- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (125 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (226 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (32 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (70 opinii)
Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów
Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. Wojciecha, Armii Krajowej i al. Hallera.
W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. Grunwaldzkiej w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.
Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.
Tak było na Marynarki Polskiej, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.
Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.
Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej
Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.
W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.
Zmiany także w Gdyni
Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. Legionów, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.
Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z Kolna przy hali targowej.
Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)
Opinie (873) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-26 15:21
nie do wiary
że przeżyłem pierwszą jedynie słuszną ideologię postępu, a udało sie dożyć i podziwiać następne osiągnięcia postępu kierowanego nie mniej natchnioną grupką aktywistów
- 58 5
-
2023-01-26 15:20
Między Gościnną a Sandomierską są korki na obu pasach... Buspas tylko pogorszy sprawę.
- 52 5
-
2023-01-26 15:17
i jak zawsze... "niemal" "fragment" itd
"...niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową" (Jana z Kolna)
I po co to?- 68 3
-
2023-01-26 15:10
Takie władze wybrali to majo.
- 65 6
-
2023-01-26 15:09
czy ktoś
w mieście się przejmuje opiniami? władza na silę i wbrew mieszkańcom robi postęp. Na szczęście niedługo wybory
- 124 5
-
2023-01-26 15:06
Jeżeli jest tak dobrze,to dlaczego jest tak źle? Było dobrze,to po co pogarszać? Korek na Jana z Kolna pojawia się teraz i w stronę Gdańska,i w stronę Nowego Portu.
- 92 5
-
2023-01-26 15:05
W miejscu na 1 zdjeciu do dzis nie postawili znaku po tym jak kierowca z bombowca go wycial
- 29 5
-
2023-01-26 15:04
Im mniej zbędnych pasów, tym wszyscy weselsi
- 23 67
-
2023-01-26 15:02
No tak...ale przecież linie autobusowe są likwidowane..jaki w tym sens?Drogi rowerowe to jeszcze ale tu też miasta 30 lat nie potrafią się dogadać i zrobić wspólny rower miejski...tu potrzebny jest kompleksowy plan i solidni włodarze.Póki co marazm i łatanie dziur.
- 75 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.