• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Busem bez kierowcy pojedziemy do zoo

Maciej Korolczuk
23 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo. Podobnym pojazdem autonomicznym będzie się można wkrótce przejechać między ul. Spacerową a zoo.

Gdańsk szuka firmy, która pomoże zaprezentować na ulicach miasta pierwszy pojazd autonomiczny. Trasa pokazowa, którą pasażerowie będą mogli przejechać się bez opłat, została wytyczona na ul. Karwieńskiej, między ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskazoo zobacz na mapie Gdańska. Testy mają potrwać minimum cztery tygodnie. Pojazdem bez kierowcy będzie można przejechać się w drugiej połowie roku.



Czy zamierzasz przejechać się pojazdem bez kierowcy?

Autonomiczny minibus porusza się wzdłuż trasy niczym winda. Skanuje otoczenie i wie, kiedy zwolnić lub całkowicie się zatrzymać, jeżeli na swej drodze napotka przeszkodę. Podobnie jak w pierwszych windach, także na pokładzie minibusa podczas jazd testowych obecny będzie operator.

Pojazd bez kierowcy pojawi się w Gdańsku w ramach unijnego projektu Sohjoa Baltic (więcej piszemy o nim w ramce pod artykułem). Oprócz Gdańska autonomiczne busy trafią na testy do Helsinek, Tallina oraz Konsbergu w Norwegii.

Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo. Testowa trasa pojazdu autonomicznego, jaki wkrótce kursować będzie między Spacerową a zoo.
Pasażerowie będą mogli przetestować jazdę bez kierowcy prawdopodobnie w sierpniu lub wrześniu. Przejazd będzie darmowy, a pokazową trasę wytyczono między ul. Spacerową a zoo. Na pokład będzie mogło wejść ok. sześciu osób.

W ciągu godziny bus ma przejechać między Spacerową a zoo minimum dwa razy. Po drodze zatrzyma się na wysokości parkingu dla samochodów. Testy potrwają minimum 24 dni kalendarzowe, co najmniej sześć dni w tygodniu, w tym każda sobota i niedziela, przez minimum pięć godzin każdego dnia w godz. 10-18. Rozkład jazdy ma zostać sporządzony przez wykonawcę i zaakceptowany przez miasto.

  • Początkiem testowej trasy jest wjazd od ul. Spacerowej.
  • W połowie drogi autonomiczny bus ma się zatrzymać w pobliżu parkingu.
  • Przystanek końcowy i jednocześnie początkowy dla osób wyjeżdżających z zoo testowej trasy wyznaczono w pobliżu głównego wejścia.

Głównym kryterium w przetargu jest cena (60 ze 100 pkt.), ale pod uwagę brane są też m.in. doświadczenie zespołu w przeprowadzeniu przynajmniej jednej wcześniejszej prezentacji na drodze publicznej oraz czas trwania prezentacji ponad wymagane 24 dni kalendarzowe.

Punktowane są też inne kryteria: możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wyświetlacz zmiennej treści (ekran) na pokładzie z obowiązkiem wyświetlania reklam i innych treści zleconych przez miasto, system automatycznego liczenia pasażerów oraz natychmiastowy transfer obrazu z kamer wewnątrz i na zewnątrz pojazdu oraz dostęp do nagrań.

Firmę, która zrealizuje usługę na rzecz miasta poznamy w maju. Umowa ma zostać podpisana najpóźniej do połowy czerwca.

Czym jest Projekt Sohjoa Baltic


W ramach projektu prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów jako części łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili. Projekt wprowadza wiedzę i kompetencje organizacji inteligentnego oraz przyjaznego środowisku transportu publicznego. Ponadto dostarcza on wytycznych prawnych i organizacyjnych stanowiących warunki niezbędne do efektywnego świadczenia tego rodzaju usługi.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii, posiadający wiedzę techniczną z zakresu planowania transportu wewnątrzzakładowego oraz publicznego, jak również prawną, połączoną z dogłębnym zrozumieniem zagadnień technicznych, umożliwiających autonomiczny transport.

Dzięki Sohjoa Baltic w najbliższych latach sześć miast w Regionie Morza Bałtyckiego zaprezentuje autonomiczne minibusy na trasach testowych. Projekt Sohjoa Baltic jest finansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego.

Opinie (209) ponad 10 zablokowanych

  • 6 osób, dwa razy na godzinę? Gdzie tu sens, gdzie logika?

    • 14 1

  • Tramwaje

    W 2012 na Euro miały być skasowane stare 105-tki do dziś jeżdżą nie wspomne o 30-to letnich Dortmundach. Niech ludzie się wkurzają i wysiadają miedzy przystankami - ,,proszę wysiadać awaria,, ale Gdańsk musi mieć jako pierwszy następny prototyp, jak tramwaje 1001, 1002,1003, 1004 oraz 1501, 1502 które lata trwało żeby wszystkie zaczeły jeździć.

    • 4 1

  • (1)

    ciekawe jak będzie wywalał ludzi jak zachce się dziesięcioro wepchać ?

    • 12 0

    • Ma czujnik ciężaru

      I będzie nagrany komunikat o przeciążeniu

      • 0 0

  • Zlikwidujcie SKM i MPK

    Wprowadźcie takie autka. W święta rozmawiałem z ludźmi z całej Polski ponoć w Gdańsku są najmniej mili kierowcy autobusów

    • 3 7

  • Powinni posadzic na przodzie orangutana albo szympansa (3)

    Skoro i tak auto jedzie samo, malpa by nic nie zapsula, a byla by fajna promocja naszego miasta. W sensie nie ze malpa nami kieruje tylko promocja zoo.

    • 10 1

    • To już lepiej niedźwiedź (1)

      Pilnowałby dopuszczalnej ilości pasażerów

      • 0 0

      • albo trygrys - zjadałby nadmiarowych, roszczeniowych pasazerow

        • 1 0

    • Jeremy Clarkson ma już pracę

      • 0 0

  • Jak napotka przeszkodę to się zatrzyma? Wiadomo jakie tłumy w zoo są latem.. ktoś będzie chciał przejść przez ulicę a ten busik się zatrzyma i prędko nie ruszy bo ludzie będą przechodzić i przechodzić..

    • 8 0

  • Mało użyteczna zabawka.

    Zapewne dla najbliższych.

    • 5 3

  • Od razu mam skojarzenia z jurassic park XXI wieku, ale bez dino. Tam chyba nie za dobrze się to skończyło.

    • 5 1

  • mevo 2

    • 2 1

  • Mam taką sugestię aby ten pojazd poruszał sie tylko wtedy, kiedy zoo będzie zamknięte

    Niewiele zmieni to sens jego wdrożenia a i PR niewiele ucierpi. Nadal bedziemy się mogli chwalć pierwszą linią autonomiczą, obok największego w Europie systemu rowerów elektrycznych.

    Za to nie będzie siać niepokoju wsród kierowców stojacych w korku do zoo już od Spacerowej lub wciskających się do ruchu z parkingu przy wyjeździe.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane