• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • To się nie dzieje naprawdę (1)

    To są chorzy ludzie !
    Podziękujemy na wyborach!

    • 2 1

    • chorzy są wtedy, gdy myślą wyłącznie o potrzebach ludzi decydujących się na jazdę samochodem

      i nie wiedzą, że w mieście wiele przejazdów samochodem nie jest potrzebna. Warto poznać pojęcie "niepotrzebnych przejazdów samochodem" - wiele z nich jest po prostu bezsensowna, łatwa do zastąpienia przejazdami przy pomocy mniej terenochłonnych, szybszych i wygodniejszych środków transportu

      • 0 2

  • azs (1)

    zbedne pasy no prosze to po co budują nowe , aaaa

    • 1 1

    • nie po co ale dlaczego

      dlatego, że myślą, że to umożliwi łatwiejszą/szybszą jazdę samochodem. Tymczasem tzw. ruch indukowany spowoduje, że poszerzanie ulic nie przynosi skrócenia czasu jazdy.

      • 0 1

  • Nieruchomości (1)

    W Gdańsku warto inwestować w nieruchomości, których zarządzającym jest przedsiębiorstwo Polzen. Wartość nieruchomości nie spada, bo Polzen na rękę na pulsie, jeśli chodzi o terminowe naprawy i remonty, do tego dobry kontakt i fachowość

    • 1 3

    • Żenująca kroptoreklama

      Nie na temat w dodatku.

      • 2 0

  • A myślałam że szczyt głupoty został już w tym mieście osiągnięty. Niespodzianka! - zdobądźmy kolejne szczyty. Na pewno zapamiętam to przy wyborach.

    • 2 0

  • poronionych pomysłów ciąg dalszy

    • 1 0

  • 50 godzin rocznie wolo tariatu

    Dla pracowników placówek kulturalnych,transportu i artystów z dotacjami

    • 0 0

  • DDR przy Marynarki - Jana z Kolna to niebezpieczna kpina.

    • 0 0

  • Sprostowanie w sprawie Marynaki i Jana z Kolna

    " Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna. Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną "
    To co wyżej rozmija się z rzeczywistością. Pierwsi rowerzyści już tam jeżdżą. Powiem więcej ja jestem tym pierwszym rowerzystom. Jeżdżę tam codziennie 4 razy. Mam do wyboru jazdę chodnikiem lub tą żałosną DDR więc żeby nie przeszkadzać pieszym i mniej łamać prawo wybieram DDR. Powiedzmy sobie szczerze obecnie nikt tam nic nie robi. nie trwają żadne prace. Co ciekawe kawałek tej DDR powstał w zeszłym roku ramach budżetu obywatelskiego z 2020 roku. Powstał ale jest zagrodzony i nie można po nim jeździć. Uważam że to jest skandal. Miasto przez 2,5 roku miało problem z postawieniem słupków i wylaniem 20 m asfaltu ? Ogólnie DDR przy tej ulicy powinna powstać wiele lat temu. To jest kolejny skandal.
    Jak już napisałem korzystam z tej drogi codziennie i zastanawiam się kto wpadł na pomysł żeby zrobić DDR zaraz obok torów tramwajowych przez które trzeba przejechać żeby dostać się do biurowców, Młodego Miasta, czy PZU Zdrowie. Tam są 4 wjazdy / skrzyżowania. To jest bardzo niebezpieczne rozwiązanie. Na tych przejazdach było wiele kolizji samochodów z tramwajami. Nie chcę nawet myśleć co będzie jak pod tramwaj wpadnie rowerzysta.

    • 0 0

  • Pomorska pod wiaduktem

    też przydałby się przejazd z prawdziwego zdarzenia, nawet kosztem zwężenia o 1 pas jezdni w stronę morza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane