• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy miasto stać na nowy buspas? Kolejny przetarg na pas na Janka Wiśniewskiego

Patryk Szczerba
7 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego. Buspas ma pomóc w szybszym poruszaniu się pojazdów komunikacji miejskiej po Janka Wiśniewskiego.

36 mln zł to propozycja firmy Strabag na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa o zmiennym kierunku jazdy wraz z drogą rowerową na Janka WiśniewskiegoMapka w Gdyni. To ponad dwukrotnie więcej, niż Gdynia chce zapłacić, więc trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Dodajmy, że pierwsze zakończyło się fiaskiem, bo żadna firma nie zgłosiła się.



Czy buspas na Janka Wiśniewskiego to dobry pomysł?

Przypomnijmy:



- To jedno z kluczowych działań do powstania północnego korytarza buspasowego. Najciekawszym rozwiązaniem jest oczywiście pas, który w zależności od obciążenia będzie zmieniał swój kierunek - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Buspas o zmiennym kierunku ruchu: ma skrócić podróż



Według zamierzeń buspas nie zostanie wyznaczony na żadnym z istniejących w obu kierunkach dwóch pasów. Wykonawca zaprojektuje dodatkowy pas, z którego będą mogły korzystać pojazdy komunikacji publicznej, które na Janka Wiśniewskiego utykają w korkach nie tylko podczas festiwalu Open'er.

Ma to skrócić podróż pasażerów na tym odcinku w godzinach szczytu nawet trzykrotnie. W ramach inwestycji powstanie też droga rowerowa bliżej Śródmieścia Gdyni.

Zdecydowano o wykorzystaniu procedury "zaprojektuj i wybuduj". Urzędnicy tłumaczyli, że pozwala ona firmie wykonawczej na skuteczne zarządzanie harmonogramem, a także łańcuchem dostaw materiałów. Wskazywali, że obecnie ten tryb jest realizowany przy budowie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Puckiej czy przy budowie hal sportowych przy ul. Godebskiego i Morskiej.

Tyle że pojawił się jeden problem: cena. W pierwszym postępowaniu na zaprojektowanie i wybudowanie buspasa na Janka Wiśniewskiego nikt się nie zgłosił. W drugim przetargu, w którym otwarcie ofert nastąpiło 9 września, chęć zaprojektowania i wykonania buspasa zaoferowała firma Strabag.

Oferta dwukrotnie wyższa od możliwości miasta



Zaproponowała cenę wysokości blisko 36 mln zł. Urzędnicy musieli przecierać oczy ze zdumienia, bowiem - jak wynika z dokumentacji - koszt prac projektowych i budowlanych oszacowali na ponad dwa razy mniej - ok. 15 mln zł. Przetarg unieważniono.

Obecnie trwa trzecie podejście do wyboru wykonawcy. Oferty można składać do 14 października.

Wtedy okaże się, czy - tym razem - zaproponowane ceny będą niższe.

Kryteria, według których będą oceniani wykonawcy to:

  • Cena - 60 proc.
  • Okres wykonania - 15 proc.
  • Okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
  • Doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia - 15 proc.


Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

  • A jak by tak zlikwidować wąskie gardło ? (3)

    A może lepiej za te pieniądze przebudować wjazd na estakadę przy Energetyków? Bezkolizyjne skrzyżowanie z dodatkową nitką włączającą Wiśniewskiego dwoma pasami z pominięciem świateł przy Energetyków. I korki znikną.

    • 13 2

    • Budowanie wiaduktu drogowego na tym skrzyżowaniu?

      Pewnie by kosztowało wielokrotnie więcej - drożej niż budowany wiadukt na Puckiej (jeden pas w każdą stronę), który kosztuje 80 mln złotych. Natomiast dużo taniej można byłoby wybudować drogę rowerową i chodnik pod łącznicą wjazdową na Estakadę (na ukos między skrzyżowaniami Wiśniewskiego/Gołębia a Energetyków/Wiśniewskiego), dzięki czemu ruch pieszy i rowerowy mógłby całkiem ominąć istniejące przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów.

      • 0 5

    • no tak

      ale farba wiaduktu nie namalujesz

      • 2 0

    • przy okazji "pasek" obsługujący rowery.

      chodniki techniczne na estakadzie są...
      Wszystko czego brakuje to obsługa ślimaków.

      • 0 1

  • łucyk to taki lokalny sasin

    • 11 3

  • Ciesze się niezmiernie że wyprowadziłem się z Gdyni 5 lat temu! A mieszkałem tu od urodzenia czyli od 1962 roku

    • 9 2

  • Czas na oszczędzanie

    Nie wydawać milionów, gdy konieczne zaciskanie pasa. Nie tylko odłożyć buspas ale przede wszystkim ograniczyć środki na drogi rowerowe i co chwilę wymieniane rabaty kwiatowe. Za chwilę będą wyłączać lampy i ogrzewanie a tu taka rozrzutność.

    • 6 2

  • Szczirek utopil 200 mln pln w nieczynnym lotnisku

    100 mln koszt inwestycji i kolejne 100 mln odsetek.... A teraz pomyslmy ile drog, buspasow mozna bylo zbudowac za te pieniadze gdyby Gdynia rzadzil ktos madrzejszy od Szczurka. Swoja droga mam nadzieje, ze za te niegospodarnosc i zmarnowanie 200 baniek Szczurek zostanie rozliczony

    • 16 0

  • ankieta do bani

    brakuje trzeciej opcji:
    -tak, ale tylko pod warunkiem pełnej przejezdności na całej długości i w obu kierunkach, bez zabierania pasów ruchu przeznaczonych dla normalnego ruchu
    Dość już "malowanych" buspasów, dość buspasów dwukierunkowych, dość krótkich "nibypasów" jak na Morskiej. i wreszcie dość szczurka, spychały, łucyka i calej tej wesolej ekipy z UM

    • 15 0

  • Buspasy tak

    kosztem pasów dla aut - nie, nigdy

    • 11 0

  • Ile dziesiątek mln rocznie kosztuje utrzymanie zbednego Muzeum Emigracji?

    Ile miasto trwoni co roku na zbedne szczurkowe fanaberie jak Traffic Design? Festiwal Designu czy dotowanie przestrzeni biurowej w PNT? Centra Sasiedzkie to kolejne dziesiatki zmarnowanych miejskich pieniedzy. Ekipa szczurka trwoni publiczne srodki na ogromna skale

    • 12 1

  • Nie, ceny tym razem nie będą niższe, bo miasto jak zwykle wyciągnęło sobie budżet z d... Urzędnicy zamiast przecierać oczy ze zdumienia mogli by się wreszcie obudzić i przyjąć do wiadomości, że nikt im tych inwestycji za pół darmo wykonywał nie będzie. I jak zwykle pojawia się pytanie: ile kasy jest przepalanie na organizację i unieważniane tych niewydarzonych przetargów?

    • 6 0

  • Brawo (3)

    Miasto chce tym pomysłem całkowicie sparaliżować północna część Gdyni.
    Tak jak bus pas od płk. Dąbka do Obłuża. Bus Pas dla jednego autobusiu 194 i dla K który jeździ co godzinę i światła które tworzą korki których wcześniej nie było.
    BRAWO

    • 12 3

    • (2)

      Mistrzu, czytałeś w ogóle artykuł, czy przerasta to jednak twoje zdolności intelektualne? Jak zrobienie buspasa, bez zabierania żadnego pasa jezdni, ma jeszcze pogorszyć sytuacje?

      • 1 8

      • Nigdy Gdynia nie zrobiła czegoś dobrego bez spartolenia innej rzeczy. Zawsze wychodzi im bubel przy jednoczesnym zepsuciu czegoś, co już funkcjonowało.
        A teraz idź do Łucyka z kawką, bo czeka.

        • 6 0

      • Akurat zrobią nowy buspas. Pomalują niby tymczasowy tak jak na Wielkopolskiej, zakorkują do końca wszystkie dojazdy, po czym ogłoszą, że innowacyjne rozwiązanie się sprawdziło i zostaje na stałe. Od wczoraj jesteś w Gdyni?

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane