• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

  • wyburzyć

    i zrobić ogród!

    • 2 3

  • Temat sam się rozwiąże. Ulepszacze miejskich przestrzeni wprowadzą znów talony na samochody. Nowe i używane. Wydawać będą tylko swoim. Jak komuna to komuna.

    • 2 1

  • Pewnie głosuje na PiS stąd atak na UM

    • 1 2

  • Zemsta Inżyniera (4)

    Z całym szacunkiem do Pana Zygmunta ale równie dobrze można by zapytać o zdanie osoby, która zbrojenie "kręciła" na tej budowie, bo jak ktoś układał przez 47 lat zbrojenie na mostach i estakadach to ma ogromną wiedzę nie tylko na temat stateczności konstrukcji ale również jest znakomitym ekspertem w dziedzinie inżynierii ruchu drogowego.
    Rozumiem, że Panu może być przykro kiedy trwa dyskusja o niszczeniu owoców jego pracy, ale czas powoli zacząć naprawiać dziwną wizję rozwoju miasta Gdańska z czasów Polski ludowej. To właśnie budowniczym Polski ludowej zawdzięczamy węzeł kliniczna, kładkę na Zaspie czy właśnie estakadę na Okopową z którymi od lat nie wiadomo co zrobić.

    • 6 22

    • Najbardziej socjalistyczne podejście to zakazy, nakazy i ograniczenia. (1)

      A także jedna grupa, która narzuca wszystkim zdanie. To jest prl bis. Myślenie demokratyczne i "po europejsku" to stworzenie tak wygodnej i komfortowej komunikacji miejskiej, żeby ludzie z własnej woli ją wybierali zamiast samochodów.

      • 0 0

      • Zgoda, ale na pewno nie mają nic z "europejskością" aktualny stan infrastruktury drogowej w Gdańsku. Utrzymywanie i projektowanie nowych przejść podziemnych, ekrany akustyczne w centrum, parkingi wielopoziomowe w ścisłym centrum! Bardziej to wygląda na model moskiewski a nie europejski. Wystarczy wpisać korki w Moskwie w grafice googla, żeby zobaczyć co znaczy rozbudowywanie w nieskończoność dróg w miastach.

        • 0 1

    • (1)

      Każdy wie co z tym zrobić po prostu używać i tyle. Chyba tylko osły którzy z tego nie korzystają nie wiedzą co z tym zrobić i mają z tym problem.

      • 3 1

      • Faktycznie pod estakadami na klinicznej przyjemnie się pije.

        • 0 2

  • Zaorać, zakopać, sprzedać teren developerom, postawić domy i centrum handlowe!

    • 5 0

  • zburzyc

    Postawic wierzowce wyzsze niz te co teraz stoja...tanie mieszkania...

    • 2 0

  • Tak.... Pan Inżynier mądrze prawi... (4)

    Miasto może w końcu posłucha specjalistów od budowy rozwiązań drogowych a nie ekoterrorystow rowerowych.

    • 66 10

    • równie dobrze można zapytać majstra co dyrygował malowaniem oznakowania poziomego na tym węźle - na pewno dobrze znał się na swojej robocie, ale jaki z niego urbanista?

      • 0 0

    • specjalista 20 wieku. przypomnę ze mamy już 2019r. czasy się zmieniły (2)

      te rozwiązania się nie sprawdziły i dlatego się od nich odchodzi

      • 5 10

      • Specjalista ma doświadczenie. (1)

        Takich chyba w Gdańsku potrzeba,rozwiązania komunikacyjne interesują wszystkich,każdy chce,żeby w Gdańsku nie było korków.

        • 5 3

        • proponuje zatrudnić budowniczych piramid. oni zapewne tez mieli doswiadczenie

          tylko to co ma do rzeczy.

          korków nie będzie jak będzie mniej samochodów. proste

          • 3 4

  • (9)

    Pisowskie trolle, ile płaci PiS?

    • 9 32

    • A ile niemcy płacą PO? (1)

      • 2 1

      • Chyba polowe tego co putin pisowi

        • 0 1

    • Płaci więcej... (1)

      PeOwskim trollom kradną połowę na ośmiorniczki...

      • 1 2

      • Pisowskim potrącają na kupno limuzyn rządowych i loty Brad po czyste koszule.

        • 2 0

    • W życiu tyle nie zarobisz biedaku.

      • 1 1

    • Nie wiem, ale Brejza daje mi więcej. (2)

      Ciekawe czy jego syn przebije stawkę

      • 7 4

      • (1)

        Widzę mózg zdarty przez TVP. Ciekawe czy TVP przekazało, że panie zajmujący się wyludzaniem w Inowrocławiu były w PiS

        • 4 5

        • To czemu Pan Brejza nie chcę tego wyjaśnić tylko ucieka? Pebiak od razu podał się

          do dymisji a kanale jak Neumann i Brejza na co jeszcze czekają?

          • 5 2

    • a nie można mieć już własnego zdania zgodnego z PiS?

      • 5 1

  • Bardzo rozsądna wypowiedz (2)

    • 400 45

    • I tak wygrają wstecznicy

      Czy jacyś "uspokajacze" ruchu z argumentami typu "bo w Pcimiu tak jest", "bo to węzeł autostradowy a autostrad w żadnym mieście nie ma", "bo mniej dróg to mniej aut", "trzeba uspokajać ruch", "nie pasuje do tła historycznego" - polityka z pragmatyką zawsze wygra a potem jest jak jest.

      • 3 2

    • Na tle pomysłów ludzi z FRAG

      Nawet odpowiedź "nie bo nie" jest rozsądna.

      • 15 5

  • Mądre wypowiedzi (1)

    Czemu tacy mądrzy ludzie jak Pan Zygmunt nie kandydują na Prezydenta. Nie byłoby dylemau na kogo głosować.

    • 18 1

    • Modre to one byly na stan wiedzy z lat 70tych

      Ale później okazało się że to stek bzdur

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane