• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas

Piotr Weltrowski
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka. Tak aktualnie wygląda wiadukt w ciągu ul. Dąbka.

Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. DąbkaMapka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.



Ile pasów powinien mieć nowy, dobudowany wiadukt?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to aktualnie najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji



Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.

Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.

I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.

Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.

Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji



Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.

Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.

- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.

Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę



O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.

- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.

Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).

Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.

Opinie (368) 8 zablokowanych

  • Łucyku Marku, obiecuję stawiać się na twoich spotkaniach wyborczych i zadawać tobie proste pytania. Zadaj sobie trud i się przygotuj. Twój narcyzm sprawdza się w kontaktach z podległymi urzędnikami, na spotkaniu wyborczym w najlepszym razie zrobisz z siebie pośmiewisko. Więcej pokory panie urzędniku!!!

    • 66 4

  • Gdynia miasto konfliktów? Czy celowe zagranie urzędników?

    Skoro urzędnicy nie mogą się dogadać to znaczy albo "większy" jest "mądrzejszy" albo jest to celowe działanie tzw. urzędnicze granie na zwłokę tak aby przez kolejne lata nic nie powstało prócz wizualizacji.

    • 51 4

  • Gdynia ma ogromne zadłuzenie, czym dłużęj odpowiada tym dłużej nie płaci.

    • 45 2

  • problemem jest brak w projekcie dwóch dwukierunkowych dróg rowerowych z kazdej strony jezdni

    , żeby przez to spełniały wymagania techniczne i prowadziły w kierunku poruszania się rowerzysty.
    Do nikogo nie dociera, że rowerzysta nie musi się poruszać po drodze rowerowej, a ma pełne prawo jechać obok po jezdni w taki sposób, aby dla własnego bezpieczeństwa samochody go nie wyprzedzały.

    • 7 31

  • Kosakowo ma 100% racji (4)

    Buspasy mają bardzo ograniczoną użyteczność, w wielu miejscach na świecie się od nich odchodzi. Samochodów i tak będzie przybywać, podobnie jak ludzi - wraz z rozwojem aglomeracji. Jeden dodatkowy pas czy buspas kompletnie nie spowoduje odczuwalnej poprawy, a nawet jeśli, to za rok - dwa będzie i tak gorzej, niż jest teraz. Budowli takich jak wiadukty nie buduje się na rok czy dwa, a na dziesięciolecia. O tym trzeba pamiętać, jeśli planuje się jakikolwiek rozwój.

    • 117 21

    • (1)

      Powiedział mieszkaniec kosakowa

      • 7 20

      • Ja akurat popieram tworzenie buspasów

        ale tu rozumiem podejście Kosakowa. Dla mieszkańców Kosakowa, propozycja gdyńska da niewiele korzyści. Poprawa nastąpi jedynie dla gdyńskich autobusów, które dają niewielką korzyść dla Kosakowa.
        Nie rozumiem Gdyni. Wiadukt dwupasmowy (w tym buspas) na pewno nie jest tańszy o 50% od trzypasmowego, a za taki Kosakowo oferuje 50%, więc Gdynia by mniej zapłaciła, gdyby zdecydowano się na trzypasmowy.

        • 11 2

    • (1)

      Pomysł zadłużonej Gdyni - likwidacja wąskiego gardła przez zostawienie tak jak jest.
      Kosakowo ma rację - jest probem to zlikwidujmy go + rozwój transportu zbiorowego.
      W Kosakowie wiedzą, że nie można wszystkich zmusić do autobusów w 100%.

      • 23 3

      • Bo autobusów u nich jak na lekarstwo i sami jeżdżą głownie samochodami

        Więc dla nich autobusy są obojętne

        • 2 8

  • Bezsensowna i droga inwestycja.

    Wystarczy namalować farbą drogi rowerowe i będzie idealnie.

    • 28 4

  • Kosakowo to pasożyt drążący Gdynię. (3)

    • 25 70

    • Ten pasożyt pracuje i robi biznesy w Gdyni. Na tym polega aglomeracja czy w Londynie czy wiosce jak Gdynia.
      Marek chciałby postawić płot, ale już bankrutująca, anytymieszkańcowa Gdynia upadłaby wtedy całkowicie.

      • 11 5

    • A na plaże do Rewy i Mechalinek to pełne ludzi autobusy z Gdyni przyjedżają

      • 6 3

    • Gdyby odciąć Kosakowo to zostanie smutna Gdynia ze średnią wieku 87 lat

      • 9 4

  • (1)

    Lobby samochodziarzy z kosakowa rzuciło się na opinie.

    • 25 54

    • Wojtek to ty?

      • 7 1

  • (1)

    Może mieć i 5 pasów, dopóki są światła przy BP i tak będzie się korkowało.

    • 26 10

    • A najwięcej mają do powiedzenia

      Cwaniaki co się wyprowadzili 10m za granicę Gdyni, płacą składki OC w Pucku ale korki ,które generują w Gdyni mają wpływ na wyliczenia składek przez ubezpieczalnie

      • 10 5

  • Dyskusja bezsensowna.

    Gdynia I tak nie ma kasy.

    • 56 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane