinny na wylocie być zamurowane, genialne

      • 3 2

    • Mur

      Mur, żelbet powinna

      • 2 0

  • Kosakowo grunty pod budowy wyprzedało i teraz ma wszystko w głębokiej d... Wójt i jego otoczenie tak prawdę mówiąc mało o co dba. Szkoda, że wybory przesunęli, bo trzeba szukać nowego włodarza,za tego chłopaczka w przykrótkich rurkach

    • 12 20

  • Główny problem w Gdyni to

    potężne mniemanie włodarzy miasta o swojej nieomylności

    • 46 4

  • Artykuł nie artykułuje na czym dokładnie polega różnica zdań pomiędzy Gdynią a Kosakowem, tylko ogólniki.

    • 9 9

  • Opinia wyróżniona

    a dlaczego (24)

    A dlaczego nie można trochę perspektywicznie zrobić wiaduktu z 4 pasami już teraz a w przyszłości wykorzystywać niektóre jako bus pasy? Chlapnąć farbą jest nieco łatwiej niż zbudować nowy wiadukt.

    • 338 34

    • w urzędach tego nie kumają (5)

      oni tylko kumają jak od portu kolejne tereny pod deweloperkę zabrać

      • 40 10

      • (2)

        auta przejadą i co dalej? gdzie zaparkują w Gdyni?

        • 11 9

        • I tak wjadą ale po postoju w korku

          • 0 1

        • A muszą parkować w Gdyni?

          Może wcale tam nie jadą?

          • 1 1

      • To niechaj idą na całość. (1)

        Zlikwidować trawniki, zlikwidować całą infrastrukturę, zalać betonem i asfaltem niechaj sobie wszyscy jeżdżą jak chcą, niech stawiają swoje auta gdzie i jak chcą. A tak po prawdzie, zacznijcie wreszcie przestrzegać istniejące przepisy, a zrobi się nagle więcej miejsca. Korki powodują durnie, którzy muszą wjechać na skrzyżowanie, jak jest brak możliwości opuszczenia. Szybcy i wściekli durnie, którym przepisowe 50 to tylko połowa ich chęci jazdy, a póżniej płaczą i wymyślają, że jakaś katapulta i jadący filmowcy z telefonami w rękach i aby coś nagrać zwalniają niemal do zera.

        • 4 3

        • Szkoda że decydenci nie chcą zobaczyć dlaczego ten odcinek się blokuje, może kiedyś ktoś zechce zobaczyć że sekwencja świateł na Kwiatkowskiego na odcinku od Płk Dąbka do Estakady nie ma nic wspólnego z logiką

          • 2 0

    • (4)

      To proste, pooglądajcie sobie jak powstają korki. Nawet jak będzie 5 pasów to i tak będą powstawały korki z biegiem czasu.

      Polecam poczytać o autostradach w USA jak myśleli, że będą poszerzać i zacznie działać ;)

      • 34 31

      • I co o tych autostradach ? tzn że mamy stać na zawsze w korkach bo w stanach za dużo autostrad zrobili ? opanuj się. (1)

        Poza tym w USA był problem z tym że autostrady miały za dużo pasów, po 4-5 a nie jak u nas po 2. Więc serio Twoj post jest z d..py

        • 12 8

        • Jeśli nie zrozumiałeś jego sugestii to przetłumaczę

          Nieważne, jaka skala inwestycji - mieszkając w słabej lokalizacji zawsze będziesz stał w korkach

          • 12 6

      • Gdynia i Kosakowo to nie miasto w USA

        nie ta liczba mieszkańców, inne potrzeby komunikacyjne. W większości miejsc 2 pasy + buspas w zupełności wystarczają

        • 14 2

      • a widzisz różnicę skali?

        Może coś zbliżonego do naszych uwarunkowań?
        Skandynawskie miasto, drugie w Danii (a rozmiaru Gdyni) ma trzy obwodnice 2+2 (autostrady) i dogodne drogi promieniowe o podobnych parametrach. Również "w centrum" mają stocznię (mniejszą), port (większy i właśnie rozbudowywany o 100%) i linię kolejową z zapleczem.
        Dziesiątki lat ewolucyjnego rozwoju...

        • 7 0

    • Wiesz, może dlatego, że to tyle kasy jakiej nie zarobisz do końca życia?

      • 4 1

    • bo Gdynia nie chce więcej samochodów z Kosakowa (2)

      zapraszamy autobusami

      • 25 20

      • A z Gdyni-Pogórza to kto jeździ tamtędy samochodami ? (1)

        • 13 4

        • Frajerzy, którzy uwierzyli deweloperowi

          • 10 5

    • Bo liczba pasów nic nie zmienia (7)

      na dłuższą mete wszystko się zakorkuje tak czy inaczej. Zobacz kiedy wybudowano obwodnicę i jaki był ruch, kiedy oddawano ją do użytku. I zobacz, jak wygląda teraz.

      • 13 9

      • Niektórzy ciągle wierzą w odchudzanie metodą popuszczania pasa (1)

        • 6 6

        • a niektórzy mylą

          przyczyny ze skutkami.

          I zamiast badać sprawę przyjmują z góry założoną tezę.
          Oraz wnioski (błędne) wdrażają metodami hunwejbinów.

          • 2 2

      • Bo trzeba myśleć przyszłościowo a nie żyć dniem dzisiejszym (2)

        Gdyby od razu wybudowali po 3 pasy jak teraz robią to w niektórych miejscach to nie trzeba by teraz dobudowywać trzeciego pasa na obwodnicy. Plany już są od jakiegoś czasu ale kiedy to zrealizują ? To są olbrzymie koszty.

        • 3 6

        • W czasie jak robiono obwodnicę, to robiono przyszłościowo po 2 pasy w jednym kierunku. (1)

          Jadąc przez całą obwodnicę byłe okresy pustki na jej całej długości. Nikogo nie wyprzedziło się, ani nikt nie wyprzedzał. Samochodów było tyle, że mogła je wszystkie policzyć jedna osoba.

          • 7 1

          • Litości

            Ludzie obwodnica była planowana co najmniej z miejscem na trzeci pas, ale kochane polski oszczędności spowodowały wycofanie się z tego i koszty calkowite mamy parokrotnie wyższe. System drogowy to nie tylko wygodne przemieszczanie mieszkańców ale też transport. Uwielbiam przykłady z USA "o 5 zakorkowanych pasach autostrady" ludzie w połowy tej infrastruktury nie mamy, nie mówiąc o populacji. Najpierw osiągnijmy pewien poziom i wtedy planujmy żeby nie popadać w betonowanie. 3 pasmowa droga eskpresowa/autostrada otaczającą miasto i/lub tranzyt do innego, to nie to samo co 5 pasmowa droga przez centrum miasta.

            • 3 1

      • No i niech sobie bedzie ten korek, im dalej sie zacznie, tym bedzie mniejszy. I nie bedzie stac na wiadukcie.

        • 2 0

      • a kontenerów ile wożono wtedy?

        Problemem obwodnicy nie jest ruch osobowy a ciężki ruch towarowy.

        • 3 1

    • Żadnych buspasów! Zbudować porządny wiadukt, to buspasy nie będą potrzebne

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane