- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (261 opinii)
- 2 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (161 opinii)
- 3 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (51 opinii)
- 4 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (85 opinii)
- 5 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (97 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (619 opinii)
Czy miasto stać na nowy buspas? Kolejny przetarg na pas na Janka Wiśniewskiego
36 mln zł to propozycja firmy Strabag na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa o zmiennym kierunku jazdy wraz z drogą rowerową na Janka Wiśniewskiego w Gdyni. To ponad dwukrotnie więcej, niż Gdynia chce zapłacić, więc trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Dodajmy, że pierwsze zakończyło się fiaskiem, bo żadna firma nie zgłosiła się.
Przypomnijmy:
- W lipcu ogłoszono, że nowy buspas zaczynać się będzie przy dworcu
i skończy na skrzyżowaniu z ul. Energetyków
.
- Dalej jest już bowiem buspas do ul. Kwiatkowskiego i w górę do skrzyżowania z ul. płk. Dąbka
.
- To jedno z kluczowych działań do powstania północnego korytarza buspasowego. Najciekawszym rozwiązaniem jest oczywiście pas, który w zależności od obciążenia będzie zmieniał swój kierunek - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Buspas o zmiennym kierunku ruchu: ma skrócić podróż
Według zamierzeń buspas nie zostanie wyznaczony na żadnym z istniejących w obu kierunkach dwóch pasów. Wykonawca zaprojektuje dodatkowy pas, z którego będą mogły korzystać pojazdy komunikacji publicznej, które na Janka Wiśniewskiego utykają w korkach nie tylko podczas festiwalu Open'er.
Ma to skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie. W ramach inwestycji powstanie też droga rowerowa bliżej Śródmieścia Gdyni.
Zdecydowano o wykorzystaniu procedury "zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy tłumaczyli, że pozwala ona firmie wykonawczej na skuteczne zarządzanie harmonogramem, a także łańcuchem dostaw materiałów. Wskazywali, że obecnie ten tryb jest realizowany przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej czy przy budowie hal sportowych przy ul. Godebskiego i Morskiej.
Tyle że pojawił się jeden problem: cena. W pierwszym postępowaniu na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa na Janka Wiśniewskiego nikt się nie zgłosił. W drugim przetargu, w którym otwarcie ofert nastąpiło 9 września, chęć zaprojektowania i wykonania buspasa zaoferowała firma Strabag.
Oferta dwukrotnie wyższa od możliwości miasta
Zaproponowała cenę wysokości blisko 36 mln zł. Urzędnicy musieli przecierać oczy ze zdumienia, bowiem - jak wynika z dokumentacji - koszt prac projektowych i budowlanych oszacowali na ponad dwa razy mniej - ok. 15 mln zł. Przetarg unieważniono.
Obecnie trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Oferty można składać do 14 października.
Wtedy okaże się, czy - tym razem - zaproponowane ceny będą niższe.
Kryteria, według których będą oceniani wykonawcy to:
- Cena - 60 proc.
- Okres wykonania - 15 proc.
- Okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
- Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 15 proc.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (186) ponad 10 zablokowanych
-
2022-10-07 08:25
A jak by tak zlikwidować wąskie gardło ? (3)
A może lepiej za te pieniądze przebudować wjazd na estakadę przy Energetyków? Bezkolizyjne skrzyżowanie z dodatkową nitką włączającą Wiśniewskiego dwoma pasami z pominięciem świateł przy Energetyków. I korki znikną.
- 13 2
-
2022-10-07 08:35
Budowanie wiaduktu drogowego na tym skrzyżowaniu?
Pewnie by kosztowało wielokrotnie więcej - drożej niż budowany wiadukt na Puckiej (jeden pas w każdą stronę), który kosztuje 80 mln złotych. Natomiast dużo taniej można byłoby wybudować drogę rowerową i chodnik pod łącznicą wjazdową na Estakadę (na ukos między skrzyżowaniami Wiśniewskiego/Gołębia a Energetyków/Wiśniewskiego), dzięki czemu ruch pieszy i rowerowy mógłby całkiem ominąć istniejące przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów.
- 0 5
-
2022-10-07 09:10
no tak
ale farba wiaduktu nie namalujesz
- 2 0
-
2022-10-07 09:32
przy okazji "pasek" obsługujący rowery.
chodniki techniczne na estakadzie są...
Wszystko czego brakuje to obsługa ślimaków.- 0 1
-
2022-10-07 08:29
łucyk to taki lokalny sasin
- 11 3
-
2022-10-07 08:35
Ciesze się niezmiernie że wyprowadziłem się z Gdyni 5 lat temu! A mieszkałem tu od urodzenia czyli od 1962 roku
- 9 2
-
2022-10-07 09:01
Czas na oszczędzanie
Nie wydawać milionów, gdy konieczne zaciskanie pasa. Nie tylko odłożyć buspas ale przede wszystkim ograniczyć środki na drogi rowerowe i co chwilę wymieniane rabaty kwiatowe. Za chwilę będą wyłączać lampy i ogrzewanie a tu taka rozrzutność.
- 6 2
-
2022-10-07 09:02
Szczirek utopil 200 mln pln w nieczynnym lotnisku
100 mln koszt inwestycji i kolejne 100 mln odsetek.... A teraz pomyslmy ile drog, buspasow mozna bylo zbudowac za te pieniadze gdyby Gdynia rzadzil ktos madrzejszy od Szczurka. Swoja droga mam nadzieje, ze za te niegospodarnosc i zmarnowanie 200 baniek Szczurek zostanie rozliczony
- 16 0
-
2022-10-07 09:05
ankieta do bani
brakuje trzeciej opcji:
-tak, ale tylko pod warunkiem pełnej przejezdności na całej długości i w obu kierunkach, bez zabierania pasów ruchu przeznaczonych dla normalnego ruchu
Dość już "malowanych" buspasów, dość buspasów dwukierunkowych, dość krótkich "nibypasów" jak na Morskiej. i wreszcie dość szczurka, spychały, łucyka i calej tej wesolej ekipy z UM- 15 0
-
2022-10-07 09:05
Buspasy tak
kosztem pasów dla aut - nie, nigdy
- 11 0
-
2022-10-07 09:06
Ile dziesiątek mln rocznie kosztuje utrzymanie zbednego Muzeum Emigracji?
Ile miasto trwoni co roku na zbedne szczurkowe fanaberie jak Traffic Design? Festiwal Designu czy dotowanie przestrzeni biurowej w PNT? Centra Sasiedzkie to kolejne dziesiatki zmarnowanych miejskich pieniedzy. Ekipa szczurka trwoni publiczne srodki na ogromna skale
- 12 1
-
2022-10-07 09:08
Nie, ceny tym razem nie będą niższe, bo miasto jak zwykle wyciągnęło sobie budżet z d... Urzędnicy zamiast przecierać oczy ze zdumienia mogli by się wreszcie obudzić i przyjąć do wiadomości, że nikt im tych inwestycji za pół darmo wykonywał nie będzie. I jak zwykle pojawia się pytanie: ile kasy jest przepalanie na organizację i unieważniane tych niewydarzonych przetargów?
- 6 0
-
2022-10-07 09:14
Brawo (3)
Miasto chce tym pomysłem całkowicie sparaliżować północna część Gdyni.
Tak jak bus pas od płk. Dąbka do Obłuża. Bus Pas dla jednego autobusiu 194 i dla K który jeździ co godzinę i światła które tworzą korki których wcześniej nie było.
BRAWO- 12 3
-
2022-10-07 09:58
(2)
Mistrzu, czytałeś w ogóle artykuł, czy przerasta to jednak twoje zdolności intelektualne? Jak zrobienie buspasa, bez zabierania żadnego pasa jezdni, ma jeszcze pogorszyć sytuacje?
- 1 8
-
2022-10-07 10:07
Nigdy Gdynia nie zrobiła czegoś dobrego bez spartolenia innej rzeczy. Zawsze wychodzi im bubel przy jednoczesnym zepsuciu czegoś, co już funkcjonowało.
A teraz idź do Łucyka z kawką, bo czeka.- 6 0
-
2022-10-07 14:26
Akurat zrobią nowy buspas. Pomalują niby tymczasowy tak jak na Wielkopolskiej, zakorkują do końca wszystkie dojazdy, po czym ogłoszą, że innowacyjne rozwiązanie się sprawdziło i zostaje na stałe. Od wczoraj jesteś w Gdyni?
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.