• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowniczy estakady na Okopowej: miasto nie ma na nią pomysłu

Maciej Korolczuk
25 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać. Zygmunt Dereszkiewicz podkreśla, że dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na zagospodarowanie miejsca, w którym stoi estakada, nie ma sensu się jej pozbywać.

We wtorek wróciliśmy do pomysłu wyburzenia estakady nad ul. Okopową w centrum Gdańska. Większość naszych czytelników (69 proc.), którzy zagłosowali w ankiecie pod artykułem uważa, że obiekt powinien pozostać na swoim miejscu. Podobnie uważa Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca całego węzła i samej estakady i dodaje, że miasto nie ma na to miejsce żadnego sensownego pomysłu.



Maciej Korolczuk: Czy estakada nad Okopową powinna zniknąć?

Zygmunt Dereszkiewicz, wykonawca węzła Leningradzkiego (obecnie węzła Unii Europejskiej) i estakady: - Jestem przeciwnikiem robienia sztuki dla sztuki. Bo tak to na dziś wygląda. Można wyburzyć każdy obiekt w mieście, ale pytanie, co dalej? Czy mamy jakiś pomysł na to, co pojawi się w tym miejscu później? Jakie skutki to za sobą pociągnie? Obawiam się, że na dziś takiego pomysłu w mieście nie ma.

To obiekt, który z jednej strony usprawnia szybki wyjazd z centrum Gdańska, ale z drugiej z racji swoich gabarytów szpeci ścisłe centrum, rozdziera je na dwie części połączone podziemnym i zapuszczonym tunelem, który dla wielu osób jest barierą nie do przejścia. Pytania o przyszłość i kształt tego miejsca wydają się zasadne?

- Oczywiście, że tak. To trochę paradoksalne, bo ta estakada nie przystawała ani do czasów, w których powstała, ani do tego, co mamy dzisiaj.

Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku. Estakada powstała w połowie lat 70. XX wieku.
Dlaczego?
- Proszę pamiętać w jakim ustroju przyszło nam wówczas wznosić obiekty inżynieryjne. Gdy pod koniec lat 60. kończyłem technikum metody budowania mostów, estakad i wiaduktów, w porównaniu do dzisiejszej technologii to niebo a ziemia. Wszystko robiło się ręcznie, począwszy od wznoszenia rusztowania, przez szalunki, wylewki itd. To trwało tygodniami, miesiącami. Dopiero gdy poszedł "prikaz" z góry, że węzeł wraz z estakadą ma powstać, dostaliśmy profesjonalny na tamte czasy sprzęt budowlany, który ułatwiał i przyspieszał prace. Estakada i cały węzeł wyprzedzały epokę, w której powstały. To był nowoczesny obiekt, jak na tamte czasy i potrzeby, bo przecież trzeba pamiętać, że w połowie lat 70. ruch samochodowy w mieście był radykalnie mniejszy niż dzisiaj. Teraz można kupić auto za 5 tys. zł. Dopiero, gdy chcemy go zaparkować albo nawet dojechać do domu okazuje się, że nie ma gdzie i jak, bo miasto pozwala deweloperom budować osiedla bez towarzyszącej im infrastruktury drogowej.

Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało. Estakada nad Okopową została wykorzystana w logo Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, które ją wybudowało.
Początkowo miał powstać tylko tunel w ciągu Okopowej i trasa Armii Krajowej w kierunku Podwala Przedmiejskiego (ówczesnej ul. Leningradzkiej).

- Tak, dopiero w późniejszym czasie Komitet Centralny dał zielone światło, pieniądze i sprzęt na budowę estakady, która miała być wizytówką nie tylko miasta, ale i władz centralnych. Nikt nigdy wcześniej nigdzie nie postawił takiego obiektu.

Dla pana firmy to też musiało być wielkie przedsięwzięcie.

- Oczywiście. Tuż przed wejściem na budowę skończyliśmy budowę tunelu między dworcem PKS a Dworcem Głównym, więc byliśmy zaprawieni w boju. Gdy powstał węzeł Leningradzki, estakada stała się też logo naszej firmy: Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych. Później poszły kolejne kontrakty: Armii Krajowej od 3 Maja w kierunku Chełmu i Łostowickiej, wiadukt na Elbląskiej czy Błędnik. W Gdyni pracowaliśmy przy Estakadzie Kwiatkowskiego, a jednym z ostatnich dużych kontraktów była estakada na Obwodnicy Południowej. Trochę śladów w Trójmieście po sobie zostawiłem.

Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia. Do pomysłu wyburzenia obiektu wróciliśmy po tym, jak podobny obiekt zniknął z panoramy centrum Wrocławia.
Jak ocenia pan inwestycje drogowe w Gdańsku na przestrzeni ostatnich lat?

- Krytycznie. Brakuje spójnej wizji rozwoju. Tylko wokół mojej Zaspy, gdzie mieszkam, widzę kilka inwestycji, które powstają bez choćby podstawowych dróg dojazdowych. Nie mogę pojąć, jak miasto może się godzić na zabudowę pasa startowego na Zaspie połączonego z al. Grunwaldzką jedną nitką na wiadukcie Braci Lewoniewskich. Albo jak można budować kilka tysięcy mieszkań w Letnicy bez zapewnienia mieszkańcom dojazdu do nich? W dodatku w sytuacji, gdy codziennie totalnie korkuje się Czarny Dwór, bo miasto nie potrafiło dokończyć Drogi Zielonej od Hallera w kierunku Ergo Areny. A to tylko przykłady pierwsze z brzegu.

Nie przekonują pana działania miasta w Śródmieściu, polegające na wprowadzaniu strefy tempo 30, przebudowy Podwala Przedmiejskiego, ograniczania ruchu w Strefie Ograniczonej Dostępności, budowania parkingów, powstawania nowych naziemnych przejść dla pieszych czy planów budowy tunelu między Elbląską a Nową Wałową?

- Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą, m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku.

Co zrobiłby pan więc z estakadą?

- Zostawił. Dopóki miasto nie znajdzie nowego pomysłu na to miejsce, nie ma sensu się jej pozbywać. Zresztą nie będzie to takie proste, bo w podporach estakady są tony stali. Proces jej ewentualnego wyburzenia będzie więc z pewnością bardzo kosztowny i skomplikowany.

Opinie (444) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Jedynym rozwiązaniem jest dwupoziomowe rondo! Ale koszty wyburzenia i budowy tego typu ronda są ogromne. Więc należy póki co zostawić jak jest.

    • 11 4

    • Tunel.

      • 0 1

  • (2)

    Sam jestem mostowcem, ale cofnalbym się do lat 70tych jako kieras budowy/dyrektor.
    Mieszkanie w bloku z przydziału, fiacior służbowy, wczasy w domkach typu Brda, narady alko w zjednoczeniu, dacza na Kaszubach z wałków na betonie itp.
    Mi by pasowało, poważnie

    • 6 16

    • no tak, bo dzis na budowach to sami abstynenci pracują

      • 1 0

    • Tak było....ha ha.

      • 0 0

  • Te miasto to jedna wielka PatOlogia (8)

    • 33 13

    • (2)

      Zawsze możesz wrócić do swojej Ornety, kartuz itd.

      • 4 5

      • (1)

        Na twoją ojcowizne?

        • 4 2

        • Tak
          Jako parobek

          • 2 2

    • Kacper przestań już świnić się - niedziela wszakże jest (3)

      a ty ponoć wielki katolik jesteś...

      • 3 9

      • Brejza daje więcej, więc idę trollowac dla niego a Neumann (2)

        ma mi dać swój nieoświadczony majątek

        • 6 2

        • (1)

          A ja rezerwuję mieszkanko w dwóch wieżach budowanych przez "biedaka" prezesa Jarosława

          • 1 6

          • No jesteś biedny boś frajer

            • 2 1

    • A Ty pewnie przedstawiciel ciemnego ludu jak mówił Twój guru propagandy Kurski. Podkarpacie, czy Podlasie?

      • 1 5

  • Głos rozsądku ... (2)

    Nie wiem skąd się biorą ci fani likwidacji przejść podziemnych i wyburzania estakad....

    • 32 7

    • Przejscia podziemne powinno sie modernizować a nie likwidować

      • 5 4

    • głupek taki jak ty zawsze ma parcie by sie nia chwalic

      • 0 3

  • Trochę w tej wypowiedzi sprzeczności. :-)

    Szanowny pan inżynier, budowniczy wielu obiektów drogowo-mostowych w kraju i za granicą: "Przepracowałem 47 lat w zawodzie. Budowałem drogi i estakady w całym kraju i za granicą m.in. w Libii. I powiem panu, że lepsze drogi od Gdańska ma choćby Rzeszów, gdzie w 2015 r. stawialiśmy prawie 500-metrowy most wantowy na Wisłoku."
    skoro taki punkt widzenia, to dlaczego z takimi informacjami nie uświadomiono grona decydujących o przebubowie i remontach Centrum Gdańska. Tyle mówi się o planowaniu przestrzeni miejskich, a nawet koncepcje i plany niosą w sobie tyle krytycznych wątpliwości, że tylko jakoś przykro i słabo się robi. Kontestowanie tychnicznych rozwiązań i nie przedstawianie konkretnych rozwiązań problemu (to zły zwyczaj)...
    Szacunek dla budowniczych, a dla malkontentów: "Potrafisz - zrób lepiej" i nie marudź!!!
    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Budowniczy-estakady-na-Okopowej-miasto-nie-ma-na-nia-pomyslu-n137237.html#tri

    • 6 2

  • Sierp młot i gwiaze (1)

    Komplet z koszulką otuła

    • 11 11

    • Gwiazda to łoi tanie wina na Żabiance

      • 2 4

  • Git wypowiedź

    • 10 1

  • (9)

    Pisowskie trolle, ile płaci PiS?

    • 9 32

    • Nie wiem, ale Brejza daje mi więcej. (2)

      Ciekawe czy jego syn przebije stawkę

      • 7 4

      • (1)

        Widzę mózg zdarty przez TVP. Ciekawe czy TVP przekazało, że panie zajmujący się wyludzaniem w Inowrocławiu były w PiS

        • 4 5

        • To czemu Pan Brejza nie chcę tego wyjaśnić tylko ucieka? Pebiak od razu podał się

          do dymisji a kanale jak Neumann i Brejza na co jeszcze czekają?

          • 5 2

    • a nie można mieć już własnego zdania zgodnego z PiS?

      • 5 1

    • W życiu tyle nie zarobisz biedaku.

      • 1 1

    • Płaci więcej... (1)

      PeOwskim trollom kradną połowę na ośmiorniczki...

      • 1 2

      • Pisowskim potrącają na kupno limuzyn rządowych i loty Brad po czyste koszule.

        • 2 0

    • A ile niemcy płacą PO? (1)

      • 2 1

      • Chyba polowe tego co putin pisowi

        • 0 1

  • Pan Dereszkiewicz ma rację. Brak sensownych odpowiedzi na to, co ma być po węźle. I propozycji. Po wyburzeniu zostaniemy z otwartą, szeroką przestrzenią jak bukaresztański lub moskiewski lub prospekt. Wzrośnie zagęszczenie pojazdów w kierunku Podwala; zator najpewniej zacznie się już przed Dworcem PKP i w ślad za tym - zagęszczenie powietrza. Miasto już teraz jest niewydolne komunikacyjnie. Wyburzenie tylko pogłębiłoby kryzys. Może przyszłe tunele na osi północ-południe i wschód zachód i wielkie parkingi przed wjazdami do miasta dobrze skomunikowane kolejką, tramwajami i autobusami rozwiązałyby problem? Takie parkingi oznaczałyby konieczność budowy na wschodzie i południu miasta infrastruktury komunikacyjnej będącej lustrzanym odbiciem PKM.

    • 24 0

  • Miasto !

    To nie miasto wydaje decyzje tylko urzędnicy , a oni mają ludzi ...... liczy się tylko zysk własny.

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane