• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

  • jak to co zrobić ? (1)

    zburzyć i rozbudować FORUM.

    • 32 11

    • Rozbudować aż do Biskupiej, żebyście w kapciach mogli chodzić na zakupy ;)

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (4)

    Pamiętam oddanie tej estakady do użytku,był to dzień 22 lipca, jednak po dwóch dniach estakada została wyłączona z ruchu na okres dwóch tygodni.Powstała ona na terenach byłego parku , który ciągnął się do ulicy Augustyńskiego.
    Niech zostawią tak jak jest, podobnie z wiaduktem na Zaspie jeżeli brak pomysłu.

    • 82 7

    • (1)

      Teraz estakada pasuje do forum.

      • 0 0

      • A ja mam lepszy pomysł. Wyburzyć estakadę i rozbudować Forum ;) to dopiero byłby widok

        • 3 0

    • od Bramy Oliwskiej do Placu Wałowego była fosa i wały miejskie, park był na miejscu zasypanej fosy i wałów (1)

      • 0 1

      • Trochę cierpliwości

        Mówimy o latach '60 i '70, okres wojen napoleońskich,będzie opisywany w późniejszym terminie.

        • 3 0

  • Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala

    To wszystko są tylko półśrodki. Kiedyś, a nawet całkiem niedługo taki sposób myślenia to się zemści.

    • 0 0

  • Głupi pomysł i chory pomysł.

    Jakieś inne durne pomysły z kładkami i tunelami?

    • 0 0

  • O tak!

    Zdecydowanie mądrego miło posłuchać (poczytać), szczególnie jak pięknie opisał wyprzedawanie działek bez infrastruktury towarzyszącej i pierdołowatość rządzących co do prowadzenia inwestycji dla ludzi.

    Niestety oni mają pomysł, ale tylko jak szybko sprzedać żeby zarobić... Nie myślą przyszłościowo i już na pewno nie o Nas, mieszkańcach

    • 0 1

  • Mam wrazenie, ze Pan Inżynier chetnie by widzial wszedzie autostrady w Centrum. (27)

    A Zaspa jest idealnym przykładem terenu niewygodnego dla pieszych: kładki, brak przejść, byle samochodu mogły zapierd***

    • 156 577

    • właściwie czego oczekiwać po człowieku wykształconym w prlu i specjalizującym się w wiaduktach (9)

      całe życie poświęcił na takie konstrukcje, więc nic dziwnego, że nowe koncepcje w stylu stref 30 go nie przekonują.

      Sam zauważa, że wtedy czasy były inne a teraz są inne - tu się zgadzamy. Ale do dostrzeżenia rozwiązania problemu zakorkowanych miast rozcinanych na części drogami w stylu autostrad po prostu nie jest przygotowany.

      Fajny wywiad, cenne świadectwo, ale niech o współczesnym kształcie miasta decydują współcześnie myślący specjaliści od urbanistyki, a nie inżynierowie z ubiegłego stulecia.

      • 64 118

      • i będziesz durniu 3 godziny wyjeżdżał z miasta. (2)

        • 10 5

        • Pociąg wjeżdża ze stałą szybkością (1)

          Wprowadzić opłatę za wjazd do miasta - 2 zł. I się okaże, że nie ma korków.

          • 0 3

          • większość nie będzie jeździła samochodami po mieście dlatego, że wprowadzono opłatę za wjazd (już wystarczająco dużo kierowcy muszą płacić), tylko dlatego, że nie ma po prostu innej alternatywy. jeśli samochodem z pracy w Gdyni z Gdańska dojeżdżam w 30 minut, a komunikacją miejską w 1.5h to chyba znacząca jest to różnica? W ciągu roku to daje ponad 20 dni więcej spędzonych w komunikacji miejskiej. szkoda na to życia.

            • 0 0

      • Ty to jednak masz pod deklkem coś nie tak... (4)

        Najlepiej zrobić wszędzie strefę 30, co 100m leżaki i co każde skrzyżowanie światła jak na JP a na pewno będzie lepiej....
        Gość dobrze powiedział, nie ma i pewnie długo nie będzie (obym się mylił) chęci na dowalenie deweloperom aby w znacznym stopniu "pomogli" przy inwestycjach jeśli chcą tak budować jak obecnie. Miasto też powinno wziąć się w garść i zacząć krok po kroku ogarniać kolejne odcinki dróg, które w większości są zapchane przez kilka h.

        • 77 33

        • Nie ma Pan racji. A przy okazji prostacko atakuje.

          • 1 3

        • zapchane przez kilka h. ewidedntne klamstwo i falsz. Cale reszta to g...

          • 1 6

        • najlepiej strefa 30 też na obwodnicy powinna być, co 10 metrów leżący policjant itp itd, generalnie wystarczy tych bzdur typu stefa 30

          • 38 5

        • Ty dpod deklem niemasz nic!

          • 10 35

      • koń by się uśmiał po tym komentarzy Twoim hahaha
        już nic więcej nie pisz, bo na złe to wychodzi tylko

        • 2 3

    • facet z poprzedniej epoki (3)

      • 26 71

      • (1)

        fachowiec. I mądry. Nie jakiś nawiedzony

        • 5 1

        • fachowiec od czego?

          od układania cegieł

          • 0 2

      • ty z jeszcze wcześniejszej

        ...średniowiecze

        • 37 15

    • (1)

      Też mam tamte wrażenie.

      • 1 6

      • a w nowej epoce to już po polsku się nie mówi tylko po polskiemu?

        • 2 0

    • (4)

      Ile od lat siedemdziesiątych było na Zaspie wypadków śmiertelnych z powodu wejścia na jezdnię pieszych? Dzięki przejściom pod jezdnią problem wyeliminowano. Nie pisz więc pierdół zwolenniku świateł i utrudniania ruchu w mieście.

      • 46 18

      • to nie wina pieszych (2)

        że sobie jedziesz szybko, ale bezpiecznie. obyś całe życie był na 100% sprawny (nie będziesz). ale będzie wtedy odszczekiwanie...

        • 7 16

        • Jak pieszy będzie przebiegał na czerwonym to kogo będzie wina? Zakład że tak będzie?

          • 7 1

        • Jak pod pociag wejdzie

          To tez wina maszynisty ze za szybko jechal?

          • 12 0

      • W końcu realna ocena sytuacji, zgadzam się w całej rozciągłości.

        • 21 3

    • Zaspa jest jedną z lepiej rozwiazanych dzielnic jeśli chodzi o układ pieszy-samochodowy

      Ale UM z panią prezydent starają się tu na siłę wszystko zepsuć... Ale developer ma zarobić...

      • 13 4

    • piesi mają siedzieć w

      domach i się nie szwędać po ulicach

      • 10 3

    • weź słomę z butów wytrzep

      • 3 3

    • (1)

      Zaspa Młyniec , na odcinku od ul. Hynka do Rzeczpospolitej jakieś 350 m są cztery słownie( cztery) przejścia dla pieszych , ograniczenie do 30km/h.To dla ciebie mało?. podobnie po drugiej stronie , więc Kacper swoje żale nie tutaj.

      • 32 33

      • Ciekawe koordynaty.

        Jedna ulica dochodzi do drugiej to jaki to w końcu odcinek? :D

        • 15 1

    • Juz sie jajogniot znalazl

      • 7 17

  • Dziadek pier.... Wyślijcie go do Chin tam lubią szpetne autostrady w centrum miasta.

    Trzeba rozebrać ten syf jak najszybciej.

    • 2 5

  • Halo Pani Prezydent! (9)

    Słyszy Pani?
    Pan Zygmunt bardzo mądrze mówi.
    Historia z logo przedsiębiorstwa jest bardzo ciekawa.

    • 532 46

    • cha

      Panna Prezydent nie wie?
      korki nadal będą
      a plac po locie co?lepiej sprzedaż z zyskiem?
      A będzie chętny. ?Może Timmermans

      • 2 0

    • Mądrze? To droga do nikąd takie myślenie. (4)

      Moskwa idealnym przekładem miasta tego pana ze snu.
      Kilkanaście obwodnic, niektóre po 12 pasów, brak przejść, ogromne skrzyżowania.
      utopia dla kierofczyka i co.... Moskwa jest najbardziej zakorkowanym miastem świata...
      kilkanascie km jedzie się tam kilka godzin w godzinach szczytu.

      • 13 62

      • Metro wszędzie co 3 minuty - za drobne. No i skromne 12 mln mieszkańców. (2)

        • 32 1

        • Ale Gdańsk nie będzie miał metra

          Ma SKM i PKM i nie potrafi (nie stać nas) na tak co 5 minut, a co dopiero zbudowanie linii podziemnych i takt co 3 minuty...

          • 2 1

        • no metro jest ale wiekszosc przemieszcza sie tam i tak samochodem.

          • 3 7

      • ...

        Ze skrajności w skrajność, standardowa retoryka... :)

        • 22 2

    • (2)

      Wypowiedź tego człowieka tylko pokazuję jak Gdańsk pod względem infrastruktury drogowej jest daleko w tyle za innymi miastami w Polsce. Szkoda tylko, że sami gdańszczanie tego nie rozumieją i dalej żyją w przekonaniu że Gdańsk to najlepsze miejsce do życia

      • 32 5

      • ten człowiek to zwykły budowlaniec

        on nie ma kompetencji do zabierania głosu w sprawach dotyczących infrastruktury drogowej a tym bardziej fachowcami nie są mieszkańcy, więc ich "opinie" można między bajki włożyć

        • 2 10

      • Jak 80% ludzi głosuje na zacofańca to nie ma co się dziwić, że się cofamy. A taki budżet...
        Zaraz zainwestują kilka baniek na następny generator korków na Podwalu i znowu 80% wybierze zacofańca.
        Ale nie ważne, że źle. Ważne że nasze. Taka mentalność.

        • 15 9

  • mi sie podoba w Tokyo (1)

    Jak ktoś nie ma zarezerwowanego miejsca parkingowego, to nie może kupić samochodu. Oczywiście, każdy powie, że tam jest bardzo rozwinięty transport publiczny metro podziemne, naziemne itp ale to właśnie do tego powinniśmy raczej dążyć a nie sytuacji, że w mieście jest więcej ulic niż domów a piesi chodzą kanałami.

    • 4 3

    • Pomijając ,że Tokio ma 10mln mieszkańców ,a aglomeracja Tokijska ma tyle ludzi co Polska

      To w Tokio masz prawdziwe wielopasmowe autostrady przez centrum miasta :)

      • 0 0

  • Wprowadzic limity EURO jak w Berlinie (1)

    A moze Gdansk wprowadzi limit emisji spalin EURO4 jak jest w Berlinie? Patrzac na pojazdy na drogach wyeliminuje to ponad polowe aut z centrum.

    • 7 4

    • W Niemczech

      są naklejki ekologiczne każda benzyna wyprodukowana po 93 roku dostaje zielona naklejke,a diesle bodajże po 2006

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane