- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (37 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (265 opinii)
- 3 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (40 opinii)
- 4 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (318 opinii)
- 5 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (118 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
Budowa kluczowego wiaduktu. Spór Gdyni i Kosakowa o liczbę pasów i buspas
Gdynia i Kosakowo miały podzielić się kosztami przebudowy wiaduktu na ul. Dąbka, który od lat stanowi wąskie gardło dla ruchu na północ miasta i dalej, do ościennych gmin. Inwestycję zapowiadano na ten rok. Okazuje się jednak, że projekt jest opóźniony i obecnie przygotowuje go sama Gdynia. Kością niezgody okazała się liczba pasów oraz buspas.
Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem. To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.
W 2019 roku Kosakowo i Gdynia porozumiały się w sprawie inwestycji
Władze Gdyni (ale też i Kosakowa) od lat są świadome problemu. Dlatego też już ponad trzy lata temu obie gminy porozumiały się w sprawie wybudowania nowego wiaduktu w tym miejscu. Miał on zapewnić nie tylko większą przepustowość dla aut, ale i pomieścić drogę rowerową.
Pierwszy przetarg na projekt nowego wiaduktu ogłoszono jeszcze w 2019 roku. Zakładano wówczas, że dokumentacja będzie gotowa wiosną 2021 roku, a realizacja samej inwestycji ruszy w 2022 roku.
I choć oferty w kolejnych przetargach okazywały się droższe, niż zakładano, to ostatecznie - w lipcu 2020 roku - Gdynia zdecydowała się podpisać z wykonawcą umowę na przygotowanie dokumentacji. Podtrzymano także datę rozpoczęcia inwestycji.
Jednak od tego czasu temat zniknął z miejskich komunikatów.
Gdynia: Kosakowo wycofało się z inwestycji
Postanowiliśmy zapytać urzędników, na jakim etapie znajdują się prace nad dokumentacją. Odpowiedziano nam, że projekt wciąż powstaje, a równocześnie przygotowywany jest też budżet inwestycji.
Co ciekawe, gdyńscy urzędnicy zaznaczyli przy okazji, że nad inwestycją pracują samodzielnie.
- Gmina Kosakowo odmówiła partycypowania w kosztach przygotowania dokumentacji projektowej, pomimo podpisanego wcześniej porozumienia z miastem Gdynia. Nie wyraziła także chęci partycypowania w kosztach budowy - mówi Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu.
Kosakowo: chcemy wspierać projekt, ale tylko gwarantujący poprawę
O wyjaśnienie poprosiliśmy władze Kosakowa. W odpowiedzi przesłali nam pismo wójta gminy skierowane do prezydenta Gdyni i datowane na 25 kwietnia 2022 tego roku.
- Do dziś nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi - twierdzi Anna Chojnowska, kierownik kancelarii wójta Kosakowa.
Z pisma tego wynika, że przedstawiciele Kosakowa uważają, że wybrany przez Gdynię wariant inwestycji - zakładający stworzenie na nowym wiadukcie dwóch pasów, w tym jednego buspasa - niewiele zmieni.
Przy czym przedstawiciele Kosakowa nadal deklarują partycypowanie w kosztach, o ile powstać miałyby dwa pasy, ale bez buspasa (w takiej sytuacji oferują pomoc w wysokości 25 proc. wartości inwestycji) lub też w sytuacji, gdy powstać miałyby trzy pasy, w tym buspas (przy tym rozwiązaniu oferują wkład w wysokości 50 proc. wartości inwestycji).
Warto tu zaznaczyć, że aktualnie istniejący wiadukt posiada po jednym pasie w obie strony. Kwestią sporną jest tylko liczba pasów (i ewentualnie istnienia buspasa) na nowym, drugim wiadukcie.
Opinie (368) 8 zablokowanych
-
2022-10-12 10:19
Minimalizm gdynski
Minimalizm gdynski to od wielu lat standard UM Gdynia. Bez pomyslu, bez wizji, byle taniej, byle do kolejnych wyborow.
- 1 2
-
2022-10-12 10:22
Kosakowo trzezwo na tonpatrzy i nie daje sie zwariowac
Z tymi buspasami
- 2 2
-
2022-10-12 10:27
male tam byle korki
moze lepiej zasypac dziure i zrobic zwykla droge? z reszta kiedys tam w dalekiej przyszlosci lub w fazie marzen...mialabyc tam jeszcze lub bedzie, pkm'ka, i jak ma sie to do planu budowy, ktory jest kolejnym nieujednoliconym inwestycyjnie planem niedarmowym z reszta, niekonczacym sie...
- 0 1
-
2022-10-12 11:43
Buspas na 50 metrów
do gdyńskich dzielnic nie może zainteresować Kosakowa. To oczywiste.
- 1 0
-
2022-10-12 20:12
Nie rozumiecie !!!
Prezydent Gdyni dba aby MTM miało co robić, zrobią po jednym pasie a za 2 lata nowy przetarg na rozbudowę pracę trzeba szanować !!! a ten pomysł z bus pasami robionymi farbą to sprawa dla prokuratury !!! Chcecie bus pasy - to je budujcie a nie malujcie . Jak u Bareji
- 0 0
-
2022-10-12 20:18
Do Szanownego Pana Redaktora
Mija się Pan z prawdą , rano korki są jeszcze większe niż były w kierunku do centrum Gdyni. Gdyby nie było Bus pasu nie stałyby samochody ani autobusy . Dodam, że tym bus pasem przejeżdża autobus raz na 5 minut t.j 12 pojazdów na godzinę .
Brawo !- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.