• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budżet Gdyni: więcej na inwestycje przy niższych dochodach

Patryk Szczerba
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (168)
Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł. Jedną z najdroższych przyszłorocznych inwestycji będzie dokończenie parku Centralnego, który pochłonie ponad 40 mln zł.

Budżet Gdyni ma wynosić 2 151 947 938 zł. Na wydatki majątkowe, czyli inwestycje, miasto chce przeznaczyć ponad 353 mln zł, czyli o ok. 25 mln zł więcej niż w zeszłym roku, choć prognozowane dochody mają być niższe o 126 mln zł. Deficyt ma wynieść 202 142 075 zł, który w zdecydowanej większości ma zostać pokryty z kredytu zaplanowanego w wysokości 193 mln zł.



Gdynia zaprezentowała projekt budżetu na 2023 rok, który będzie głosowany na ostatniej tegorocznej sesji rady miasta.

Budżet Gdyni na 2023 rok:

2 151 947 938 zł.

Dochody: 1 856 642 011 zł zł.

Wydatki: 2 058 784 086 zł zł.

Deficyt: 202 142 075 zł.

Projekt budżetu Gdyni na 2023 rok w pliku pdf



Miasto tłumaczy, że budżet skalkulowany na kwotę 2 151 947 938 zł to wprawdzie więcej, niż zakładał pierwotny plan budżetu na bieżący, 2022 rok (1,98 mld), ale przy prognozowanych niższych dochodach samorządu przy jednoczesnym wysokim, dwucyfrowym wskaźniku inflacji będzie trudny do zrealizowania.

Dochody w Gdyni przez lata. Dochody w Gdyni przez lata.

Mniejsze dochody przez zmiany podatkowe



Po stronie dochodów Gdynia ma zanotować 1 856 642 11 zł. To niemal 126 mln zł mniej niż w tym roku. Kwota jest podobna do proponowanej w budżecie w... 2020 roku.

Władze miasta wyjaśniają, że to efekt zmian podatkowych, które wprowadził tak zwany "Polski Ład" powodujący mniejszy wpływ z podatku dochodowego. Dodają, że z samego PIT odprowadzanego przez gdynian wpłynie do miejskiej kasy o 57,7 mln zł mniej.

- Utraconych w ten sposób dochodów nie da się wyrównać w żaden sposób - nawet kosztem wyższych dochodów z podatków i opłat lokalnych, które i tak nie pokrywają różnicy - można przeczytać w oficjalnym komunikacie Gdyni ws. projektu budżetu.
Struktura dochodów. Struktura dochodów.

Najwięcej pochłonie edukacja, kilkanaście milionów do komunikacji



Najwięcej będzie kosztowała edukacja, której funkcjonowanie to niemal 35 proc. wszystkich bieżących wydatków (oraz 29 proc. wydatków ogółem). Dalej wśród bieżących wydatków znajdują się koszty utrzymania opieki społecznej i rodzin (12,9 proc.) oraz transportu i łączności (12,7 proc.), a później - działania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska (9,7 proc). Około 7,6 proc. to wydatki bieżące na administrację publiczną.

Wiadomo, że kilkanaście milionów złotych trzeba będzie dołożyć do funkcjonowania komunikacji miejskiej. 27,6 mln zł pochłonie dodatkowo obsługa długu i będzie o 56 proc. droższa niż w tym roku.

Wśród zaplanowanych inwestycji najwięcej pochłoną wydatki na transport i łączność. Na rozwój komunikacji miejskiej zostanie przeznaczonych około 18,5 mln zł, a ponad 217,7 mln zł na inwestycje w infrastrukturę drogową. Blisko 28 mln zł przeznaczono na obiekty sportowe.

Nie pojawią się takie oczekiwane projekty jak np. budowa obwodnicy Witomina czy lodowiska. W większości inwestycje to kontynuacja zapowiedzi z poprzednich lat.

Struktura wydatków Gdyni. Struktura wydatków Gdyni.
Inwestycje drogowe

  • budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej nad torami kolejowymi stacji Gdynia Port oraz likwidacja dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w ul. Puckiej 50 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku PKM Gdynia Karwiny - 24 72 mln zł,
  • rozbudowa ul. Chwarznieńskiej w obrębie dzielnicy Witomino - 26,4 mln zł,
  • budowa buspasa w ul. Chwarznieńskiej - 20 mln zł,
  • przebudowa ul. Unruga na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Bosmańskiej - 20 mln zł,
  • utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy PKM na Nowowiczlińskiej - 19,2 mln zł,
  • przebudowa ul. Starowiejskiej oraz remont odcinka ul. Abrahama - 9,1 mln zł,
  • budowa ścieżki rowerowej w ul. Rolniczej 3,6 mln zł,
  • budowa buspasa ul. Wiśniewskiego - 3,5 mln zł.


Inwestycje komunalne i ochrona środowiska

  • budowa parku Centralnego z parkingiem podziemnym - 40 973 mln zł,
  • realizacja projektów rewitalizacyjnych dzielnicy Witomino-Radiostacja - 5 948 556 zł oraz dzielnicy Oksywie - 5 667 208 zł,
  • modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej na terenie Gdyni - 1 680 307 zł.


Budżet Gdańska: projekt

Miejsca

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • Chyba się komuś pomyliły rzędy wielkości

    202 142 075 milionów długów czyli 202 bilionów, no nieźle

    • 16 0

  • Czyli co? Namalują nowe ścieżki rowerowe ? Zabiorą resztę miejsc parkingowych w centrum do którego mało kto jeździ , resztę zabetonuja ? Ścieżki powinny być ale sorry malowanie ich na ulicy nic nie daje . Podobnie bus pasy są dobrym rozwiązaniem ale na litość malowanie ich jest co najmniej dziwne ...

    • 29 4

  • Dochody z PIT mniejsze o 57 mln

    Wydatki na administrację publiczną to około 135 mln. Można je obciąć o połowę i rachunek się zgodzi. Czuwaj!

    • 26 2

  • Na jakie inwestycje?

    Te służące urzędnikom UM Gdynia? Parkingi, budynki.....?? Zachowujecie się jak ZUS .....za nie swoje pieniądze obkłądacie marmurami wszystko co się da w swoim urzędniczym otoczeniu.
    Gdzie tunele, gdzie przejazdy, gdzie SKM na Obłuże, gdzie remonty dróg...i gdzie równe rondo pod Sądem Rejonowym!
    Przestancie grabić pod siebie to miasto zacznie się rozwijać! Żadnemu mieszkańcowi nie jest potrzebny parking pod UM..... wystarczyło nie likwidować miejsc....było dobrze a teraz będzie zle ale drogo!

    • 35 1

  • (1)

    Droga rowerowa na Rolniczej 3,6 mln zł a są ulice bez wody i kanalizacji. Naprawdę droga dla rowerów ważniejsza?

    • 39 1

    • I są mieszkania

      komunalne bez ogrzewania 8 gazu.

      • 4 0

  • Czy urzędnicy wiedzą chociaż gdzie jest PKM a gdzie Nowowiczlińska? Nie? To czas odstawić służbowe auta.

    • 30 0

  • Wymelduję się czasowo z Gdyni ale i tak będę pomieszkiwał (1)

    ale za to Szczurek nic niedostanie z moich z urzędu skarbowego. Po co ma trwonić moje pieniądze.

    • 30 0

    • dawno tak zrobilem

      • 6 0

  • 202 142 075 mln zł deficytu?! To więcej niż cała Polska :P

    Generalnie przydałoby się przyjąć tę samą dokładność w całym artykule. Wiem, że to wymaga przesuwania przecinka, ale i odbiór byłby lepszy.

    • 10 0

  • Taka smutna prawda (2)

    Bus pas na Chwarznieńskiej i autobus co 20minut. Inwestycja roku.

    Poczytajcie artykuł jak gmina Kosakowo (bardzo rozsądna) nie chciała z m.Gdynia budować tylko bus pasa na Dąbka. Dla mądrej gminy tylko bus pas to pieniądze w błoto a dla marazmu gdyńskiego coś wspaniałego.
    Kosakowo chciało po2 pasy dla aut i jeden bus pas na wiadukcie na Dąbka.

    Tu niestety tylko geniusze decydują z UM i nikt im tego nie zablokuje. Korki nadal będą a komunikacja będzie się zwijać niż rozwijać na Chwarzno-Wiczlino

    • 39 1

    • (1)

      Zachciało się mieszkać w Kosakowie czy innym Bojanie? Ok. wolna wola. Ale albo poszukajcie sobie tam pracy - albo zostawcie swoje samochody pod domami. My ich w Gdyni nie potrzebujemy.

      • 0 2

      • w Gdyni ni ema pracy, jeżdzimy do Gdańska i ościennych gmin. Sprawdz sobie czemu 20 tys ludzi wyjechało z Gdyni

        przez ostatnie 5 lat

        • 0 0

  • Połowa tych inwestycji pewnie nie powstanie... (1)

    Jak zwykle obiecanki- cacanki. Tunel to juz od 20 lat zapowiadają... po co inwestycje w zbiorowa komunikację jak od 2023 r. drastycznie maja ograniczyc kursy, zlikwidowac część połączeń? Jak na wsi likwidacja PKS. Po co namawiaja do przesiadania sie z aut, skoro komunikacja robi sie coraz gorsza. Wymyślili sobie zmniejszenie śladu węglowego , bo Gdynia to miasto eko. Wszystkie te ich plany/rozwiazania niszczą to miasto z roku na rok i utrudniają mieszkańcom życie. Gdynia sie nie rozwija od 10 lat conajmniej.Mam nadzieje, ze w kolejnych wyborach przegracie z kretesem.

    • 32 0

    • połowa

      optymista

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane