• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy miasto stać na nowy buspas? Kolejny przetarg na pas na Janka Wiśniewskiego

Patryk Szczerba
7 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego. Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego.

36 mln zł to propozycja firmy Strabag na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa o zmiennym kierunku jazdy wraz z drogą rowerową na Janka WiśniewskiegoMapka w Gdyni. To ponad dwukrotnie więcej, niż Gdynia chce zapłacić, więc trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Dodajmy, że pierwsze zakończyło się fiaskiem, bo żadna firma nie zgłosiła się.



Czy buspas na Janka Wiśniewskiego to dobry pomysł?

Przypomnijmy:



- To jedno z kluczowych działań do powstania północnego korytarza buspasowego. Najciekawszym rozwiązaniem jest oczywiście pas, który w zależności od obciążenia będzie zmieniał swój kierunek - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Buspas o zmiennym kierunku ruchu: ma skrócić podróż



Według zamierzeń buspas nie zostanie wyznaczony na żadnym z istniejących w obu kierunkach dwóch pasów. Wykonawca zaprojektuje dodatkowy pas, z którego będą mogły korzystać pojazdy komunikacji publicznej, które na Janka Wiśniewskiego utykają w korkach nie tylko podczas festiwalu Open'er.

Ma to skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie. W ramach inwestycji powstanie też droga rowerowa bliżej Śródmieścia Gdyni.

Zdecydowano o wykorzystaniu procedury "zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy tłumaczyli, że pozwala ona firmie wykonawczej na skuteczne zarządzanie harmonogramem, a także łańcuchem dostaw materiałów. Wskazywali, że obecnie ten tryb jest realizowany przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej czy przy budowie hal sportowych przy ul. Godebskiego i Morskiej.

Tyle że pojawił się jeden problem: cena. W pierwszym postępowaniu na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa na Janka Wiśniewskiego nikt się nie zgłosił. W drugim przetargu, w którym otwarcie ofert nastąpiło 9 września, chęć zaprojektowania i wykonania buspasa zaoferowała firma Strabag.

Oferta dwukrotnie wyższa od możliwości miasta



Zaproponowała cenę wysokości blisko 36 mln zł. Urzędnicy musieli przecierać oczy ze zdumienia, bowiem - jak wynika z dokumentacji - koszt prac projektowych i budowlanych oszacowali na ponad dwa razy mniej - ok. 15 mln zł. Przetarg unieważniono.

Obecnie trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Oferty można składać do 14 października.

Wtedy okaże się, czy - tym razem - zaproponowane ceny będą niższe.

Kryteria, według których będą oceniani wykonawcy to:

  • Cena - 60 proc.
  • Okres wykonania - 15 proc.
  • Okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
  • Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 15 proc.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Buspasy przeważnie zabierają jeden pas z jezdni. (1)

    Co innego dodanie asfaltu a co innego zabranie jednego i zrobienie buspasa, top nie jest rozwiązanie.

    • 42 9

    • Oczywiście że jest.

      Trzeba po prostu jeździć buspasem. Jako pasażer.

      • 10 12

  • Jak nie stać? Bo to farba droga?

    • 24 3

  • Przynajmniej dobrze że będzie to w formie dodanego pasa, a nie zabranego. (3)

    Bo wtedy już Wiśniewskiego by się totalnie zakorkowała, a alternatywy w zasadzie brak...

    Jeszcze tylko trzeba to kretyństwo na Jana z Kolna odkręcić.

    • 48 9

    • Będzie tak, jak z piwem bezalkoholowy w reklamie. Piwo (buspas) na serio, reszta (dodatkowy pas) to żart.

      • 4 2

    • jak nie ma forsy to niech chociaż wydzielą

      • 4 11

    • Tylko w Gdyni kierowcy będą tego bronić

      Trzech pasów ruchu, które po kilkuset metrach zwężają się do jednego pasa ruchu ;)

      • 2 3

  • (3)

    Brawa dla włodarzy za miliard długu.I współczuję następnemu.

    • 43 8

    • Jaki miliard?

      1,3 miliarda i to nie jest jeszcze ostatnie słowo wizjonera z Wiczlina

      • 12 1

    • dzięki dzięki ale nie trzba było

      • 0 0

    • mówisz o PiS-ie?

      Faktycznie nie zazdroszczę następnym. Zostawią Polskę w ruinie i zadłużoną.

      • 7 5

  • Opinia wyróżniona

    A wystarczylby jeden wspolny tani bilet na (43)

    wszystkie srodki komunikacji miejskiej w trojmiescie

    • 128 9

    • (5)

      Zamiast niego będzie "Fala" i możliwość przejechania jednego "przystanku" za jedyne 4,80 (w Gdańsku).

      • 34 3

      • ale to dobre rozwiązanie, prozdrowotne. zamiast jechac jeden przystanek, dla zdrowia warto się przejść (4)

        • 5 3

        • (1)

          A 2? A 3? 4,80 to drożej niż samochodem, nie mówiąc już o wygodzie czy transporcie zakupów.

          • 9 1

          • Najwyraźniej twoja wiedza ekonomiczna zatrzymała się na poziomie konstatacji czy kasa jest, czy jej nie ma.

            • 2 5

        • (1)

          To zapraszam na Karwiny i Dąbrowę. Zobacz sobie jak rozkopane są chodniki i jak prozdrowotnie jest chodzić po ciemku po takich wertepach trzeci rok z rzędu.

          • 12 0

          • Oj tam

            Kiedy ja mieszkałem na Karwinach w latach 80-tych to na Wielkopolskiej były kocie łby i jedna jezdnia bez chodników. Autobusy 171, 172, 121 co godzinę, a trolejbus kończył na pętli gdzie dziś jest stacja Orlen. teraz to co innego więc nie narzekaj.

            • 0 0

    • Jest już taki bilet (2)

      Nawet jak obniżą jego cenę do 20zl to i tak kierowczyki będą wolały jeździć swoimi gruzami, bo są przyspawani do kierowjicy

      • 15 29

      • Tak, kosztuje 240 zl. Dla porownania w Warszawie 99 zl a w Pradze (przy zakupie na rok z gory) 60 zl.

        • 16 0

      • 2 takie bilety obecnie (dla zony i mnie) to 480 zl. Do pracy mamy 11 km, jezdzimy razem. To jest 400 km miesiecznie.

        Czyli ok 200-220 zl. Dziekuje za uwage.

        • 15 1

    • (1)

      Nie, nie wystarczy. Musi być dobrze zaplanowana sieć komunikacji miejskiej, tak żeby móc się poruszać po całym mieście a nie przesiadać się 3 razy i czekać po 15 minut na kolejny autobus lub trajtek ... Wtedy ludzie może się przesiądą na komunikację zbiorową.
      Pracuje na Hutniczej i dojazd autem z Obłuża zajmuje mi max 15 minut, autobusem z przesiadką 40 minut, wybór jest prosty!

      • 18 5

      • Tego nie zrobi sie w 1 dzien, a bilet mozna. od czegos nalezy zacząć. Przy obecnych cenach biletow niestety bardzo czesto

        taniej jechac samochodem, nawet uwzgledniajac drogą benzyne. Przejedz sie np z Dabrowy do Jelitkowa czy z Obłuża na Osowe i zobacz ile to kosztuje pieniędzy i czasu.

        • 11 0

    • taa, jasne (27)

      metropolitalny na wszystko to 230zł miesięcznie od Pruszcza do Wejherowa, mniej niż jedno tankowanie do pełna a więc kilkukrotnie taniej niż samochód (same paliwo a gdzie zakup...), Gdańsk ma za 100 bilet na wszystko w mieście, to nie są drogie bilety w stosunku do jazdy samochodem, nawet zakup i eksploatacja porządnego roweru wychodzi drożej niż komunikacja publiczna w trójmieście

      • 9 12

      • (14)

        przelicz to na czas stracony. autem 2x drożej ale 2 razy szybciej a jeszcze w tym czasie dzieci odbierzesz i możesz zajechać do sklepu po drodze :)

        • 11 4

        • Dla mnie to nie jest czas stracony. (11)

          Czytam książkę, słucham muzyki, czasem nadrabiam sobie jakieś zaległości z pracy.

          • 2 14

          • (7)

            jak? stojąc w tłoku w skm albo autobusie?
            Dla każdego co innego odpowiada, mieszkając gdzie indziej, bez dzieci i z praca w innej lokalizacji jeździłem komunikacją, teraz nie ma szans, żeby ogarnąć wszystko.

            • 11 2

            • Przez 3 ostatnie lata jeżdżenia SKM z GD Śródmieścia na Wzgórze przez jeden dzień w tygodniu (6)

              stałem bodajże raz. O tych tłokach i bezdomnych piszą chyba ci, co jeżdżą idealnie w godzinach szczytu idealnie na najbardziej obleganym odcinku, a na lumpów polują specjalnie na nocnych

              • 5 16

              • zapraszamy zatem do PKM

                • 9 0

              • (3)

                Zdaje się, że rozmawiamy o codziennych dojazdach do pracy, czyli codziennie i niestety o tej samej porze, co inni pracujący - tłok. Nie wiem, jak Ty, ale ja wolę samemu decydować, co zrobić z czasem, a nie szukać zajęcia na czas podróży komunikacją zbiorową. W moim przypadku jest to w jedną stronę 0:25 samochodem lub 1:30 komunikacją (łącznie z dojściem na przystanki). Codziennie 2 godziny. Ten czas mogę przeznaczyć dla żony, dzieci, domu, siebie.

                • 7 0

              • Zrozum ze opinie o przewadze zbiorkomu nad autem, przy obecnych cenach i jakosci polączej zbiorkomu, piszą pojedyncze (2)

                bezdzietne jednostki mieszkające i pracujace 100 m od SKM...

                • 8 0

              • Doskonale to rozumiem. Łudzę się, że kiedyś zdadzą sobie z tego sprawę.

                • 1 0

              • Co to zbiorkom?

                Znowu skrót rodem z komuny. Polska język, trudna język.

                • 2 4

              • jeżdżę 50 lat na trasie Gdańsk - Gdynia

                Na szczęście, zwykle poza typowymi szczytami

                Obecnie nie jest najgorzej, ale lepiej unikać godzin 6:30-8:00 oraz 14-18
                Oraz wieczornych godzin w piątki i soboty, szczególnie na relacjach do Sopotu.

                • 0 0

          • to przejedz sie pkm-ką w szczycie i powiedz ile stron udalo ci sie przeczytac. i czy udalo sie w ogole wyciągnąc książkę. (1)

            a moze na laptopie popracowałes tez co?

            • 11 1

            • Poczyta sobie na peronie jak się nie zmieści do składu PKM.

              • 7 0

          • wsiądź rano ok 7 do S i potem ok 14,15...pozdrawiam

            • 7 0

        • Ta argumentacja, jak można się sprawnie samochodem poruszać po Trójmieście, bardzo cieszy (1)

          widać jak olbrzymia jest przestrzeń do wprowadzania rozwiązań powszechnych w UE bez istotnego dyskomfortu dla kierowców, którzy ciągle będą jeździć szybciej, sprawniej i wygodniej ;)

          • 1 8

          • "wprowadzania rozwiązań powszechnych w UE"

            A cóż tak odkrywczego w tym UE się wprowadza?
            Wydziela pasy ruchu dla rowerów?

            Zapominasz dodać, że wydziela się na istniejących drogach, które mają 4 pasy. W obu kierunkach. W miastach, które mają po pięć pasów autostradowych ringów a dzielnicowe drogi podobne są do naszych ekspresówek. Demografia i rozwój infrastruktury w UE zrobiły swoje i nie jest problemem mieszkać w pobliżu pracy.
            Zupełnie odwrotnie jak u nas, gdzie rozdziela się getta biurowe i sypialnie...

            • 2 0

      • warszawski odpowiednik metropolitalnego kosztuje 100pln (2)

        warszawska sieć komunikacyjna jest wielokrotnie sprawniejsza niż trójmiejska i nie wymaga czasochłonnego przygotowania logistycznego planowanej podróży.

        Może i koszty jazdy samochodem są wyższe, ale w ten sposób "kupuję" to, co jest bezcenne - CZAS.
        Z którego bezczelnie okrada mnie organizator komunikacji zbiorowej.
        I jeszcze każe sobie za to płacić...

        • 13 6

        • Taaa, a potem siadasz przed tv i marnujesz ten czas na jakieś uwsteczniające seriale. (1)

          Też mi zysk.

          • 6 8

          • a może spędza czas z dzieckiem, dokształca się, idzie na spacer? Jazda busem nie wyklucza tego, że mimo, że marnujesz czas na dojazdy to potem nie marnujesz na TV :)

            • 9 4

      • Nie kazdy jezdzi z Wejerowa do Pruszcza. Po raz kolejny przywoływany jest tez bezsensowny argument, ze zeby jezdzic do (6)

        pracy autem trzeba to auto kupić co stanowi koszt. NIE. Auto juz mamy, ono właśnie sluzy do jezdzenia. Jak jezdzisz komunikacja miejska tez przywolujesz argument ze musisz kupic buty i ubranie bo przeciez nie wsiadziesz do tramwaju nago? Co do kosztów - 2 takie bilety metropolitalne obecnie (dla zony i mnie) to 480 zl. Do pracy mamy 11 km, jezdzimy razem. To jest 400 km miesiecznie. Czyli ok 200-220 zl. Dziekuje za uwage.

        • 8 2

        • Nie musisz mieć samochodu. (5)

          Auta na minuty lub wynajem wychodzą znacznie taniej niż zakup własnego gdy nie korzysta się z nich do codziennego jeżdżenia a tylko w wyjątkowych sytuacjach. Jedne większe zakupy w tygodniu ogarniesz autem na minuty, wypad za miasto - wynajmem na kilka dni.

          • 1 6

          • (1)

            Auta na minuty można parkować w centach handlowych przy obwodnicy? Jeśli nawet, to kiepsko będzie, gdy go ktoś inny weźmie. Co wtedy?

            • 2 1

            • Nie ma takiego problemu, bo go zwyczajnie nie oddajesz zanim nie wrócisz do domu.

              Postój jest śmiesznie tani.

              • 1 3

          • Mam to samo auto od 15 lat. Ciekawe te twoje teorie cenowe ....

            • 3 0

          • Wielu posiadaczy samochodów ma je dlatego, że chce mieć, i ponosi koszty utrzymania jako koszt swojego "chcenia". Pozostaje tylko kwestia, czym w danej sytuacji pojechać. Własny samochód jest bezkonkurencyjny cenowo przy krótkich dystansach, jeśli nie płaci się za postój, i zawsze jest bezkonkurencyjny pod względem wygody (nie trzeba iść na przystanek, nie trzeba czekać, zawsze się siedzi, można dużo zapakować itd.).

            • 5 0

          • Ta, wypad za miasto autem na wynajem, po które muszę najpierw pojechać do wypożyczalni. Ekstra rozwiązanie.

            • 5 0

      • Gdynia nie bierze udziału w metropolitalnym. Trzeba kupić osobno na skm i osobno na zkm Gdynia_sopot lub inne kombinacje, (1)

        razem ok 400zł

        • 1 2

        • Gdynia faktycznie bokiem ustawia się do takich inicjatyw

          Ale nadal jest uczestnikiem MZKZG i bilet metropolitalny jest dostępny (trudno) i honorowany.

          • 1 0

    • Serio, bilet zastąpi niezbędne drogi? (1)

      Może masz na myśli latający bilet, coś na wzór latającego dywanu?

      • 0 2

      • Tani bilet nie zastapi dróg. Ale spowoduje, ze czesc osob podrozujacych do tej pory autem skorzysta ze zbiorkomu,

        w związku z czym na ulice wyjedzie mniej aut. Buspas, procz tego ze zabierze czesc dogi innym, nie spowoduje ze nagle ludzie zaczna jezdzic autobusami. Wiele osob korzysta z łaczonego transportu. Tani bilet na wszystko to bardzo mocna zacheta.

        • 1 0

    • Są takie bilety.

      • 0 0

    • Błąd logiczny

      Słowa klucze: wspólny, tani. Nie po to rozwalili kilkadziesiąt lat temu wspólne WPKGG na kilkanaście spółek ciągnących kasę każda w swoją stronę, żeby teraz je łączyć i dzielić się zyskami. Jaka to metropolia, 3 różne miasta z różnymi problemami i kilka mniejszych miejscowości dookoła. Poczytaj jak było kiedyś i co to była za linia autobusowa 101 działająca alternatywnie do SKM. Zlikwidowali i już.

      • 0 0

  • Miasta lada moment nie będzie stać na eksploatację trolejbusów.
    Lublin już zastępuje trolejbusy autobusami, których eksploatacja jest o wiele tańsza.

    • 40 2

  • jak widać (1)

    jak widać urzędnicy na koniec swojego funkcjonowania w urzędzie wymyślają co tutaj jeszcze spie.....ć,jak jeszcze utrudnić życie mieszkańcom

    • 41 8

    • W jaki sposób ma to utrudnić życie mieszkańcom?

      Przeczytałeś chociaż artykuł czy przerasta to twoje możliwości umysłowe? To ma być dodatkowy pas dobudowany obok istniejących. Im więcej ludzi przesiądzie się dzięki temu na autobusy, tym mniej będziesz miał samochodów na drogach i mniejsze korki.

      • 1 0

  • ZKM Gdynia sukcesywnie od wielu lat zmniejsza częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych. (2)

    Po co kolejny buspas skoro i tak ZKM Gdynia sukcesywnie od wielu lat zmniejsza częstotliwość kursowania linii autobusowych i trolejbusowych? W tym roku już oficjalnie 3 razy zmniejszano częstotliwość. Chcą wybudować bus pas aby raz na 10 czy 15 minut przejechał autobus? Nim go wybudują to taka będzie rzeczywistość. Dyrekcja ZKM Gdynia nie martwią się w jakich warunkach codziennie podróżują mieszkańcy bo tego nie widać z okien samochodu.

    • 41 7

    • Skoro każdy jeden woli jeździć swoim gruzem (1)

      To zmniejszają częstotliwość. Ludzie sami zagłosowali, nogami

      • 0 9

      • nie ma id..to pieniędzy na tych kierowców co mają a gdzie nowych zatrudniać żeby to się częściej kulało

        • 0 0

  • Szczurek please

    Nie kombinuj już. Odejdź i nie mędrkuj.

    • 54 7

  • 36 mln to nie jest drogo przy tej inflacji (1)

    Kolejny przetarg może skończyć się na 50 mln

    • 25 9

    • Strabag doradza

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane